Gå til innhold

Kommer bitcoin til å falle?


RaymondK

Anbefalte innlegg

Som sikkert alle har fått med seg by now har verdien av bitcoin gått i taket siste året. Et skikkelig bullrace basert på anerkjennelse fra div. stater, innlemmelse i trading plattformer, generell økning i bevissthet om cryptos hos den vanlige mann i gata osv.

 

Men det er mange skjær i skjøen for bitcoin fremover:

 

-Konkurranse fra andre coins som popper frem som paddehatter.

-Økende vanskelighetsgrad, som snart vil gjøre mining lite lønnsomt med mindre kursen fortsetter å stige eller det magisk dukker opp super-hardware som gjør mining mindre ressurskrevende enn i dag.

-Høye transaction fees. For øyeblikket ligger prisen for en btc transaksjon på 2-3 USD. Hvem gidder å bruke bitcoin som betalingsmiddel da?

-Hva om vi får en ny Mt. Gox skandale? Nå som alle har hørt om bitcoin kommer noe slikt til å få langt større konsekvenser mtp. folks tillit til bitcoin og kryptovaluta generellt!

-Positive trender i aksje og valutamarked kan få investorer som i dag sitter på bitcoin til å dumpe dem og returnere til det trygge og kjente.

 

Mest alvorlig her tror jeg kanskje er de høye transaksjonskostnadene bitcoin har hatt en stund nå. Hvis ikke disse blir lavere tror jeg ingen kommer til å være interessert i å bruke bitcoin som betalingsmiddel, og hva sitter man igjen med da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vansklighetsgraden øker ved flere enheter som miner. Jo flere og større nettverket blir jo høyere blir produksjonskostnader.. Så det går hånd i hånd med høyere bitcoin pris.

 

Transaksjonskostnaden ble kraftig redusert med Segwit oppgraderingen. Du kan overføres dine Bitcoins til en Segwit adresse og benytte deg av lavere transaksjons gebyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konkurranse fra andre coins er bare sunt for Bitcoin. Eksempel: Litecoin kommer med Segwit. Bitcoin ser at det fungerer godt og adopterer det samme. 

 

Økende vanskelighetsgrad har vist seg å øke prisen. Det skjedde i 2016 og det vil skje i 2020.

 

Om vi får en ny Mt God skandale så vil prisen gå ned, men på sikt vil det ikke ha noen betydning. Folk vil lære at de ikke må oppbevare pengene sine på slike steder. 

 

Positive trender i aksje og valutamarkedet kan absolutt få investorer til å ta ut profitt og dumpe Bitcoin. Svingninger kan og vil skje. 

 

Andre coins kan gå i fronten når det gjelder nyskapning, men Bitcoins styrke er at den er stabil, desentralisert og har vist over snart ti år at den er til å stope på. Bitcoin er foreløpig noe tregt og det koster noen kroner å gjøre transaksjoner, men det er en lav pris å betale for å oppbevare pengene trygt og til god avkastning. Andre valutaer er mer volatile og mer sentraliserte, og for spekulanter er det bedre muligheter for å tjene penger på kort sikt. Men hvis man kun vil plassere pengene et trygt sted er det ingen som slår Bitcoin. 

 

Jeg mener det er helt feil å se på Bitcoin som et betalingsmiddel, i hvert fall i Vesten. Du har VISA og Vipps, og det fungerer utmerket. Bitcoin er noe stabilt du plasserer pengene dine i. Det er den moderne æras gull. I land hvor folk ikke har tilgang på Vipps og VISA gir det derimot mening å bruke kryptovalutaer som betalingsmiddel. I disse landene kan alternative valutaer som Litecoin ha noe for seg, men tror du ikke de vil få de samme utfordringene med skalering som Bitcoin har dersom mange begynner å ta det i bruk?



Anonymous poster hash: f03c2...d73
Lenke til kommentar

 

Jeg mener det er helt feil å se på Bitcoin som et betalingsmiddel, i hvert fall i Vesten. Du har VISA og Vipps, og det fungerer utmerket. Bitcoin er noe stabilt du plasserer pengene dine i. Det er den moderne æras gull.

 

 

Tja. Stabilt? Svingninger på så mye som $1000 på en dag? Gull svinger kanskje et par dollar eller mindre på en dag.

Hadde jeg tjent mye penger på crypto, deretter veksla inn i bitcoin, så hadde jeg hatt skikkelig ekstrem angst med å få dem ut som dollar tvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener det er helt feil å se på Bitcoin som et betalingsmiddel, i hvert fall i Vesten. Du har VISA og Vipps, og det fungerer utmerket. Bitcoin er noe stabilt du plasserer pengene dine i. Det er den moderne æras gull.

 

 

Tja. Stabilt? Svingninger på så mye som $1000 på en dag? Gull svinger kanskje et par dollar eller mindre på en dag.

Hadde jeg tjent mye penger på crypto, deretter veksla inn i bitcoin, så hadde jeg hatt skikkelig ekstrem angst med å få dem ut som dollar tvert.

 

 

Stabilt i forhold til andre coins. Gull er så klart mye mer stabilt, men hvis du vil se verdien stige er ikke gull det beste. 

 

Anonymous poster hash: f03c2...d73

Lenke til kommentar

 

Å kalle Bitcoin for "stabil" er vel å glatte ut en relativt volatil utvikling... 

Ca $4800 pr Bitcoin idag, $3700 12 september og $4600 i august. Og $600 for ett år siden... 

 

For et litt mer helhetlig bilde så kan man se her:

 

attachicon.gifcoinscoinbitcoin.PNG

 

https://www.coindesk.com/price/

 

 

Ja, man må se på trenden over tid. Jeg er helt enig i at det er fryktelig dumt å putte pengene i Bitcoin hvis man trenger dem om en måned eller et år. Men har man planer om å sitte på investeringen i 5-10 år så blir jeg overrasket om man går med tap. 

 

Anonymous poster hash: f03c2...d73

Lenke til kommentar

Eg er heilt overbevist om at BC vil kræsje før eller seinare. Men det er ikkje sikkert det skjer på langt tid endå.

Så sjølv om BC så langt har gitt god avkastning så ville eg ikkje investert pensjonen min i BC.

 

I tillegg til punkta som trådstarter nevner så er det også to ting til som truer bitcoins.

-Inngripen frå myndigheitene som gjer det ulovleg å veksle BC om til anna valuta eller varer/tjenester. Litt avhengig av korleis dette blir gjort så vil dette kunne føre til bitcoins blir nesten heilt verdilause sidan verdien ikkje kan realiserast.

-Eller dataangrep som dupliserer eller på anna måte endrar systemet slik at ein ikkje lenger kan skille mellom ekte og falske BC.

 

Det fyrste punktet vil ein nok til ei viss grad kunne jobbe seg rundt, men det krever at dei som har BC er villige til å ta ein risiko for straffeforfølging med å fortsette å bruke BC.

Punkt tek nok litt tid, men på eit eller anna tidspunkt så vil nokon klare å manipulere BC.

Lenke til kommentar

 

Jeg så en på Youtube som sammenlignet Bitcoin med tulipaner og at han har mindre tro på det enn noen gang. 

 

Anonymous poster hash: f03c2...d73

 

 

Å du å du. Så du på en random fyr på youtube som ikke hadde tro på bitcoin. Jaja, da skjønner jeg jo at du er negativ til det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...