Gå til innhold

I7-8700k pris...


Jan1984

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal virkelig i7-8700k koste 4000kr her til lands? Jeg leste review av den nå og der stod pris: 359dollar som er 2857kr Er det virkelig så stor prisforskjell i norge?

 

Ja, prisen gjør at de fleste gaming-pcer men den prosessoren får redusert ytelse sammenlignet med andre pcer til samme pris med svakere prosessor men sterkere skjermkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skal virkelig i7-8700k koste 4000kr her til lands? Jeg leste review av den nå og der stod pris: 359dollar som er 2857kr Er det virkelig så stor prisforskjell i norge?

 

Ja, prisen gjør at de fleste gaming-pcer men den prosessoren får redusert ytelse sammenlignet med andre pcer til samme pris med svakere prosessor men sterkere skjermkort.

 

 

Ja, en får mer spill ytelse for penga med en i7-7700k hvertfall med dagens spill, spørsmålet er framtida, kommer det mer spill der 6 kjerner og 12 tråder vil bli utnyttet for fullt, for da drar i7-8700k fra.

Lenke til kommentar

Prisene i USA er vel uten moms. Den ligger på 3790 på Netonnet. 

 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/prosessor/intelsocket1151

 

Jeg vet ikke om det er med eller uten moms, de må vel betale skatt de å, men det står å att i7-8700k er bare 20 dollar dyrere enn i7-7700k  Å det stemmer jo ikke med norske priser, der i7-7700k koster 2900kr mens fleste i7-8700k (alle på prisguiden.no) koster 4099kr  Det er altså prat om 1200kr forskjell, mens i usa er det prat om 160kr forskjell... 

 

Der er det litt billigere ja.  

Lenke til kommentar

 

Prisene i USA er vel uten moms. Den ligger på 3790 på Netonnet. 

 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/prosessor/intelsocket1151

 

Jeg vet ikke om det er med eller uten moms, de må vel betale skatt de å, men det står å att i7-8700k er bare 20 dollar dyrere enn i7-7700k  Å det stemmer jo ikke med norske priser, der i7-7700k koster 2900kr mens fleste i7-8700k (alle på prisguiden.no) koster 4099kr  Det er altså prat om 1200kr forskjell, mens i usa er det prat om 160kr forskjell... 

 

Der er det litt billigere ja.  

 

 

Det er litt mer komplisert enn å bare gange med dollarkursen ja. Først og fremst har vi 5 års reklamasjonsrett i Norge. Mens Intel bare tilbyr 3 års garanti. Så reklamasjoner de 2 siste årene må salgs leddene dekke selv. Som igjen gjør at de må regne inn større margin. I forhold til kjøpekraft er nok Norge likevel det billigste landet i verden når det kommer til HW.

 

Akkurat nå, med Coffe Lake er det oppstått et nytt problem: De krever mer strøm enn Kaby Lake. Så selv om sokkelen på Z/B/H200 serien hovedkort fysisk passer til Coffe Lake, så ville man risikert at de ødela hovedkortet ved overbelastning om man puttet en 8700/K i den. Altså må man ha Z/B/H300 serie hovedkort til Coffe Lake CPU'er.

 

Coffe Lake skulle egentlig ikke lanseres før til neste år. Men AMDs Ryzen CPU'er har tatt så mye markeds andeler allerede at Intel så seg nødt til å "lansere" Coffe Lake tidligere. For å bremse salgs lekkasjen til konkurenten. Dessverre for Intel selv, så betyr det at de samtidig "tar livet" av Kaby Lake. Og med det markedet for Z/B/H200 serie hovedkort. Dette skulle ikke skjedd før om minst 3 måneder til. Og dermed finnes det en shitload med nå nært verdiløse Z/H/B200 serie hovedkort på lager rundt omkring.

 

Hvordan blir salgsledden kvitt disse hovedkortene nå? Jo, ved å dumpe prisen. Det er nok også grunnen til at 7700K har falt så mye i pris. ikke på grunn av 8700K, for den er uansett ikke å oppdrive. Men fordi det plutselig gir mening med en 7700K som man 1.) Kan få kjøpt. 2.) er vesentlig billigere. Og 3.) Man får feature rike billige hovedkort til...

Lenke til kommentar

Skal virkelig i7-8700k koste 4000kr her til lands? Jeg leste review av den nå og der stod pris: 359dollar som er 2857kr Er det virkelig så stor prisforskjell i norge?

 

I kroner og øre så er det så stor forskjell. Regner man med lønnsnivå så er det faktisk dyrere for en USA'er å handle HW. Slenger vi på reklamasjonen her til lands som de fleste andre land er misunnelige på så får vi også mer for pengene i form av sikkerhet hvis noe ryker i løpet av 5 år. I USA så kan de ta seg en bolle etter rundt 2-3 år, de har bare garantitiden produsenten gir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

dette konstante tullpratet om norske lovers påvirkning på pris skjønner jeg meg ikke på. Hvor er deres dokumentasjon på at det har noe effekt? Nettopp. Det er en lov som går på forbrukerrettigheter, og har ingen effekt på den endelige prisen på produktet. Hvorfor ting koster så mye kan enkelt regnes ut. 360 dollar er 2900 NOK. Gang det med 1,25 i moms og du har  3625 NOK. Og så noen hundre kroner i fraktkostnader, og vipps så har du den prisen som er i norske nettbutikker.

 

Enkel regnestykke. Blande konspirasjonsteorier om norsk reklamasjonsrett gir ingen mening.

Lenke til kommentar

dette konstante tullpratet om norske lovers påvirkning på pris skjønner jeg meg ikke på. Hvor er deres dokumentasjon på at det har noe effekt? Nettopp. Det er en lov som går på forbrukerrettigheter, og har ingen effekt på den endelige prisen på produktet. Hvorfor ting koster så mye kan enkelt regnes ut. 360 dollar er 2900 NOK. Gang det med 1,25 i moms og du har  3625 NOK. Og så noen hundre kroner i fraktkostnader, og vipps så har du den prisen som er i norske nettbutikker.

 

Enkel regnestykke. Blande konspirasjonsteorier om norsk reklamasjonsrett gir ingen mening.

 

Så det er ikke lurt å ta seg noen kroner ekstra betalt hvis man er ansvarlig for problemer med produktene utenfor garantien produsenten gir? Hva er konspirasjonsteorien? Hvilken gruppe folk konspirerer om å øke priser pga. forbrukerrettighetene?

https://snl.no/konspirasjonsteori

 

Uansett om de tar seg litt mer betalt eller ei så får man mer når man kjøper i Norge, forbrukerrettighetene våre er mye verdt. Har skjedd mer enn en gang at jeg har hatt nytte av reklamasjonen etter at produsentens garanti har gått ut :)

Lenke til kommentar

Intel er skam, de priser seg altfor høyt! Den burde hvertfall ikke vært dyrere enn 3399 imo, savner slike gode priser https://imgur.com/GAWPOQt

 

Neste rigg blir definitivt med AMD cpu(Ryzen+/2).

 

:) kjører fortsatt min gamle i7-920 på den ene pc’en i huset. Lurer på om jeg skal kjøpe en skikkelig kjøler på den for å sjekke hvor langt den kan oc etter så mange år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

dette konstante tullpratet om norske lovers påvirkning på pris skjønner jeg meg ikke på. Hvor er deres dokumentasjon på at det har noe effekt? Nettopp. Det er en lov som går på forbrukerrettigheter, og har ingen effekt på den endelige prisen på produktet. Hvorfor ting koster så mye kan enkelt regnes ut. 360 dollar er 2900 NOK. Gang det med 1,25 i moms og du har 3625 NOK. Og så noen hundre kroner i fraktkostnader, og vipps så har du den prisen som er i norske nettbutikker.

 

Enkel regnestykke. Blande konspirasjonsteorier om norsk reklamasjonsrett gir ingen mening.

Så det er ikke lurt å ta seg noen kroner ekstra betalt hvis man er ansvarlig for problemer med produktene utenfor garantien produsenten gir? Hva er konspirasjonsteorien? Hvilken gruppe folk konspirerer om å øke priser pga. forbrukerrettighetene?

https://snl.no/konspirasjonsteori

 

Uansett om de tar seg litt mer betalt eller ei så får man mer når man kjøper i Norge, forbrukerrettighetene våre er mye verdt. Har skjedd mer enn en gang at jeg har hatt nytte av reklamasjonen etter at produsentens garanti har gått ut :)

 

Beviste jeg ikke nettopp at det med at reklamasjon fører til høyere pris ikke er sant? Hvorfor sier du da fortsatt det samme. En verdi på et tek produkt er konvertert kurs ganget med 1,25 for moms pluss et par hundre kroner i frakt. Gjør du det får du den prisen varer har i norske butikker. Hvor da kommer denne tulleteorien om "reklamasjon gjør varen dyrere" inn? Den gjør ikke det! Det er bare en oppfunnet løgn.

Lenke til kommentar

Intel er skam, de priser seg altfor høyt! Den burde hvertfall ikke vært dyrere enn 3399 imo, savner slike gode priser https://imgur.com/GAWPOQt

 

Neste rigg blir definitivt med AMD cpu(Ryzen+/2). 

 

1800X er jo dyrere og samtidig dårligere enn 8700K om man skal tro benchmarks fra rundt overalt, og priser seg godt mellom 1700X og 1800X. Hvorfor mener du at Intel er en "skam"?

Lenke til kommentar

 

Intel er skam, de priser seg altfor høyt! Den burde hvertfall ikke vært dyrere enn 3399 imo, savner slike gode priser https://imgur.com/GAWPOQt

 

Neste rigg blir definitivt med AMD cpu(Ryzen+/2). 

 

1800X er jo dyrere og samtidig dårligere enn 8700K om man skal tro benchmarks fra rundt overalt, og priser seg godt mellom 1700X og 1800X. Hvorfor mener du at Intel er en "skam"?

 

komplett hadde akkurat salg på den til 3,8 men så ligger den på 3800 nå hos lefdal/elkjøp som du ser så prisen er vell heller lik enn "dyrere"- se på framgang og melking intel har drevet med, hvorfor jobbet de ikke for å få ut en 8700k  for x  år siden?  min i7-4770k er 5 år elns og siden har det bare vært mikro % forbedringer hver generasjon siden. 

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4162312#rparams=ss=https%3A%2F%2Fwww.prisjakt.no%2Fproduct.php%3Fp%3D4162312

 

https://www.3dcenter.org/news/coffee-lake-launchreviews-die-testresultate-zur-anwendungs-performance-im-ueberblick

 

Ser den blir regnet som ca 5 % bedre enn enn 1800X ikke akkurat så mye å skryte av for et produkt som burde vært her for 2-3 år siden?

,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, Intel sine roadmaps ligger ute og kan leses av alle, disse kommer jo åresvis i forveien. Men jeg lurer fortsatt på hvorfor Intel er en "skam". De har jo nå laget en CPU som direkte angriper 1800X og slår den. Hvor har du det fra at denne skulle vært ute for 2-3 år siden btw? Kan du vise til noe dokumentasjon?
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...