Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen vits med firewall og antivirus?


Anbefalte innlegg

Dette inlegget er vel for de mer drevne blandt oss kanskje, jeg har jobbet med pc-er en god stund, og personelig finner jeg det interressant hvor mye snakk det er om firewalls og personelig sikkerhet + antivirus...

 

Jeg åpner ingenvedlegg som jeg ikke vet hva er, og voila hittils INGEN virus, ingenting faktisk og jeg har norton som jeg installerte engang..men den senker jo hastigheten på kjerra MYE..så dette gidder jeg jo ikke å ha..brukre dog ad-aware pga at det er så mye møl på web i disse dager.

 

 

firewalls..

tjah her sitter folk og snakker om de 2345234 hacker angrepene de har daglig...som jeg mistenker bare er ymse internet trafikk. Hvem gidder å hacke en enkelt brukers pc? det virker jo meningsløst og i tillegg...dess mer jeg blokkerer med min fine firewall dess vanskeligere har jeg med å komme ut selv...

og NOEN porter må jo stå åpne tilslutt...og vil de inn..ja så kommer de inn der.

 

I tillegg noterer jeg meg at de kan bruke såkalte embedded programmer og liste seg inn uansett..og de tar ingen viruskiller eller firewall hvis du først er ute å kjøre.

 

Så...jeg tror det er en del HYPE her ute....og en del folk som tjener alt for fett på hysteriet....

men hey...tar jeg feil?

 

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du ikke vet om du trenger firewall og antivirus, da trenger du det!

 

Bedre føre var når man ikke helt vet hva man driver med

 

Selv kjører jeg ikke antivirus på spillmaskinen min. Men har daglig scanning av den over nett. Firewall kjører jeg på egen hardware.(har ikke fw-software på maskinene mine)

Lenke til kommentar

Jeg satt opp en linux server som ble tatt på 2 timer.........sier ikke mer

 

det var med vilje selvsagt, og på en hovedoppgave der formålet var å sette

opp honey nett.

 

 

men kjører du oppdatert på alle sikkerhetshull og er 100% sikker på at du alle programmer du har er fri for hull osv trenger du det ikke

Endret av Avale
Lenke til kommentar
Dette inlegget er vel for de mer drevne blandt oss kanskje, jeg har jobbet med pc-er en god stund, og personelig finner jeg det interressant hvor mye snakk det er om firewalls og personelig sikkerhet + antivirus...

 

Jeg åpner ingenvedlegg som jeg ikke vet hva er, og voila hittils INGEN virus, ingenting faktisk og jeg har norton som jeg installerte engang..men den senker jo hastigheten på kjerra MYE..så dette gidder jeg jo ikke å ha..brukre dog ad-aware pga at det er så mye møl på web i disse dager.

 

 

firewalls..

tjah her sitter folk og snakker om de 2345234 hacker angrepene de har daglig...som jeg mistenker bare er ymse internet trafikk. Hvem gidder å hacke en enkelt brukers pc? det virker jo meningsløst og i tillegg...dess mer jeg blokkerer med min fine firewall dess vanskeligere har jeg med å komme ut selv...

og NOEN porter må jo stå åpne tilslutt...og vil de inn..ja så kommer de inn der.

 

I tillegg noterer jeg meg at de kan bruke såkalte embedded programmer og liste seg inn uansett..og de tar ingen viruskiller eller firewall hvis du først er ute å kjøre.

 

Så...jeg tror det er en del HYPE her ute....og en del folk som tjener alt for fett på hysteriet....

men hey...tar jeg feil?

 

Jan

Hvordan vet du at du ikke har virus eller blir utsatt for angrep, dersom du har verken antivirus-SW eller brannmur installert?

 

Dessuen så finnes det både dugendes firewall og antivirus progarmmvare som kan lastes ned gratis.......

 

Er du redd for HYPE og markedskefter burde du heller la være å spille spill, kjøpe grafikkort og gå på Ringenes Herre på kino. Der er det mye HYPE gitt.... ;)

 

:xmas:

 

PS! Selv gjør jeg alt det ovenfor nevnte, men så har jeg jo også brannmur og antivirus-programmvare installert på maskinen. ;)

Lenke til kommentar
Hvem gidder å hacke en enkelt brukers pc? det virker jo meningsløst og i tillegg...

Når du mener dette er det åpenbart at du ikke helt skjønner problemstillingen.

Hva tror du de er etter, innbiller du deg at de synes noens brev til bestemor er av interesse?

Det er maskinen og linja de er ute etter, ikke filene.

Lenke til kommentar

Hvordan "stenger" man egentlig en brannmur? Jeg har en på routeren min og er blitt fortalt at man gjør dette via routerens web-baserte konfigurasjonsside ved å taste inn IP'en i adressefeltet og logge inn med brukernavn/passord. Siden som da kommer opp, forstår ikke jeg særlig mye av.

 

Noen som har peiling og kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Fram til i sommer har heller ikke jeg hatt anti-virus eller firewall (ikke noe annet enn NAT'ingen i routeren). Har aldri hatt virus (ja, jeg har aldri hatt virus, og jeg kjører Windows, utrolig men sant?). Hackerangrep har jeg bare hatt engang jeg lekte litt med en linuxboks (det var også før jeg begynte å bruke NAT).

 

Hvordan vet jeg at jeg ikke har angrep?

Kjører SNMP overvåkning av routeren, så jeg kan hente ut rapporter om all mulig slags trafikk.

 

Sitter man feks på et LAN, eller dersom man er mye på IRC, tror jeg en firewall kan være greit å ha (uheldigvis er det massevis av script-kiddies på IRC som skal briefe med "ferdighetene" sine).

Lenke til kommentar

Kjører ekstern linux brannmur hjemme og har aldri hatt blaster før jeg koblet opp en ny PC utenfor brannmuren. La inn XP og før jeg rakk å kjøre sikkerhets oppdateringene så hadde jeg blaster inne. Den er jo lett å fjerne, men det viser kor sårbare en er dersom en ikke har lagt inn patcher og sikkerhets oppdateringer. Hva da med alle sikkerhets huller som ikke er oppdaget, ivertfall ikke ofisielt. Tar du sjangsen på at det ikke kommer noe blaster lignende med en mer fandenivolsk innhold. :devil:

Jeg bare spørr, er det en spillemaskin med bare save games så er det jo ett fett om det blir formatert, men har mye bilder og andre ting du er glad i så er det jo en rimelig investering.

Du kan jo og legge inn software brannmur som godkjenner alle programmer som får lov å koble ut/inn. Da spiller det lite rolle kva port de kjører. :no:

Lenke til kommentar

Antivirus og firewall software er for det første tilgjengelig gratis, så kostnad er ikke et gyldig motargument. At de tar ressurser på maskinen din er sant, men neppe så mye at du merker det i normal bruk.

 

Dersom du er ihuga spille fantast og kjører det siste innen spill på det siste innen hardware og konstant peiler ressurs tilgangen for dette, vil du så klart merke at det går noen ytterligere prosesser på maskinen. Kanskje noen kan teste dette for oss? Mulighet for en saftig artikkel på tema her på hw.no kanskje?

 

Faren for at du ved å være på nett uten denne "beskyttelsen" blir ufrivillig spam sender, cracker angreps base eller tilsvarende er derimot absolutt tilstede. Plutselig har du Økokrim på døra som lurer på hvorfor din maskin ble brukt i cracker angrep på et eller annet selskap. Lite koselig, rett og slett, og dette er i juridisk gråsoneland hvor det ikke er noen oppgåtte stier for ansvarsfordelingen i en rettsak. Enkelte mener du bør være jurudisk ansvarlig for hva din maskin brukes til.

 

Det blir omtrent som med alarm og lås på døra til ditt eget hjem. Du har det ikke fordi det er en daglig hendelse at noen prøve å bryte seg inn, men fordi dersom det skulle skje, så har du tatt dine forhåndsregler. En slags forsikring om du vil.

 

Når det gjelder sperring av porter så gjør en firewall mer enn bare å sperre portene, dersom du har en som verdt sine bits i download tid, den sperrer også for DoS angrep, DDoS angrep og annen lett gjenkjennelig cracker aktivitet. Den bør også være i stand til å gjenkjenne, og stanse, "ondsinnet" kode på web sider og i scripts som kjøres fra sider du måtte sveise innom.

 

Data sikkerhet er et tema som i stadig større grad aktualiseres, spesielt fordi hele internet og teknologien i stor grad er utviklet i Kardemomme by hvor alle er greie og snille. I motsetning til den i virkelige verden....

Lenke til kommentar

Janster: Jeg hadde samme innstilling som deg, inntil jeg fant ut at virus også kan lure seg inn "helautomatisk". Da tenker jeg på MSblaster. Derfor kjører jeg nå brannmur - men det er egentlig mest på grunn av at ruteren har det innebygget, og jeg finner faktisk ikke ut hvordan den skrus av.

 

Men jeg hadde ikke giddet software firewall på PC-en. WinXP sin er mer enn god nok for oss som ikke er paranoide. Den stoppet forresten msblast også.

Lenke til kommentar

Har det siste halvåret begynt med pc-cillin anticirus og hardwarebasert firewall. Etter det har jeg ikke hatt et eneste virus og nesten ikke spyware (de som er gir meg bare beskjed om at jeg "ikke har tilgang til internett" pga firewall :laugh: )

Mens "alle" andre jeg kjenner har feks fått blaster.

Er derimot ikke så glad i softwarebaserte brannmurer, da disse bare gir irriterende meldinger om "vil du gi dette programmet internetttilgang?"

Konklusjon: Firewall og Antivirus hjelper

Lenke til kommentar
Er derimot ikke så glad i softwarebaserte brannmurer, da disse bare gir irriterende meldinger om "vil du gi dette programmet internetttilgang?"

Det er fordi du bare har prøvd sånne tullete wintendo "personal firewall"-programmer.

 

Firewallen som f.eks er innebygd i linux fungerer helt annerledes. Der kan man med én enkelt kommando sette opp systemet slik at ingen trafikk som er initiert utenfra slipper inn, mens all trafikk slipper ut :)

 

Aldri noen irriterende popups som spør om det og det programmet skal få tilgang til internett. (Er jo selvsagt klar over at mange windows-brukere ønsker slik funksjonalitet pga store problemer med spyware/trojaner og annet rusk på dette snodige operativsystemet)

Lenke til kommentar
Janster: Jeg hadde samme innstilling som deg, inntil jeg fant ut at virus også kan lure seg inn "helautomatisk". Da tenker jeg på MSblaster.

Dersom du hadde giddet å oppgradere OS'et ditt, hadde du heller ikke fått MSBlaster. Oppdateringen lå faktisk ute i flere måneder før MSBlaster-viruset kom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...