Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det noen vits med firewall og antivirus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser de samme argumentene (igjen) fra de som ikke bruker FW/AV, som de som ikke vil bruke bilbelte.  "Jeg er en übersjåfør", "Det rammer ikke meg" og "Det er ukomfortabelt".  Splatt.

Siden du bruker den sammenligningen, så mener du vel da også at utfallet av å få et virus, og "splat" fra en kollisjon er det samme ?

 

I så fall tror jeg du burde vurdere oppfattningen din litt. Hvis du derimot ikke har den oppfattningen, så var vel heller ikke den sammenligningen den beste å komme med ?

Lenke til kommentar
Du og dine like sørger for forsøpling av Internett og burde fått Internettilgangen inndratt  :no:

Jeg har hatt/brukt datamaskin i 20 år.

Iløpet av den perioden har jeg hatt ett (1) virus. Det var i 1986/87 (altså en god stund før internet).

 

Hvordan er det mulig å kalle det for forsøpling av internet? Blir rett og slett ******* provosert av sånne som deg. Klart jeg anbefaler både firewall og anti-virus til "vanlige" folk, men jeg vet faktisk hva jeg holder på med, og får derfor ikke virus.

Jeg er enig i at virus er forholdsvis enkelt å unngå, men å la alle portene på maskina stå på vidt gap er etter min mening galskap, særlig hvis du sitter på en rask internettforbindelse som er åpen store deler av døgnet.

 

Kompetansen din bør du heller benytte til å sette opp en effektiv brannmur som ikke plager deg. (Gir deg tilgang til det du trenger, uten irriterende dialogbokser)

 

Farer ved datasnoking:

http://www.it-com.no/?ItemID=1077

 

Du trenger da heller ikke å installere AV som sjekker alt mulig til enhver tid. De fleste kan du også konfigurere til å gjøre det du vil.... Med sunn fornuft unngår man de fleste virus ol, men man bør ikke stole blindt på egen fortreffelighet...

 

Grei portsjekk:

http://www.windows.no/art.php?artikkelid=2273

Endret av Paddington
Lenke til kommentar
Jeg er enig i at virus er forholdsvis enkelt å unngå, men å la alle portene på maskina stå på vidt gap er etter min mening galskap, særlig hvis du sitter på en rask internettforbindelse som er åpen store deler av døgnet.

 

Kompetansen din bør du heller benytte til å sette opp en effektiv brannmur som ikke plager deg. (Gir deg tilgang til det du trenger, uten irriterende dialogbokser)

 

Farer ved datasnoking:

http://www.it-com.no/?ItemID=1077

 

Du trenger da heller ikke å installere AV som sjekker alt mulig til enhver tid. De fleste kan du også konfigurere til å gjøre det du vil.... Med sunn fornuft unngår man de fleste virus ol, men man bør ikke stole blindt på egen fortreffelighet...

 

Eller enda bedre, slå av unødvendige services, og oppdatere de du faktisk bruker. Som enkeltperson er det en smal sak, og ikke en stor oppgave, men det stiller seg selvfølgelig litt annerledes i et nettverk med litt størrelse...

Lenke til kommentar

Siden du bruker den sammenligningen, så mener du vel da også at utfallet av å få et virus, og "splat" fra en kollisjon er det samme ?

 

I så fall tror jeg du burde vurdere oppfattningen din litt. Hvis du derimot ikke har den oppfattningen, så var vel heller ikke den sammenligningen den beste å komme med ?

 

Nei, jeg mener ikke at du ligger i 100 km/t på E18, tilbakelent på en kontorstol fra Ikea og manøvrerer PC'n med med en MX500.

 

forkjell på bilbelte og av og fw

pcen er ikke livet ditt.

 

Til dere begge: Hvis dere ikke ser at argumentene for ikke å sikre seg fysisk og elektronisk er de samme, synd for dere. :thumbdown: Det finnes fysiske splatt og virtuelle splatt.

Lenke til kommentar
Til dere begge: Hvis dere ikke ser at argumentene for ikke å sikre seg fysisk og elektronisk er de samme, synd for dere. :thumbdown: Det finnes fysiske splatt og virtuelle splatt.

Slik jeg ser det blir det som å sikre huset sitt, bra å gjøre, men det finnes grenser, spesielt om du har forsikring (les: backup). DU orker ikke å ha gitter foran alle vinduene i hjemmet ditt, selv om en alarm kanskje kan være kjekt, det blir en oppveining mellom hvor mye "til hinder" ting er, og hvor mye det hjelper.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kjører for det meste uten virus program,men har den siste tiden begynt å bruke Netpeeker

 

 

Grunnen til at jeg bruker den er,popup stopperen er god i den og at den stopper så og si all spyware..det er den som er plagsom..

en runde med AD-AWARE ettet inst. av nettpeker(fjerne dem som er der) så er det urtolig lite spyware som kommer seg inn igjen..

i tillegg så er det branvegg i nettpeker.

Og så bruker den lite resurser..

 

 

Er hel grei å bruke så lenge maskinen din ikke står i nettverk..men det er bare å konfigurere den så funker nettverket fint og...

 

 

Når jeg gidder å innstalere antivirus så bruker jeg gratis programmer feks.AVG

 

 

TaZ

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det blir det som å sikre huset sitt, bra å gjøre, men det finnes grenser, spesielt om du har forsikring (les: backup). DU orker ikke å ha gitter foran alle vinduene i hjemmet ditt, selv om en alarm kanskje kan være kjekt, det blir en oppveining mellom hvor mye "til hinder" ting er, og hvor mye det hjelper.

 

AtW

Liten svikt i logikken. FW/AV er tilgjengelig for alle med minimal/ingen innsats/kostnad, som bilbelte. Ville være litt annerledes hvis du måtte installere bilbelte, som gitter/alarm osv. Ellers henger argumentet ditt på "ukomfortabelt" knaggen.

Lenke til kommentar
Vel for og si det slik , alle som ikke bruker antivirus / firewall burde vært kastet ut av internett , det er slike "idioter" som gjør at virusene sprer seg og spamm florerer.

Det er rett og slett løgn.

 

Så vidt jeg husker fra en artikkel, står personer uten kunnskap om data for 2/3 av all viruspredning. Altså det er de folkene som trykker på e-postene med gratis sex-video med britneyspears som står for nesten all spredningen av virus.

 

Så hvis du tror virus blir utryddet hvis alle kompetente data-brukere som mener de har kontroll på virus, "ødelegger" maskinenen sin ved å stappe inn all mulig antivirus og firewalls så tar du faktisk feil.

Lenke til kommentar

Hehe..

Mye rart som kommer her....jeg vil igjen nevne...denne tråd er for de mer drevne av oss, etter å ha lest litt her så mistenker jeg flere faller utenfor denne kategorien og havner i svada delen.

 

Jeg leste den IT professoren som snakket om alle disse hacker angrepene...og jeg nevner igjen, hvor mange hackers er det egentlig, og hvorfor i huleste vil de ha kontroll over vår hjemme pc...det er en logisk brist her som jeg ville likt å høre den professor forsvare.

 

Jeg har som sagt ikke firewall og ikke viruscanner..men periodiske tester viser at jeg har 0 virus og 0 hacker angrep som jeg har lagt merke til.

 

Jeg laster ned mye rart på nettet, men de fleste steder med godt rykte har allerede virusscannet filene..

 

Når det gjelder hastighetssenkning med Norton..så er den helt klart tilstede, noe annet mener jeg er feilaktig å påstå.

 

De som sier det hagler med virus bare de skrur av firewall må i mine øyne da ha negligert windows updates eller gjøre ting jeg aldri ville ha gjordt, men jeg vet at nybegynnere kan klare de utroligste, og da faller de utafor de jeg retter denne tråden mot, og bør ihvertfall ha en virussjekker.

 

Jeg leste også nylig at Norton og lignende hadde gjordt STORE penger på dette...jeg synes noen flere bør stille spørsmål om de kan forsvare den skrekken de har satt i folk flest.

 

Vennlig hilsen

Jan

 

PS

En ting..til han som stenger all inkommende trafikk...test å steng port 80..og så gå på nettet og surf...fortell meg så hva du opplever.

Endret av Janster
Lenke til kommentar

PS

En ting..til han som stenger all inkommende trafikk...test å steng port 80..og så gå på nettet og surf...fortell meg så hva du opplever.

 

Du utelukket akkurat deg selv fra de "drevne" :roll:

 

Trenger ikke være særlig dreven for å vite at en firewall som blokkerer innkommende henvendelser på port 80 ikke vil ha innvirkning på surfing som er trafikk på porten initiert innenfra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...