Gå til innhold

AMD Ryzen Threadripper tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Ganske utrolig den ikke gjorde det bedre? Håper på turbocore i slike tilfeller.

 

Har du fortsatt ikke fått det med deg at 2990WX er ikke en CPU som er ment for gaming...?

 

Vil du ha en AMD CPU som er grei til gaming, så velger du enten Ryzen 2600X eller 2700X. Det er ingen hemmelighet at Intel 8700K er den beste gaming CPU'n - enn så lenge. 9700K og 9900K vil nok gjøre noe med det når de kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du oppgradere til 2990wx?

 

Ganske utrolig den ikke gjorde det bedre? Håper på turbocore i slike tilfeller.

 

Ehhh....

 

Hvem kjøper 32 kjerner for å spille spill?

 

 

Det er en CPU som er sinnsykt god til kompliserte arbeidsoppgaver slik som 3D rendring, CAD-arbeid og lignende.

Hvis man primært driver med slikt arbeid men i tillegg ønsker å ha muligheten til å game på samme maskin så er denne CPUen perfekt. Men det er ikke en gaming CPU.

 

Hvis du ønsker å sammenligne AMD og Intel i dette sjiktet så setter du 2990WX opp mot en Xeon til samme pris (dette er Xeon som ligger og putrer i 2.5GHz sonen med usle 12-16 kjerner).

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det er minnebåndbredden som er "problemet" til gaming. Threadripper 2 med 32 kjerner får samme båndbredde som før, altså halvvert minnebåndbredde per kjerne i forhold til 16 kjerners versjonen. 32 kjerners saken skal kunne kjøres i "Legacy" modus eller noe slikt, der man i Ryzen master velger det, men så må restarte maskinen. Og så, voila! Har man en "2950X" i stedet...

Lenke til kommentar

Det er minnebåndbredden som er "problemet" til gaming. Threadripper 2 med 32 kjerner får samme båndbredde som før, altså halvvert minnebåndbredde per kjerne i forhold til 16 kjerners versjonen. 32 kjerners saken skal kunne kjøres i "Legacy" modus eller noe slikt, der man i Ryzen master velger det, men så må restarte maskinen. Og så, voila! Har man en "2950X" i stedet...

Problemet er høy latency.

 

Sjekk ut programmet i første post for deaktivering av kjerner, uten å restarte ;)

Lenke til kommentar

Ehhh....

 

Hvem kjøper 32 kjerner for å spille spill?

 

 

Det er en CPU som er sinnsykt god til kompliserte arbeidsoppgaver slik som 3D rendring, CAD-arbeid og lignende.

Hvis man primært driver med slikt arbeid men i tillegg ønsker å ha muligheten til å game på samme maskin så er denne CPUen perfekt. Men det er ikke en gaming CPU.

 

Hvis du ønsker å sammenligne AMD og Intel i dette sjiktet så setter du 2990WX opp mot en Xeon til samme pris (dette er Xeon som ligger og putrer i 2.5GHz sonen med usle 12-16 kjerner).

Vil man ha noe som er veldig bra til rendering OG gaming, så er 7980xe overklokkket en vinner. 220-225 i singlecore cb15 og 18 kjerner. Dog det koster å ha det gøy.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke valgt en CPU man "må" deaktivere noen kjerner for at den skal duge til gaming. Dette problemet har man ikke med Skylake X. Jeg har dog litt mer tro på Zen 2 neste år. Da får man vel mainstream Ryzen med 12 og 16 kjerner og kun 2 stk CCX (8-kjerner i hver CCX). Da slipper man vel delvis unna dette problemet med latency og minnebåndbredde. Iallefall mer enn i dag på TR.

Lenke til kommentar

Vil man ha noe som er veldig bra til rendering OG gaming, så er 7980xe overklokkket en vinner. 220-225 i singlecore cb15 og 18 kjerner. Dog det koster å ha det gøy.

 

Man kan jo ta en mellomvei da Nizzen og velge 12-kjerne utgaven :)

Min neste CPU blir sannsynligvis noe sånt. Over 12 kjerner er overkill for meg :p

Lenke til kommentar

Man kan jo ta en mellomvei da Nizzen og velge 12-kjerne utgaven :)

Min neste CPU blir sannsynligvis noe sånt. Over 12 kjerner er overkill for meg :p

 

7940x er vel egentlig beste valget av i9 skylake-x for tiden med tanke på pris og ikke minst hastighet: 7920x til 10921 og 7940x til 11999.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Problemet er høy latency.

 

Sjekk ut programmet i første post for deaktivering av kjerner, uten å restarte ;)

 

Jo, men det holder jo ikke å bare skru av kjernene, du må skru av de riktige kjernene. De som ellers går gjennom Infinity Fabric for å komme seg til RAM. Jeg ville trodd Steven Walton hadde nevnt Process Lasso om det var så enkelt.

Lenke til kommentar

Har du fortsatt ikke fått det med deg at 2990WX er ikke en CPU som er ment for gaming...?

 

Vil du ha en AMD CPU som er grei til gaming, så velger du enten Ryzen 2600X eller 2700X. Det er ingen hemmelighet at Intel 8700K er den beste gaming CPU'n - enn så lenge. 9700K og 9900K vil nok gjøre noe med det når de kommer.

Men ingen av disse cpuene er særlig oppgradering for meg.

 

 

 

 

Du får mene hva du vil men jeg syns de gjør det bra i gaming, men litt høy cpu load kanskje? For å være gamle spill og 32 tråder burde klare mere. Tror slike 32 tråder vil hjelpe på multitasking og videoredigering\virtualisering senere.

Eneste negative med threadripper er den er dyr og trekker mye strøm Ryzen 7 3700 er sikker ikke langt unna heller.

Spørsmålet blir hva som gir best ytelse per kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

I denne tråden håper jeg at eiere av threadripper kan komme med egene benchmarkresultater, og utveksle tips og triks for denne deilige x399 plattformen.

 

Det er også lov å poste benchmarks/tester fra andre plasser.

Ergo ser jeg ikke gaming for ikke relevant. Men kanskje den ikke er optimalisert for det, må vel ha GTX 1080 SLI helst eller?

For vet X370 ikke er så bra på SLI over tid. 2990wx er vel dårligere på gaming men slik er det.

Men det betyr ikke alle treadripper cpuene er dårligere. Er vel kanskje ikke optimalisert for det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vil man ha noe som er veldig bra til rendering OG gaming, så er 7980xe overklokkket en vinner. 220-225 i singlecore cb15 og 18 kjerner. Dog det koster å ha det gøy.

 

7980XE er ikke veldig bra til rendring da 2990WX spiser 7980XE i slike tilfeller.

 

Ville heller sagt at 2990WX er veldig bra til rendring og moderat til gaming, mens 7980XE er moderat til rendring og bra på gaming :p Og spesielt med tanke på at det ikke er særlig lurt å overklokke cpuer som skal brukes til rendring. Rendring kan gjerne ta flere uker på en liten 3D snutt. Og man ønsker ikke høy spenning og klokkefrekvens under 100% load i flere uker om gangen gjennom et helt år.

Endret av IceBlitz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...