Gå til innhold

Falske GPS-signaler narret navigasjons­utstyret til flere titalls skip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Dette er vel ikke akkuratt nytt. Fra min tid i marinen brukte vi aldri gps under krigsøvelser. Da var det kart og kompass som gjaldt, nettopp fordi manipuling av signaler var mulig. Dette er nå nesten 20 år siden.

Lenke til kommentar

Det er teknisk mulig å bestemme posisjonen uten mottak av eksterne signaler, hvis man kjenner utgangsposisjon og hastighet.

Med multiaksede gyroskop, akselerasjonssensorer, og nøyaktige tidsur (helst atomur), kan man vha. Newtons lover beregne farten, retningen, og dermed til enhver tid posisjonen, hvorsomhelst på jorden eller himmelrommet.

Teoretisk kan man få minst like god nøyaktighet som GPS.

Et slik system ville også kunne fungere i tuneller, under vann, i en borekrone flere km. under jorden. I "gamle dager", når vi som barn lagde skattekart, så brukte vi egentlig "grunnteknologien". Distansen = antall skritt, og visuell observasjon endringer i retningen. Skulle vi gjort dette i blinde ville antall skritt vært bestemt ut fra tid og akselerasjon, og retningen ut fra gyroskop.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hvor jeg har det fra, men jeg ble fortalt eller leste at i tilfelle en storkrig, ville USA endre GPS systemet slik at det ble helt ubrukelig for alle unntatt for deres egne soldater og grener som har utstyr forberedt for dette.

 

De har mulighet til å gjøre det ja siden det et ett ukryptert (sivil)og ett kryptert signal (militær). Men det har vel også glonass, galileo og Beidou. Worst case er vel at alle 4 deaktiverer den sivile biten ved krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GPS later til å sende på 1.5 og 1.2 GHz. Ved såpass høye frekvenser så burde det være mulig å tracke retningen til hvert sat. signal vha en array antenne. Hvis man ser 4 sat. rundtom på himmelen som tilsier en posisjon, og 4 sat. i ett enkelt punkt som tilsier en annen posisjon, så er det opplagt hvem av disse man burde stole på.

Lenke til kommentar

GPS sender to signal. Eit ukryptert sivilt signal og eit kryptert militært signal. I krig vil militære våpen navigere etter det krypterte signalet, og då kan mottakaren lett skilje mellom ekte og falske signal. I fredstid brukar alle det sivile signalet, som regel supplert med alternative navigasjonshjelpemiddel. Kodane til det militære signalet er noko av det mest hemmelege det USAnske forsvaret har, og må ikkje komme på feil hender.

Lenke til kommentar

Det er teknisk mulig å bestemme posisjonen uten mottak av eksterne signaler, hvis man kjenner utgangsposisjon og hastighet.

Med multiaksede gyroskop, akselerasjonssensorer, og nøyaktige tidsur (helst atomur), kan man vha. Newtons lover beregne farten, retningen, og dermed til enhver tid posisjonen, hvorsomhelst på jorden eller himmelrommet.

Teoretisk kan man få minst like god nøyaktighet som GPS.

Et slik system ville også kunne fungere i tuneller, under vann, i en borekrone flere km. under jorden. I "gamle dager", når vi som barn lagde skattekart, så brukte vi egentlig "grunnteknologien". Distansen = antall skritt, og visuell observasjon endringer i retningen. Skulle vi gjort dette i blinde ville antall skritt vært bestemt ut fra tid og akselerasjon, og retningen ut fra gyroskop.

 

Hørt om sextant? Da trenger du ikke en gang å vite utgangsposisjon, men du trenger en god bok da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er teknisk mulig å bestemme posisjonen uten mottak av eksterne signaler, hvis man kjenner utgangsposisjon og hastighet.

Med multiaksede gyroskop, akselerasjonssensorer, og nøyaktige tidsur (helst atomur), kan man vha. Newtons lover beregne farten, retningen, og dermed til enhver tid posisjonen, hvorsomhelst på jorden eller himmelrommet.

Teoretisk kan man få minst like god nøyaktighet som GPS.

Et slik system ville også kunne fungere i tuneller, under vann, i en borekrone flere km. under jorden. I "gamle dager", når vi som barn lagde skattekart, så brukte vi egentlig "grunnteknologien". Distansen = antall skritt, og visuell observasjon endringer i retningen. Skulle vi gjort dette i blinde ville antall skritt vært bestemt ut fra tid og akselerasjon, og retningen ut fra gyroskop.

 

Håper forsvaret fremdeles driver med treghetsnavigasjon på overflatefartøy. Det er vel grunnleggende for ubåter.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en stygg følelse da vedtaket om å legge ned Loran-c ble gjort og med Putin i Kreml.

Det virker som om politikerne mangler enhver evne til konsekvenstenkning.

 

En ting er å slå av C-Loran signalet. Men å demontere antenner og master fremstår som temmelig overilt. Nye modulasjonsteknikker gjør det mulig å overføre mer data på lave frekvenser og utviklingen står ikke stille. Den slags fysisk infrastruktur er en viktig backup, og kanskje kan det tas i bruk igjen på nye måter i fremtiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk en stygg følelse da vedtaket om å legge ned Loran-c ble gjort og med Putin i Kreml.

Det virker som om politikerne mangler enhver evne til konsekvenstenkning.

En ting er å slå av C-Loran signalet. Men å demontere antenner og master fremstår som temmelig overilt. Nye modulasjonsteknikker gjør det mulig å overføre mer data på lave frekvenser og utviklingen står ikke stille. Den slags fysisk infrastruktur er en viktig backup, og kanskje kan det tas i bruk igjen på nye måter i fremtiden.

 

 

Og like ille er nedleggelsen av kyststasjonene og neglisjering av viktigheten til maritim VHF. Ikke mange som benytter dette akkurat nå, sånn overalt, men det er der, folk har det , det er kun en svitsj og en svosj så er alle på nett. Da må kystnettet være der klare til å lede sambandet.

 

Beredskap er ingenting i praksis. Operativitet er alt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk en stygg følelse da vedtaket om å legge ned Loran-c ble gjort og med Putin i Kreml.

Det virker som om politikerne mangler enhver evne til konsekvenstenkning.

En ting er å slå av C-Loran signalet. Men å demontere antenner og master fremstår som temmelig overilt. Nye modulasjonsteknikker gjør det mulig å overføre mer data på lave frekvenser og utviklingen står ikke stille. Den slags fysisk infrastruktur er en viktig backup, og kanskje kan det tas i bruk igjen på nye måter i fremtiden.

 

 

Helt enig. En kraftig nok solstorm vil skade ett betydelig antall satellitter, og GPS blir ubrukelig.

Loran-C ville vært en verdifull backup. Konsekvensene er også større enn beskrevet - på grunn av at norge tar ned sitt nett, forsvinner også livsgrunnlaget for andre, i hovedsak engelske, nett, og de stenger nå ned sine. Siden oljerike norge vi ville spare noen småpenger mister hele atlanterhavet en redundans i navigasjon.  

 

En skandale, intet mindre.

 

Akselerometere og gyroskopisk navigasjon; Ingen av produktene er spesielt gode over tid - hovesakelig på grunn av integrasjonsfeil. De fungerer fint med hyppig kalibrering (mot f.eks GPS) men uten kalibrering drifter de så mye at man kommer stygt ut av kurs etter noen uker/dager/timer - alt ettersom hvor mange årslønner produktet koster.

Endret av XIFXEGLO
Lenke til kommentar

GPS later til å sende på 1.5 og 1.2 GHz. Ved såpass høye frekvenser så burde det være mulig å tracke retningen til hvert sat. signal vha en array antenne. Hvis man ser 4 sat. rundtom på himmelen som tilsier en posisjon, og 4 sat. i ett enkelt punkt som tilsier en annen posisjon, så er det opplagt hvem av disse man burde stole på.

Svaret på spørsmålet mitt er ja:

"detector used direction-of-arrival sensing, which relies on principles of interferometry to monitor the directions from which GPS signals arrive, and to identify inconsistencies in those angles. "

http://spectrum.ieee.org/video/computing/software/how-to-detect-a-gps-spoof-on-a-superyacht

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

I slutten av sekstiårene var jeg i en perioder teknisk ansvarlig for driften av en Loran C stasjon på Grønland. Russerne kom inn i nærheten av stasjonen for å kalibrere sine mottagere. I tilfelle krig kunne vi endre kodingen av signalene slik at de ble ubrukelige for andre enn de som hadde kartene med innlagt de nye referansene. Loran C signalene ble også brukt til å overføre tidsreferanser til bruk for navigasjon av månelandingsferden i 1969. Uten disse signalene kunne man ikke ha gjennomført landingen på månen. Nå er det blant annet det sårbare GPS systemet som brukes hvor en liten atombombe sprenging i atmosfæren vil sperre for alle signaler til og ifra satelittene som brukes til alle typer navigasjon og kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...