Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skal til for å miste jobb som brannmann?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen spesifikk grense, men ein brannmann skal ha godkjent vandel, så hendelsar som gjer at vandelen ikkje lenger er tilfredsstillande vil være grunnlag for ein oppsigelse.

 

Det mest aktuelle her er vell uansett at dette blir anmeldt og begandla rettslig.

 

Ellers er eg litt usikker på kven som har gjort kva i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om å miste jobben, mener vi vel å "få sparken", altså avskjediget.

Arbeidsmiljøloven er vel utgangspunktet: https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§15-14

"(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen."

 

Så er vel spørsmålet hva som regnes som "grovt pliktbrudd" for en brannmann. Mislighold av arbeidsavtalen er vel både direkte brudd på denne og i noen tilfeller brudd på arbeidsgivers etiske rettingslinjer.

 

Grovt pliktbrudd for en brannmann dreier seg nok ikke bare om hva som skjer på arbeidstid, men også utenfor arbeidstid, som for helsepersonell.

Jeg er på usikker grunn, men brann- og eksplosjonsloven https://lovdata.no/lov/2002-06-14-20 beskriver alminnelige plikter i §5. Hvis en brannmann forsettlig unnlater å oppfylle sine plikter etter denne loven, også på fritiden, vil jeg tro at det er grunn till oppsigelse.

 

For noen år siden var det en politimann som på fritiden forlot en kvinne "i hjelpeløs tilstand" på Breviksbrua. Hun tok livet sitt og politimannen ble avskjediget. Han ville siden studere til sykepleier, men han ble fortalt at han ikke var å anse som skikket, og derfor ikke ville få offentlig godkjenning.

 

Jeg vil vel tro at samme prinsipper gjelder for en brannmann.

Endret av Skandinav
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... i teorien

 

Skal vel bemerkes at en av de tre nevnt i første post er identisk med min.

Ja i teorien. Det hele faller ned på de konkrete omstendighetene.

 

Brannstiftelse/trusler om det, er vi ganske enige i at vanskelig å forene med å være brannmann.

 

Tyveri fra arbeidsgiver eller trusler om vold mot leder/medarbeidere er saker som typisk ansees som vesentlig mislighold/grovt pliktbrudd. I min erfaring kan det fort medføre avskjedigelse. I slike saker hjelper det neppe å være offentlig ansatt.

 

Antar selvfølgelig her at det ikke er tvil om omstendigheter etc etc.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

I dette tilfellet er det nok tjuveridelen som er minst kompatibel med å være brannmann sidan ein brannmann har adgang til alt mulig av bygningar og eigendelar og derfor må være til å stole på.

 

Voldsdelen kan være problematisk med tanke på at ein brannmann må kunne styre seg også i oppheita situasjonar.

 

Og ildspåsettelse er vell nærmast som kompetanse å rekne.

Lenke til kommentar

En brannmann som truer med brannstiftelse der, altså.. Jeg har ironiske ting før, men denne var ekstra fin.

For å ta den andre sida av saken så kan ein vell argumentere for at når ein brannmann truer med brannstiftelse så gjer det trusselen langt meir alvorleg. Ein brannmann burde ha god greie på korleis ein brann kan startast, korleis den påfører mest mulig skade, og korleis brannvesenet kan hindrast frå å sløkke.

 

Det vanlige utgangspunktet for å vurdere om ein trussel er seriøs er å sjå på om den som truer har både intensjon og evne til å sette trusselen ut i live.

Så ein person som har evnen til å gjere alvor ut av trusselen treng kun å ha vilje for at vedkommande kan straffast for trusselen.

Lenke til kommentar

 

En brannmann som truer med brannstiftelse der, altså.. Jeg har ironiske ting før, men denne var ekstra fin.

For å ta den andre sida av saken så kan ein vell argumentere for at når ein brannmann truer med brannstiftelse så gjer det trusselen langt meir alvorleg. Ein brannmann burde ha god greie på korleis ein brann kan startast, korleis den påfører mest mulig skade, og korleis brannvesenet kan hindrast frå å sløkke.

 

Det vanlige utgangspunktet for å vurdere om ein trussel er seriøs er å sjå på om den som truer har både intensjon og evne til å sette trusselen ut i live.

Så ein person som har evnen til å gjere alvor ut av trusselen treng kun å ha vilje for at vedkommande kan straffast for trusselen.

Jeg mente ikke å insinuere at det gjorde trusselen mindre reell, bare at det man brenner(hehe) for å bekjempe burde være det siste man finner på å påføre andre. Så ifht trådens tittel bør det absolutt kvalifisere til sparken. Det blir som om en leder i Ungdom mot Vold truer med vold, altså fullstendig uskikket for stillingen.
Lenke til kommentar

Dersom truslene om brannstiftelse er reelle - og det kan bevises at de er det - kan det være oppsigelsesgrunn.

Blir som om en politimann truer med justismord. Det heter seg at en oppsigelse skal være saklig - og klart en oppsigelse på slikt grunnlag kan være saklig.

 

Djevelen ligger i detaljene og hvordan arbeidsgiver håndterer saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...