Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat investert i ny skanner, Epson V850 pro-utgave, som skanner papirbilder med en oppløsning på opptil 4800 dpi, som jeg har benyttet.

Men jeg spør meg: har en så høy oppløsning noen hensikt på papirbilder? Det er vel nesten så at skanneren klarer å lese ujevnheter i papiret i tillegg til bildeinformasjonen? Og kanskje har ikke bilder i seg selv så høy oppløsning, slik at man kan få "bedre" kvalitet med å sette ned oppløsningen noe?

 

Og:

Da jeg prøvde å skrive ut et skannet bilde fikk jeg bare ut en liten stripe øverst på bildet! Jeg vet ikke om det er maskina, programvaren eller skriveren som er begrensningen (bildet var på nesten 1GB).

 

Men ut over dette er skanneren et eventyr, kan til og med våtskanne film.

 

Jeg vil gjerne høre hva andre har for tanker og erfaringer rundt dette med svært høytoppløselige egenskanninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har lite for seg å scanne papirbilder med så høy oppløsning. 4800 dpi er ment for negativer/dias.

 

Hvilken digital oppløsning filmen tilsvarer er det ikke noe entydig svar på, men de fleste er enige i at dagens DSLR med 20-50 Mp har gått kraftig forbi 35mm SLR (med den ypperste optikken og filmen).

 

Hvis bildene dine er tatt med god fastoptikk på en SLR og ISO 100 eller lavere vil jeg anbefale å prøve deg frem med oppløsninger så bildene blir 10-20 Mp. Har du brukt ISO 400 eller zoom eller begge deler tror jeg det holder med 5-10 Mp. Sammenlign gjerne side ved side, zoomet likt for å se om du ser noen synlige forskjeller på f.eks 10 og 20 Mp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...