Gå til innhold

Bestilt 250mbit fra Get, de kan bare levere 100


Anbefalte innlegg

Har bestilt og betalt for en oppgradering til 250mbit-linje fra Get fiber. Snakket med kundeservice vedrørende lav hastighet og fikk som svar at modemet kun taklet hastigheter opp til 100mbit. 

 

Kundeservice tilbyr å nedgradere hastigheten til 80/15, noe som ikke er aktuelt. Andre alternativet er å betale for 160/20 og kun få benyttet 100/20 av dette.

 

Har i en lengre periode betalt for 160/20 uten å kunne utnytte denne linjen fullt. 

 

Har jeg noe krav på kompensasjon for dette? Er det greit å markedsføre og selge 250mbit linjer hvor de ikke kan levere dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det noen fakta som skurrer. Hvis det er fiber, så er det vel høyere opphastighet og det brukes hjemmesentral, ikke modem. Get har vel ikke 160/20, men 160/15. Hvis det er koax ("hybrid fiber") så er vel ikke modemet begrenset til 100Mbit, men hvis det var tilfelle så er det bare å bytte modem. Er målt hastighet kablet eller trådløst?

Lenke til kommentar

Tatt direkte fra nettsidene til Get:

 

De to mest utbredte fiber-teknologiene betegnes som HFC (Hybrid Fiber Coax) og FTTH (Fiber To The Home). De fleste Get-kundene har et fibernett bygget opp med HFC-teknologi. Get sitt HFC-nett består i dag av mer enn 95 prosent fiber, der kun de siste meterne inn til hver kunde er koaksialkabler. I et HFC-nett sendes hver tjeneste med dedikerte frekvenser, slik at f.eks bredbånd og tv ikke påvirker hverandre. Dette er årsaken til at hver kunde i et HFC-nett kan få over 100 tv-kanaler samtidig som de får filmleie og Reprise og Start forfra-tjenester, og f.eks 500 Mbps bredbånd. Dette er kun mulig i et HFC-nett. I tillegg har det skjedd en betydelig utvikling innen HFC-teknologien, der nye standarder som øker hastigheten og kapasiteten ytterligere er introdusert.

 

 

"hver kunde i kan få ... f.eks 500 Mbps bredbånd"

Lenke til kommentar

Tatt direkte fra nettsidene til Get:

 

De to mest utbredte fiber-teknologiene betegnes som HFC (Hybrid Fiber Coax) og FTTH (Fiber To The Home). De fleste Get-kundene har et fibernett bygget opp med HFC-teknologi. Get sitt HFC-nett består i dag av mer enn 95 prosent fiber, der kun de siste meterne inn til hver kunde er koaksialkabler. I et HFC-nett sendes hver tjeneste med dedikerte frekvenser, slik at f.eks bredbånd og tv ikke påvirker hverandre. Dette er årsaken til at hver kunde i et HFC-nett kan få over 100 tv-kanaler samtidig som de får filmleie og Reprise og Start forfra-tjenester, og f.eks 500 Mbps bredbånd. Dette er kun mulig i et HFC-nett. I tillegg har det skjedd en betydelig utvikling innen HFC-teknologien, der nye standarder som øker hastigheten og kapasiteten ytterligere er introdusert.

 

 

"hver kunde i kan få ... f.eks 500 Mbps bredbånd"

Usikker på hva du skal fram til da Get tilbyr 500 Mbps linje

Som du har bestilt

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

 

Tatt direkte fra nettsidene til Get:

 

De to mest utbredte fiber-teknologiene betegnes som HFC (Hybrid Fiber Coax) og FTTH (Fiber To The Home). De fleste Get-kundene har et fibernett bygget opp med HFC-teknologi. Get sitt HFC-nett består i dag av mer enn 95 prosent fiber, der kun de siste meterne inn til hver kunde er koaksialkabler. I et HFC-nett sendes hver tjeneste med dedikerte frekvenser, slik at f.eks bredbånd og tv ikke påvirker hverandre. Dette er årsaken til at hver kunde i et HFC-nett kan få over 100 tv-kanaler samtidig som de får filmleie og Reprise og Start forfra-tjenester, og f.eks 500 Mbps bredbånd. Dette er kun mulig i et HFC-nett. I tillegg har det skjedd en betydelig utvikling innen HFC-teknologien, der nye standarder som øker hastigheten og kapasiteten ytterligere er introdusert.

 

 

"hver kunde i kan få ... f.eks 500 Mbps bredbånd"

Usikker på hva du skal fram til da Get tilbyr 500 Mbps linje

Som du har bestilt

 

 

Merkelig å markedsføre det slik at hver kunde kan få, men det ligger begrensninger i nettet som ikke tillater å kunde å utnytte hastighetene man betaler for. 

Lenke til kommentar

Siden du har inteno så antar jeg du holder til i Trøndelag og er tidligere Loqal kunde. 

Loqal sine sentrale switcher hvor du er terminert har bare 100mbit porter og ikke 1G, de driver å skal bytte ut disse men TTT

 

Stemmer bra det.

 

Merkelig av Get å ikke komme med den informasjonen, men heller legge skylden på at modemet ikke takler hastigheten. 

 

Skal ta en telefon til kundeservice i morgen og håper på en bedre kundebehandler. Nekter å la meg nedgradere om fiksen er såpass enkel.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Men da burde de ikke godta at folk bestiller 500 linje i det området

Telenor utfører linesjekk før en får bestilt et produkt

De burde absolutt ikke, men tenk hvor mange ekstra tusenlapper de drar inn i måneden ved å faktisk tilby det da!

 

samme her. Har 160/160 fra Get og får bare 95/95.

De sa at det var fordi jeg hadde den gamle intenoboksen (101). Fikk dem til å komme og innstallere den nye intenoboksen.

Nå får jeg endelig 160/160 sa jeg til montøren. Å neidu, sa han, switcene i sentralene takler bare max 100/100.

Men nå har vi fått bevilget penger til nye switcher så vi oppgraderer sentralene etterhvert utover høsten.....når din sentral blir oppgradert kan jeg ikke svare på.

 

jaja, får bare vente da. Merkelig at de ikke nevnte dette da de pushet på meg 160/160 for over ett år siden.

Hvis det er noen som har en oppdatering på saken så post gjerne her.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ikke noe bedre med Telenor. De annonserte 500/500 i APRIL 2016 og klarer enda ikke å tilby det her jeg bor, og sikkert mange andre plasser.

 

Fikk også beskjed om at de skulle oppgradere alle sentralene i løpet 2016 (!) Nå skriver vi altså oktober 2017.

 

Fullstendig ræva.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hm. Ser ut til at de kanskje fortsatt IKKE har oppgradert ting? Jeg bor på Heimdal i Trondheim, fikk først via Loqal, som så ble kjøpt opp av Get. Bandt meg for ett år nå, og har 500 Mbit-linje.

Har nettopp byttet ut brannmuren min med en nyere maskin med Gigabit nettverkskort - og får bare ca 100 Mbit. Har ikke koblet PCen min rett på modemet enda, men jeg mistenker at jeg får samme resultatet som nå.

 

Edit: Skal få ny hussentral/modem. Er nok der problemet er. Er den samme som vi fikk når det ble installert fiber her, som jo er en del år siden nå.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...