Gå til innhold

Førerkortbeslag


Lillee

Anbefalte innlegg

Ble tatt i 76km/t i 50 sone for snart en mnd siden, har trekt tilbake samtykket og venter på rettsak.

Trakk tilbake samtykke til førerkort beslag 06.09 og har nå fått brev om rettsmøte 06.10, hvordan fungerer dette mtp å få førerkortet tilbake midlertidig ifra 27.09 mtp at da er fristen på 3 uker ute?

Har trekt tilbake samtykket pga måten jeg er målt på, er målt bakfra i oppoverbakke,da de sto 70 m unna stigningen å foretok målingen, samt at jeg hadde en bil bak meg og har bedt om å få se målingen på den bilen, noe politiet ikke kan vise til.

Noen tanker/erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble tatt i 76km/t i 50 sone for snart en mnd siden, har trekt tilbake samtykket og venter på rettsak.

Trakk tilbake samtykke til førerkort beslag 06.09 og har nå fått brev om rettsmøte 06.10, hvordan fungerer dette mtp å få førerkortet tilbake midlertidig ifra 27.09 mtp at da er fristen på 3 uker ute?

Det er ikke relevant da de i riktig tid har sendt saken videre til retten.

Fristen utløper rett og slett ikke hos politiet ut fra hva jeg har forstått..

Lenke til kommentar

Høres ut som du har en tynn sak. De beholder uansett lappen din til en evt. sak er avgjort i retten.

Hvorfor er det relevant med oppoverbakke? Og den andre bilen er da også urelevant for din del?

 

Det er nok dessverre bare å legge seg flat og godta beslaget. De trekker også fra noen prosenter i margin så jeg vil anta at nåla i bilen din viste godt over 80 da du kjørte. Dette må du nok ta på egen kappe.

Lenke til kommentar

Det er ikke nok at saken er oversendt retten, retten må også ta stilling til fortsatt førerkortbeslag (i påvente av rettsak).

 

Hvis det er treukersfristen du snakker om så stemmer ikke dette. Sitat vtl § 33, tredje ledd "Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse."

Lenke til kommentar

Det er riktig at Vegtrafikkloven § 33 nr. 3 ikke angir når rettens kjennelse skal foreligge. Det sies bare at saken skal sendes tingretten innen 3 uker. Det har derfor vært uklart hvor lenge politiet kan beholde førerkortet. På bakgrunn av uttalelser fra Stortingets samferdselskomite (innst. S nr. 120 (1993-94)) har Politidirektoratet derfor gitt følgende retningslinjer:

 

I tilfeller der vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd gir hjemmel for tap av førerett (uaktsom kjøring/fartsovertredelse m.v. og føring av motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet mellom 0,2 og 0,5 promille) gjelder følgende:

 

Dersom tingrettens kjennelse for beslag ikke foreligger innen 3 uker fra beslagstidspunktet, eller fra tidspunktet for tilbakekall av samtykket til beslag, skal førerkortet utleveres til førerkortinnnehaveren hvis han krever det. Dette gjelder ikke hvis retten har gitt underretning om, eller på forespørsel opplyser at kjennelse vil bli avsagt innen få dager. En slik melding fra tingretten innebærer at førerkortet kan holdes beslaglagt i inntil 4 uker i de tilfelle rettens avgjørelse først foreligger etter at fristen på 3 uker er utløpt.

 

Politidirektoratet har mottatt en rekke henvendelser fra politiet med spørsmål om hvordan man skal forholde seg til beslaget i de tilfelle der kjennelse ikke foreligger innenfor fristen som er nevnt ovenfor. Førerkortet må da utleveres.

 

Kilde: Politidirektoratets Håndhevingsinstruks i førerkortsaker m.v. (RPOD-2007-1)

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg mener at siden de har målt meg i en oppoverbakke, og sto 70 m unna starten på stigningen, så må de ha bevegd laser under målingen?

Hadde en bil bak meg og mener at denne bilen burde ha gjort en brytning på laserstrålen under målingen?

Kjørte ut ifra et kryss 40 m ifra hvor de har stått med laseren og begynte på stigningen 30 m lengere frem

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare på.. Satt vell helst å sendte enn snap eller to påtur opp, men lå i 3 gir på en litt gammel dieselbil, men det jeg reagerer mest på er at når jeg svingte ut av krysset så hadde jeg ingen bil bak meg å det kom ingen bil ifra venstre & før jeg nådde toppen av brua så hadde jeg en bil rett bak meg, så om jeg har hatt 76 der så må den bilen ha hatt 106 for å nå meg igjen så kjapt. Derfor jeg reagerer på at det ikke er noen måling på den..

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare på.. Satt vell helst å sendte enn snap eller to påtur opp, men lå i 3 gir på en litt gammel dieselbil, men det jeg reagerer mest på er at når jeg svingte ut av krysset så hadde jeg ingen bil bak meg å det kom ingen bil ifra venstre & før jeg nådde toppen av brua så hadde jeg en bil rett bak meg, så om jeg har hatt 76 der så må den bilen ha hatt 106 for å nå meg igjen så kjapt. Derfor jeg reagerer på at det ikke er noen måling på den..

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare på.. Satt vell helst å sendte enn snap eller to påtur opp, men lå i 3 gir på en litt gammel dieselbil, men det jeg reagerer mest på er at når jeg svingte ut av krysset så hadde jeg ingen bil bak meg å det kom ingen bil ifra venstre & før jeg nådde toppen av brua så hadde jeg en bil rett bak meg, så om jeg har hatt 76 der så må den bilen ha hatt 106 for å nå meg igjen så kjapt. Derfor jeg reagerer på at det ikke er noen måling på den..

 

Det har seg jo sånn at når folk fikler på mobilen, så får de ikke helt med seg hva som skjer, og kjøretøy kommer "plutselig" og i "høy fart", selv om de egentlig aldri gjorde det.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det kan jeg ikke svare på.. Satt vell helst å sendte enn snap eller to påtur opp, men lå i 3 gir på en litt gammel dieselbil, men det jeg reagerer mest på er at når jeg svingte ut av krysset så hadde jeg ingen bil bak meg å det kom ingen bil ifra venstre & før jeg nådde toppen av brua så hadde jeg en bil rett bak meg, så om jeg har hatt 76 der så må den bilen ha hatt 106 for å nå meg igjen så kjapt. Derfor jeg reagerer på at det ikke er noen måling på den..

Hvis jeg holder 3. gir på en "litt gammel" (2007modell) dieselbil, har jeg mellom 40 og 50km/t i oppoverbakke. Jeg håper virkelig at du brukte "jeg sendte en snap eller 2" argumentet i rettsaken din, og mister førerkortet for flere år framover. Slike som deg, har ingenting i trafikken å gjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...