Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] flytte tilbake til norge. İngen rettigheter lenger?


kenbel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det så sprøtt at man mister rettighetene sine hvis man velger å flytte ut? Jeg bor i Tyskland for tiden, planlegger å flytte hjem, og jeg er fult klar over at jeg ikke har krav på noe fra den norske stat. Den NRK saken er forresten veldig rar, det kommer ikke klart frem av artikkelen hva problemet egentlig var og om de i saken har gjort alt de burde gjøre.

 

Ellers er NAV ganske klare på hvordan dette fungerer:

 

Medlem som bosatt: Er du bosatt i Norge, er du som hovedregel medlem i folketrygden. For at du skal anses som bosatt, må oppholdet ditt i Norge vare, eller ha til hensikt å vare i minst 12 måneder. Det er en forutsetning for medlemskapet at du har lovlig opphold i Norge. Når du flytter til Norge for å være her i minst 12 måneder, blir du medlem fra innreisedatoen.

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+Norge/Relatert+informasjon/medlemskap-i-folketrygden#chapter-5

 

Skatteetaten er også klar i sin tale:

 

 

Dette må nordiske borgere ha med seg når de melder flytting til Norge

Er du norsk, svensk, dansk, finsk eller islandsk statsborger, og skal melde flytting til Norge, må du møte opp på ett av 42 utvalgte skattekontor for ID-kontroll.

Ta med deg følgende dokumentasjon:

  • Pass eller nasjonalt ID-kort, som viser bilde, statsborgerskap og kjønn. Flytter du til Norge fra et annet nordisk land, godtas også gyldig førerkort sammen med utskrift fra fraflyttingslandets folkeregister som viser statsborgerskap og kjønn. Utskriften må være datert og ikke eldre enn 3 måneder. Den må også være underskrevet og stemplet.
  • Gyldig kontrakt på kjøp av bolig eller leiekontrakt for bolig som gjelder for minst 6 måneder. (Gjelder ikke dersom det er barn eller ektefelle som skal bo sammen med foreldrene eller ektefelle).
  • Dersom du skal jobbe i Norge må du også ta med deg arbeidskontrakt eller skriftlig arbeidstilbud som er gyldig for 6 måneder eller mer. Dersom kontrakten din er eldre enn 3 måneder må du ha med en bekreftelse fra arbeidsgiver som viser at  kontrakten fortsatt er gyldig.
  • Ved arbeidsoppdrag for bemanningsforetak, må du ha med deg oppdragsbekreftelse med varighet på minst 6 måneder.
  • Driver du egen næringsvirksomhet må du ha med bekreftelse på dette.
  • Bekreftelse på studieplass dersom du skal studere.
  • Eventuell annen dokumentasjon som viser at du skal oppholde deg i Norge i 6 måneder eller mer

 

https://www.skatteetaten.no/se/taxnorway/Felles-innhold-benyttes-i-flere-malgrupper/Artikler/Dette-ma-nordiske-borgere-ha-med-seg-pa-ID-kontroll/?printmode=true

 

Legg merke til at du kun trenger arbeidskontrakt dersom du skal jobbe. Det kan virke som om du har fått feil informasjon eller missforstått noe.

Planlegger du å flytte tilbake til norge uten arbeidskontrakt så kan du ikke melde flytting til norge..har du noen gang snakket med noen fra skatteeaten. 

Lenke til kommentar

jeg har fått problemer med opholdstilladelse og må forlate landet vettu. Nei de har endret regler men ikke oppdatert siden.Man må ha arbeidskontrakt

 

Det kan ikke stemme. Dette burde du dobbeltsjekke. Hvis det skulle vise seg å være sant så burde du spørre de om hvilken lov eller foreskrift de har hjemmel i.

Lenke til kommentar

Planlegger du å flytte tilbake til norge uten arbeidskontrakt så kan du ikke melde flytting til norge..har du noen gang snakket med noen fra skatteeaten. 

 

Det virker som du nekter å godta de korrekte svar du allerede har fått her, så hva er da poenget med denne tråden?  Var det bare et retorisk spørsmål som startskud til klaging over noe som uansett ikke er riktig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

jeg har dobbeltsjekket det ja. De sier bare at de har endre regler. Jeg tror du vil få deg en liten overraskelse når skatteetaten skal kreve arbeidskontrakt ved flytting til norge

 

Igjen: Jeg spurt hvilken lov eller forskrift de har hjemmel i. De må ha en grunnlag i en lov for å nekte en norskstatsborger å flytte hjem til Norge etter opphold i utlandet. 

 

Du kan jo spørre om råd her https://www.advokatenhjelperdeg.no/. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ingen nekter at en norskstatsborger nektes flytting til norge..Men at flyttemelding til norge skal godkjennes krever folkeregistreret en del ting. Det første de krever er husleiekontrakt, i tilleg til husleiekontrakt krever de arbeidskontrakt som er gyldig minst 6 måneder eller mer.

 

Lover og regler kan endres.Abeidskontrakt og husleiekontrakt har de krevd før fra utenlandsk arbeidere. Før krevde de bare husleiekontrakt for norske statsborgere men nå krever de også arbeidskontrakt. Uten arbeidskontrakt vil ikke flytte melding til norge godkjennes. Man kan reise inn i norge men hvis ikke flyttemeldingen godkjennes har man da i praksis ingen rettigheter.  jeg vet ikke hvilken lov eller forskrift de har hjemmel i. men dette kan du jo spørre til dem på mandag til fredag..Jeg vet ikke om man har rett til sosialhjelp om man trenger det når man har folkeregistreret adresse i utlandet og flyttemelding til norge ikke godkjennes..Men spør til skatteetaten hvorfor de krever arbeidskontrakt. Eneste svaret jeg har fått fra dem er (ja slik er reglene) sier de bare!

https://chat.skatteetaten.no/folkeregister/

Lenke til kommentar

ingen nekter at en norskstatsborger nektes flytting til norge..Men at flyttemelding til norge skal godkjennes krever folkeregistreret en del ting. Det første de krever er husleiekontrakt, i tilleg til husleiekontrakt krever de arbeidskontrakt som er gyldig minst 6 måneder eller mer.

 

Lover og regler kan endres.Abeidskontrakt og husleiekontrakt har de krevd før fra utenlandsk arbeidere. Før krevde de bare husleiekontrakt for norske statsborgere men nå krever de også arbeidskontrakt. Uten arbeidskontrakt vil ikke flytte melding til norge godkjennes. Man kan reise inn i norge men hvis ikke flyttemeldingen godkjennes har man da i praksis ingen rettigheter.  jeg vet ikke hvilken lov eller forskrift de har hjemmel i. men dette kan du jo spørre til dem på mandag til fredag..Jeg vet ikke om man har rett til sosialhjelp om man trenger det når man har folkeregistreret adresse i utlandet og flyttemelding til norge ikke godkjennes..Men spør til skatteetaten hvorfor de krever arbeidskontrakt. Eneste svaret jeg har fått fra dem er (ja slik er reglene) sier de bare!

 

https://chat.skatteetaten.no/folkeregister/

 

Jeg har ikke noe behov for å spørre de, men det er vel i din interesse å forsøke å løse denne saken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

men når flyttemelding til norge ikke kan godkjennes regnes personen som bosatt i utlandet. Men allikevel bør den personen få hjelp fra den norske staten. i veste fall bør personen ha rett til sosialhjelp når man trenger det vel. Man kan ikke opparbeide seg rettigheter heller om man ikke finner en jobb og kan ikke  arbeidet. 

Lenke til kommentar

men når flyttemelding til norge ikke kan godkjennes regnes personen som bosatt i utlandet. Men allikevel bør den personen få hjelp fra den norske staten. i veste fall bør personen ha rett til sosialhjelp når man trenger det vel. Man kan ikke opparbeide seg rettigheter heller om man ikke finner en jobb og kan ikke  arbeidet. 

 

Hvorfor burde man det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg lurer litt også på dette, har ei venninne som flyttet ut av Norge for endel år siden, hun er Norsk, har Norsk statsborgerskap og alt det der, så flyttet hun hjem igjen, da måtte hun ned på politiet og registrere seg som innvandrer? Vet det skjedde med en annen person også. Hvorfor? De er jo norske statsborgere, født av norske foreldre i Norge? 

Lenke til kommentar
Flin skrev (På 1.10.2017 den 12.36):

 

Hvorfor burde man det?


det er ikke krav om folkeregistrert adresse for å motta sosialhjelp. Oppholder du deg i en norsk kommune, og er medlem av norsk folketrygd skal du selvfølgelig få sosialhjelp om behovet er der.

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/helse-og-livsstil/livet/2019/07/14/195592475/de-hjemlose-som-forsvinner-fra-systemet

Endret av Kron
Lenke til kommentar
8 hours ago, Biancatrulta said:

Jeg lurer litt også på dette, har ei venninne som flyttet ut av Norge for endel år siden, hun er Norsk, har Norsk statsborgerskap og alt det der, så flyttet hun hjem igjen, da måtte hun ned på politiet og registrere seg som innvandrer? Vet det skjedde med en annen person også. Hvorfor? De er jo norske statsborgere, født av norske foreldre i Norge? 

Da har hun misforstått det.  Hun trenger bare vise utflyttingsattesten fra landet hun flytter fra til skatteetaten for å sikre at hun ikke er offisielt bosatt i flere lande på samme tid.  Det er iøvrig forklart lenger oppe i tråden. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 time siden):


det er ikke krav om folkeregistrert adresse for å motta sosialhjelp. Oppholder du deg i en norsk kommune, og er medlem av norsk folketrygd skal du selvfølgelig få sosialhjelp om behovet er der.

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/helse-og-livsstil/livet/2019/07/14/195592475/de-hjemlose-som-forsvinner-fra-systemet

Det er vel og bra, men her er det jo et krav om at man er medlem av folketrygden. Jeg synes personlig at vi har ett ansvar for å sørge for at de som oppholder seg i Norge ikke sulter eller mangler grunnleggende livsnødvendigheter. Jeg synes egentlig at Norge burde gjøre mer for å spre velstanden til resten av verden, men det er kanskje litt off topic. Det er ingen automatikk i at noen som ikke kan tjene til livets opphold skal få flytte til landet, vi har jo en regjering som er ganske strenge på akkurat det her. Jeg var kanskje litt klar i mitt innlegg, jeg er enig i at det er logisk og rett at trådstarter burde få flytte tilbake til Norge. I praksis er det dessverre ingen automatikk at noe er mulig kun fordi jeg mener at det er rett. Hvis man ser kynisk på det, kan man si at disse menneskene har valgt å flytte ut av landet. De har valgt å melde seg ut av fellesskapet og de kan ikke bare komme tilbake å kreve alle godene når de finner det for godt.

Jeg er forøvrig ett av disse menneskene, jeg står som utvandret etter et lengre studie/arbeidsopphold i utlandet. Hvis jeg noen gang kommer tilbake får jeg finne meg jobb før jeg kommer, tydeligvis.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
kenbel skrev (På 28.9.2017 den 17.38):

hei. jeg er norsk statsborger som vil flytte tilbake til norge . Folkeregistreret krever arbeidskontrakt for at de skal melde meg inn i folkeregistreret. er utvandret fra folkeregistreret. Fikk høret fra skatteetaten om hvis man ikke registrerer seg i folkeregistreret så har man ingen rettigheter i norge. Man har man heller ikke noe krav på sosialhjelp en gang heller? jeg har kronisk sykdom da kan jeg heller ikke arbeidet. 
Men sosialhjelp kan man vel få uansett eller? ringte nav men de kunne heller ikke svaret ordentlig..men på navs sider står at man må ha lovlig opphold og fast bopel i norge for å kunne motta sosialhjelp..Lovlig opphold har jeg jo siden jeg er norsk statsborger men fast bopel delen er jeg usikker på.. Det står ingenring om man må ha folkeregistrert adresse i norge for å kunne motta sosialhjelp. Noen som har havnet på samme problemer som meg eller noen som har erfaring om dette? trenger råd og hjelp

Det stemmer at du ikke har noen rettigheter i Norge, så lenge du ikke har en bolig som du: 1. Eier eller 2. har leiekontrakt på. Denne MÅ du ta med deg til det folkeregisteret som er åpent (sjekk på skatteetaten.no) men husk å bestille time før ditt besøk.

Det er heller ikke riktig at du ikke kan folkeregistrere deg om du ikke har et arbeid, men altså en egen bolig eller bolig med leiekontrakt.
Som jeg forstår deg, har du verken bolig eller inntekt i Norge? Da tror jeg det kan være vanskelig å få tak i en bolig, siden de aller fleste utleiere vil ha et depositum som ofte er 3xmånedsleie. Depositumet kan du søke om å få hjelp til via det NAV kontoret du kommer til å tilhøre, men  det er ikke gitt per automatikk at dette bevilges.

Jeg råder deg til å lese deg opp på kommunens hjemmesider i kommunen der du planlegger å flytte til. Der finns muligheter for leie av kommunal leilighet, men de fleste krever at du har vært bosatt i kommunen fra 1 til 2 år før du kan søke.

 

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...