Gå til innhold

Viser frem fremtidens kampsystem: Nå er det slutt på å sveive seg inn på målet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dette kalles BMS, og er noe som amerikanerne først begynte å teste ut på midten av 1990 tallet. første tanks med BMS var M1A2 i 1992,

og hele FCS som ble startet i 2003 og kansellert i 2009 var bygget rundt en modell av interkommunikasjon mellom forskjellige våpenplatformer

tilogmed svenskene har hatt BMS i sine strv 122 siden 1997. så å skryte på seg at dette er noe nytt og unikt oppfunnet av nordmenn er å skryte på seg litt mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

dette kalles BMS, og er noe som amerikanerne først begynte å teste ut på midten av 1990 tallet. første tanks med BMS var M1A2 i 1992,

og hele FCS som ble startet i 2003 og kansellert i 2009 var bygget rundt en modell av interkommunikasjon mellom forskjellige våpenplatformer

tilogmed svenskene har hatt BMS i sine strv 122 siden 1997. så å skryte på seg at dette er noe nytt og unikt oppfunnet av nordmenn er å skryte på seg litt mye.

 

Og hvor godt integrert sånn BMS-messig er US Army med USAF i dag? Hint: ikke bra, de jobber med det.

 

Det er noe primitivt BMS i Leo 2A4NO i dag også, men det sier veldig lite. Blir som å si at dagens biler har 4 hjul, akkurat som de på 90-tallet, så da har de vel like kjøreegenskaper...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Superhightech. Alt av radarer, droner og gud vet hva. Allikevel må det stå en dude og stappe granater ned i røret.

 

Skulle til å skrive det samme, men måtte bare lese om noen kom meg i forveien.

 

En noe smartere bombekaster med automatisert lading, så kan man begrense personellet til den som kjører og nødvendig antall for åhjelpe til med å identifisere målene.

 

Selv om man kan fjernstyre vognene og derved slippe å ha sjåfør, så er likevel en menneskelig observasjon nødvendig for lettere å tolke terrenget og derved plassere seg og manøvrere seg sikrere.

 

Dagens autonome systemer er foreløpig ikke gode nok til å gjøre disse kjøretøyene helt ubemannet, og er nok alt for sårbare for smuss og dritt på ihvertfall optiske sensorer, som man nødvendigvis er mer utsatt for i terrenget enn på brøytet og asfaltert vei, som er permanent plassert.

 

Men ser ikke bort fra at dette kommer om noen år.

Lenke til kommentar

Posisjonene avsløres vel ikke av radiokommunikasjon i noen større grad enn om OP hadde sendt koordinater over radio på gammeldags måte. Heller tvert imot, da tiden radioen er aktiv i dette tilfellet er langt kortere enn om man må prate sammen og bekrefte.

 

Det bør være lett å triangulere inn en radiosender. Slik kan fienden eksakt finne din lokalisering uten bruk av aktive sensorer eller folk i felt. Etterpå er det bare å skyte.

Lenke til kommentar

 

Avsløres posisjonene av radiokommunikasjonen slik at en selv blir meget lette mål?

 

Det er umulig å finne ut hvem som lytter på signalene. Det er senderen som kan avsløres

Så lenge du vet at det ikke er ikke dine egne som har radiosenderen - bør være greit å avklare pga ukjent kryptering - er det vel bare å skyte på den?

Lenke til kommentar

 

 

Avsløres posisjonene av radiokommunikasjonen slik at en selv blir meget lette mål?

 

Det er umulig å finne ut hvem som lytter på signalene. Det er senderen som kan avsløres

Så lenge du vet at det ikke er ikke dine egne som har radiosenderen - bør være greit å avklare pga ukjent kryptering - er det vel bare å skyte på den?

Kansje man kan bruke DAB+

 

Aner hele sytemet er litt foreldet. Hva med mange billige depoter med mortere som selvdestruerer om ikke rett ordre blir gitt.

Er da ikke bare yrkesmilitære som liker at det smeller litt, ferie-natur øvelse med litt knall og bang kan bli populert det. Krig og forsvar er fremtiden.

Lenke til kommentar

En liten revolusjon å kunne kaste rettestokker.

 

Det neste steget - for å kunne følge utviklingen - er overgang fra manuell lading til autolading fra magasin. Det er mer komplisert på munnladere enn baklader-systemer, men ikke umulig. Transportsikring(er) fjernes og tempering gjøres maskinelt.

 

Autolading gir ikke nødvendigvis mye raskere ildavgivning, men det frigjør en person på vogna, som heller kan analysere data, kommunisere, ha vedlikehold/rep. osv. Etterfylling av magasin bør i utgangspunktet gjøres maskinelt. Manuelt håndarbeid (lasting av én og én granat) tar (fremtidig) for lang tid.

 

Er man kommet dit at BK kan avfyre i fart? Forbered montering av gyro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten revolusjon å kunne kaste rettestokker.

 

Det neste steget - for å kunne følge utviklingen - er overgang fra manuell lading til autolading fra magasin. Det er mer komplisert på munnladere enn baklader-systemer, men ikke umulig. Transportsikring(er) fjernes og tempering gjøres maskinelt.

 

Autolading gir ikke nødvendigvis mye raskere ildavgivning, men det frigjør en person på vogna, som heller kan analysere data, kommunisere, ha vedlikehold/rep. osv. Etterfylling av magasin bør i utgangspunktet gjøres maskinelt. Manuelt håndarbeid (lasting av én og én granat) tar (fremtidig) for lang tid.

 

Er man kommet dit at BK kan avfyre i fart? Forbered montering av gyro.

Var litt forskjellig å forstå i Deres artikkel.

 

Med litt trening går det fort nok. Ad norum; ved treff i egne belter vil mennesket kunne jekke dette sammen og bolte. Reddy.!

Kva er klokken på det nu ?

Har det vert øvet på dette, og fra hvilken posisjon.

Foruten skrivebordet/pulten.

 

Merverdi fra FLO, kansje etter at dei skiftet navn. Kva er merverdi, mot, oversikt og kontroll i egen organisasjon således at krigsmateriell ikke blir solgt til fienden Og mykje mer.

Kan ikke si mer "hemligstemplet"

Ok

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten revolusjon å kunne kaste rettestokker.

 

Det neste steget - for å kunne følge utviklingen - er overgang fra manuell lading til autolading fra magasin. Det er mer komplisert på munnladere enn baklader-systemer, men ikke umulig. Transportsikring(er) fjernes og tempering gjøres maskinelt.

 

Autolading gir ikke nødvendigvis mye raskere ildavgivning, men det frigjør en person på vogna, som heller kan analysere data, kommunisere, ha vedlikehold/rep. osv. Etterfylling av magasin bør i utgangspunktet gjøres maskinelt. Manuelt håndarbeid (lasting av én og én granat) tar (fremtidig) for lang tid.

 

Er man kommet dit at BK kan avfyre i fart? Forbered montering av gyro.

 

Er ofte du ikke har behov for å frigi folk siden du trenger dem til vakthold og å lempe granater fra lastebil til vogn. Derfor usa bruker lader i stede for autolader. Du trenger like mange soldater for vedlikehold og vakthold.

 

Du kan lade bombekastere fra bunnen, fordelen er at du da kan kan skyte noe fortere, Kunnne du fått flere granater til å treffe samtidig med en bombekaster?

Lenke til kommentar

Apropos automatlading..tror jaggu wehrmacht og nazistene hadde automatlading på Adolfkanonen på Trondenes for 80-årene siden. Granatene veide vel 970 kilo og kruttladingen 100 kg.. Forøvrig hadde slagskipene Tirpitz,Bismack og Scharnhorst infrarøde sikter med laser avstandsmåler som automatisk stilte inn kanonene på målet i løpet av sekunder. Det var også gyro og flytestilling som holdt kanonene innstillt mot målet kontinuerlig selv i grov sjø og rulling. Elmotorene som drev kanonene i alle retninger hadde en slik kapasitet at det gikk kobberkabler som var like tykke som låret til en stor mann for å skaffe nok strøm hurtig nok til å stille kanonene lynraskt. Bare løpene til hvert av de i alt 8 kanonene veide 150 tonn. Rett og slett en bragd å ha slike store kanoner automatisert i 1938 når Tirpitz ble sjøsatt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...