Gå til innhold

Evry får kritikk etter nettbanktrøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

På vegne av fire millioner uskyldige ofre: vi behøver ikke informasjon, ingen forklaringer, bare én ting: en LØSNING!

 

Edit: Jeg snakker ikke på vegne av ATWindsor, jeg avventer egen uttalelse fra nevnte bruker.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På vegne av fire millioner uskyldige ofre: vi behøver ikke informasjon, ingen forklaringer, bare én ting: en LØSNING!

Kommer aldri til å skje sålenge økonomi > teknologi.

Det koster altfor mye å få til redundans (og kompetanse til å drifte det) til at stormaskinaktører vil gjøre noe med det.

Det blir bare prat. :(

 

PS/Edit:

 

Platformen(stormaskin) vil nok forsvinne av naturlige årsaker da vi som kan drifte det går av med pensjon/"dør ut" om ikke lenge. :)

Om det hjelper å flytte kritiske systemer til andre platformer er jeg dog ikke så sikker på.

Men verre kan det neppe bli.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

– Vi får ta lærdom av dette, men det er viktig for oss å understreke at vi ga løpende informasjon, men så er det kanskje nødvendig med enda mer informasjon, sier Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman.

 

Og mer informasjon hjelper, hvor mye egentlig? Se over infrastrukturen jo før jo heller. Hvem er det som ansetter slike fjotter, eller har media tatt dialogen ut av proporsjoner og serverer oss det verste av det?

 

 

.. Også er det kanskje nødvendig med enda mer informasjon..

 

Og dette skal framtre som et hån, eller hvordan skal man tolke det?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selfølgelig får Evry kritikk når det går galt. De er vel også omtrent den eneste leverandør av slike tjenester i Norge. Det kan også hende at det er kunden som har litt skyld her også.

Leverandør; Vil du ha en superredundant løsning, det koster $$$?

Neida, vi klarer oss med det rasket vi har i dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Nå må man slutte å skylde på evry heletiden. Det er ingen vanlige folk som har et kundeforhold til evry. Folk har kundeforholdet til banken. Banken kan ikke bare legge skylden på sin leverandør. Bankene får ta ansvar også får de evt ta opp problemene med underleverandørene sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå må man slutte å skylde på evry heletiden. Det er ingen vanlige folk som har et kundeforhold til evry. Folk har kundeforholdet til banken. Banken kan ikke bare legge skylden på sin leverandør. Bankene får ta ansvar også får de evt ta opp problemene med underleverandørene sine.

 

Joda, det er bankene som har ansvaret til slutt, men er ikke dette litt av "pakka" bankene kjøper fra Evry? Nemlig at Evry får alt ansvaret hvis noe går galt. Nå er det derimot bankenes ansvar at de velger riktig tjenesteleverandør :)

Lenke til kommentar

 

– Vi får ta lærdom av dette, men det er viktig for oss å understreke at vi ga løpende informasjon, men så er det kanskje nødvendig med enda mer informasjon, sier Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman.

 

Når skal dere bruke den kunnskapen dere påstår at dere lærer av at nettbankene er nede annenhver uke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må man slutte å skylde på evry heletiden. Det er ingen vanlige folk som har et kundeforhold til evry. 

 

Nå er det jo slik at Evry drifter store deler av det norske samfunnets datasystemer, inkludert kjernebank på stormaskin, som er en tjeneste bankene kjøper av Evry, som så å si eneste leverandør.

 

Dersom man ikke kan skylde på den som eier, drifter og selger tjenesten, hvem skal man da skylde på ?

 

Det er jo riktig at folk har et forhold til banken, og det er jo også banken folk klager på, mens bankene har et forhold til Evry, enten de vil eller ikke, å må jo da kunne klage på Evry.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå må man slutte å skylde på evry heletiden. Det er ingen vanlige folk som har et kundeforhold til evry. 

 

Nå er det jo slik at Evry drifter store deler av det norske samfunnets datasystemer, inkludert kjernebank på stormaskin, som er en tjeneste bankene kjøper av Evry, som så å si eneste leverandør.

 

Dersom man ikke kan skylde på den som eier, drifter og selger tjenesten, hvem skal man da skylde på ?

 

Det er jo riktig at folk har et forhold til banken, og det er jo også banken folk klager på, mens bankene har et forhold til Evry, enten de vil eller ikke, å må jo da kunne klage på Evry.

.

Lenke til kommentar

 

 

Nå må man slutte å skylde på evry heletiden. Det er ingen vanlige folk som har et kundeforhold til evry. 

 

Nå er det jo slik at Evry drifter store deler av det norske samfunnets datasystemer, inkludert kjernebank på stormaskin, som er en tjeneste bankene kjøper av Evry, som så å si eneste leverandør.

 

Dersom man ikke kan skylde på den som eier, drifter og selger tjenesten, hvem skal man da skylde på ?

 

Det er jo riktig at folk har et forhold til banken, og det er jo også banken folk klager på, mens bankene har et forhold til Evry, enten de vil eller ikke, å må jo da kunne klage på Evry.

Nå er det også slik at Evry selv kjøper tjenesten for driftingen av stormaskiner, men Evry henger ikke ut sine underleverandører. Det å flytte tjenestene fra dagens stormaskiner til nye plattformer er både kostbart og tidkrevende noe som bankene ikke er villig til å betale for. Da blir det slik at bankene vil ha en tjenestene som de helst ikke skal betale for og da får man et system som ligger på gammel teknologi som igjenskal samspillet med nye teknologi og dette vil ofte kræsje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

Nå må man slutte å skylde på evry heletiden. Det er ingen vanlige folk som har et kundeforhold til evry. 

 

Nå er det jo slik at Evry drifter store deler av det norske samfunnets datasystemer, inkludert kjernebank på stormaskin, som er en tjeneste bankene kjøper av Evry, som så å si eneste leverandør.

 

Dersom man ikke kan skylde på den som eier, drifter og selger tjenesten, hvem skal man da skylde på ?

 

Det er jo riktig at folk har et forhold til banken, og det er jo også banken folk klager på, mens bankene har et forhold til Evry, enten de vil eller ikke, å må jo da kunne klage på Evry.

Evry drifter tjenester for bankene, ikke for det norske samfunnet. Samfunnet igjen benytter tjenester fra bankene. Det er useriøst av bankene å legge skylden på evry hver gang de har problemer med å levere tjenestene de skal til kundene sine. Enten får bankene være ærlige å si "Dette får dere tåle innenfor den oppetidsgarantien vi gir dere" eller så får bankene betale for en bedre oppetid hos evry. Men for oss som kunder av bankene, så er det totalt likegyldig hva som skjer "internt" I bankene og med deres underleverandører. Det er ikke vårt ansvar å "hate every" for dårlig oppetid - det er bankene vi skal "hate" for dette.

Lenke til kommentar

 

 Nå er det jo slik at Evry drifter store deler av det norske samfunnets datasystemer, inkludert kjernebank på stormaskin

Evry drifter tjenester for bankene, ikke for det norske samfunnet. 

 

Jeg kan ikke helt se at det var upresist formulert, men det det står er altså at Evry drifter store deler av det norske samfunnets datasystemer.

 

Evry er norges største IT-selskap, som drifter og selger ting som InfoTorg, Byggesakssystemer, arkiv osv. Enten det er for Sjøfartsdirektoratet, Mattilsynet eller landets kommuner, så er det så å si alltid Evry som står bak løsningene.

 

Evry har egne stormaskiner stående på sitt datasenter på Fet i Akershus. De har en egen avdeling som drifter disse maskinene.

På disse stormaskinene kjører Evry kjernebanktjenester, som de selger til bankene.

 

Så å si alle banker i Norge kjøper disse tjenestene fra Evry, og det er jo derfor Evry de må klage til når de feiler.

 

Nå har jo Evry gått ut å beklaget for denne feilen, som helt klart er deres. Bankene har jo ikke en gang tilgang til dette, og kan ikke gjøre annet enn å lempe ansvaret over på Evry.

 

EVRY beklager på det sterkeste den feilen som har skjedd og de ulemper dette har medført for våre kunder og deres brukere.
EVRY vil i etterkant av hendelsen gå igjennom årsaksforholdet nøye og vurdere hvilke tiltak som skal iverksettes for å hindre at slike hendelser skjer igjen
.
Det var en feil i en sentral stormaskin komponent som forårsaket at flere kunder i Norge og Sverige ble berørt av driftsproblemene.
Feilen medførte at kunder i Norge ikke fikk tilgang til nettbank, mobil og minibanker.
Personer som hadde BankAxept/Visa og kredittkort kunne derimot bruke dette i butikk i henhold til gjeldende regelverk.

 

 

At man mener det ikke er Evry som har både skyld og ansvar her, må jo bero på at man ikke har forstått problemet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det også slik at Evry selv kjøper tjenesten for driftingen av stormaskiner, men Evry henger ikke ut sine underleverandører.

Nei, Evry kjøper sine stormaskiner, sannsynligvis fra IBM, men de drifter de i stor grad selv, med unntak av større maskinvareproblemer hvor produsenten må inn å reparere.

 

Det å flytte tjenestene fra dagens stormaskiner til nye plattformer er både kostbart og tidkrevende noe som bankene ikke er villig til å betale for.

Evry har jo for kort tid siden lansert "neste generasjon kjernebank", som går på relativt nyeoppsatte stormaskiner på deres nye datasenter i Fet, som de åpnet i 2015 ?

 

Hvor feilen lå hen denne gangen vet ikke jeg, men det er ingenting som tyder på at det var på grunn av gammelt utstyr.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Evry drifter tjenester for bankene, ikke for det norske samfunnet. Samfunnet igjen benytter tjenester fra bankene. Det er useriøst av bankene å legge skylden på evry hver gang de har problemer med å levere tjenestene de skal til kundene sine. Enten får bankene være ærlige å si "Dette får dere tåle innenfor den oppetidsgarantien vi gir dere" eller så får bankene betale for en bedre oppetid hos evry. Men for oss som kunder av bankene, så er det totalt likegyldig hva som skjer "internt" I bankene og med deres underleverandører. Det er ikke vårt ansvar å "hate every" for dårlig oppetid - det er bankene vi skal "hate" for dette.

 

 

Men for pokker, man betaler da Evry som skattebetaler hver gang Staten velger dem som leverandør, som jo er rimelig ofte. Så at man må kunne få mene noe om hvor dårlig Evry til tider kan være. Det synes jeg bare er rett og rimelig. Er jo Staten som gjør det dårlige valget, og da er det de på Stortinget som burde få høre det.

 

F.eks.:

IT-systemet Arve fungerer ikke to år etter oppstart.

https://www.digi.no/artikler/staten-vurderer-erstatningskrav-mot-evry/197543

 

 

Når skal dere som forsvarer Evry ta vekk sløret foran øynene, og innse at Evry graver seg ned dypere og dypere, jo flere slike hendelser som oppstår?  :hmm:

Evt. moderere dere på brannslukningsforsøk, når dere selv er partiske med Evry på en eller annen måte?

 

Har dere noe som ikke lar seg bremse?

 

Da får dere innkalle ekspertise ala "Red" Adair, med annen riktig kompetanse for jobben   :tease:

 

For dette likner veldig mye på en katastrofe.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...