Gå til innhold

Hvorfor er mobbing fortsatt et utbredt problem i norske skoler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det verste er når din beste venn over flere år vender deg ryggen og blir med i den populære gjengen. Så skal han hevde seg over deg for å markere sin possisjon. Noen du har hatt gode opplevelser med og ser opp til. En tidligere venn har mange personlige opplysinger og viten som er perfekt for mobbing.

 

Det nest verste er når en god venn sier at han vet at du har ditt på det rene i en sak men at han ikke kan ytre det fordi da blir han upopulær blant de andre. Er det da man skal si at han skal holde seg blant de andre eller må man godta det over det å ikke ha noen venner?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke snakke for andre, ...

 

 

Er det ikke allikevel det du gjør, når du generaliserer om mobbernes motiver og ofrenes feil ut fra egne erfaringer? Det høres ut som du tenker at "slik var det for meg, så slik er det for andre". Som i ditt første innlegg:

 

Folk som mobbes er stort sett de med dårlige sosiale ferdigheter.

Trivelige og omgjengelige folk blir ikke mobbet.

 

 

Hva skal de som mobber gjøre i stedet, høre med ledelsen om de kan bytte vedkommende med en med sosiale ferdigheter?

 

Slutte å mobbe kanskje? Eller er det en alt for komplisert tanke for voksne mennesker? 

 

Mobbere er ikke et samfunnsproblem. Selv de "snilleste i klassen" vil iverksette mobbing for å få avstand til folk uten sosiale antenner.

 

Og hva med de slemmeste i klassen? Trenger de også et slikt påskudd?

 

Å skylde på mobberne er det samme som å si at når en fyr på 40 år som aldri har pult og heller ikke kommer til å få oppleve det i løpet av livet, grunnet hans lave sosiale ferdigheter, så er problemet  kvinnene som ikke vil gå til sengs med vedkommende og ikke vedkommendes ferdigheter og omgjengelighet.

 

De fleste damer jeg har møtt som ikke ville har nøyd seg med å si nei. De henter ikke alle venninnene sine og driter deg ut for at du prøvde. Det ville vært mobbing. Selv med betydelige mengder alkohol innabords så følger de gjerne spillereglene. 

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har også observert andre som har blitt mobbet. I enhver sosial setting vil det være noen på bunn.

 

Hvis mobberne slutter å mobbe så løser det ikke problemet, at de må omgås folk de ikke ønsker å omgås. De som blir mobbet ønsker ikke å omgås mobberne heller, men de må. Skole burde være mer som andre arenaer hvor man får en prøvetime før man tegner medlemskap. Da kan man vurdere om man passer inn. Veldig lite lurt å takke ja til treårig løp før man har sjekket det ut. Jeg gikk i klasse med de samme folkene i 9 år. På ungdomsskolen var det de samme folka pluss at vi fikk noen verstinger i tillegg.

 

De slemmeste i klassen vil toppe mobbinga med overfall og destruksjon.

 

Damene slipper å si nei fordi han fyren er så langt inni skallet sitt at han ikke engang går bort til dem.

 

Poenget er at det ikke bare er mobbeofferet som blir plaget fordi mobbeofferet plager de folka han omgås og uten overlegg men kun ved å være seg selv. Rare folk plager andre ved å være seg selv.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Offeret skal flyttes? Hvorfor skal offeret måtte tilpasse seg anti-sosiale forhold? Anekdotisk bevist så er mobbing som oftest forårsaket av en mobber eller en gjeng med mobbere, og hvem som blir offer er stort sett de som ikke er i stand til å stå opp for seg selv, uavhengig av om de har noe spesielt kritikkverdig rundt seg. Er miljøet på skolen eller klassen så dårlig at en person blir fryst ute så er det kanskje aktuelt å flytte mobbeoffer, men da er det vitterlig ikke en isolert hendelse som er problemet.

 

Det er ingenting fleip med mobbing. Mobbing er å psykisk (eller fysisk) knuse et annet menneske for å vise sin egen dominans. Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å få det for deg at offeret på noen måter har skyld i disse hendelsene.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mobbere er vanlige folk. Offrene er avvikere. Hvis du skal luke bort mobberne så blir offrene sittende igjen alene.

 

Vi har lovpålagt skole så man kan ikke si at offeret kan avstå fra å delta, men i andre sammenhenger kan vedkommende avstå fra å omgås andre.

 

Hvis du vet at andre ikke liker deg og du likevel møter opp på et arrangement, da er du skyldig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Min påstand er at rare folk (mobbeoffrene) plager andre ved sitt nærvær og at de fleste som blir mobbet har svake sosiale ferdigheter.

 

Mobbing er gjentatte ganger å si "Jeg orer ikke mer av ditt nærvær."

 

Kommer det ubudne gjester i et selskap, så må de gå. Den muligheten har man ikke i en skoleklasse og derfor oppstår mobbing. "Vi ser deg, men vi aksepter deg ikke."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det verste er når din beste venn over flere år vender deg ryggen og blir med i den populære gjengen. Så skal han hevde seg over deg for å markere sin possisjon. Noen du har hatt gode opplevelser med og ser opp til. En tidligere venn har mange personlige opplysinger og viten som er perfekt for mobbing.

 

Det nest verste er når en god venn sier at han vet at du har ditt på det rene i en sak men at han ikke kan ytre det fordi da blir han upopulær blant de andre. Er det da man skal si at han skal holde seg blant de andre eller må man godta det over det å ikke ha noen venner?

Har opplevd noe lignende det der også.

 

Det er trist når det skjer når man er ung og ikke har mye livserfaring, man har ikke så mye selvtillit, slik at man kan bryte med skolen og ikke møte opp. Man føler seg tvunget til å møte opp.

 

Men det forteller mér om den som snudde seg. Det vitner om lavt nivå av integritét. Det er så utrolig mange som går på bekostning av etiske verdier for å bli godt likt av drittsekker. Som synker ned til deres nivå.

 

Vær glad du ikke er av den typen. Du har -fremdeles- din integritet i behold! Den kan ikke kjøpes for penger hvis man er solid nok. Jeg vil heller være solid enn full av dritt.

"Populær" ... etter min mening er dét ordet misvisende. Å være populær bør være definért i forhold til å gjøre det -bra- i fag, den som hjelper andre mest, den som deler mest av sin kunnskap for å hjelpe andre som sliter. DÉT bør kvalifisére til popularitét!! Ikke grunne verdier som estetikk og penger.

 

Hadde bare psykologi vært fag i skolene, så hadde så utrolig mange blitt spart for så utrolig mye dritt. Det er bare trist. Det er først og fremst mobbere som har behov for kunnskap om psykologi. De er så usikre og redde at de tyr til å plage de godhjertede for å føle seg vél med seg selv. Og det bunner i ett eller annet problem som har oppstått i forhold til deres relasjoner i hjemmet. Det kan være så mangt. Vanligvis dårlig lederskap i hjemmet, grunne verdier som får regjére, og dermed overfører de det til skolen.

Lenke til kommentar

Jeg har også observert andre som har blitt mobbet. I enhver sosial setting vil det være noen på bunn.

 

 

Ja, og det rettferdiggjør mobbing av dem fordi...?

 

Hvis mobberne slutter å mobbe så løser det ikke problemet, at de må omgås folk de ikke ønsker å omgås. De som blir mobbet ønsker ikke å omgås mobberne heller, men de må.

 

 

Hvorfor er det et problem at man må omgås folk man ikke ønsker å omgås? Det er det som kalles et samfunn. Hvis man bare vil være med folk man liker så får man kjøpe seg en øy i Stillehavet og hive ut de innfødte. Du snakker om sosiale ferdigheter: Hvor er de sosiale ferdighetene hos en som må ty til mobbing om han treffer noen som er anderledes? 

 

Skole burde være mer som andre arenaer hvor man får en prøvetime før man tegner medlemskap. Da kan man vurdere om man passer inn. Veldig lite lurt å takke ja til treårig løp før man har sjekket det ut. Jeg gikk i klasse med de samme folkene i 9 år. På ungdomsskolen var det de samme folka pluss at vi fikk noen verstinger i tillegg.

 

Nei. Skolen (nå snakker jeg om grunnskolen, der mobbing gjerne starter) burde være en arena der man i tillegg til fag lærte seg å omgås andre mennesker. Det gjelder både mobbere og mobbede. Senere i livet kan selvsagt mobberen gjerne vurdere om han/hun passer inn et sted der han er nødt til å mobbe for å trives...

 

De slemmeste i klassen vil toppe mobbinga med overfall og destruksjon.

 

 

Ja, desverre vil de det. Og?

 

Damene slipper å si nei fordi han fyren er så langt inni skallet sitt at han ikke engang går bort til dem.

 

 

Om så var, det virker på meg som du synes det er positivt?

 

Poenget er at det ikke bare er mobbeofferet som blir plaget fordi mobbeofferet plager de folka han omgås og uten overlegg men kun ved å være seg selv. Rare folk plager andre ved å være seg selv.

 

 

Så kan de være "plaget" da vel. Ingen har rett på å ikke føle seg plaget eller støtt. Spørsmålet er om plagingen skjer bevisst eller ikke, og om plageren har autoritet. Kardemommeloven sier "Du skal ikke plage andre", ikke "Du skal oppføre deg slik at andre ikke plager deg". Mobberens handling er bevisst (og/eller gruppementalitet hos de som deltar), og det er den som handler bevisst som må ta ansvaret for egne handlinger.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Offeret får flyttes til en skole for likesinnede, så kan de andre ha det bra. Ved å innføre en terskel for minste sosiale ferdigheter i skolen så slipper man mobbing.

 

Nei, man senker bare terskelen for hvem som "fortjener" mobbing. Når de "rare" er borte (flyttet) så går mobberne løs på de minst fortjente blant sine egne. Den fallhøyden er stor for de som trodde de var med i gjengen, men egentlig bare ble godtatt fordi de lo på de rette stedene og mobbet de rette menneskene.

 

Edit: Og ingen av partene lærer de nødvendige sosiale ferdighetene av det. Mobberne tror de kan gjøre suksess i voksenlivet ved å mobbe, og ofrene lærer å ikke stikke hodet fram.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...