Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier mener at utvask ikke var god nok, har jeg noe sak?


Vannlinjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet iallefall at innenfor bygg og anleggsbransjen hvor jeg jobber så må man respondere eller reagere på et avvik eller avviksmelding innen to uker ellers ansees mangelen på innspill som aksept.

 

Jeg tror det samme gjelder dersom du får tilsendt krav fra namsmann osv så jeg mistenker at det er en generell gjeldende "regel".

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste erfaring jeg har, er at jeg skulle flytte ut fra et sted en gang. Jeg vasket mer enn bra nok. Etter 2 dager, uten å spørre meg, leide utleier inn vaskefirma og trakk 1500 fra depositumet uten noe forvarsel. Ingen sjekkrutine, ingen mulighet til å vaske på nytt, ingen dialog. Her skulle jeg ha gått til sak, men gadd ikke, hadde ikke tid, full jobb, for mye stress.

 

Ikke la dette skje med deg også. Gå til sak, gjør alt du skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har faktisk ikke rett til et nytt forsøk hvis utvasken er for dårlig. Men han må dokumentere behovet, og den faktiske kostnaden med vaskehjelp, for å ha krav på noe. Jeg vil vel egentlig mene at når huseier står over inspeksjon ved tilbakelevering, er det på egen risiko. Har han fått nøklene, er leiligheten tilbakelevert, og det blir litt sent å komme trekkende med dette nå. Han kan ikke regne med å få i pose og sekk - droppe inspeksjonen og likevel beholde alle fordelene han hadde hatt om han hadde stilt opp.

Du har jo ganske mye du skulle ha sagt her i og med at du bare kan la være å betale, forutsatt at du har fått igjen depositumet og alt annet er på stell. Sender han det til inkasso, bestrider du det bare. Det er han som må gå til sak.

 

Hvis han ønsker å trekke dette fra et depositum du ikke har fått tilbake, nekter du det, går til banken og krever det utbetalt. Da har han en måned til å komme med innsigelser, hvis ikke får du dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

 

Depositumet har jeg ikke fått (står i mitt navn, så det får han ikke rørt uansett), men kommer nå til å bestride betalingskravet. Uaktuelt å betale noe som helst i dette tilfellet.

 

Han har hatt all verdens tid til å si ifra, men velger å gjøre det lang tid i etterkant. Kontaktet vedkommende for rundt en uke tilbake og fikk ikke svar. Det er kun nå etter å ha purret på ham at han ga lyd fra seg.

Lenke til kommentar

Du har faktisk ikke rett til et nytt forsøk hvis utvasken er for dårlig.  [snip]

 

Stemmer dette da? Så lenge du har betalt for leiligheten og gjør omvask innenfor denne tiden, burde man da kunne fikse på de tingene som evt kommer fram under inspeksjon. Men da må jo inspeksjon faktisk gjøres. Og når utleier ikke møter opp, er ikke det som å kjøpe en bil usett, det er den som ikke møter opp som har risikoen.

Lenke til kommentar

Ved overrekkelse av nøkler så aksepterer utleier tilstanden i boligen. Hvis utleier tar i mot nøkler uten først å befare boligen, så risikerer utleier at han enten må vaske selv eller bruke penger på vaskefirma.

 

Tre uker er også nok til at det samler seg nok støv på overflatene til at renholdet ikke ser bra nok ut. Bor man nær motorvei eller mer sentralt (mye trafikk), så vil det bli mer støv.

Endret av Dragen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med dragen - hvis utleier velger å ikke inspisere før han tar imot nøklene, så har han akseptert tilbakelevering i den stand leiligheten var i ved tilbakelevering.

Hvis dere i tillegg hadde avtalt tidspunkt for en slik gjennomgang og han ikke kommer, har han en enda dårligere sak.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Utgangspunktet etter husleieloven § 10-2 er at husrommet med tilbehør skal være ryddet og rengjort etter vanlig god standard. Utleier kan kreve erstatning for nødvendige kostnader til å få det ryddet og rengjort, men et slikt krav skal fremmes "innen rimelig tid" etter at utleier oppdaget mangelen.

 

Utleier har ingen plikt til å fremme kravet straks, eller å påtale kravet straks - han skal fremme kravet innen rimelig tid etter at han burde oppdaget forholdet. 18 dager vil antagelig være fristoversittelse for en profesjonell utleier, men innenfor for en privatperson. Her får det også betydning hva slags vask som ikke er oppdaget.

 

Utleier fraskriver seg ikke reklamasjonsrettigheter ved å akseptere nøkler uten inspeksjon. Det kreves positive utsagn fra utleier for at standarden skal anses akseptert, ren passivitet er ikke nok (så lenge reklamasjonen er fremmet innen rimelig tid) - det er altså den som ikke krever felles overtakelsesforretning som bærer risikoen for at standarden er for lav.

 

 

De naturlige motargumentene vil være

1) Reklamasjonen er fremsatt for sent (ikke innen rimelig tid)

2) Reklamasjonen er uberettiget (utleieren har ikke sannsynliggjort at vasken ikke tilfredsstilte vanlig god standard)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er det relevant å spørre OP hva som skjedde i fht den felles gjennomgangen som ble avtalt men ikke gjennomført - hvis utleier har sagt "Jeg har ikke tid, men det er sikkert greit. Bare legg nøklene i postkassa", har han da mer eller mindre frasagt seg retten?

 

Han møtte aldri opp. Ikke sa han ifra heller. Faktisk så har denne utleieren ikke gitt lyd fra seg før jeg purret på vedkommende etter gjentatte forsøk på kontakt. Nøklene ble lagt i nøkkelboks på utflyttingsdagen. 

 

Og ja, det er snakk om et utleiefirma.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...