Gå til innhold

Her er den første elbilladeren som leverer 350 kilowatt


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor antar du at det blir dyrere? Antar du at prisen per kWh blir høyere hvis du lader 350kW enn med 50kW? Det kan like gjerne bli billigere.

Billigere er ganske usannsynlig. Man vil ha behov for like mye energi, like mye effektkostnad vektet med tid og ca like mye utstyrskostnad vektet med tid og effekt. (Kanskje det blir litt rimeligere pris per kW for utstyret, men det bør ikke virke inn til veldig stor grad.)

 

Ca samme pris som i dag er ikke usannsynlig. Altså minst dobbel pris av hjemmelading, men trolig nærmere femgangen.

 

Der hvor tomteleie faktisk er en kostnad å bry seg om vil det lønne seg med høyere effekt siden du da kan betjene flere kunder per tidsenhet på samme areal.

 

Med dagens lademønster utnytter en hurtiglader bare 1/3 av potensialet sitt. Hvis vi kombinerer høyere ladeeffekt med bufferbatterier kan vi levere 3 ganger så mye energi uten å øke effekten på tilførselen. Avhengig av prismodellen til nettselskapet vil effekttariffen effektivt reduseres med faktor 3.

 

Energiprisen får ikke bufferbatterier gjort stort med siden den er så jevn her i Norge men med bufferbatterier vil en ladepark kunne delta i ordninger for å midlertidig redusere effektkravet i nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der hvor tomteleie faktisk er en kostnad å bry seg om vil det lønne seg med høyere effekt siden du da kan betjene flere kunder per tidsenhet på samme areal.

 

Med dagens lademønster utnytter en hurtiglader bare 1/3 av potensialet sitt. Hvis vi kombinerer høyere ladeeffekt med bufferbatterier kan vi levere 3 ganger så mye energi uten å øke effekten på tilførselen. Avhengig av prismodellen til nettselskapet vil effekttariffen effektivt reduseres med faktor 3.

 

Energiprisen får ikke bufferbatterier gjort stort med siden den er så jevn her i Norge men med bufferbatterier vil en ladepark kunne delta i ordninger for å midlertidig redusere effektkravet i nettet.

Jeg vet ikke om det er en eneste ladestasjon i Norge der det betales tomteleie. Som regel settes ladestasjoner opp i samarbeid med bedrifter som vil ha økt omsetning fra elbilister. Men ja, om det skulle være tomteleie noe sted, så kan det være bra med høyere effekt.

 

Men det kan forøvrig slå andre veien. Om ladetiden går ned fra f.eks 35 minutter til 5 minutter, så vil kanskje ikke bedrifter være like villige til å sponse gratis areal. Da er det kanskje betydelig mindre sannsynlig at elbilistene vil stikke innom og kjøpe noe.

 

Batterier kan hjelpe til med å utnytte nett-tilkoblingen bedre, men det har ingen sammenheng med ladeeffekten. Man kan få like godt utbytte med batteri og 50 kW lader som batteri og 350 kW lader.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vet godt hvordan det er å ha en fullverdig langtrekkende elbil. Jeg kjører Model X 100D

Men for meg som kjører turer som er lengre enn 40 mil flere ganger i uken, også nordover i Norge og Sverige, så er det neppe et særlig godt alternativ, med mindre jeg hadde hatt tid til å stå å vente i timevis et par ganger om dagen.
Ventar du i timevis, gjer du det feil. Trikset er å komme fram til ein superladar med nesten tomt batteri, og ikkje lade meir enn du treng for å komme deg til neste eller heim.

 

Enda verre er det nedover i Europa, kjører man fra Kiel til Berlin, en tre-fire timers tur, så er det tomt for strøm.

Kiel til Berlin går greitt utan å lade i ein Tesla. Det har eg gjort fleire gonger før det kom superladarar på vegen. Stansar du ti minutt på ein av dei, for å pisse og fylle kaffikoppen, treng du heller ikkje vere forsiktig med gasspedalen. Det er berre to felt i kvar retning nesten heile vegen, og ganske mykje trafikk heile året, so det går uansett ikkje i 200 km/t. Då må du bremse ned støtt og stadig for vogntoga som køyrer forbi kvarandre i 100 km/t, og i den farten kan dei kan komme ganske brått på.

 

Igjen, skal dette bli konkurransedyktig for andre enn nordmenn som kjører noen få mil hver dag, så må rekkevidden økes, og tiden det tar å lade reduseres betydelig.

 

Trur du utlendingar køyrer meir enn nordmenn?

 

Eg har forresten ein hytte-nabo i Berlin med ein i-Miev. Han køyrer stadig til Hamburg med bilen. Du finn ganske mange slike entusiastar i Tyskland, men ein heilt annan avgiftsmodell både for bil og straum/bensin gjer det vanskeleg å forsvare kjøp av elbil for dei fleste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

350kW... :D

 

Hvor mange biler er det egentlig som klare å lade med mer enn 50kW i dag? Tesla sine modeller, KIA Soul og huyndai Ioniq?

 

Det er alltid en fordel at ladere komme før bilene, det kommer ikke slike biler før det finnes ladere. En spennende utvikling dette, blant annet med tanke på batteridrevne busser. Leste nettopp at en provins i China med 12 mill innbyggere har 16000 batteribusser i drift allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

350kW... :D

 

Hvor mange biler er det egentlig som klare å lade med mer enn 50kW i dag? Tesla sine modeller, KIA Soul og huyndai Ioniq?

 

Dette handler ikke om hvilke biler som leverer dette i dag, men om hvordan man må sette fart på ladestrukturen for de som kjører lengre enn det som er maks. kjørelengde for bilen. I stedet for å lade i 30 minutter for å oppnå ca.10 mil, vil en få ca. seksdoblet dette med mye raskere ladehastighet. Og dette gjelder altså ikke hjemmelading, hvor en fint kan lade med lav hastighet noen timer. Vi vil og få flere nyttekjøretøy som trenger l lademulighet. For en bedrift vil hvert minutt telle. Da er dette gull verdt. Det tar og lengre tid å lade et 100kw batteri enn et 24kw. 0-100% for Tesla innebærer (med 150kw ladestasjoner) en ladetid på ca. en time, på deres største batteripakke (100kw). Men med lengre rekkevidde, vil og behovet være mindre enn det er i dag.

Lenke til kommentar

Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning.

Dette er totalt misforstått slik du skriver. Dette handler om å sette opp ladestasjoner langs veiene våre, som vil kunjne lade langt flere biler enn det dagens hurtigladere gjør per time. Og som vil fylle opp mer enn nok til at man kan ha kanskje 1-2 korte stopp på turen, i motsetning til i dag, hvor vi med dagens elbiler, står og lader i inntil 30 minutter for å få nok til en brøkdel av kjørelengden det vil bli snakk om. Hjemmelading vil skje som i dag, med inntil 32A (for de som har det). Ellers, slik som for min del, så har jeg nok til neste dag, når jeg har 10A til min Nissan Leaf. Og i fremtiden vil ikke alle fylle samtidig heller (det skjer forøvrig ikke nå heller). Så dette vil aldri bli noe problem. Jeg bare vil spørre deg om en ting: Hvor mye energi tror du det kreves for hver liter drivstoff du fyller på din bil? Det inkluderer alt fra utvinning til å starte opp drivstoffpumpen som trengs for å fylle tanken i bilen din. Det er faktisk snakk om enormt mye energi som sløses bort, nettopp fordi et ikke blir direkte utnyttet i kjøretøyet. Det eneste en elbil trenger, er en stikkontakt, og så kommer energien fra rett fra kraftverkene som leverandøren er knyttet til (kjøper fra). Litt svinn blir det riktignok underveis. Men ikke på langt nær slik som det er for din fossilbil. Så det du sier, faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

 

Poenget er at om det er ett behov for hurtiglading i dag så tar de i bruk de laderene som finnes.

Er det så sinnsykt vanskelig å tenke seg at når en tjeneste blir bedre så øker bruken

Det som blir tilfelle, er at også nyttekjøretøy vil kunne lade superraskt. En som kjører varer fra A til B kan ikke stå timesvis i ladekø. Dessuten: En vil kunne kjøre mye lengre uten å måtte planlegge overnatting når det blir like raskt å lade, som det er for selve drivstoff-fyllingen på en drivstoffstasjon. Med større batteripakker vil det være upraktisk å stå og lade i lang tid. I tillegg til at det blir stadig flere som ternger å lade. Dagens biler har ikke nytte av disse, men de er i gang med å få på plass flere produsenter, elbiler med mulighet for denne ladeeffekten. Det er det ombordladeren i bilen som bestemmer. Nissan Leaf, vil trolig få opp hastigheten fra neste år, til 60 kw batteripakke, og 150kw ladehastighet. Men hjemme vil en ikke nødvendigvis trenge rask lading. Lader selv med 10A, som gjør at jeg får full pakke etter en natts lading. (ca.12-15 mils rekkevidde). Det rekker mer enn nok i det daglige, og jeg lader heller ikke hver natt. Kun ved behov. Men på langturer kunne jeg gjerne hatt mangedobbelt ladehastighet som mulighet. Da ville jeg ha spart inn en del tid der. Men i hverdagen: Null stress. Lader forresten og på jobben om det trengs. Da står jo bilen likevel stille. Mens jeg gjør det jeg skal. Ser i dag, på mine få langturer, at det har blitt økt press på hurtigladerne. Enkelte ganger står vi flere i kø. Ikke alltid en da har tid å vente i en time for å få ladet selv. Dette har endret seg veldig bare på ett år, da jeg var omtrent alene hver gang. Ikke tilfelle lenger nå.

Lenke til kommentar

 

Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning.

 

Dette er totalt misforstått slik du skriver. 

 

Jeg tror heller at de som leser har totalt misforstått, eventuelt at elbileiere bytter inn humoren sin når de hopper på Musk-toget.

 

Dersom det var uklart, så var altså den kommentaren en sarkastisk spøk med henvisning til en annen tråd, hvor det hevdes at elbiler er skyld i problemer på strømnettet .... og nå lanserer altså enda større ladere

 

Nettet overbelastes, lamper blinker og sikringer ryker: Elbilen pekes ut som syndebukk

 

At man klarer å lage en enorm diskusjon ut av det, og setter alle kluter inn for å motbevise en slik kommentar, tyder vel på at enkelte har mistet gangsynet totalt.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

 

 

Guri, om ikke lampene blinker og sikringene ryker allerede, så skal de nok gjøre det nå som Salvesen får sin våte drøm, en egen lader som nærmest spytter strøm og driter ampér til kraftverket rødgløder av spenning.

 

Dette er totalt misforstått slik du skriver. 

 

Jeg tror heller at de som leser har totalt misforstått, eventuelt at elbileiere bytter inn humoren sin når de hopper på Musk-toget.

 

Dersom det var uklart, så var altså den kommentaren en sarkastisk spøk med henvisning til en annen tråd, hvor det hevdes at elbiler er skyld i problemer på strømnettet .... og nå lanserer altså enda større ladere

 

Nettet overbelastes, lamper blinker og sikringer ryker: Elbilen pekes ut som syndebukk

 

At man klarer å lage en enorm diskusjon ut av det, og setter alle kluter inn for å motbevise en slik kommentar, tyder vel på at enkelte har mistet gangsynet totalt.

 

Når jeg leser flere av dine svar i tråden, så kan jeg umulig ha misforstått. Men når en skriver "sarkastisk" bør en tenke på at det ikke alltid er like lett for andre å se det, slik du selv gjør. Du kunne selv ha stoppet tråden ved å informere om at du mente det som en sarkastisk spøk. Bare til informasjon. Jeg leste forøvrig også den artikkelen. Og det er ganske merkelig hvordan de ikke der har tatt høyde for at netteierne ikke har sørget for oppgraderinger av nettet som vil kunne ta høyde for økt bruk. Vi har og blitt flere i dette landet de siste tiårene. Og forbruket generelt har gått opp. Som ved bruk av stadig mer som krever strøm, og matlaging har de ikke tatt med i den artikkelen som en årsak til at toppene er høyere enn noensinne. Og det var ikke lenge siden at det kom en publikasjon som sa at selv 1 million elbiler ville være null problem her på berget. Hadde det vært slik at alle måtte lade med denne strømstyrken, ville det nok blitt noe helt annet. Men det vil ikke være tilfelle. Og som det er referert til i tråden, så er det muligheter for å sette opp en buffer med reservebatteri som bidrar til at ikke nettet knekker sammen. Et eksempel er Vulkan p-hus i Oslo. Der er dette gjort. Og i det nye anlegget under Festningen, er det regulert slik at om mange kobler seg på, så får alle lavere hastighet på ladingen, og når noen er fullt ladet, får neste bil tilkoblet, økt tilsvarende. Dermed blir ikke totalbelastningen et problem.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med batteriene, takler disse å ta imot 350kW? Eller vil varme eller annet begrense effekten, og øke ladetiden?

Det finnes batterier som kan takle det, men vi er nok ikke helt der at den fulle effekten vil dras nytte av helt ennå. De batteriene som i dag er optimalisert for kapasitet klarer maks rundt 2C. Da trenger man en batteripakke på 175 kWh for å få dyttet inn 350 kW. En slik batteripakke blir ganske dyr, og havner nærmere 1000 kg.

 

Du kan gå for kjemier som takler mer effekt, f.eks Toshiba SCiB. De annonserte nettopp en ny utgave som skal komme i 2019, der man vil kunne ha en batteripakke på rundt 35 kWh og 300 kg som kan lade med 350 kW. Utfordringen er at energitettheten faller med kjemier som tåler mer effekt. Man kunne f.eks doble batteristørrelsen til 70 kWh og 600 kg, slik at det er lett å sammenligne med Tesla. Til ca samme pris, hva vil man helst ha:

 

- 600 kg batteripakke med 100 kWh og ladeeffekt på rundt 150 kW?

- 600 kg batteripakke med 70 kWh og ladeeffekt på 350 kW?

 

Jeg tror de fleste vil velge høyere kapasitet og bedre rekkevidde, i stedet for ca halvert ladetid. Med bedre rekkevidde trenger man ikke å hurtigladelade like ofte, så det er begrenset hvor mye tid man vil spare.

Lenke til kommentar

 

Hvordan er det med batteriene, takler disse å ta imot 350kW? Eller vil varme eller annet begrense effekten, og øke ladetiden?

Det finnes batterier som kan takle det, men vi er nok ikke helt der at den fulle effekten vil dras nytte av helt ennå. De batteriene som i dag er optimalisert for kapasitet klarer maks rundt 2C. Da trenger man en batteripakke på 175 kWh for å få dyttet inn 350 kW. En slik batteripakke blir ganske dyr, og havner nærmere 1000 kg.

 

Du kan gå for kjemier som takler mer effekt, f.eks Toshiba SCiB. De annonserte nettopp en ny utgave som skal komme i 2019, der man vil kunne ha en batteripakke på rundt 35 kWh og 300 kg som kan lade med 350 kW. Utfordringen er at energitettheten faller med kjemier som tåler mer effekt. Man kunne f.eks doble batteristørrelsen til 70 kWh og 600 kg, slik at det er lett å sammenligne med Tesla. Til ca samme pris, hva vil man helst ha:

 

- 600 kg batteripakke med 100 kWh og ladeeffekt på rundt 150 kW?

- 600 kg batteripakke med 70 kWh og ladeeffekt på 350 kW?

 

Jeg tror de fleste vil velge høyere kapasitet og bedre rekkevidde, i stedet for ca halvert ladetid. Med bedre rekkevidde trenger man ikke å hurtigladelade like ofte, så det er begrenset hvor mye tid man vil spare.

 

Gitt samme pris, ville de fleste valgt stort batteri for seg selv og raskt batteri for alle andre. ;)

(forutsatt at ladeinfrastrukturen støtter det selvfølgelig)

 

Hvis du skal fylle batteriet med 65% av kapasiteten så vil det ta henholdsvis 26 og 8 minutter. Jeg vet veldig godt hvilken teknologi jeg ville ønsket på dager med kø på laderne. Dessuten er 70kWh allerede så stort at du uansett ikke trenger hurtiglade så ofte.

Lenke til kommentar

Hvor lang er en vei? De foran deg i køen kan bruke alt fra 10 til 50 minutter hver men med dagens batteriteknologi så tar de siste prosentene opp til 100% uforholdsmessig lang tid. Greit for hjemmelading men på hurtigladere er du bare i veien for andre. Alle nye elbileiere bør få et lynkurs i effektiv hurtiglading når de kjøper bilen.

 

 

Sikkert ikke noe vanskelig å la bilen vurdere lademønsteret ditt og komme med tips(noen biler gjør kanskje dette allerede?)

Lenke til kommentar
Å ha ett batteri til billaderen trenger ikke å være på 60kwh, selv om bilen har ett 60kwh batteri. det vet du.

Tror ikke folk er ute etter en 350kwh bilder i garasjen heller. Ett batteri på tja, 10-20kwh (?) vil kunne gi tilstrekkelig "hurtiglading".

Batteri hjemme kan også ha flere fordeler som nødaggregat og nett besparelse (ettersom strømpriser svinger kan en optimalisere når en kjøper strøm)

Batterienes makseffekt (kW) følger ofte kapasiteten i kWh. Dvs. at et 10-20 kWh batteri hjemme vil gi et relativt svakt bidrag til ladeeffekten sammenlignet med et 60 kWh batteri. Gitt at man bruker batterier med nogen lunde samme teknologi. En annen ting er prisen. Hvem gidder å betale mange titusner for et batteri som gir et relativt lite bidrag til ladeeffekten? Eller hundretusner for et som gir skikkelig hurtiglading hjemme? Hjemmelading skjer stort sett på nattestid når man har mange timer å ta av. Skal man lade for eksempel 80 kW i løpet av en natt a 8 timer så trenger man altså ikke mer enn 10 kW ladeeffekt. Selv om man kommer hjem med flatt batteri på en framtidig bil med vanvittige 120 kWh batteri og nøyer seg med 6 timer søvn og ikke tid til kveldsmat eller frokost så trenger man fortsatt bare 20 kW for å fullade hjemme. Selv slik ekstrembruk klarer man uten en dyr batteribuffer. Ved mer normal bruk klarer de fleste seg fint med under 10 kW hjemmelading.

 

De eneste som ikke tar det inn over seg, er elbileiere som ikke vil betale for oppgraderingene som trengs, men helst vil skyve det over på nettleien til alle andre.

Du tar altså ennå ikke inn over deg at elbileiere både nå og i framtida klarer seg fint med saktelading hjemme? At hurtiglading hjemme er totalt misforstått og bortkastet også i framtida?

Lenke til kommentar

Altså om du f.eks har ett sted som har behov for å kunne lade 20 biler med 50 kWh per time, så er behovet på effektive 1 MW. Da er det likegyldig for strømnettet om man setter opp 20 stk 50 kW ladere eller 3 stk 350 kW ladere. Forskjellen er at hver bil vil med 350 kW lading tilbringe 8,5 minutter ved laderen vs 1 time med 50 kW lading.

Forsåvidt riktig, men dersom du kan lade så hurtig vil trolig etterspørselen etter hurtiglading gå opp, altså mindre lading hjemme. Nettselskapenes utfordring i dag er HVOR ladingen kommer til å skje - altså hvor skal de forsterke nettet.

Når offentlige ladesteder planlegges så er faktisk nettets stivhet en faktor som vurderes og planlegges ut fra. De settes ikke opp på måfå som haggelskudd utover kartet. Boliger derimot planlegges og plasseres som regel helt uten hensyn på strømnettets stivhet.

 

Hva trekker mest effekt, 1 stk 350Kw lader eller 7 stk 50Kw ladere? :)

Lurespørsmål! Du må ta med samtidighetsfaktoren. Da er det nesten bestandig 350 kW-laderen som trekker høyest effekt.

Lenke til kommentar

Hvis man beholder samme totale ladeeffekt så kan den brukes smartere med 350W ladere. Tenk på Teslas ladere med to uttak per ~140 kW lader og strekk konseptet lengre.

 

- 7 stk ladere med 50 kW dedikert effekt per ladeuttak

vs

- 1 stk lader med 350 kW ladeeffekt og 7 ladeuttak som deler på effekten etter en eller annen algoritme

 

Begge har samme toppeffekt på 350 kW, men sistnevnte kan lade nye elbiler mye raskere dersom det er nok ledig effekt. De som bare klarer å svelge unna f.eks 22 kW lar altså overskuddskapasiteten komme de andre bilene til gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...