Gå til innhold

Har dere fått startlån?


Lulu89

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som er ung ufør som har fått startlån og tilskudd fra husbanken??

 

Hvor mye fikk dere i startlån?
Hvor mye fikk dere i tilskudd?

 

Ønsker å kjøpe ny bolig med kjæresten min, og lurer også på om vi kan få dette sammen med tanke på min økonomiske situasjon hvor min årlige inntekt er veldig lav.

Vi har ingen egenkapital og min samboer jobber heltid med velig/god lønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an å få innvilget støtte fra kommunen. De gir X-antall kroner, en sum som betaler opp til den summen du kan betale. Altså at hvis boligen som er egnet koster 1 million og du bare kan betjene 500.000,- så gir de deg 500.000,-. Det blir trekt en viss sum pr. måned og hvis du får bedre råd så må du betale det resterende.

 

Dette er forbeholdt de mest vanskligstillte og jeg tviler på at du får innvilget det med en samboer i jobb.

Lenke til kommentar

Er det noen her inne som er ung ufør som har fått startlån og tilskudd fra husbanken??

 

Hvor mye fikk dere i startlån?

Hvor mye fikk dere i tilskudd?

 

Ønsker å kjøpe ny bolig med kjæresten min, og lurer også på om vi kan få dette sammen med tanke på min økonomiske situasjon hvor min årlige inntekt er veldig lav.

Vi har ingen egenkapital og min samboer jobber heltid med velig/god lønn.

 

Vi fikk startlån nå nylig. Når jeg sier vi så skjønner du kanskje at jeg har samboer  :)  Utenom dette har vi også 3 barn. I tillegg til dette har jeg også gjeldsordning. Vi fikk 3.5 i lån, med en årsinntekt på ca 750 000 kr.

 

Anonymous poster hash: e0825...ff8

Lenke til kommentar

Du sier at du har veldig lav inntekt, og ingen egenkapital. I Oslo er prisene høye, og det er ikke lett å kjøpe seg en leilighet selv om man har normal inntekt og noe oppsparte midler. Hva med en realitetsorientering? Tror du må se etter boliger i områder som har mer enn ca 1 time reisevei til Oslo sentrum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi har ingen egenkapital og min samboer jobber heltid med velig/god lønn.

 

 

Vi har fått avslag fra alle banker til å låne 2 000 000kr da samboeren min har et studielån på 500 000kr.

Det gjør at vi seriøst ikke kommer oss inn i boligmarkedet i Oslo.

 

Det finnes da ingen banker som gir boliglån helt uten egenkapital, uavhengig av studielån.

Minstekravet er 15% egenkapital, så det er nok bare å begynne å spare!

Lenke til kommentar

Om du skal inn i tigerstaden så trenger du en ganske tjukk lommebok, og du skal være heldig til og med da. Det er vanskelig selv for godt voksne folk med gode jobber.

 

Men som en smart sjel over her sa, så burde du se på litt andre løsninger. 

 

Håper virkelig det ordner seg. Masse lykke til. :)

Lenke til kommentar

Hvis du er ung ufør kan du søke om startlån i Husbanken:

 

https://www.husbanken.no/startlaan/hvem-kan-faa/#trygd

 

Det er bare å søke og se om du/dere får. Det er sikkert større sjans hvis du søker alene, men da får du neppe nok til et krypinn i Oslo.

 

Ellers er det bare å spare til egenkapital. Du har en lav, men stabil og sikker inntekt (minst 250k/år, minstesats 2.66 G hvis du er 100% ufør med samboer). Din samboer har sikkert over 500k/år. Da har dere godt over 400k utbetalt og bør klare å spare 100k pr år. Etter 3 år har dere da nok til 2 millioner lån+EK. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...