Gå til innhold

Bethesda: – Vi vil ikke la fansen definere hva vi gjør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bethesda er ikke akkurat de eneste som ikke hører på fansen. Nintendo har jo sagt rett ut at de hører på hva fansen sier, men de bryr seg fint lite. Grunnen er så enkel at hvis du spør ti fans hva de vil ha, vil du som regel få ti forskjellige svar. Noen vil ha et nytt Zelda ten Link, andre nekter å godta et Zelda uten Link. Noen vil ha Link med stemme, noen klikker bare noen nevner det. Noen vil ha et nytt BotW, andre vil ha et 2D Zelda. Noen vil ha multiplayer, for andre er multiplayer "starten på slutten av franchisen" (se f.eks Metroid: Federation Force.) Når så mange fans har så vidt forskjellige ønsker, hvem skal de høre på?

 

Med andre ord bør man ikke ha "hører ikke på fansen" alt for bokstavelig. Både Nintendo og Bethesda (og alle andre som "ikke hører på fansen") ønsker jo å lage de beste spillene de kan, og begge har lyktes rimelig bra med det. Hadde Nintendo latt seg diktere av fansen hadde vi sittet med Super Mario Galaxy 5 om en måned, i stedet for Mario+Rabbids og Super Mario Odyssey.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes lite om hvordan Bethesda har utviklet seg bare på et år. Fjerner de creation club. så skal jeg begynnte å tenke å kjøpe meg et spill til i fra dette studioet. Blir det ikke fjernet.... da mister de en kunde. Å relansere Skyrim år på år begynner å bli lit for dumt. Yep nå kommer survival mode i skyrim. kjøpt igjennom creation club.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For 6 år siden når jeg var hadde rundet og var ferdig med Skyrim så var det første jeg tenkte "faen da var det slutt, da blir det vel minst 5 år med venting før jeg får satt kloa i neste Elder Scrolls, eller i det minste en annonsering" Nå er det altså gått 6 år og neste spill i serien er ikke bare IKKE blitt bekreftet, men direkte avvist å i det hele tatt være under utvikling. Gjør litt vondt i nerdehjertet.

 

Melkingen av Skyrim har vært helt hinsides.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle firmaer påvirkes vel av sine kunder litt. (Nintendo også, er en grunn til at man har "mario eller zelda-spill nummer 1000)

 

AtW

 

De aller fleste lager spill som hvertfall noen av fansen liker så selv om et spillselskap går sin egen vei så kan man si at de gjør som kundene vil. I dagens marked så hører alle og ingen på fansen :p

Lenke til kommentar

 

 

 

- Jeg har ingenting imot at dem bruker lang tid fra ett spill i en serie til ett annet.

Bedre det enn et forhastet lappeteppe-prosjekt.

 

Men å fullstendig ignorere innspill og tanker fansen har, om mulige aspekter som kan hjelpe til å gjøre innlevelsen i spillene enda bedre, blir litt som å skyte seg selv i foten.

 

Som jeg ganske så nylig nevnte på en annen tråd angående Survival-mode til Skyrim.

Så burde det heller ha blitt lagt til som standard i en større patch/add-on, enn som en egen mode.

For på den måten så virker det ikke fullt så mye ut som en "Tomb Raider"-ripoff.

 

Det er en ting å lage nye mer unike spill, men det fungere dårlig å tenke fullstendig nytt når det kommer til en serie.

Ellers vil det jo ikke bli en virkelig serie.

Det er som i Poker der man har "Straight" ,"Flush" og/eller "Straigt-Flush"

 

Det finnes i større eller mindre grad alltid en underliggende historie(world)-messig sammenheng.

Noe som er veldig bra, og å lage noen fullstendig unikt som tilskudd til TES vil heller ende opp med å bli som blindtarmen.

Det virker som en god ide når dem lager det, men over tid så vil det virke fullstendig overflødig for fansen av TES-serien.

Lenke til kommentar

Alle firmaer påvirkes vel av sine kunder litt. (Nintendo også, er en grunn til at man har "mario eller zelda-spill nummer 1000)

 

AtW

Selvsagt lager Nintendo mer Mario og Zelda. Men hvor mange år har folk mast om Metroid og F-Zero? At de lagde Super Mario Galaxy 2 var i hovedsak fordi de hadde veldig mange ubrukte idéer og brett liggende fra Galaxy 1, så de lagde en "part 2" i stedet for å skrote alt sammen. Men hadde fansen fått bestemme hadde vi hatt Super Mario Galaxy 5 eller 6 nå. Delvis fordi Galaxy var bra, men mest fordi alt for mange ikke klarer å tenke utenfor boksen. Det er også derfor vi stadig får mer Zelda, men det er ekstremt sjelden vi får en "reprise" av forrige spill. Hadde fansen fått bestemme hadde Majora's Mask vært en reskin av Ocarina of Time, og Breath of the Wild ville ikke ha eksistert. Vi ville hatt enda et Ocarina of Time i stedet. Folk flest er idioter. Selskaper som Nintendo og Bethesda overlever i hovedsak på å gi oss spill vi ikke ante vi ville ha, ikke det vi tror vi vil ha. Ubisoft prøvde seg på å gi oss det vi tror vi vil ha med Assassin's Creed, og du ser hvordan det gikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Alle firmaer påvirkes vel av sine kunder litt. (Nintendo også, er en grunn til at man har "mario eller zelda-spill nummer 1000)

 

AtW

Selvsagt lager Nintendo mer Mario og Zelda. Men hvor mange år har folk mast om Metroid og F-Zero? At de lagde Super Mario Galaxy 2 var i hovedsak fordi de hadde veldig mange ubrukte idéer og brett liggende fra Galaxy 1, så de lagde en "part 2" i stedet for å skrote alt sammen. Men hadde fansen fått bestemme hadde vi hatt Super Mario Galaxy 5 eller 6 nå. Delvis fordi Galaxy var bra, men mest fordi alt for mange ikke klarer å tenke utenfor boksen. Det er også derfor vi stadig får mer Zelda, men det er ekstremt sjelden vi får en "reprise" av forrige spill. Hadde fansen fått bestemme hadde Majora's Mask vært en reskin av Ocarina of Time, og Breath of the Wild ville ikke ha eksistert. Vi ville hatt enda et Ocarina of Time i stedet. Folk flest er idioter. Selskaper som Nintendo og Bethesda overlever i hovedsak på å gi oss spill vi ikke ante vi ville ha, ikke det vi tror vi vil ha. Ubisoft prøvde seg på å gi oss det vi tror vi vil ha med Assassin's Creed, og du ser hvordan det gikk.

 

 

Og hadde de ikke hørt på fansen i det hele tatt hadde de ikke melket zelda og mario-kua. Realiteten er at de påvirkes av sine kunder.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor lage TES6 når man bare kan selge TES5 på nytt og på nytt. 

Hvorfor lage GTA6 når man bare kan lage noen skins på GTA online

Hvorfor lage Half life 3 når man tjener penger på dota og ikke misnt 30% på alle spill som selges på steam.

 

Minst mulig jobb for mest mulig profitt. Lage spill koster tid og penger, og er ikke verdt det når man kan tjene penger på andre måter. 

Lenke til kommentar

Jeg kjøper gjerne Skyrim igjen til VR ja. Men jeg har ikke sånn veldig troen på at en port kan bli veldig bra, i hvert fall ikke i følge inntrykkene av demoversjoner så langt, tipper det også blir stor forskjell på konsoll versjonen av VR spillet og PC versjonen. Men jeg setter pris på at de prøver. Hvordan det slår an kan få konsekvenser på de neste spillene de lager, f.eks. TES VI VR. Kan bli konge med generasjon 3 VR :p

Lenke til kommentar

 

 

Alle firmaer påvirkes vel av sine kunder litt. (Nintendo også, er en grunn til at man har "mario eller zelda-spill nummer 1000)

 

AtW

Selvsagt lager Nintendo mer Mario og Zelda. Men hvor mange år har folk mast om Metroid og F-Zero? At de lagde Super Mario Galaxy 2 var i hovedsak fordi de hadde veldig mange ubrukte idéer og brett liggende fra Galaxy 1, så de lagde en "part 2" i stedet for å skrote alt sammen. Men hadde fansen fått bestemme hadde vi hatt Super Mario Galaxy 5 eller 6 nå. Delvis fordi Galaxy var bra, men mest fordi alt for mange ikke klarer å tenke utenfor boksen. Det er også derfor vi stadig får mer Zelda, men det er ekstremt sjelden vi får en "reprise" av forrige spill. Hadde fansen fått bestemme hadde Majora's Mask vært en reskin av Ocarina of Time, og Breath of the Wild ville ikke ha eksistert. Vi ville hatt enda et Ocarina of Time i stedet. Folk flest er idioter. Selskaper som Nintendo og Bethesda overlever i hovedsak på å gi oss spill vi ikke ante vi ville ha, ikke det vi tror vi vil ha. Ubisoft prøvde seg på å gi oss det vi tror vi vil ha med Assassin's Creed, og du ser hvordan det gikk.

 

 

Og hadde de ikke hørt på fansen i det hele tatt hadde de ikke melket zelda og mario-kua. Realiteten er at de påvirkes av sine kunder.

 

AtW

De hører på salgstall, ikke på fansen. Mario og Zelda selger, derfor får vi Mario og Zelda. Men vi får ikke det samme Mario-spillet og Zelda-spillet i reprise om igjen og om igjen, og vi får heller ikke et nytt hvert eneste år. I har faktisk ikke fått et spill som Super Mario Odyssey siden Super Mario 64 og Sunshine. Vi kan diskutere om Sunshine er en "ekte" oppfølger til SM64, men uansett kom det for 15 år siden. Forrige Zelda på stuekonsoll var Skyward Sword på Wii, i 2011. Ikke noe vi får hvert år, med andre ord.

Lenke til kommentar

Når et firma har en tittel som Skyrim, som egentlig lever i beste velgående så mange år etter det kom for salg, så er det rett og slett dårlig butikk og ikke maximere profitten på spillet. Spesielt med tanke på at spill egentlig ikke har økt i pris i forhold til utgiftene, men heller har gått ned i pris, sjeldent vi ser spill til 599,- som vi gjorde før. Eksempel på dette er Fifa 18, 449,- på Elkjøp på lanseringsdato.

 

Om vi vill ha spill som Skyrim, Fallout og The Witcher i fremtiden, så er det faktisk viktig at selskapene tjener penger på det. Ingen selskap kan lage spill på Luft og kjærlighet, folk skal ha lønn, eigera skal ha profitt, utgifter skal betales. Selv om et spill er ferdig lansert og det ikke finnes utgifter på å utvikle det lenger, så skal faktisk bedrifter starte på neste spill.

Og det neste spille MÅ være større, bedre, kulere og dyrere å produsere.

Tenk om du skulle leve på at du kunn fikk inntekt hvert 4 år? Hvor mye penger trenger du for å overleve de neste 4 årene?

Lenke til kommentar

 

 

 

Alle firmaer påvirkes vel av sine kunder litt. (Nintendo også, er en grunn til at man har "mario eller zelda-spill nummer 1000)

 

AtW

Selvsagt lager Nintendo mer Mario og Zelda. Men hvor mange år har folk mast om Metroid og F-Zero? At de lagde Super Mario Galaxy 2 var i hovedsak fordi de hadde veldig mange ubrukte idéer og brett liggende fra Galaxy 1, så de lagde en "part 2" i stedet for å skrote alt sammen. Men hadde fansen fått bestemme hadde vi hatt Super Mario Galaxy 5 eller 6 nå. Delvis fordi Galaxy var bra, men mest fordi alt for mange ikke klarer å tenke utenfor boksen. Det er også derfor vi stadig får mer Zelda, men det er ekstremt sjelden vi får en "reprise" av forrige spill. Hadde fansen fått bestemme hadde Majora's Mask vært en reskin av Ocarina of Time, og Breath of the Wild ville ikke ha eksistert. Vi ville hatt enda et Ocarina of Time i stedet. Folk flest er idioter. Selskaper som Nintendo og Bethesda overlever i hovedsak på å gi oss spill vi ikke ante vi ville ha, ikke det vi tror vi vil ha. Ubisoft prøvde seg på å gi oss det vi tror vi vil ha med Assassin's Creed, og du ser hvordan det gikk.

 

 

Og hadde de ikke hørt på fansen i det hele tatt hadde de ikke melket zelda og mario-kua. Realiteten er at de påvirkes av sine kunder.

 

AtW

De hører på salgstall, ikke på fansen. Mario og Zelda selger, derfor får vi Mario og Zelda. Men vi får ikke det samme Mario-spillet og Zelda-spillet i reprise om igjen og om igjen, og vi får heller ikke et nytt hvert eneste år. I har faktisk ikke fått et spill som Super Mario Odyssey siden Super Mario 64 og Sunshine. Vi kan diskutere om Sunshine er en "ekte" oppfølger til SM64, men uansett kom det for 15 år siden. Forrige Zelda på stuekonsoll var Skyward Sword på Wii, i 2011. Ikke noe vi får hvert år, med andre ord.

 

 

Hva mener du er forskjellen? Er ikke de som kjøper et produkt fan av det? 

Det er ikke noe man får vært år, men svært mange av nintendos spill er mario eller zelda-basert. Nintendo hører på fansen som alle andre, at fansen alene ikke får bestemme motstrider ikke det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når et firma har en tittel som Skyrim, som egentlig lever i beste velgående så mange år etter det kom for salg, så er det rett og slett dårlig butikk og ikke maximere profitten på spillet. Spesielt med tanke på at spill egentlig ikke har økt i pris i forhold til utgiftene, men heller har gått ned i pris, sjeldent vi ser spill til 599,- som vi gjorde før. Eksempel på dette er Fifa 18, 449,- på Elkjøp på lanseringsdato.

 

Om vi vill ha spill som Skyrim, Fallout og The Witcher i fremtiden, så er det faktisk viktig at selskapene tjener penger på det. Ingen selskap kan lage spill på Luft og kjærlighet, folk skal ha lønn, eigera skal ha profitt, utgifter skal betales. Selv om et spill er ferdig lansert og det ikke finnes utgifter på å utvikle det lenger, så skal faktisk bedrifter starte på neste spill.

Og det neste spille MÅ være større, bedre, kulere og dyrere å produsere.

Tenk om du skulle leve på at du kunn fikk inntekt hvert 4 år? Hvor mye penger trenger du for å overleve de neste 4 årene?

 

Har ikke noe problem med at de selger skyrim igjen for seg selv, det er et spill det er lagt mye arbeid i, og man får god valuta for pengene. (det er ikke alt bethesda gjør som er like gunstig dog)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva mener du er forskjellen? Er ikke de som kjøper et produkt fan av det? 

Det er ikke noe man får vært år, men svært mange av nintendos spill er mario eller zelda-basert. Nintendo hører på fansen som alle andre, at fansen alene ikke får bestemme motstrider ikke det.

 

AtW

Leser du posten før du kommenterer? Aner ikkeh hvordan jeg skal forklare det bedre. Mario og Zelda selger, men Nintendo lager ikke samme Mario-spill og samme Zelda-spill om og om igjen. Det har tatt hele 15 år siden Super Mario Sunshine. Ja, vi har fått mange Mario-spill siden da, men Super Mario 64, Sunshine og Odyssey er unike. Det er ingen andre Mario-spill som minner om dem, med tanke på gameplay. Selv Galaxy er bare 2D Mario i 3D-brett. Og som sagt, hadde fansen fått bestemme hadde verken Sunshine eller Odysse eksistert. Det er ikke engang sikkert Galaxy ville ha eksistert. Alt vi ville hatt er Super Mario 64 i reprise for n'te gang med nye brett.

 

Det samme gjelder Zelda. Vi har ikke hatt et nytt 3D Zelda siden Skyward Sword på Wii. Wii U hadde Wind Waker og Twilight Princess, men begge var bare HD-remakes av gamle spill. Eneste nye der var Breath of the Wild, men det er på Switch også. Ser du hva jeg mener?

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...