Gå til innhold

EAs Star Wars Battlefront II-innlegg er tidenes mest mislikte Reddit-kommentar


Anbefalte innlegg

EA har jo en grei historie med å kjøpe opp studioer og lisenser, dra ting gjennom søla, nedlegge studioet. Venter på at DICE nå skal få skylda og bli lagt ned. (skjer nok ikke (ennå)).

 

EA kommer også til å gjeninnføre disse krystallene, så de i verste fall venter de bare på at stormen skal roe seg nå. "Ja, dere hadde rett" i dag, "Stick to gameplan" i morgen.

 

Dansk politi har tweeta at foreldre burde være obs på spill som dette da barna som kan kjøpe dette spillet blir lokket med mikrotransaksjoner, noe som er markedsføring mot barn og helt klart i gråsonen all den tid barn kan, og vil, kjøpe dette spillet. Vi har et lignende lovverk i Norge så jeg er spent på hva norske myndigheter sier om dette. Dette også i forhold til at siden du ikke er garantert noe konkret ved kjøp av lootbox for ekte penger kan dette gå som en form for lotto/gamblingaktivitet.

 

Jeg har sendt en mail til kulturdepartementet og spurt litt om dette. Spent på hva de svarer da dette har vært tema før i form av mobilspill for barn med smurfebær og andre mikrotransaksjoner.

 

Er forøvrig en bra artikkel her på Gamer.no som omhandler temaet. Masse fakta og gode holdepunkter:

https://www.gamer.no/artikler/kommentar-kor-langt-kan-utgivarane-ga-for-me-seier-stopp/409496

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EA har jo en grei historie med å kjøpe opp studioer og lisenser, dra ting gjennom søla, nedlegge studioet. Venter på at DICE nå skal få skylda og bli lagt ned. (skjer nok ikke (ennå)).

 

EA kommer også til å gjeninnføre disse krystallene, så de i verste fall venter de bare på at stormen skal roe seg nå. "Ja, dere hadde rett" i dag, "Stick to gameplan" i morgen.

 

Dansk politi har tweeta at foreldre burde være obs på spill som dette da barna som kan kjøpe dette spillet blir lokket med mikrotransaksjoner, noe som er markedsføring mot barn og helt klart i gråsonen all den tid barn kan, og vil, kjøpe dette spillet. Vi har et lignende lovverk i Norge så jeg er spent på hva norske myndigheter sier om dette. Dette også i forhold til at siden du ikke er garantert noe konkret ved kjøp av lootbox for ekte penger kan dette gå som en form for lotto/gamblingaktivitet.

 

Jeg har sendt en mail til kulturdepartementet og spurt litt om dette. Spent på hva de svarer da dette har vært tema før i form av mobilspill for barn med smurfebær og andre mikrotransaksjoner.

 

Er forøvrig en bra artikkel her på Gamer.no som omhandler temaet. Masse fakta og gode holdepunkter:

https://www.gamer.no/artikler/kommentar-kor-langt-kan-utgivarane-ga-for-me-seier-stopp/409496

 

Du tror dem kommer til å innføre endringene som har fått 650 000 til å reagere sånn randomly etter en stund når alt er glemt? Det er jo helt åpenbart at dem har tatt hintet nå og det ville vært ekstremt bad businness å gjort noe slikt. Selvsagt vil dem tjene penger som ett hvert selskap vil gjøre, men når 650 000 spillere som er potensielle kjøpere reagerer negativt.. Da snakker vi om 324 millioner kroner i tapte inntekter.  Jeg tror fleste av de har derimot kjøpt spillet likevel, men EA har nok garantert tatt hintet og det er en bra ting. 

 

Å begynne å kritisere dem for noe dem "kanskje" kan gjøre i framtiden er jo bare spekulasjoner....

Endret av Avean
Lenke til kommentar

eh hæ? Jeg har aldri sett et selskap gjøre så radikale endringer etter bruker input før. Det lover VELDIG godt for framtiden at faktisk EA hører på folket av alle. Jeg tenkte dem aldri kom til å høre etter.

Hvilke "radikale endringer"? Så langt har de midlertidig slått av muligheten til å kjøpe "crystals", det er alt.

 

Jeg kommer i hvert fall til å vente til jeg får helt konkret informasjon om hva de skal gjøre med det ærlig talt rimelig bedritne progresjonssystemet før jeg finner frem partyhatten og begynner å vurdere å finne frem kredittkortet.

 

Fjern Star Cards fra loot crates (eller enda bedre: fjern loot crates) og fjern alle star cards som gir en ren bonus, så skal jeg begynne å vurdere spillet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 

EA har jo en grei historie med å kjøpe opp studioer og lisenser, dra ting gjennom søla, nedlegge studioet. Venter på at DICE nå skal få skylda og bli lagt ned. (skjer nok ikke (ennå)).

 

EA kommer også til å gjeninnføre disse krystallene, så de i verste fall venter de bare på at stormen skal roe seg nå. "Ja, dere hadde rett" i dag, "Stick to gameplan" i morgen.

 

Dansk politi har tweeta at foreldre burde være obs på spill som dette da barna som kan kjøpe dette spillet blir lokket med mikrotransaksjoner, noe som er markedsføring mot barn og helt klart i gråsonen all den tid barn kan, og vil, kjøpe dette spillet. Vi har et lignende lovverk i Norge så jeg er spent på hva norske myndigheter sier om dette. Dette også i forhold til at siden du ikke er garantert noe konkret ved kjøp av lootbox for ekte penger kan dette gå som en form for lotto/gamblingaktivitet.

 

Jeg har sendt en mail til kulturdepartementet og spurt litt om dette. Spent på hva de svarer da dette har vært tema før i form av mobilspill for barn med smurfebær og andre mikrotransaksjoner.

 

Er forøvrig en bra artikkel her på Gamer.no som omhandler temaet. Masse fakta og gode holdepunkter:

https://www.gamer.no/artikler/kommentar-kor-langt-kan-utgivarane-ga-for-me-seier-stopp/409496

 

Du tror dem kommer til å innføre endringene som har fått 650 000 til å reagere sånn randomly etter en stund når alt er glemt? Det er jo helt åpenbart at dem har tatt hintet nå og det ville vært ekstremt bad businness å gjort noe slikt. Selvsagt vil dem tjene penger som ett hvert selskap vil gjøre, men når 650 000 spillere som er potensielle kjøpere reagerer negativt.. Da snakker vi om 324 millioner kroner i tapte inntekter.  Jeg tror fleste av de har derimot kjøpt spillet likevel, men EA har nok garantert tatt hintet og det er en bra ting. 

 

Å begynne å kritisere dem for noe dem "kanskje" kan gjøre i framtiden er jo bare spekulasjoner....

 

Og du spekulerer i det motsatte - at EA nå har lært og at de aldri kommer til å gjør dette igjen. Naivt synes jeg.

 

Jeg tror at de kommer til å ta en runde på at "nå gikk vi for langt, men med noen justeringer så kan vi allikevel tjene penger på et system der spilleren enten må grinde i flere timer for å oppnå noe, eller så kan han kjøpe seg fri."

 

Akkurat som nylig utgitte Need for Speed - et spill jeg så svært frem til, men som jeg ikke kjøpte fordi jeg ikke støtter dette opplegget de holder på med. De lager med vilje en vegg du må stange mot i flere timer ved å spille vanlig, eller du kan kjøpe deg fri fra elendigheten med ekte penger. Og på toppen av det hele begrenset de tiden du kan investere i vanlig gameplaygrinding ved å sette maks begrensning på tid/inntekt, akkurat som et gratis mobilspill.

 

Spillopplevelsen er i en fase der profitt og salgstall er viktigere enn innhold. Før var utviklerne der med sine styrende interesser og kreerte sine visjoner og bestemte mer over form og innhold. Nå, etter god gammel amerikansk modell, er det i større grad eierne som setter føringene, også på hva de forventer å få igjen for sine investeringer. Potensiel for inntjening skal tilspisses, økes og maksimeres. Opplevelsen og hva kundene synes gir de en lang dritt i inntil vi stemmer med lommeboka. Og møter de krass kritikk så kommer det litt PR, litt avledning, og så innfører de samme konseptet i en annen innpakning. Det er ingen hos EA som har sagt at "Hei gutta, vi driter i de pengene dette kunne kreert. La oss heller fokusere på opplevelsen til kunden vår". De alle marketinghodene der har sagt er at de må gjøre om på utførelsen av konseptet fordi de dreit seg ut, men de holder seg til planen om at mikrotransaksjoner og pay-to-participate er en del av en overordna strategi.

Endret av H.A.M.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bra innlegg.

Det vi ser er at det blir stadig mindre nytt fra selskap som EA, Ubisoft, og Activision, og i jakten på å tjene mer penger for selskapet introduseres det stadig flere strategier designet for å maksimere profitt på kort sikt. Det som er tydelig er at økonomene og markedsføringsfolkene får lederstillingene, fordi det er de som sørger for at selskapet tjener mer penger enn året før, og fordi de ikke har noe forhold til hva som skiller et OK spill fra et bra spill får vi nyvinninger som DLC, season pass, og nå lootbokser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...