Gå til innhold

Gode nyheter for entusiastene: Dette kan vi forvente av verktøybatteriene fremover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er viktigere med to batterier (og passe rask lader) enn med voldsom batteristørrelse. Tyngde er en ganske stor ulempe i mange situasjoner.

 

Gleder meg til robotgressklippere utstyres med batteribytte i dockingstasjonen i stedet for lange ladepauser. Apropos det, skulle gjerne også hatt en skikkelig snøfreser med mulighet for batteribytte, men det måtte nok hatt ganske mange celler for å kunne gi nok effekt. Trist at mobiltelefoner ikke kan bytte batteri sånn som i gamle dager. (Nei, utlagt batteribank-blindtarm teller ikke).

 

Apropos mobiltelefoner, husker dere den gangen bare Nokia alene hadde 4 ulike ladeplugger og alle merkene hadde minst 20? Skulle ønske verktøyprodusentene kunne blitt enige om batteristandarder. Verden hadde blitt et bedre sted om verktøyboden kunne nøyd seg med én type lader til alle 18V-batteriene, for å ta et eksempel. Og alle 18V-batteriene kunne blitt brukt om hverandre på alle 18V-verktøyene (fortutsatt de kunne levere nok effekt). Eller ennå bedre: med DC-DC omformer som gjør at man kan bruke ulike spenningsnivå om hverandre.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verden hadde blitt et bedre sted om verktøyboden kunne nøyd seg med én type lader til alle 18V-batteriene, for å ta et eksempel. Og alle 18V-batteriene kunne blitt brukt om hverandre på alle 18V-verktøyene (fortutsatt de kunne levere nok effekt). Eller ennå bedre: med DC-DC omformer som gjør at man kan bruke ulike spenningsnivå om hverandre.

Verktøyboden min, og de aller fleste andres, klarer seg aldeles utmerket med bare en lader til alle (og det er betydelig flere enn to) 18V-batteriene, og alle batteriene kan brukes om hverandre på alle 18V-verktøyene. Dessuten går de i mitt tilfelle om hverandre, så lenge man har minst to, på 36V-verktøyene også, om jeg skulle få bruk for noen slike...

Lenke til kommentar

Fin artikkel. Det er vel markedet som styrer det hele og inntjening fra ettermarkedet. Jeg er Bosch fan og kjøpte to 14volt driller levert med to batterer til hver. Trodde dette skulle vare. Plutselig ble det 18volt og reserve batterer som ble vanskelig å kostbare skaffe. Flotte driller må erstattes av nye pga batteri feil, - bruk og kast. Huff.. Aner ikke hva som kan gjøres men mye bra utstyr går i søpla desverre.........Sånn er verden blitt!!

Lenke til kommentar

Fin artikkel. Det er vel markedet som styrer det hele og inntjening fra ettermarkedet. Jeg er Bosch fan og kjøpte to 14volt driller levert med to batterer til hver. Trodde dette skulle vare. Plutselig ble det 18volt og reserve batterer som ble vanskelig å kostbare skaffe. Flotte driller må erstattes av nye pga batteri feil, - bruk og kast. Huff.. Aner ikke hva som kan gjøres men mye bra utstyr går i søpla desverre.........Sånn er verden blitt!!

Har selv en 14 volt bosch, 7-8 år gammel tror jeg. Funker som ny, ingen merkbar endring av kapasitet på batterier.

Hvis du setter deg litt inn i det kan du bytte celler i batterikassen selv, men det krever litt innsikt og lodding.

Lenke til kommentar

Fin artikkel. Det er vel markedet som styrer det hele og inntjening fra ettermarkedet. Jeg er Bosch fan og kjøpte to 14volt driller levert med to batterer til hver. Trodde dette skulle vare. Plutselig ble det 18volt og reserve batterer som ble vanskelig å kostbare skaffe. Flotte driller må erstattes av nye pga batteri feil, - bruk og kast. Huff.. Aner ikke hva som kan gjøres men mye bra utstyr går i søpla desverre.........Sånn er verden blitt!!

Har tidligere hatt godt inntrykk av blå-bosch-ene, men har blitt skeptisk de siste årene ettersom flere jeg kjenner har fått problemer med sine, til tross for påstått pen bruk. Det er spesielt giret jeg har hørt låser seg i enten høy eller lav. Tre vanlige 18V-maskiner og en 14,4V-maskin av 2016-årgang har lidd denne døden bare i min omgangskrets. Jeg har ikke all verdens statistikk altså, men synes det er bemerkelsesverdig ofte. Nå er riktignok også blå-boscher det mest utbredte merket i min omgangskrets så jeg har ennå mindre statistikk på andre merker, men der er det foreløpig 0 feil de siste årene (Milwalkie, Dewalt, Makita).

Lenke til kommentar

 

Verden hadde blitt et bedre sted om verktøyboden kunne nøyd seg med én type lader til alle 18V-batteriene, for å ta et eksempel. Og alle 18V-batteriene kunne blitt brukt om hverandre på alle 18V-verktøyene (fortutsatt de kunne levere nok effekt). Eller ennå bedre: med DC-DC omformer som gjør at man kan bruke ulike spenningsnivå om hverandre.

Verktøyboden min, og de aller fleste andres, klarer seg aldeles utmerket med bare en lader til alle (og det er betydelig flere enn to) 18V-batteriene, og alle batteriene kan brukes om hverandre på alle 18V-verktøyene. Dessuten går de i mitt tilfelle om hverandre, så lenge man har minst to, på 36V-verktøyene også, om jeg skulle få bruk for noen slike...

 

 

 

Finnes det noen overgangsadaptere mellom f.eks. Bosch og Dewalt, for bare å ta noen merker for seg? Har lenge lurt på om et 18 Volt batteri fra en produsent like godt kan fungere på en annen maskin, bare med riktig sko-overgang?

Lenke til kommentar

 

Fin artikkel. Det er vel markedet som styrer det hele og inntjening fra ettermarkedet. Jeg er Bosch fan og kjøpte to 14volt driller levert med to batterer til hver. Trodde dette skulle vare. Plutselig ble det 18volt og reserve batterer som ble vanskelig å kostbare skaffe. Flotte driller må erstattes av nye pga batteri feil, - bruk og kast. Huff.. Aner ikke hva som kan gjøres men mye bra utstyr går i søpla desverre.........Sånn er verden blitt!!

Har tidligere hatt godt inntrykk av blå-bosch-ene, men har blitt skeptisk de siste årene ettersom flere jeg kjenner har fått problemer med sine, til tross for påstått pen bruk. Det er spesielt giret jeg har hørt låser seg i enten høy eller lav. Tre vanlige 18V-maskiner og en 14,4V-maskin av 2016-årgang har lidd denne døden bare i min omgangskrets. Jeg har ikke all verdens statistikk altså, men synes det er bemerkelsesverdig ofte. Nå er riktignok også blå-boscher det mest utbredte merket i min omgangskrets så jeg har ennå mindre statistikk på andre merker, men der er det foreløpig 0 feil de siste årene (Milwalkie, Dewalt, Makita).

 

 

Hørte en selger fortelle at Milwaukee ikke er noe å gå for, da han solgte både blå Bosch og Milwaukee. Selv så synes jeg Dewalt sin eldre 18 Volt proffdrill er helt topp. Den drar rundt Ø200 mm hullsag  :dribble:

 

Men ville ikke ha turt å prøvd med en nyere litt kraftigere 18 Volt Dewalt, den river av deg håndleddet, tror jeg!

Endret av G
Lenke til kommentar

Har lenge lurt på om et 18 Volt batteri fra en produsent like godt kan fungere på en annen maskin, bare med riktig sko-overgang?

Interessant spørsmål. Pluss og minus er jo nødvendigvis det samme, men Metabo-batteriet jeg har foran meg nå har totalt fem kontaktpunkter; i tillegg til + og - er det T-, T+ og D, og hva de gjør er ukjent for meg. Sikkert noe kommunikasjon mellom batteri og verktøy/lader; bl.a. sier laderen stopp til å lade et nedkjølt/iskaldt batteri, selv om laderen står varmt; altså virker det som det må være en temperatursensor i selve batteriet. Og problemet er vel at det neppe er noen standard for denne kommunikasjonen, når den fysiske utformingen ikke er standardisert...

Lenke til kommentar

 

Har lenge lurt på om et 18 Volt batteri fra en produsent like godt kan fungere på en annen maskin, bare med riktig sko-overgang?

Interessant spørsmål. Pluss og minus er jo nødvendigvis det samme, men Metabo-batteriet jeg har foran meg nå har totalt fem kontaktpunkter; i tillegg til + og - er det T-, T+ og D, og hva de gjør er ukjent for meg. Sikkert noe kommunikasjon mellom batteri og verktøy/lader; bl.a. sier laderen stopp til å lade et nedkjølt/iskaldt batteri, selv om laderen står varmt; altså virker det som det må være en temperatursensor i selve batteriet. Og problemet er vel at det neppe er noen standard for denne kommunikasjonen, når den fysiske utformingen ikke er standardisert...

 

 

Jeg lurer likevel på om det går an å få tappet batteriet på uoriginal sko/verktøy, men ladet det så opp igjen i original lader?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Har lenge lurt på om et 18 Volt batteri fra en produsent like godt kan fungere på en annen maskin, bare med riktig sko-overgang?

Interessant spørsmål. Pluss og minus er jo nødvendigvis det samme, men Metabo-batteriet jeg har foran meg nå har totalt fem kontaktpunkter; i tillegg til + og - er det T-, T+ og D, og hva de gjør er ukjent for meg.

 

 

 

Surprise:

 

Min Dewalt har også 5 kontaktpunkter. De heter fra venstre mot høyre, sett ovenfra på flaten som møter verktøyet, kontaktene peker mot meg når jeg leser de av:

 

B+,

så TH med ID nedenfor på kontakt 2,

så C1 og C2 på kontakt 3,

så C3 og C4 på kontakt 4,

så B-

 

Om det er omstokking, så kan et kretskort i skoovergangen rydde i at det er kompatiblet mellom to forskjellige merker. Så sant det ikke er noe avansert styring, som må til for å også å overvåke og tappe batteriet under bruk?

 

Kan hende det finnes et Kinaprodukt av en overgangssko å få?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hørte en selger fortelle at Milwaukee ikke er noe å gå for, da han solgte både blå Bosch og Milwaukee.

Det betyr bare at han har større avanse/salgsbonus på Boschen, ikke at Boschen er bedre. Så enkelt fungerer dessverre selgeryrket.

 

Men ville ikke ha turt å prøvd med en nyere litt kraftigere 18 Volt Dewalt, den river av deg håndleddet, tror jeg!

Bare slå på momentbegrensning på skrumaskinen. I tillegg er det verd å nevne at enkelte proff-verktøy har håndleddsvern. Dvs. den setter på motorbrems om håndtaket begynner å rotere brått. Etter en viss rotasjonsvinkel stopper maskina så du kan få tak på den igjen.

 

Kan hende det finnes et Kinaprodukt av en overgangssko å få?

Neppe, da hver produsent har patentert/varemerkebeskyttet hver sine sko-løsninger og kommunikasjon med batteriet. Eventuelle forsøk ville blitt saksøkt til døde på null komme niks.
Lenke til kommentar

 

Fin artikkel. Det er vel markedet som styrer det hele og inntjening fra ettermarkedet. Jeg er Bosch fan og kjøpte to 14volt driller levert med to batterer til hver. Trodde dette skulle vare. Plutselig ble det 18volt og reserve batterer som ble vanskelig å kostbare skaffe. Flotte driller må erstattes av nye pga batteri feil, - bruk og kast. Huff.. Aner ikke hva som kan gjøres men mye bra utstyr går i søpla desverre.........Sånn er verden blitt!!

Har selv en 14 volt bosch, 7-8 år gammel tror jeg. Funker som ny, ingen merkbar endring av kapasitet på batterier.

Hvis du setter deg litt inn i det kan du bytte celler i batterikassen selv, men det krever litt innsikt og lodding.

 

Bra, skal forsøke å åpne ett ekstra batteri jeg har. Er cellene lette å få tak i? Hvorfra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...