Gå til innhold

Intel Optane (ssd) tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Optane 900p fungerer helt fint med Threadripper. Bakdelen er at Optane "trenger" høy minnehastighet og cpufrekvens for å yte max.

 

Optane 900p yter 30-35% dårligere enn x299 plattformen i forhold til threadripper. Alt etter hvor høy frekvens på cpu og minne man har.

 

4000+ mhz minne med stramme timings og 4500+ mhz på cpu trengs for å få Optane opp mot 300MB/s 4k random read QD=1. Threadripper helt stock gir ca 200MB/s 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I hvilke praktiske oppgaver vil du merke den forskjellen.

 

Hvis ditt bruksmønster er å lese/skrive mye samtidig til disk, så vil Optane gi en fordel. Jeg testet en Optane 900p, men sendte den i retur fordi jeg ikke merket forskjell i mitt bruk fra min gamle Intel 750 NVMe SSD. Det pluss at siden jeg har X99/6900K combo så fikk jeg ikke maxet ut den potensielle ytelsen uansett. Er som Nizzen skrev over her, den krever en del av CPU og RAM. Jeg kommer nok til å kjøpe Optane eller tilsvarende rask SSD en gang i fremtiden da :)

Lenke til kommentar

Hvis ditt bruksmønster er å lese/skrive mye samtidig til disk, så vil Optane gi en fordel. Jeg testet en Optane 900p, men sendte den i retur fordi jeg ikke merket forskjell i mitt bruk fra min gamle Intel 750 NVMe SSD. Det pluss at siden jeg har X99/6900K combo så fikk jeg ikke maxet ut den potensielle ytelsen uansett. Er som Nizzen skrev over her, den krever en del av CPU og RAM. Jeg kommer nok til å kjøpe Optane eller tilsvarende rask SSD en gang i fremtiden da :)

Takker. 

 

 

Da tipper jeg at den har null effekt for meg. Loading i spill er vel det mest krevende for mine HDD/SSD. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser at optane nå støtter sekundær harddisk så jeg tenkte å teste dette. Steam-biblioteket blir jo ikke mindre, så en stor mekanisk disk parret med optane virker jo som en relativt rimelig måte å få lav lastetid på spillene. Noen som har prøvd det? Reviews virker jo lovende ..

 

Spørsmålet mitt er egentlig: Er det noe poeng i gå for en "rask" mekanisk harddisk, eller bør man heller bare for mest mulig lagring? (Jeg tenker pris/nytte/ytelse selvsagt, som alltid).

Lenke til kommentar

Jeg ser at optane nå støtter sekundær harddisk så jeg tenkte å teste dette. Steam-biblioteket blir jo ikke mindre, så en stor mekanisk disk parret med optane virker jo som en relativt rimelig måte å få lav lastetid på spillene. Noen som har prøvd det? Reviews virker jo lovende ..

 

Spørsmålet mitt er egentlig: Er det noe poeng i gå for en "rask" mekanisk harddisk, eller bør man heller bare for mest mulig lagring? (Jeg tenker pris/nytte/ytelse selvsagt, som alltid).

Så lenge du ikkje kjøper en green disk, så blir det bra. Har bare sett at linus testa dette med godt resultat. Har en 32GB optane som jeg ikkje har testet enda. Latskapen tok over :p

Lenke til kommentar

Fant en 3 TB seagate. Bruker den forløpig. Sjekker loadtime med noen få spill sammenlignet mot intel 600p   :w00t:

 

 

Edit:

 

Jeg testa på noen få spill, hhv Fallout 4, Company of Heroes 2, Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands og Warhammer Vermintide 2. Jeg har kun sjekket tiden det tar fra man starter spillet i windows til man er inne i menyene. Jeg har ikke sjekket frem til man er inne i selve spillet, da dette påvirkes bl.a av servere og ledige gamesessions på multiplayer-spill. Det påvirkes vel også i noe grad av hvor raskt jeg klarer å trykke inne i menyene i spillet. Jeg har spammet ESC under launch for å komme raskest mulig frem til menyen. 

 

Det skal sies at jeg sitter med en stoppeklokke her og gjør det manuelt - så jeg tror vi må si at tallene nok fort kan være 0,5 - 1 sek feil. Dette er ikke noe fasitsvar, til det burde jeg testet mange flere spill, og muligens også testet singleplayer-spill og multiplayer-spill separat fra hverandre. 

Det gir en pekepinn om ikke annet.

83106IZ.png

 

Det var ingen endring i Vermintide 2. Dette spillet lastet like fort på Intel 600p som på Optane + HDD.

De tre andre spillene lastet raskere på Optane.

 

Jeg tror rett og slett at dette er en grei måte å få billig lagring til Steam-bibliotek, uten at det laster seinere. (?)

 

Jeg burde jo selvsagt sjekker lastetid med kun harddisk, men jeg tror vi alle vet hvordan det går.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet det er mulig med 900p eller 905p AIC, altså PCIe kortet, på et x470 chipset uten å gimpe PCIe slotten til grafikkort til PCIe 8x? Så vidt jeg klarer å se det fleste steder så støtter slottene på hovedkort stort sett 16x eller 8x/8x, men sånn teoretisk burde det kunne støtte 16x/4x om man ikke bruker m.2. porten.

Lenke til kommentar

Fant en 3 TB seagate. Bruker den forløpig. Sjekker loadtime med noen få spill sammenlignet mot intel 600p   :w00t:

 

 

Edit:

 

Jeg testa på noen få spill, hhv Fallout 4, Company of Heroes 2, Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands og Warhammer Vermintide 2. Jeg har kun sjekket tiden det tar fra man starter spillet i windows til man er inne i menyene. Jeg har ikke sjekket frem til man er inne i selve spillet, da dette påvirkes bl.a av servere og ledige gamesessions på multiplayer-spill. Det påvirkes vel også i noe grad av hvor raskt jeg klarer å trykke inne i menyene i spillet. Jeg har spammet ESC under launch for å komme raskest mulig frem til menyen. 

 

Det skal sies at jeg sitter med en stoppeklokke her og gjør det manuelt - så jeg tror vi må si at tallene nok fort kan være 0,5 - 1 sek feil. Dette er ikke noe fasitsvar, til det burde jeg testet mange flere spill, og muligens også testet singleplayer-spill og multiplayer-spill separat fra hverandre. 

Det gir en pekepinn om ikke annet.

83106IZ.png

 

Det var ingen endring i Vermintide 2. Dette spillet lastet like fort på Intel 600p som på Optane + HDD.

De tre andre spillene lastet raskere på Optane.

 

Jeg tror rett og slett at dette er en grei måte å få billig lagring til Steam-bibliotek, uten at det laster seinere. (?)

 

Jeg burde jo selvsagt sjekker lastetid med kun harddisk, men jeg tror vi alle vet hvordan det går.

 

Kjempebra at du har tatt deg tid til dette, Optane er verkeleg ein revolusjon. Synd at folk henger seg opp i totalt feil tal.

Lenke til kommentar

Kjempebra at du har tatt deg tid til dette, Optane er verkeleg ein revolusjon. Synd at folk henger seg opp i totalt feil tal.

 

Da jeg først hørte om Optane teknologien, så var det snakk om opp til teoretisk 1000x mer ytelse over standard NAND baserte SSD'er. Om dette kan stemme, så betyr det at Intel så vidt har starta med den, og vi kan forvente mer ytelse på de kommende produktene.

Lenke til kommentar

Ellers har eg jo sagt før at Optane har 5000x raskare skriveytelse enn Samsung 960 pro. Trur neppe 970 er noko betre.

 

Mulig det, men tviler de fleste forbrukere har et bruksmønster som drar nytte av den skriveytelsen. Mye blir jo også CPU begrenset, og begrenset av OS (spessielt Windows).

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Nesten så generell anbefaling for en typisk "gamingPC" her på forumet bør bli en rask SSD til OS (f.eks 256 GB 970 EVO) og så en optane modul + HDD for spill ..

 

For de som har behov for å ha hele Steam biblioteket av spill lagret lokalt så. Jeg har en 300/300 fiber linje, så om jeg venter noen min på å laste ned et spill jeg ikke har spilt på en stund gjør meg ikke noe. Men klart de som sitter med 30/5 så skjønner jeg det mer. Tviler det er mange som spiller noe særlig mer enn 4-5 spill av gangen, og da burde en 480GB Optane 900/905 holde. Eller en 500GB 970 EVO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...