Gå til innhold

Første pc - gaming


Anbefalte innlegg

Hei! Har hittil sittet å gamet på en liten laptop som funket greit frem til nå. Har kikket litt, og har bestemt meg for å kjøpe meg en pc. Er helt blank når det gjelder pc, så litt hjelp hadde vært fint.

Vil ikke bruke alt for mye penger men tenkte rundt 7k, men blir vel fort et par tusen over det. har sett på et par deler, og lurer på om det passer/om dere ville endret på noe! Vil prøve å være i samme priskategori!

 

Deler jeg har sett på:

 

HovedkortGigabyte GA-H110M-DS2, Socket-1151 (bestilt, men kan avbestilles)

ProsessorCPU i7 3820k  Intel Core i5-7400 Kaby Lake

SkjermkortASUS GeForce GTX 1060 6GB Strix Gaming (OC) 

MSI GeForce GTX 970 eller MSI GeForce GTX 1050Ti 4GB Aero ITX OC?

RAMHyperX FURY DDR4 2400MHz 8GB

StrømforsyningEVGA BQ 650W Hybrid Modular 80+ PSU

lagringSeagate Barracuda 1TB 3.5" HDD

Kabinett: Corsair Carbide 100R Window Edition

 

(mulig jeg har glemt noe!)

Vil dette holde til å spille spill nå for tiden? eller er det noe jeg må/burde bytte ut? takk!   :w00t: 

Endret av martinijini
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt ser ut til å være en knall budsjett PC og den oppdaterte listen er 100% kompatibel. Vil anbefale deg å ha operativsystemet på en SSD og en av de billigste, Kingston A400 120GB burde holde lenge. Angående skjermkort så tror jeg kanskje jeg ville gått for ett Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB Windforce istedet.

 

Skjerm, tastatur og mus har du allerede?

Lenke til kommentar

Alt ser ut til å være en knall budsjett PC og den oppdaterte listen er 100% kompatibel. Vil anbefale deg å ha operativsystemet på en SSD og en av de billigste, Kingston A400 120GB burde holde lenge. Angående skjermkort så tror jeg kanskje jeg ville gått for ett Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB Windforce istedet.

 

Skjerm, tastatur og mus har du allerede?

Yep, har skaffet meg det! Takk for hjelpa, men vil 3 vram være nok? litt frem i tid også?

Lenke til kommentar

Og det hovedkortet der med den cpuen så må du nok ta en bios update før det funker, mulig at hk et såpass nytt at det har oppdatert bios, men ville ikke tatt sjansen, men kjøper du ett kh med B250 chipset(de ligger på samme pris ca) så funker det rett ut av boksen.

Altså, du må ha en eldre CPU også gjøre en bios update før du kan bruke den nyere CPUen med det hovedkortet der.

 

Fuck det her, funker ikke med lang komplett link den bare deles opp å blir ubrukelig, dritt forum.

 

Her er B250 varianten av det du har i lista di på toppen her, more or less og funker rett ut av boksen: https://www.komplett.no/product/910139/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-b250m-ds3h-socket-1151#

 

Men hva slags spill er det vi snakker om som du spiller?

Og jeg vil sterkt anbefalle å kjøpe en SSD før en vanlig mekanisk disk, ja du må ofre en del plass med ett lavt budsjett, men du har så uendelig mye mer igjen for det i det du trykker på start knappen på PCen og åpner større mapper etc, spill kan også loade litt fortere, men du får ikke noe bedre ytelse av en SSD i spill, men alt bare flyter mye bedre med en SSD når du bruker maskina hver dag, skal love deg at 15sek startup tid er mye bedre enn 1-2min med den disken du har valgt der+at maskina er mye raskere umiddelbart etter at du kommer inn i windows, du slipper å vente på at maskina kan brukes.

Hovedkortet der har m.2 slot som kan være en ide å benytte seg av for å slippe unna flere ledninger enn nødvendig, m.2 koster ca det samme som tilsvarende en vanlig 2,5" ssd, sånn ca ihvertfall.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på feltet altså og det kommer helt an på hva slags spill du spiller, men det burde greie å kjøre de fleste krevende spillene pr dags dato på ultra settings med 60fps og noen tweaks her og der og det burde vare ett par år før du kanskje må begynne skru ned grafikken noen hakk for å få spilt de nyeste spillene.

Lenke til kommentar

 

Vil dette holde til å spille spill nå for tiden? eller er det noe jeg må/burde bytte ut? takk!   :w00t: 

 

Kommer an på dine krav. Spiller du spill i 1080p oppløsning på medium/High settings @ ~60 fps så. Som blinc nevnte over her, bruktmarkedet er nok bedre til ditt budsjett :)

 

Det som er med bruktmarkedet, er at det virker som selgerne tror de kan ta 80% av verdien de kjøpte maskinen for, for 3 år siden.

 

Sannheten er at man må ned i  under 50%, for at jeg skal gidde å ta bryet og risken med å kjøpe brukt fra en privatperson.

Nesten uavhengig av hvor nye komponentene er.

 

PS: Pass på det meg0709 skriver. Det er ikke sikkert CPU'en din vil virke med hovedkortet. Det kommer ann på om hovedkortet levers med nyeste bios-oppdatering eller ikke.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

 

Alt ser ut til å være en knall budsjett PC og den oppdaterte listen er 100% kompatibel. Vil anbefale deg å ha operativsystemet på en SSD og en av de billigste, Kingston A400 120GB burde holde lenge. Angående skjermkort så tror jeg kanskje jeg ville gått for ett Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB Windforce istedet.

 

Skjerm, tastatur og mus har du allerede?

Yep, har skaffet meg det! Takk for hjelpa, men vil 3 vram være nok? litt frem i tid også?

 

Velg heller 1060 6GiB ram.

Lenke til kommentar

Kan jo slenge inn at hvis PC kjøpet ikke haster så er det bare litt over en mnd til alle butikkene kjører Black Friday deals og du kan få veldig mye mer PC for pengene da.

Ja, det kan vel lønne seg. Når er det, siste fredag i november? Må jo uansett vente til neste måned, så kan vel kanskje være like greit å vente til Black Friday!?  :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...