Gå til innhold

Utdatert etter tre år: Nå snur de opp ned på hva et parkeringshus skal være


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha bygd et kjempestort parkeringshus utenfor bomringen uten en eneste stikkontakt og til halv pris for parkering.

 

Dersom Norge skal fortsette med en politikk som senker vår viktigste næring, må elbiler avgiftslegges slik at også de velstående må begynne å betale for å kjøre bil. Da først vil Oslo sentrum bli bilfri og parkeringshusene utenfor bomringen vil blomstre.

 

De neste 40 årene vil antall fossilbiler øke fra en milliard til nesten 2 milliarder, mens antall elbiler enda ikke har passert 100 milliioner. Samtidig vil behovet for olje og gass også nesten dobles. Dette mens dumme norske politikere snakker om å legge ned oljeindustrien som fortsatt vil forbli verdens nav.

 

I dag som i 1970 utgjør den fossile energien ca 98% av det totale energiforbruket i verden. Enda nå i 2017 klarer ikke den såkalte fornybare energien å øke sin andel..

 

Alt i rundt oss er manipulerende løgn og bedrag som dessverre et stort antall mennesker lar seg hjernevaske med..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom Norge skal fortsette med en politikk som senker vår viktigste næring, må elbiler avgiftslegges slik at også de velstående må begynne å betale for å kjøre bil.

Avgifter utgjer ein like stor del av prisen på straum som av prisen på bensin.

 

De neste 40 årene vil antall fossilbiler øke fra en milliard til nesten 2 milliarder, mens antall elbiler enda ikke har passert 100 milliioner.

Neppe. Salet av eksosbilar har stagnert. Heile veksten i det globale bilsalet er elbilar. Talet på eksosbilar vil flate ganske raskt ut, og falle etter kvart som salet av elbilar stig enno meir. Hugs at mange store land har vedteke å forby eksosbilar om berre 13-23 år.

 

Samtidig vil behovet for olje og gass også nesten dobles.

Ingen fare. Både forbod mot eksosbilar og elektrifisering av stadig fleire område, gjer at oljeforbruket vil synke. Ser du på eit glidande 12-månadars snitt av forbruket av bensin + autodiesel i Noreg, snudde det nedover i vår ein gong. Dersom veksten i salet av elbilar på verdsbasis held fram som no, vil det same skje for heile verda i 2023. Det er før nokon land har effektuert forbod mot sal av nye eksosbilar.

 

I dag som i 1970 utgjør den fossile energien ca 98% av det totale energiforbruket i verden.

Det veit du godt at ikkje er sant, for det har eg dokumentert for deg mange gonger før. Vasskraft utgjer åleine mykje over 2% av det totale energiforbruket i verda.

 

Alt i rundt oss er manipulerende løgn og bedrag som dessverre et stort antall mennesker lar seg hjernevaske med..

Dei har i alle fall klart å hjernevaske deg veldig grundig, når du går rundt og trur at 98% av energiforbruket i verda er fossil energi.
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Dersom Norge skal fortsette med en politikk som senker vår viktigste næring, må elbiler avgiftslegges slik at også de velstående må begynne å betale for å kjøre bil.

Avgifter utgjer ein like stor del av prisen på straum som av prisen på bensin.

 

 Kan du komme med dokumentasjon på den påstanden? Ofølge SSB er snittprisen på strøm til husholdninger uten avgifter 33 øre per kwh. Avgiftene på størm er omlag 16 øre på kwh, dvs at avgiftene ugjør ca 33%.

 

Avgiftsandelen på bensin er til sammenlikning rundt 60-65%.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dersom Norge skal fortsette med en politikk som senker vår viktigste næring, må elbiler avgiftslegges slik at også de velstående må begynne å betale for å kjøre bil.

Avgifter utgjer ein like stor del av prisen på straum som av prisen på bensin.
Kan du komme med dokumentasjon på den påstanden? Ofølge SSB er snittprisen på strøm til husholdninger uten avgifter 33 øre per kwh. Avgiftene på størm er omlag 16 øre på kwh, dvs at avgiftene ugjør ca 33%.
'

Mesteparten av avgiftene ligg i nettleige og mva.

 

Eg betaler 60,56 øre/kWh i nettleige. I fylgje nettselskapet er avgifter til staten 40% av dette, dvs 24,224 øre/kWh. I tillegg betaler eg 2850 kr i året i fastledd. 25% av dette er mva, dvs 570 kroner, eller 2,85 øre/kWh fordelt på eit årleg forbruk på 20.000 kWh. Til saman 27,07 øre/kWh i statlege avgifter berre på nettleiga. Då har eg ikkje rekna med grøne sertifikat.

 

Gjennomsnittleg spotpris på straum i 2016 var ca 25 øre/kWh, ± avhengig av region. Staten legg sjølvsagt på 25% mva. Det er 6,25 øre til i avgifter. Då er vi oppe i 33,324 øre/kWh i avgifter for straumen som kostar 25 øre/kWh, og det er utan å rekne den delen av nettleiga som går til nettselskapet eller grøne sertifikat som ei avgift. Ein stad mellom bensin og diesel, med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ha bygd et kjempestort parkeringshus utenfor bomringen uten en eneste stikkontakt og til halv pris for parkering.

 

Dersom Norge skal fortsette med en politikk som senker vår viktigste næring, må elbiler avgiftslegges slik at også de velstående må begynne å betale for å kjøre bil. Da først vil Oslo sentrum bli bilfri og parkeringshusene utenfor bomringen vil blomstre.

 

De neste 40 årene vil antall fossilbiler øke fra en milliard til nesten 2 milliarder, mens antall elbiler enda ikke har passert 100 milliioner. Samtidig vil behovet for olje og gass også nesten dobles. Dette mens dumme norske politikere snakker om å legge ned oljeindustrien som fortsatt vil forbli verdens nav.

 

I dag som i 1970 utgjør den fossile energien ca 98% av det totale energiforbruket i verden. Enda nå i 2017 klarer ikke den såkalte fornybare energien å øke sin andel..

 

Alt i rundt oss er manipulerende løgn og bedrag som dessverre et stort antall mennesker lar seg hjernevaske med..

 

Jeg er da ikke velstående? Kjøpte Tesla i 2015. Familie på 4, en inntekt. Bor på Vestli. Har normal lønn. De fleste tesla eiere jeg kjenner er fra Familier med samlet lønn fra 500.000-800.000..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Dersom Norge skal fortsette med en politikk som senker vår viktigste næring, må elbiler avgiftslegges slik at også de velstående må begynne å betale for å kjøre bil.

Avgifter utgjer ein like stor del av prisen på straum som av prisen på bensin.
Kan du komme med dokumentasjon på den påstanden? Ofølge SSB er snittprisen på strøm til husholdninger uten avgifter 33 øre per kwh. Avgiftene på størm er omlag 16 øre på kwh, dvs at avgiftene ugjør ca 33%.
'

Mesteparten av avgiftene ligg i nettleige og mva.

 

Eg betaler 60,56 øre/kWh i nettleige. I fylgje nettselskapet er avgifter til staten 40% av dette, dvs 24,224 øre/kWh. I tillegg betaler eg 2850 kr i året i fastledd. 25% av dette er mva, dvs 570 kroner, eller 2,85 øre/kWh fordelt på eit årleg forbruk på 20.000 kWh. Til saman 27,07 øre/kWh i statlege avgifter berre på nettleiga. Då har eg ikkje rekna med grøne sertifikat.

 

Gjennomsnittleg spotpris på straum i 2016 var ca 25 øre/kWh, ± avhengig av region. Staten legg sjølvsagt på 25% mva. Det er 6,25 øre til i avgifter. Då er vi oppe i 33,324 øre/kWh i avgifter for straumen som kostar 25 øre/kWh, og det er utan å rekne den delen av nettleiga som går til nettselskapet eller grøne sertifikat som ei avgift. Ein stad mellom bensin og diesel, med andre ord.

 

 

Nettleie er ingen "avgift til staten"? Og skal du regne med nettleie avgiftene, så må du også ta med nettleiekostandene som endel av summen uten avgift. Din nettleverandørs fastledd er heller ikke en avgift.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Eg betaler 60,56 øre/kWh i nettleige. I fylgje nettselskapet er avgifter til staten 40% av dette, dvs 24,224 øre/kWh.

Nettleie er ingen "avgift til staten"?
Lyg SFE-nett når dei påstår at 40% av nettleiga er avgifter til staten? Eg har ikkje rekna med meir enn det.

 

Og skal du regne med nettleie avgiftene, så må du også ta med nettleiekostandene som endel av summen uten avgift. Din nettleverandørs fastledd er heller ikke en avgift.

Eg har berre teke med mva av fastleddet som avgift. A-en i mva står for "avgift".
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er da ikke velstående? Kjøpte Tesla i 2015. Familie på 4, en inntekt. Bor på Vestli. Har normal lønn. De fleste tesla eiere jeg kjenner er fra Familier med samlet lønn fra 500.000-800.000..

Bare i Norge det er mulig å si noe slikt.

 

Hva mener du med det?

Ja, lurer jeg også på. Trenger jo ingen heftig utdannelse for å ha en samlet inntekt på 5-800.000kr i en familie. Divider summen på to, så har du inntekten på to deltidsjobber i den ene enden, og to vanlige fastjobber i den andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er da ikke velstående? Kjøpte Tesla i 2015. Familie på 4, en inntekt. Bor på Vestli. Har normal lønn. De fleste tesla eiere jeg kjenner er fra Familier med samlet lønn fra 500.000-800.000..

Bare i Norge det er mulig å si noe slikt.

 

Hva mener du med det?

Ja, lurer jeg også på. Trenger jo ingen heftig utdannelse for å ha en samlet inntekt på 5-800.000kr i en familie. Divider summen på to, så har du inntekten på to deltidsjobber i den ene enden, og to vanlige fastjobber i den andre.

 

Tesla er ikke "avgiftsfri" i de fleste land samt Norge har høy lønn generelt, er det jeg vil anta han mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dersom Norge skal fortsette med en politikk som senker vår viktigste næring, må elbiler avgiftslegges slik at også de velstående må begynne å betale for å kjøre bil.

Avgifter utgjer ein like stor del av prisen på straum som av prisen på bensin.
Kan du komme med dokumentasjon på den påstanden? Ofølge SSB er snittprisen på strøm til husholdninger uten avgifter 33 øre per kwh. Avgiftene på størm er omlag 16 øre på kwh, dvs at avgiftene ugjør ca 33%.
'

Mesteparten av avgiftene ligg i nettleige og mva.

 

Eg betaler 60,56 øre/kWh i nettleige. I fylgje nettselskapet er avgifter til staten 40% av dette, dvs 24,224 øre/kWh. I tillegg betaler eg 2850 kr i året i fastledd. 25% av dette er mva, dvs 570 kroner, eller 2,85 øre/kWh fordelt på eit årleg forbruk på 20.000 kWh. Til saman 27,07 øre/kWh i statlege avgifter berre på nettleiga. Då har eg ikkje rekna med grøne sertifikat.

 

Gjennomsnittleg spotpris på straum i 2016 var ca 25 øre/kWh, ± avhengig av region. Staten legg sjølvsagt på 25% mva. Det er 6,25 øre til i avgifter. Då er vi oppe i 33,324 øre/kWh i avgifter for straumen som kostar 25 øre/kWh, og det er utan å rekne den delen av nettleiga som går til nettselskapet eller grøne sertifikat som ei avgift. Ein stad mellom bensin og diesel, med andre ord.

 

 

Nettleie er ingen "avgift til staten"? Og skal du regne med nettleie avgiftene, så må du også ta med nettleiekostandene som endel av summen uten avgift. Din nettleverandørs fastledd er heller ikke en avgift.

 

AtW

 

Elavgiften er innbakt i nettleia så når du f.eks betaler 45 øre/kWt i nettleie så er det inkludert elavgift og mva på elavgiften og nettleia.

 

Bensin har høyere avgifter enn diesel, ca 1,50 pr liter, og diesel har litt høyere avgifter enn strøm, men fossil diesel har mer eller mindre samme avgifter som fornybar strøm. Siden noen av avgiftene ikke er prosentvise varierer den totale prosenten litt med utsalgspris.

 

Betaler du f.eks. totalt 65 øre/kWt for strømmen så blir det 13 øre i mva (20% av beløpet), og 16 øre i elavgift (26% av beløpet), totalt 46% av totalbeløpet i avgifter, eller et avgiftspåslag på 80%!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette parkeringshus var dårlig planlagt fra utgangspunket og var allerede utdatert i 2014. Selv i 2014 var et par stikkontakter ikke nok og jeg tror at original planen for parkeringshuset hadde ingenting med grønne tanker til å gjøre. Det var planlagt når oljeprisen vår til himmels, det var stor vekst i regionen og byggninger rundt begynnt å slite med parkering for ansatte. Så kom nedturen i 2014 når behovet for et parkeringshus minket, og i fjor kom de i gang med et tilbud om flyplass parkering for å øke inntektet. Eksisterende tilbudet på flyplass parkering er ikke så verst likevel, og med den nye veien på plass traffikken er ikke et alvorlig problem heller. Men trafikken på Forus område selv er fortsatt dårlig, så å trekke inn mer biler til dette område er galskap. Å trekke biler inni Forus området for å ta en buss videre når det er Forus selv som er et av de verste flaskehalsene i regionen, er helt ulogisk. Å bruke mer penger, selv støttepenger på dette parkeringshus bare på grunn av at eieren gjort en tabbe på grunn av manglende planlegging og da mister penger på det, er helt feil. Uansett alle grønn teknologi de vil bruke, parkeringshuset er rett og slett på helt feil stedet - i midten av nye bomringen hvor det er behov for løsninger som fjerner biler fra området, ikke drar dem inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...