Gå til innhold

DAB radio er en flopp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke merket noe dårligere lyd med DAB, heller tvertimot, kanskje. Jeg kjører radiosignalet ut på Hi-Fi surroundanlegget mitt i stua, i full surround selv om DAB-signalet kun er i stereo, ved å bruke Pro Logic II-x dekoding.

 

Man skal ha gode ører for å høre at DAB lyden har blitt komprimert. Det er faktisk helt nydelig lyd og det er rundt 36 kanaler å velge mellom, og flere blir det sikkert etterhvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

DAB er - og forblir - en flopp! Uten FM velger vi å streame internettsendinger fra hele verden! Det er ikke feigt å snu! Gjenopprett FM-sendingene overalt! Ingen andre land har besluttet - eller tenkt å beslutte - overgang til DAB. Hvorfor skal vi prakkes på kostnader på flere tusen kroner for å få et dårligere radioresultat enn tidligere? De som har behov for 20 kanaler eller mer kan hente disse ned fra internett.

 

Det er ALT for sent å snu nå. Folk flest har oppgradert radioene sine og det hadde blitt borgerkrig hvis de hadde gått tilbake på vedtaket nå når mange fylker allerede er "FM-frie".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meget ille å se at TU lydig følger opp med promoterende artikler i kjølvannet at DAB-skandalen i Norge. Hvorfor i alle dager skal dere følge denne linjen?? Kontrollerer DRN og Torvmark her også? DAB har en svindelaktig historie bak seg, og det blir riktig ille når et betrodd fagorgan som TU skal la seg misbruke på denne måten. Les mer om DAB-skandalen her: https://www.facebook.com/groups/109241206247632/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen skriver her at de ikke forstår at noen synes DAB er noe møkk. De har heller ikke problemer med mottak, og er ellers såre fornøyd. Det får være deres mening om saken. Enten så har de en veldig god "antenne", eller så kjører de rundt i områder som ikke er veldig krevende på mottak.

 

Jeg var på tur fra Sarpsborg til Hemsedal i helgen. Kjørte min fars nye Ford Focus med original DAB-radio. Dermed skulle alt ligge tilrette for å lytte på radio - om enn ikke med bra lyd.

 

Hjemover prøvde jeg radioen et par ganger. Først i Hallingdal, etter Bromma. Der falt signalet ut flere ganger, og tilslutt ble jeg så irritert at jeg skrudde av radioen. Lyd, rundt en sving - stille, så lyd, kjøre rett bortover - stille, rundt en sving - lyd igjen. Igjen og igjen. Tok en pause fra radioen. Neste gang jeg skrudde på var ved Steinssletta. Jammen meg falt ikke signalet ut der også - flere ganger. Radioen ble skrudd av for godt på turen hjem.

 

Lydkvaliteten var heller ikke til å rope hurra av. Lydfrekvensene var der, fra dyp bass til lyse toner. Men det var som å høre lyden av glass knuse. Tung komprimert lyd. Muligens noen liker slik lyd. Jeg foretrekker varm analog lyd.

 

Tilsammen ble det ikke mer enn en 10 minutters radiolytting før jeg fikk nok av dekning/ikke dekning. Med FM er (var?) det ikke slik, signalet kunne bli gradvis svakere - men ikke plutselig borte, mens med DAB blir lyden borte - uten varsel! Forøvrig var det bra dekning på FM i Hallingdal - helt til NRK skrudde av FM i Buskerud. På hytta i Hemsesdal hadde vi fremdeles lyd på FM - fra Oslo.

 

Hvordan er det mulig å promotere en slik teknologi i 2017 som til de grader er sårbare for mottaksforhold! At DAB i en ny Ford Focus ikke fungerer. Det virker ikke som det er noen grense for hvor mange sendere som kan settes opp i etterkant for å bøte på dårlig mottak. Jeg lurer virkelig på hva dette vil koste. FM derimot har vi ikke råd til.

 

Det er en som skriver at det er for sent å snu nå? Hvorfor det? Blir du sur hvis noen kan få lytte på FM igjen? Unner du oss ikke FM? Din DAB-radio vil fremdeles virke som før, du er vel klar over det? Folk flest har nok IKKE oppgradert sine radioer. Merchedes-Benz selger fremdeles B-klasse Pure electric UTEN DAB-radio. Slå den!

 

En annen bruker hersketeknikk ved å si at han ikke vil ha om sure oppgulp om DAB. Til han vil jeg si at den måten innføringen av DAB+ er håndtert på er det ikke noe annet å forvente at folk reiser seg i protest.

 

DAB+ er foreldet i dag. Man kan streame tusenvis av kanaler via mobiltelefon til bilens radio med mer stabilt mottak, eller internett hjemme med mye bedre lydkvalitet enn de ca. 30 tildels istykkerkomprimerte kanalene som serveres over DAB+. Det er for eksempel latterlig at kanaler som NRK Jazz og NRK Klassisk sendes med 64kbps.

 

Hele DAB-satsingen er en stor skandale. Det er utrolig at Stortinget har blitt forledet til å la dette skje.

 

Til slutt vil jeg bare si at FM skrus ikke av. Det er de kommersielle kanalene og NRK som trekker seg ut fra FM. Så FM består videre, gjennom lokalradio. Som for eksempel Metro.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Noen skriver her at de ikke forstår at noen synes DAB er noe møkk. De har heller ikke problemer med mottak, og er ellers såre fornøyd. Det får være deres mening om saken. Enten så har de en veldig god "antenne", eller så kjører de rundt i områder som ikke er veldig krevende på mottak.

 

Jeg var på tur fra Sarpsborg til Hemsedal i helgen. Kjørte min fars nye Ford Focus med original DAB-radio. Dermed skulle alt ligge tilrette for å lytte på radio - om enn ikke med bra lyd.

 

Hjemover prøvde jeg radioen et par ganger. Først i Hallingdal, etter Bromma. Der falt signalet ut flere ganger, og tilslutt ble jeg så irritert at jeg skrudde av radioen. Lyd, rundt en sving - stille, så lyd, kjøre rett bortover - stille, rundt en sving - lyd igjen. Igjen og igjen. Tok en pause fra radioen. Neste gang jeg skrudde på var ved Steinssletta. Jammen meg falt ikke signalet ut der også - flere ganger. Radioen ble skrudd av for godt på turen hjem.

Oppdaterte du service lista på radioen? Høres ut som om du har kjørt ett stykke og beveger du deg langt så vil radioen kun kjenne til frekvensene på kanalene der du først kjørte ett "kanalsøk". Dermed - beveger du deg ut av dette området vil ikke radioen vite hvilken frekvens den kan prøve å få kanalen du hører på fra, og faller ut. Relativt enkel prosedyre som er beskrevet i manualen.

 

Samme kunne man oppleve på FM når man kjørte langt hvor kanalen byttet frekvens og dermed falt ut. Altså ikke noe nytt egentlig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen skriver her at de ikke forstår at noen synes DAB er noe møkk. De har heller ikke problemer med mottak, og er ellers såre fornøyd. Det får være deres mening om saken. Enten så har de en veldig god "antenne", eller så kjører de rundt i områder som ikke er veldig krevende på mottak.

 

Jeg var på tur fra Sarpsborg til Hemsedal i helgen. Kjørte min fars nye Ford Focus med original DAB-radio. Dermed skulle alt ligge tilrette for å lytte på radio - om enn ikke med bra lyd.

 

Hjemover prøvde jeg radioen et par ganger. Først i Hallingdal, etter Bromma. Der falt signalet ut flere ganger, og tilslutt ble jeg så irritert at jeg skrudde av radioen. Lyd, rundt en sving - stille, så lyd, kjøre rett bortover - stille, rundt en sving - lyd igjen. Igjen og igjen. Tok en pause fra radioen. Neste gang jeg skrudde på var ved Steinssletta. Jammen meg falt ikke signalet ut der også - flere ganger. Radioen ble skrudd av for godt på turen hjem.

Oppdaterte du service lista på radioen? Høres ut som om du har kjørt ett stykke og beveger du deg langt så vil radioen kun kjenne til frekvensene på kanalene der du først kjørte ett "kanalsøk". Dermed - beveger du deg ut av dette området vil ikke radioen vite hvilken frekvens den kan prøve å få kanalen du hører på fra, og faller ut. Relativt enkel prosedyre som er beskrevet i manualen.

 

Samme kunne man oppleve på FM når man kjørte langt hvor kanalen byttet frekvens og dermed falt ut. Altså ikke noe nytt egentlig. :)

 

Skal dette virkelig være nødvendig? På FM skiftet radioen automatisk over til sterkeste sender. At dette går an - jeg har ikke ord. Jeg kan fortelle at min snart 87 år gamle far hittil ikke har brukt radioen i bilen da den er vanskelig å betjene. FM er enkelt og greit. Og man skjønner også at når kanalene blir svakere er det eventuelt på tide å bytte. På DAB blir det stille...

 

Typisk svar fra Radio.no på om du har problemer er:

1) Har du oppdatert servicelista?

2) Er antennen korrekt installert?

 

Skal man være rakettforsker for å betjene en DAB-radio, det virker sånn. Jeg vet ikke om nye Ford Focus har service following eller hva det heter. Men dette er rett og slett for dårlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja dette er faktisk slik det fungerer - også på FM. Fordelen på FM var at samme stasjon kunne sendes fra flere sendere over ett større område på samme frekvens. Derfor opplevde du som bruker at dette skjedde av seg selv. Det skjedde ikke av seg selv, det var bare ikke noe som måtte gjøres.

 

På DAB er det litt annerledes, men også fordi DAB er mer delt opp i soner og mellom disse sonene har kanalene forskjellige frekvenser. Det er derfor nødvendig å oppdatere servicelisten når en kjører mellom disse sonene.

 

Og man må ikke være rakettforsker for å gjøre dette. Da bør du levere fra deg sertifikatet da du gjør vesentlig mer kompliserte og krevende ting enn dette mens du kjører. At de fleste ikke vet det er noe annet...

 

Og når radio.no gir de to tingene som fast svar til alle som har problemer så skyldes det nettopp det at mange har dårlige antenner, feilmonterte antenner eller ikke har fått med seg at de må oppdatere servicelista. Er det da ikke fornuftig for de å begynne der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja dette er faktisk slik det fungerer - også på FM. Fordelen på FM var at samme stasjon kunne sendes fra flere sendere over ett større område på samme frekvens. Derfor opplevde du som bruker at dette skjedde av seg selv. Det skjedde ikke av seg selv, det var bare ikke noe som måtte gjøres.

 

På DAB er det litt annerledes, men også fordi DAB er mer delt opp i soner og mellom disse sonene har kanalene forskjellige frekvenser. Det er derfor nødvendig å oppdatere servicelisten når en kjører mellom disse sonene.

 

Og man må ikke være rakettforsker for å gjøre dette. Da bør du levere fra deg sertifikatet da du gjør vesentlig mer kompliserte og krevende ting enn dette mens du kjører. At de fleste ikke vet det er noe annet...

 

Og når radio.no gir de to tingene som fast svar til alle som har problemer så skyldes det nettopp det at mange har dårlige antenner, feilmonterte antenner eller ikke har fått med seg at de må oppdatere servicelista. Er det da ikke fornuftig for de å begynne der?

 

Jeg har ingen intensjoner om å levere fra meg sertifikatet. Skyld gjerne på at antennen er installert feil, eller at du ikke har "søkt opp" riktig sone på DAB du. For meg høres dette unødvendig komplisert ut. Dette er noe som brukeren ikke skal lastes med, i alle fall ikke på en ny bil med DAB+ fabrikkinstallert.

 

DAB er et unødvendig onde. FM har fungert utmerket, og skal nå altså erstattes med DAB som gir dårligere lyd, dårligere mottak, vanskelig å bruke, og påfører brukerne unødvendige utgifter. Jeg har ingen planer om DAB i min bil. Det blir lokalradio og streaming via telefon som supplement til stereoen i bilen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De tar deg to-tre tastetrykk på radioen din å oppdatere servicelisten, akkurat som det gjorde på den gamle FM-radioen hvor du kunne søke opp kanaler på nytt. Og der var det og greit å gjøre nettopp dette da det var, og er, flere lokalradioer som absolutt ikke har så god dekning man er vant med fra riksdekkende kanaler som man altså da ikke får om man ikke søker de opp.

 

Men om du kun vil fokusere på problemet så kjør på. Forslag til mulig løsning foreligger :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det noen radiotekniske fagfolk som kan forklare hvorfor DAB-dekningen er så mye dårligere i bil enn FM-dekningen ? Har det å gjøre med bølgelengden på signalene eller svakere sendere ?

Dekningen du opplever i bil avhenger av en lang rekke forhold:

* Antenne og mottaker i din bil

* Topografien (fjell og daler) rundt deg

* Avstanden til konstruktive sender(e)

* Interferens/støykilder

* Bærefrekvensen som benyttes

* Utsendt effekt

* Modulasjonsform

* Feilrettende koding

 

DAB har en fordel kontra FM ved bedre modulasjon, feilrettende koder og at nabo-sendere adderer konstruktivt. Det har en ulempe ved høyere bære-frekvens. Typisk ønsker man å klare seg med færre DAB-sendere og mindre effekt (som er ulemper for dekning). Hvis du har en dårlig ettermontert radio i bilen så er det stort potensiale for å klusse ting til.

 

Den største ulempen for DAB er kanskje at det har vært lite brukt og dermed har det ikke vært noe stort press på å utbedre dekningen. Vi får håpe at så skjer med FM slukkingen.

 

-k

FM må og skal jo tilbake. Vi har intet behov for DAB. Men vi må betale de 25 - 30 milliardene dette makkverket koster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja dette er faktisk slik det fungerer - også på FM. Fordelen på FM var at samme stasjon kunne sendes fra flere sendere over ett større område på samme frekvens. Derfor opplevde du som bruker at dette skjedde av seg selv. Det skjedde ikke av seg selv, det var bare ikke noe som måtte gjøres.

 

På DAB er det litt annerledes, men også fordi DAB er mer delt opp i soner og mellom disse sonene har kanalene forskjellige frekvenser. Det er derfor nødvendig å oppdatere servicelisten når en kjører mellom disse sonene.

 

Og man må ikke være rakettforsker for å gjøre dette. Da bør du levere fra deg sertifikatet da du gjør vesentlig mer kompliserte og krevende ting enn dette mens du kjører. At de fleste ikke vet det er noe annet...

 

Og når radio.no gir de to tingene som fast svar til alle som har problemer så skyldes det nettopp det at mange har dårlige antenner, feilmonterte antenner eller ikke har fått med seg at de må oppdatere servicelista. Er det da ikke fornuftig for de å begynne der?

 

Dette er vel direkte feil?

Det er vel motsatt?

Se: https://www.tu.no/artikler/slik-virker-dab/358341

"På tross at man bruker hele 20 MHz, er det plass til bare litt over 20 stasjoner fordi man ikke kan gjenbruke frekvensen på sendere som er nær hverandre. 

I det digitale radionettet er det omvendt. Her vil signaler fra nabosendere forsterke hverandre i stedet for å ødelegge for hverandre."

 

Det er jo nettopp på FM at man skifter frekvens når man flytter på seg. Men RDS-systemet sørger for at radioen bytter automatisk.

Hvis noe tilsvarende ikke er implementert i DAB, er det jo utrolig! Dette vil i så fall være en kraftig nedgradering av funksjonaliteten ift FM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Streame fra nettet ja. Etter en bilferie på rundt 3000km med mobilen som eneste radio, er konklusjonen at det funker veldig dårlig. Vi har brukt dette i nærområdet og det funker veldig bra. Men over lengre strekninger, NEI TAKK! DAB er nå montert i 2011 modellen.

Funker perfekt for meg, men jeg bruker Google Play

Starter/stopper av seg selv og har enda til gode å oppleve brudd på lyden

Ikke hørt på norsk radio siden de sluttet å sende FM i Trøndelag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...