Gå til innhold

Intel Optane (ssd) tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Intel SSD 750, NVMe vs Intel Optane 900p NVMe :

 

Jeg testet å pakke ut en 7z fil som bestod av en mappe med 531 dokumenter av ulik filtype og størrelse, totalt 849MB. Testet så å pakke ut fra Intel 750 til seg selv, og fra Optane 900p til seg selv for å se hvilken som var raskest. Resultatet? 11.48 sec på begge - altså ingen forskjell :p

 

Så kopierte jeg en mappe med 9266 bilder av ulik størrelse, totalt 35.3GB, fra Intel 750 til seg selv, og samme for Optane 900p. Her klarte Optane det på 46.06 sec, mens Intel 750 brukte 62.66 sec.

 

Første testen var kanskje mer begrenset av CPU og RAM ytelse da, men basert på disse to "real-world" testene er det liten forskjell mellom disse SSD'ene. Når jeg skal navigere rundt i Windows, åpne programmer og spill og slikt, så merker jeg ingen forskjell heller. Vet ikke om det var Anandtech eller hvem som sa det, men dagens filsystemer og programmer er fortsatt kodet for bruk på gamle harddisker. Faktisk lurer jeg på å sende Optane i retur, og heller bruke min Intel 750 et par år til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan opplever du responsen i Raid? Tester jeg har lest tyder på at RAID tilfører så mye delay at de blir sammenlignbar med vanlig NAND SDDer.

 

Utdrag fra Toms Hardware (http://www.tomshardware.com/reviews/intel-optane-ssd-900p-3d-xpoint,5292.html):

VROC's performance is disappointing. At the very least we expected to see parity between a single Optane 900P SSD and the VROC array, but the single drive delivers much more performance in desktop applications than the array. We've yet to see true hardware RAID for NVMe, such as with a standard RAID adapter. Most NVMe RAID implementations are "soft RAID," meaning they are implemented in software in the operating system rather than through dedicated hardware components.

 

mvh

 

Espen D

Lenke til kommentar

Hvordan opplever du responsen i Raid? Tester jeg har lest tyder på at RAID tilfører så mye delay at de blir sammenlignbar med vanlig NAND SDDer.

 

Utdrag fra Toms Hardware (http://www.tomshardware.com/reviews/intel-optane-ssd-900p-3d-xpoint,5292.html):

VROC's performance is disappointing. At the very least we expected to see parity between a single Optane 900P SSD and the VROC array, but the single drive delivers much more performance in desktop applications than the array. We've yet to see true hardware RAID for NVMe, such as with a standard RAID adapter. Most NVMe RAID implementations are "soft RAID," meaning they are implemented in software in the operating system rather than through dedicated hardware components.

 

mvh

 

Espen D

 

Softwareraid er MYE bedre, men ikkje bootbar. Vroc er HELT på bærtur. Det er noe seriøst som er galt. Så per dags dato, så er vroc "ubrukelig". Nå det skal sies, så er vroc med 2 eller 3x optane milevis raskere på 4k enn andre ssder da.

 

Single optane er det beste, så om ikkje èn 480GB er nok til "C:\" , så får man kjøpe en til som man kan ha som "D:\ "  Jeg tenkte å bruke 2x 480GB i raid-0 til OS og programmer, men det gidder jeg ikkje når 4k random read blir ca halvparten av en single Optane.

 

Vanlig ssd i raid-0 på PCH, gir nesten ikkje noe mere latency. Altså Vroc har noe problemer som må løses. Sikkert noe firmware/bios kan fikse i fremtiden.

 

1 stk Optane til OS/mye brukte programmer, og resten på m.2 1TB nvme ssd. Det får greie seg tenker jeg.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

så er vroc med 2 eller 3x optane milevis raskere på 4k enn andre ssder da.

 

På papiret iallefall. Jeg merket ikke noe forskjell fra min Intel 750 til Optane til mitt bruk. Lurer på hva du gjør på PC'n som gjør at du merker forskjell Nizzen...?

 

Mente på papiret :)

 

 Optane er som å ha en 18 core til å kjøre et program på 1 core. Man har 17 igjen :p Uansett hva man gjør, så "idler" optane. 

 

Overkill er den beste killen  :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Er litt interessert i 900p selv, men jeg har x99 og jeg er ikke sikker om 900p går ann å bruke som boot m.2?

hvordan er overføring på 900p?

Hvordan er overføringen på 900p i forhold til 950 pro og 960 Pro 512GB versjon

Min 950 pro overfører ikke stabilt, men dipper mellom 40MB og 250MB som regel, noen ganger opp i 1.8GB, hjelper det å kjøpe en 950 Pro eller 900p for mer stabil overføring av data?

Lenke til kommentar

 

Er litt interessert i 900p selv, men jeg har x99 og jeg er ikke sikker om 900p går ann å bruke som boot m.2?

 

Ja. Jeg testet dette selv på min X99 rigg. Merka dog ingen ytelsesforskjell mellom Optane 900p og gamle Intel 750 NVMe SSD'n.

 

 

ytelsestest som boot drive eller?

Bra å vite at 900p faktisk er bootbar med x99 plattformen. Spesielt siden når optane var nytt så ble det sagt at det ikke var kompatibelt med x99, men mulig det optane 16 og 32GB m.2 kortene.

Har også lest igjennom testen hos anandtech siden, men der er det ikke nevnt noe med overføringhastighet i forhold til 950 pro.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...