Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

TABU: Unngå å gå opp i vekt under graviditet? (ikke døm)


Anbefalte innlegg

Jeg har alle kroppskompleksers mor. Jeg sliter veldig med kroppen min og selvtillitten.

Jeg har alltid følt meg stygg, jeg har alltid følt meg tjukk. Jeg ser på bilder av jenter andre påstår er sykelig tynne og jeg tenker at de bare er pene.

 

Jeg er konstant tjukk, dvask og oppblåst (Selv om jeg egentlig vet at jeg ikke er overvektig) og jeg har angst for at svangerskapet skal ødelegge kroppen min totalt.

Jeg har angst for å få en like herjet og jævelig kropp som det alle de andre småbarnsmødrene hyppig poster bilder av i sosiale medias og later som om de er stolte av.
"The price to pay" liksom....

Jeg synes de aller fleste mammakropper ser regelrett jævelige ut og jeg vil ikke se bilder av dem! Strekkmerker, kilo på kilo med fett som henger både foran, bak og på sidene og pupper som henger som skinnfeller. Jeg kan ikke fatte at en unge som pisser seg ut de neste 4 årene og er avhengig av det i 15-20 år skal være verdt prisen av en menneskekropp.
Jeg gleder meg ikke til å få barn i det hele tatt og det eneste jeg tenker på er hvordan jeg skal holde kiloene nede. (Og hvis noen lurer - ja - jeg ble uplanlagt gravid..)
Å unngå å gå opp i vekt under svangerskapet gjør deg automatisk til verdens verste, overfladiske og egoistiske mamma, derfor er dette noe jeg ikke ønsker å ta opp med lege, jordmor eller helsesøster.
Det var tøft nok sist.
Jeg kommer til å bli stemplet med en gang jeg tar opp dette, siden det er tabu...
Jeg føler jeg kommer til å ødelegge kroppen min på dette. Jeg føler meg jæveligere og jæveligere for hver dag som går og jeg har mest lyst til bare å kaste opp all maten jeg har spist og bare legge meg på sofaen til alt er over..

Jeg forstår mødrene som gjorde sport i å få så små barn som mulig for noen år siden. Jeg forstår dem av hele mitt hjerte, selv om alle på død og liv skulle gå ut i avisene om hvor fælt det var.
Jeg vil faktisk gjerne ha ett barn som er så lite når det er født at jeg ikke revner fra vagina til anus, slik at jeg går å driter på meg resten av livet, eller får kroppen dekket av strekkmerker eller en mage jeg ikke greier å bli kvitt noen gang igjen.


Hvem snakker jeg med om sånt, uten å få skyllebøtte og kjeft i hytt og pine om hvor forferedelig egoistisk jeg er?
Er det ett forum for gravide hvor det deles dietter, treningsplaner og tips?

Jeg sliter veldig med anger for at jeg har gått med på dette... :(:(
Jeg vil ha tilbake kroppen min! Dette er bare fælt!

Hilsen Ulykkelig

 



Anonymous poster hash: 42208...46a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

@TS

 

Du bør oppsøke profesjonell hjelp enten via fastlege, helsesøster/helsestasjon! Slik som du nå fremstår i innlegget ditt bør du få oppfølgning under svangerskapet evt. etter fødselen også. Det er ikke noe nederlag og oppsøke adekvat hjelp når man trenger dette!  

Lenke til kommentar

Du skal bære et barn på 3-4kg + placenta som er full av vann, så det er vel "sunt" å legge på seg opptil rundt en 10kg, men ikke noe særlig mer enn det.

 

Gjør du ikke det så vil det si at du i utgangspunktet går NED de kiloene, og er du normalvektig så er ikke det bra.

 

Du kan spise sunt og trene under graviditeten, bare ikke ta det til det ekstreme. Kjenn på kroppen. Den sier ifra. Men du skal altså opp rundt 10kg. Og de kiloene forsvinner veldig fort etter fødsel fordi det ikke er kroppsfett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal bære et barn på 3-4kg + placenta som er full av vann, så det er vel "sunt" å legge på seg opptil rundt en 10kg, men ikke noe særlig mer enn det.

 

Gjør du ikke det så vil det si at du i utgangspunktet går NED de kiloene, og er du normalvektig så er ikke det bra.

 

Du kan spise sunt og trene under graviditeten, bare ikke ta det til det ekstreme. Kjenn på kroppen. Den sier ifra. Men du skal altså opp rundt 10kg. Og de kiloene forsvinner veldig fort etter fødsel fordi det ikke er kroppsfett.

Kan ikke ta abort etter 12 uker.

Men foralldel. Jævla lett å sitte å skrive når man ikke er i dennne situasjon selv.

Fortsett å tro at dere er bedre enn meg. Det hjelper situasjonnen min så indelig mye...

 

Misanthrope:

Jeg er redd kiloene IKKE forsvinner.. ser alt for mange som eser ut og aldri kommer i shape igjen...

 

 

Har du noen linker til kostholdsplan og treningsplan? sikkert tusen øvelser jeg ikke kan gjøre lenger nå...

 

Anonymous poster hash: 42208...46a

Lenke til kommentar

Jeg har aldri nevnt abort. Dømmer deg ikke heller. Jeg bare forklarer realiteten. Som er at du legger på deg opptil 10kg som er baby og vannvekt, og at du så lenge du holder deg under det, så er det helt i orden og de er rett og slett NØDT til å forsvinne, fordi vannet går og babyen kommer ut.

 

Det er mange gravide på treningssenteret mitt. Hvis du er usikker så kan du holde deg til maskinene. Du kan ikke gjøre mageøvelser, men du kan gjøre omtrent alt annet. Når du er i slutten av graviditeten bør du unngå ting som belaster ryggen.

Ellers kan du spise som du gjør nå og legge på mer fler planter, f.eks stivelse og grønnsaker eller soyaprotein. Sunt og godt. Bare gode kalorier.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at folk tar seg så dårlig ut og blir feitere etter graviditet tror jeg er mer holdningen dems, dem bryr seg ikke lenger om kroppen. Er du fit når du blir gravid så kan du være fit etterpå.

 

 

Å gå opp i vekt trenger du ikke være redd for , det du må være "redd for" er å legge på deg fett. 

Lenke til kommentar

Ta for faen abort, det er mer humant.

Jævelig lett å si er det ikke??

Vedder på du er mann.

Akkurat den holdningen jeg søkte ettr tusen takk!!

 

Anonymous poster hash: 42208...46a

 

Selvfølgelig er det jævlig lett å si. Kjønnet mitt er irrelevant da du la frem et ønske som beskriver noe som er usunt for barnet og enhver fornuftig person som ikke har noe imot abort vil si at abort i mange situasjoner er ønskelig. Holdningen min er at man bør få barn hvis man er interresert i barnets beste, helt fra sædcelle til voksen, og hvis man ikke er interresert i det så kan man la vær.

 

Du la muligens frem ønsket ditt litt feil. I førstepost får du det til å virke som om du omtrent har lyst til å gå ned i vekt og ikke engang få mage.

 

De aller fleste som har et normalt kosthold, altså gravidnormalt, og litt innsatsvilje etter fødsel går ned til der de var før de fikk barn. Panikken din går muligens da på at du ikke har selvkontroll og innsatsvilje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må da være trolling?

 

Du er så naiv at du trodde du skulle få ha kroppen til en 18-åring livet ut?

Du er så overfladisk at du setter utseende så høyt i verdi men allikevel velger å gå igjennom et uplanlagt, uønsket svangerskap?

 

Det går fortsatt an å trene og holde kroppen i form selv om man har født.

Mulig en 16-åring ikke liker fasongen til en 30-åring men voksne menn med modne sinn ønsker voksne damer med voksne sinn.

 

En får være så "vakker" man bare vil, men det som er sexy og tiltrekkende er en person med selvtillit og utstråling.

Det gjelder vel både menn og kvinner.

 

Gi meg en kvinne med strekkmerker og selvtillit til å være seg selv sammen med meg. Ei lita jente som trenger konstant oppløfting, likes på facebook og oppmerksomhet fra små gutter kan noen andre få. Selv er jeg voksen og kunne ikke tenkt meg å være sammen med et barn.

 

Hvis førsteposten representerer virkeligheten din så ville jeg vurdert profesjonell hjelp da et så depressivt livssyn kan gi både deg og barnet en vanskelig start på det nye livet.

Din jordmor kan hjelpe deg videre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke så rart, de aller fleste normale mennesker vil ikke gi deg slanke råd som kan skade fosteret. Du har et forvridd syn på hva et normalt svangerskap er. Det er bare positivt at du er aktiv, både for deg selv og barnet, så lenge du ikke har noe medisinske problemer som kan vanskeligegjøre det, f.eks bekkenløsning. Det har kommet flere gode råd hva slags type aktiveter du kan holde på med og hva som må unngåes, f.eks mageøvelser.

Du er såpass egoistisk at du er villig til å risikere livet og helsen til barnet ditt ved å forsøke å holde vekten til barnet nede, kun av hensyn til deg selv og ditt utseende.

 

Du innrømmer selv at du har et usunt forhold til din egen kropp. Ingen her ønsker å hjelpe deg med å potensielt skade et ufødt barn, du er nødt til å søke profesjonell hjelp.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei TS! Relaxxx! Trening gir deg umiddelbart bedre kroppsfølelse, tren så mye du klarer :) Både du og babyen har godt av at du er i god form. Som noen over sier, du behøver ikke å legge på deg mer enn 8-10 kg, det er babyen, fostervann, morkaka og litt fett. Det kommer til å gå vekk av seg selv etter fødsel.

 

Jeg forstår så utrolig godt angsten som dette egentlig handler om, for jeg har vært spise- og kroppsforstyrret selv. Jeg gikk i terapi, og psykologen stilte meg et veldig godt spørsmål: hvis tanktene dine ikke var fiksert på mat og kropp, hva ville du da ha tenkt på da? Jeg forstod da at jeg var fiksert på kropp og mat som en beskyttelse mot tanker og følelser som var alt for smertefulle for meg å tenke på. Tanker som var mye vondere enn å tenke på at kroppen min var tjukk og fæl. Det handlet om min barndom og oppvekst og all smerten jeg bar på. Hos psykologen fikk jeg endelig pratet ut om dette, det det egentlig handlet om. 

 

Og spiseforstyrrelsen forsvant - jeg har vært helt frisk i over ti år nå. Jeg fikk et naturlig forhold til mat. Jeg har en kropp som er sterk fordi jeg spiser det jeg trenger, og jeg trener så jeg holder meg sterk. Jeg er også gravid, ser at magen vokser og at jeg legger på meg, og det er helt ok. Jeg vet at jeg har en sunn livsstil og at både jeg og babyen får det vi trenger av næring. Tenk på det fantastiske lille livet du holder på å skape, gled deg :) Fortell jordmor at du har problemer ift. kropp, og du vil få prioritet mtp å få snakke med psykolog. Gi det et forsøk, jeg lover deg, livskvaliteten blir uendelig mye bedre når du får frihet fra de negative tankene. Det er skummelt å åpne opp om det som _egentlig_ er problemet. I starten kanskje vanskelig å forstå det selv. Men jeg lover deg at den friheten du får tilbake, er verdt alt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette må da være trolling?

 

Du er så naiv at du trodde du skulle få ha kroppen til en 18-åring livet ut?

Du er så overfladisk at du setter utseende så høyt i verdi men allikevel velger å gå igjennom et uplanlagt, uønsket svangerskap?

 

Det går fortsatt an å trene og holde kroppen i form selv om man har født.

Mulig en 16-åring ikke liker fasongen til en 30-åring men voksne menn med modne sinn ønsker voksne damer med voksne sinn.

 

En får være så "vakker" man bare vil, men det som er sexy og tiltrekkende er en person med selvtillit og utstråling.

Det gjelder vel både menn og kvinner.

 

Gi meg en kvinne med strekkmerker og selvtillit til å være seg selv sammen med meg. Ei lita jente som trenger konstant oppløfting, likes på facebook og oppmerksomhet fra små gutter kan noen andre få. Selv er jeg voksen og kunne ikke tenkt meg å være sammen med et barn.

 

Hvis førsteposten representerer virkeligheten din så ville jeg vurdert profesjonell hjelp da et så depressivt livssyn kan gi både deg og barnet en vanskelig start på det nye livet.

Din jordmor kan hjelpe deg videre.

Du forstår virkelig ikke hva en spiseforstyrrelse innebærer. Det er en alvorlig psykisk lidelse. Den skal møtes med forståelse og omsorg, ikke med forakt. Og hva menn synes er sexy og tiltrekkende i dette tilfellet er revnende likegyldig.

Endret av Yodle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...