Gå til innhold

De beste hever million-lønninger. Dette skal til for å bli en godt betalt konsulent (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sikkert du ønsker å innrømme at jeg har rett, men håper jeg har sådd et lite frø. Så vil du nok innse det etterhvert. Håper bare det ikke tar deg 10år.

Hvis løsningen din for å bli rik i en fei er å starte ENK, så gjelder jo det alle bransjer. Det er på ingen måte unikt for konsulentbransjen.

 

I tillegg til å tjene mer (fordi du ikke har de samme utgiftene som en ordentlig bedrift), så har du også vesentlig større arbeidsmengde fordi du må gjøre de arbeidsoppgavene andre gjør for deg når du er del av et større selskap. Og man må ikke glemme at du ikke kan putte alt firmaet ditt tjener i lommen - noe som er veldig viktig men som du "glemte" å informere om. Regner med du ønsker lønn når du er syk og lønn de 20-30 årene etter du har gått av med pensjon også? Den pensjonen du får av staten er fordelt over 10 år ...

 

En annen viktig ting å tenke på er at dersom du ute etter å sende regninger til småbedrifter, så start gjerne for deg selv. Er du ute etter de store fiskene i havet, så må du være enten ekstremt dyktig til å selge deg selv eller en del av et konsulenthus. Jeg har til gode å se en haug av forskjellige ENK i de prosjektene jeg har vært en del av (og de kundene er noen av største selskapene innen sin bransje i landet).

Lenke til kommentar

Hvis løsningen din for å bli rik i en fei er å starte ENK, så gjelder jo det alle bransjer. Det er på ingen måte unikt for konsulentbransjen.

 

[ noen argumenter rettet mot ENK ]

 

Nå ble ikke ENK nevnt en eneste gang så vidt jeg kan se.  

 

Utover meg selv, vet jeg om flere som har gjort som morten7 og gått sammen med andre flinke folk og laget eget mindre konsulentselskap (AS, med samme rettigheter og plikter som for alle andre AS) for å kunne beholde en større andel av det man fakturerer selv. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Interessant at det er ei fra Steria som kommenterer konsulentrollen, når du i "denne typen selskap" som (Sopra) Steria aldri vil heve million-lønningen. Hele business modellen deres er designet for at du ikke skal det, om du ikke er en super veteran med 20+ års erfaring. Dette kommer fra en som har jobbet i Steria og 4år etter at jeg var ferdigutdannet hever lønn på 1,8mill med en behagelig arbeidsmengde på jobb (1,2mill hvis jeg hadde hatt 37,5times uke).

 

Den perfekte konsulent for Steria:

-Jobber mest mulig timer (viktigere med jevnt mye over tid, enn at man blir utbrent)

-Gjør minst mulig ut av seg (Ikke mas om nye prosjekter. Slike konsulenter kan man ha flere av per leder, så selvgående og ikke for utålmodig er nøkkelen)

-Klarer å få andre fra selskapet inn på oppdraget

-Klarer å forlenge kontrakten sin (ref. punkt 2)

-Kunden er fornøyd med

-Sosial på jobb (Fungerer som en lock-in mot andre konsulenter, og går som et godt "forbilde" for resten)

 

Gitt at du er den "perfekte konsulent" for Steria så vil du aldri heve høy lønn eller ønske å bytte selskap fordi:

-Du har store deler av ditt sosiale nettverk der

-De vinner priser på at de er den beste arbeidsplassen å jobbe på (igjen du tror du har det bra fordi du ikke vet bedre og alt fokuset på det sosiale)

-Du tror du har interessante arbeidsoppgaver. Ja de er det, men langt fra hva de kan være ettersom de ikke tar på seg kortvarige prosjekter i utstrakt grad med usikker horisont (tenkt innovasjon). Dette er forbehold de mindre selskapene.

-Du tror du har et sterkt faglig miljø, men forveksler stort med sterkt. Ja, de er gode på det etablerte og er en fin læringsplass hvis du er nyutdannet.

 

Hvis du er nyutdannet vil jeg anbefale å gå denne veien:

-Starte med 2-3år i et av de store konsulentselskapene sånn som Sopra Steria, slik at du bygger opp nettverk og lærer deg det grunnleggende. Dette gidder ikke / har ikke de virkelig dyktige i de små konsulentselskapene tid til.

-Bytte til et av de mindre konsulenthusene og jobbe der i 3-5år. Her er det bonusmodellen som har noe å si, ikke fastlønn. Fastlønn bryr bare banken seg om eller du hvis du sitter på benk. Bonusmodellen er basert på penger inn, minus faste kostnader og en cut til selskapet du er ansatt i. Jeg har rundt 700.000 i fastlønn, men bonusen er mer enn fastlønn.

-Løs problemer hos kunden som gir verdi i form av effektivisering og mer penger inn hos kunden, det er dette som i bunn og grunn betyr noe (mer verdi enn du koster). Gjorde at jeg etter 1 1/2år hos kunden ble forfremmet til Senior konsulent, bare 3år etter utdannelsen.

-Starte et lite konsulenthus sammen med andre dyktige du har møtt på veien. Det er da du kan hente ut lønn på 3-5mill i året selv.

-Starter selskap nr.2 basert på å være leverandør av et produkt (helst/gjerne software). Du har nå både egenkapitalen, all erfaringen og leter etter de virkelige utfordringene. I tillegg kjenner du kundene, vet allerede hva de ønsker å kjøpe og hva som skal til for å få igjennom et salg hos de.

-Hvis du noen gang blir rik, kanskje litt berømt, så brukt kompetansen og pengene dine tilbake for å hjelpe andre som vil starte selskap, så de også lykkes. På denne måten lages det en positiv spiral (ikke glem å fortelle andre hvordan verden faktisk henger sammen til de som ønsker å lytte).

 

Andre selskaper som går i potten som Sopra Steria: Accenture, Bekk, NetLight, Hiq, Bearingpoint, KnowIt, Making Waves, Capgemini, Bouvet (du skjønner typen).

 

Ikke sikkert du ønsker å innrømme at jeg har rett, men håper jeg har sådd et lite frø. Så vil du nok innse det etterhvert. Håper bare det ikke tar deg 10år.

Det er sjelden jeg ser så gode, verdifulle innlegg på noen forum noen steder. Du burde skrevet blogg.

 

(Har du blogg? LinkedIn?)

Lenke til kommentar

Kjempebra innlegg og veldig nyttig for meg som er midt i utdanning som dataingeniør og har som et av de store målene å nå over 1 mill i året relativt kjapt. Kom gjerne med flere erfaringer du har rundt konsulentarbeid hvis du føler for det.

Drit i penger, jobb er så mye av livet ditt at hvis penger er eneste fokus kommer du til å leve et kjipt liv. 

Lenke til kommentar

Drit i penger, jobb er så mye av livet ditt at hvis penger er eneste fokus kommer du til å leve et kjipt liv. 

Hvis du leser innlegget mitt ordentlig så ser du at jeg til og med har satt ordet "et" i kursiv for å framheve at dette ikke er eneste målet og jeg er helt klar over at penger ikke er alt og ikke burde være eneste målet. De andre målene som å trives i jobb, selvrealisering, det private plan osv. har jeg veldig god kontroll på og er i grunn ikke relevant til hvordan man finner en raskere/bedre vei til å tjene mer. Man kan fint ha alle de andre prioriteringene på stell og samtidig ha økonomiske mål.

 

Jobb kan bety mye, og lønn er bare en del av det. Men i mine øyne er veien til høy lønn mindre åpenbar enn de andre sidene ved en jobb. Jeg har aldri ikke problemer med å finne en jobb jeg trives i. Største utfordringen er å få lønna man kan slå seg til ro med.

 

Lenke til kommentar

Hvis du leser innlegget mitt ordentlig så ser du at jeg til og med har satt ordet "et" i kursiv for å framheve at dette ikke er eneste målet og jeg er helt klar over at penger ikke er alt og ikke burde være eneste målet. De andre målene som å trives i jobb, selvrealisering, det private plan osv. har jeg veldig god kontroll på og er i grunn ikke relevant til hvordan man finner en raskere/bedre vei til å tjene mer. Man kan fint ha alle de andre prioriteringene på stell og samtidig ha økonomiske mål.

 

Jobb kan bety mye, og lønn er bare en del av det. Men i mine øyne er veien til høy lønn mindre åpenbar enn de andre sidene ved en jobb. Jeg har aldri ikke problemer med å finne en jobb jeg trives i. Største utfordringen er å få lønna man kan slå seg til ro med.

 

Skjønner, det er jo forståelig. Fine med å tjene godt og spare opp penger er at man kan ha finansiell sikkerhet og pensjonere seg tidlig om man vil. 

Lenke til kommentar

Dette kommer fra en som har jobbet i Steria og 4år etter at jeg var ferdigutdannet hever lønn på 1,8mill med en behagelig arbeidsmengde på jobb

 

Med mindre du skrøner grovt, så er IT-konsulenten som tjener nesten to millioner noen år etter endt utdannelse, omtrent like vanlig som rosa elefanter.

 

-Starte et lite konsulenthus sammen med andre dyktige du har møtt på veien. Det er da du kan hente ut lønn på 3-5mill i året selv.

Det hørtes enkelt ut, bare starte et konsulenthus liksom, så renner millionene inn. Hadde det enda vært så enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...