Gå til innhold

Det har kun vært to dødsulykker med elbiler på norske veier


Anbefalte innlegg

Som mange andre har skrevet her, så er det nok andre faktorer enn at elbilister kjører tryggere pga. oppmerksomhet på energibruk. Men jeg har noen kommentarer her:

 

"Som det antydes lenger oppe i tråden så er folk som kjøper og kjører el-bil ikke ferske sjåfører"

 

Sikker på det?

 

For min egen del så kjørte jeg andres biler da jeg var fersk sjåfør, og det burde jo da ha liten påvirkning om man er ung/fersk eller ikke i forhold til hvilken bil man kjører. Det burde følge markedet generelt sett.

 

Min første bil var elbil, og jeg kjenner også andre som kjøper elbil som sin første bil. Unge er mer villig til å prøve nye ting, samtidig som man kanskje ikke vil lære seg å ta vare på en bensinbil når det er i ferd med å bli utdatert kunnskap. Lav driftskostnad gjør det også enklere å betjene et billån hvis man trenger det.

 

På den annen side er det vel en del unge som kjøper en kjempebillig gammel bruktbil som første bil, før de har økonomi til å kjøpe ny, med eller uten lån, og det er ikke så mange brukte elbiler på markedet. Men det har vel også vært en trend at unge rett og slett ikke eier bil, spesielt i/nær byene.

 

Hadde vært interessant å se statistikk på hva folk kjøper som første bil.

 

"El-biler er representert med 2%, men ikke på landeveien hvor rekkeviddeangst reduserer antallet vesentlig. Bykjøring har lavere fart og skjeldnere dødsutfall en landeveien, derfor er statistikkbruken håpløs uten disse faktorene. "

 

Men det bor flest folk i og rundt byene, og jeg skulle tro at det også er flest biler i disse områdene. Ut fra det store volumet av biler på motorveiene inn/ut av byen burde det jo være slik at disse representerer størstedelen av lengden kjørt av biler.

 

Ja, dette er nok en faktor, men er den vesentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

De aller fleste bilulykker har ingenting med bilen å gjøre, men det som foregår oppe i hodet til den som kjører.

 

 

Men det som foregår i hodet på folk påvirkes også av kjøretøyet de sitter i.

 

AtW

 

 

Sist jeg sjekket skal JEG påvirke bilen, og ikke omvendt.

Hvis man har det problemet, bør man ikke kjøre bil.

Lenke til kommentar

 

 

De aller fleste bilulykker har ingenting med bilen å gjøre, men det som foregår oppe i hodet til den som kjører.

 

 

Men det som foregår i hodet på folk påvirkes også av kjøretøyet de sitter i.

 

AtW

 

 

Sist jeg sjekket skal JEG påvirke bilen, og ikke omvendt.

Hvis man har det problemet, bør man ikke kjøre bil.

 

 

Jeg tror du vil bli en bedre sjåfør av å innse at du lar det påvirke av eksterne faktorer når du kjører.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg kan peke på noen potensielle avgjørende faktorer:

 

- Elbiler er ofte tunge og "vinner" kanskje i krasj

.

Ja, som denne idioten:

 

http://dl24.no/nyheter/slik-skjedde-dodsulykken-i-royken-175100

 

Håper han blir straffet hardt og mister førerkortet på livstid.

 

Nettopp, her er jo Teslaen klart tyngst, og forøvrig mest solid.

Det er nok sannsynlig at han mister lappen på livstid (som i praksis er 5 år)

 

 

Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonen, så er det ofte en elbil. Når sjåføren ligger på konstant sparebluss synker ulykkesrisikoen. Men, for å være alvorlig: Risiko=sannsynlighet x konsekvens. Når både sannsynlighet og konsekvens er lave, så blir jo elbil per def en sikker måte å ferdes på.

Vet ikke hvor du bor, men min opplevelse er at det skjeldent er elbiler som sinker langt under fartsgrensen. Elbilene pleier nesten utelukkende å ligge nøyaktig i fartsgrensen her nede i Kristainsand, da de i motsetning til mange brennoljebiler har cruicecontroll som faktisk holder den fartsgrensen du setter istedet for å dabbe av i starten av bakkene for så, når den nermer seg toppen og motoren holder på å kveles plutselig bestemmer seg for å ta igjen det tapte og ruser bilen fra 10 under til 5 over fartsgrensen.

Min erfaring er at elbiler holder mye mer gjevn hastighet i traffikken.

 

Det har du nok rett i, av grunnen du nevner og at jevn fart bruker minst strøm

 

Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonen, så er det ofte en elbil. Når sjåføren ligger på konstant sparebluss synker ulykkesrisikoen. Men, for å være alvorlig: Risiko=sannsynlighet x konsekvens. Når både sannsynlighet og konsekvens er lave, så blir jo elbil per def en sikker måte å ferdes på.

Vet ikke hvor du bor, men min opplevelse er at det skjeldent er elbiler som sinker langt under fartsgrensen. Elbilene pleier nesten utelukkende å ligge nøyaktig i fartsgrensen her nede i Kristainsand, da de i motsetning til mange brennoljebiler har cruicecontroll som faktisk holder den fartsgrensen du setter istedet for å dabbe av i starten av bakkene for så, når den nermer seg toppen og motoren holder på å kveles plutselig bestemmer seg for å ta igjen det tapte og ruser bilen fra 10 under til 5 over fartsgrensen.

Min erfaring er at elbiler holder mye mer gjevn hastighet i traffikken.

 

Det har du nok rett i, av grunnen du nevner og at jevn fart bruker minst strøm. Pleier kjøre sånn selv

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonen, så er det ofte en elbil. Når sjåføren ligger på konstant sparebluss synker ulykkesrisikoen. Men, for å være alvorlig: Risiko=sannsynlighet x konsekvens. Når både sannsynlighet og konsekvens er lave, så blir jo elbil per def en sikker måte å ferdes på.

 

Vel, vet ikke hvor du har det fra. Kjører selv elbil. Både kortere turer i det daglige, og på langturer. De som lager krøll, er ikke elbiler, men derimot livredde sjåfører i fossilbilene sine. Og som finner på å kjøre under fartsgrensen selv der det ikke er mulig å få noen i fronten, men som drar på der det er forbikjøringsmuligheter. I stedet for å holde jevn fart, og slippe forbi andre der det faktisk er mulig. Sist helg var jeg på første langtur i sommer. De som sinket, var enten sjåfører i en liten fossilbil, eller de med campingbiler eller med campingvogn på slep. Selv setter jeg på cruisekontrollen og legger meg rett under lovlig fartsgrense. Dermed har jeg full kontroll på turen. De som er skumle, er de som kjører forbi der det ikke er greit, og ofte er det fossilbilister som har det travelt. Kjører selv forbi når jeg kan, om det er "snegler" på veien. Køskaperne er definitivt værst. Slippe folk forbi vil de altså ikke. Heller ikke ved å svinge av innimellom for å få de bak, forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonen

Gjerne i en Tesla som egentlig er raskere enn de tre nærmeste bilene til sammen.

Mange Leafer som ligger under fartsgrensen, jeg mistenker at speedometeret i disse bilene viser en god del høyere hastighet enn realiteten. Men elbiler som bevisst ligger under fartsgrensen for å spare strøm bør bli stoppet og få en leksjon av politiet.

Korrekt. Nissan Leaf m/originale dekk viser ca 10% feil (kontrollmålt mot GPS).

For å kjøre i 80 km/t må speedometeret mitt vise 87 km/t.

 

Andre biler har som regel et lavere avvik. Fatter ikke hvorfor Nissan har valgt en såpass dårlig default instilling. Eller; det får kanskje sjåførene til å kjøre saktere – som gir lavere luftmotstand, og igjen lenger rekkevidde?

Sånn var det på den gamle Opelen min også. Og Toyotaen og Golfen jeg har leiet på langtur siste året. Denne 5-10% misvisningen er vel nesten standard på alle biler? Har enda til gode å kjøre en bil som viser "riktig" ved kontrollmåling, og kan derfor trygt ligge noe over på speedometeret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at noen kommenterer at fartsmåleren på Leaf viser for mye. Min erfaring er at med vinterdekkene så viser min Leaf ca 12% feil, og med sommerdekkene ca 5% feil. Dette betyr at jeg kjører i ca. 97 km/t når fartsmåleren viser 110 km/t på motorveien Jeg kontaktet leverandøren for å spørre om det var noe som man kunne justere, men det gikk tydeligvis ikke an. Kilometerstanden har de derimot klart å få riktig da den stemmer ganske bra med Google maps kjørelengder.

 

Fossilbilen vår viser f.t. ca. 6% feil. Har hørt at ca. 4% feil er vanlig innlagt margin fra leverandøren/produsentens side.

 

En såpass stor forskjell, hvis den er representativ for elbil vs fossilbil, vil nok påvirke ulykkesstatistikken også da de fleste bruker bilens fartsmåler når det gjelder å holde seg til fartsgrensene. Selv har jeg blitt ganske god i hoderegning...

 

Et annet moment ved Leaf (som jeg kjenner) er at instrumentpanelet og skjermen er lagt opp for å oppmuntre til forsiktig kjøring, noe som sikkert også gjør at det går litt tregere enn det burde/kunne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

De aller fleste bilulykker har ingenting med bilen å gjøre, men det som foregår oppe i hodet til den som kjører.

Som det antydes lenger oppe i tråden så er folk som kjøper og kjører el-bil ikke ferske sjåfører, ungdom med bildilla og fartsbehov, heller ikke folk over 70 som helst kjører den bilen de allerede har. De som kjøper og kjører el-bil er fornuftige, miljøbevisste og økonomiske.

Ikke de som tar noe sjanser i trafikken overhodet.

Mest sannsynlig har de to el-bilene som ble involvert i trafikkulykker vært den uskyldige parten... :huh:

Jeg er klar over at kommentarfeltet på TU som oftest er fylt til randen av elbil fanboys men å kalle drapsmenn uskyldig fordi de kjører elbiler er nok å ta det litt langt.

Du var den første til å "ta dette langt".

 

I de fleste bilulykker der to parter er involvert, er det den ene parten som forårsaker ulykken.

Dermed er den andre uskyldig.

Jeg skrev at "mest sannsynlig" har el-bilisten vært den uskyldige part. Hvordan får du noe som helst av det jeg skrev til å handle om drapsmenn?

I artikkelen står det da klart og tydelig at det var den to tonn tunge Teslaen som tok livet av nittenåringen i den lille Fiaten. Mannen er siktet for uaktsomt drap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilforeningen har spurt sine medlemmer om masse saker, også hvor langt de kjører og forsikringen. Ut fra forsikret distanse (per år), kjører elbiler i snitt 1770 mil per åt. Dette er høyere enn for gjennomsnittet for bilparken. På den annen side er gjennomsnittet et dårlig mål for hvor langt nye biler kjører. For det tredje så er det ikke sikkert at det er typisk at en kjører like langt som en er forsikret. Jeg har ofte kjørt lengre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min kjørestil har blitt vesentlig tryggere med elbil, spesielt på motorveg. For å oppnå lengre rekkevidde er det nødvendig å være mer proaktiv i måten man kjører på. Det betyr jevnere akselerasjon, jevnere nedbremsning og man planlegger i større grad hvor bilen til en hver tid skal ligge for å utnytte geometrien i veien på en best mulig måte.

 

Det har for min del gjort langkjøring mer spennende. Har konkurranse både med meg selv og andre på hvor langt jeg kan få bilen til å gå.

 

I byen derimot er historien helt motsatt. Da sitter man en bil som reagerer meget raskt og som ikke forurenser. Kommer raskt frem uten å forstyrre andre bilister eller gående/syklene. Tilnærmet alle ny elbiler er utstyrt med en rekke hjelpemidler som hjelper sjåføren til å ha bedre oversikt. Dette er spesielt fint i byen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan peke på noen potensielle avgjørende faktorer:

 

- De fleste elbiler er av nyere dato, så dem har dermed mer sikkerhetsfunksjoner og konstruksjoner, samt mindre farlige feil. Samtidig ser man vanlige bilder er både 15 og 20 år gamle.

- Elbiler er ofte tunge og "vinner" kanskje i krasj

- Ungdom og "bil interesserte" og spenningssøkende personer kjøper kanskje gjerne ikke elbil i like stor grad

 

Men økonomisk kjøring som det vises til er nok også en faktor.

 

Tyngde og sikkerhetsfunksjonen bidrar i liten grad til å unngå ulykker. De hjelper når de først har funnet sted. Derfor er denne kraftige underrepresenteringen i ulykker interessant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kan peke på noen potensielle avgjørende faktorer:

 

- De fleste elbiler er av nyere dato, så dem har dermed mer sikkerhetsfunksjoner og konstruksjoner, samt mindre farlige feil. Samtidig ser man vanlige bilder er både 15 og 20 år gamle.

- Elbiler er ofte tunge og "vinner" kanskje i krasj

- Ungdom og "bil interesserte" og spenningssøkende personer kjøper kanskje gjerne ikke elbil i like stor grad

 

Men økonomisk kjøring som det vises til er nok også en faktor.

 

Tyngde og sikkerhetsfunksjonen bidrar i liten grad til å unngå ulykker. De hjelper når de først har funnet sted. Derfor er denne kraftige underrepresenteringen i ulykker interessant.

kanskje ikke, men de hjelper nok veldig på.

Ser jo i videoen under her hvordan en Tesla nødbremser av seg selv fordi den ser at det kommer til å oppstå en kræsj rett foran. hvis man ikke hadde hatt den sikkerhetsfunksjonen hadde nok den også blitt med i den kollisjonen der.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mbCLmF4a79o

Lenke til kommentar

Elbiler brukes i det store og hele i bystrøk og gjerne til rutinemessig transport som til-fra arbeid og handleturer. Sammenliknet med tilsvarende bruk av andre biler er det sannsynligvis liten forskjell. Elbiler er lite i bruk til "festkjøring", langkjøring (med trett sjåfør) og annen bruk hvor sannsynligheten for ulykker er stor. Dette skylles heller "eiertypen" enn biltypen.

Lenke til kommentar

Jeg kan peke på noen potensielle avgjørende faktorer:

 

- De fleste elbiler er av nyere dato, så dem har dermed mer sikkerhetsfunksjoner og konstruksjoner, samt mindre farlige feil. Samtidig ser man vanlige bilder er både 15 og 20 år gamle.

- Elbiler er ofte tunge og "vinner" kanskje i krasj

- Ungdom og "bil interesserte" og spenningssøkende personer kjøper kanskje gjerne ikke elbil i like stor grad

 

Men økonomisk kjøring som det vises til er nok også en faktor.

 

Elbiler har jo eksistert noen år nå, så det er mange av de, som ikke akkurat kan karakteriseres som sikre, ift andre biler, også av samme aldersklasse.

Tyngden hjelper også lite om du enten blir slått ihjel inni en altfor stiv konstruksjon, eller klemt ihjel i en altfor svak sådan.

 

Tror heller på det med kjørestil og årvåkenhet hos sjåførene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...