Gå til innhold

Hjelp til kjøp av hybridkamera! Olympus, Sony..?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe meg ett hybridkamera, men er fortsatt usikker på hvilket, da jeg er helt ny når det kommer til fotografering.

Tidligere var jeg fast bestemt på å kjøpe meg Olympus Pen E-PL7, men nå har jeg fått litt øynene for Sony A6000.

 

Så derfor har jeg noen spm:

 

- Olympus PEN E-PL7 (14-42mm) VS Sony A6000 (16-50mm)? Hvilket kamera tar best bilder?

- Hvilket av dem er lettest å sette seg inn i/mest egnet for nybegynnere?

 

Hvis noen der ute har litt peiling og gidder å ta seg tid til å svare, så tuusen tusen takk! :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte meg nettopp også hybridkamera, gikk for en panasonic G80.

 

Ved ikke om du tenker å bruke kameraet som et kompakt-kamera (point-and-shoot), eller om du tar fotograferingen litt mer seriøst.

 

Men for meg, som ønsker sistnevnte, så var godt grep, shutter-lyd og søker viktig for valget.

 

Så, har du vært i fotobutikk og prøvd å holde i de to kameraene? Prøvd å ta bilde med dem? Det kan kanskje hjelpe deg med valget, hvis du foretrekker følelsen av ett av dem over det andre.

 

Har hørt at sony-kameraer har dårlig brukergrensesnitt, så de er kanskje litt vanskeligere å lære skikkelig. Men kan ikke si noe av personlig erfaring.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å kjøpe en del objektiver etterhvert så er det mye dårligere utvalg til Sony, samt at en del av objektivene deres får dårlig omtale. Bildekvalitetsmessig så er det lite som skiller de to modellene, det er heller hvordan den bak kameraet gjør det som bestemmer hvor bra det vil bli.

Men skal du gå for Olympus så ville E-M10 II vært et bedre valg da den har innebygd søker noe E-PL7 ikke har.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nettopp også hybridkamera, gikk for en panasonic G80.

 

Ved ikke om du tenker å bruke kameraet som et kompakt-kamera (point-and-shoot), eller om du tar fotograferingen litt mer seriøst.

 

Men for meg, som ønsker sistnevnte, så var godt grep, shutter-lyd og søker viktig for valget.

 

Så, har du vært i fotobutikk og prøvd å holde i de to kameraene? Prøvd å ta bilde med dem? Det kan kanskje hjelpe deg med valget, hvis du foretrekker følelsen av ett av dem over det andre.

 

Har hørt at sony-kameraer har dårlig brukergrensesnitt, så de er kanskje litt vanskeligere å lære skikkelig. Men kan ikke si noe av personlig erfaring.

Noen spesielle grunner til at du gikk for akkurat det kameraet?  :)

 

I begynnelsen kommer det sikkert til å gå mest i de automatiske innstillingene, men hvis interessen utvikler seg kommer jeg vel til å sette meg mer og mer inn i iso, lukkertid og blender (har aldri vært borti dette før, hahah).

 

Jeg bor på et lite sted der jeg må reise ganske langt for å komme til fotobutikk, så dette er nok ikke aktuelt for meg, dessverre  :thumbdown:

 

Har nemlig hørt at Olympus er vanskelig å sette seg inn i også, men ikke aner jeg :p

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å kjøpe en del objektiver etterhvert så er det mye dårligere utvalg til Sony, samt at en del av objektivene deres får dårlig omtale. Bildekvalitetsmessig så er det lite som skiller de to modellene, det er heller hvordan den bak kameraet gjør det som bestemmer hvor bra det vil bli.

Men skal du gå for Olympus så ville E-M10 II vært et bedre valg da den har innebygd søker noe E-PL7 ikke har.

Ja det er sant, men jeg tenkte mer på hvilket kamera som er best hvis man går ut i fra bilder tatt med automatiske innstillinger  :)

 

Har faktisk sett litt på E-M10 II før, men skal sjekke det ut igjen! Synes de virker så like, men allikevel er det såpass prisforskjell. Er vel derfor jeg har helt mer mot E-PL7. Vet du om EM-10 II har berøringsskjerm man kan bruke for å fokusere?

Lenke til kommentar

Noen spesielle grunner til at du gikk for akkurat det kameraet?  :)

 

I tillegg til de tre andre nevnte grunnene, så liker jeg at kameraet har en god innebygd bildestabilisator, tåler regn, og kan filme i 4K-oppløsning. Kameraet bruker en micro four-thirds bildesensor, og det er godt utvalg av linser for kameraer med slik sensor, noe som alltid er kjekt.

Lenke til kommentar

 

Hvis du har tenkt å kjøpe en del objektiver etterhvert så er det mye dårligere utvalg til Sony, samt at en del av objektivene deres får dårlig omtale. Bildekvalitetsmessig så er det lite som skiller de to modellene, det er heller hvordan den bak kameraet gjør det som bestemmer hvor bra det vil bli.

Men skal du gå for Olympus så ville E-M10 II vært et bedre valg da den har innebygd søker noe E-PL7 ikke har.

Ja det er sant, men jeg tenkte mer på hvilket kamera som er best hvis man går ut i fra bilder tatt med automatiske innstillinger  :)

 

Har faktisk sett litt på E-M10 II før, men skal sjekke det ut igjen! Synes de virker så like, men allikevel er det såpass prisforskjell. Er vel derfor jeg har helt mer mot E-PL7. Vet du om EM-10 II har berøringsskjerm man kan bruke for å fokusere?

 

E-M10 II har touch focus. Hvem av de kameraene som eventuellt best på automatiske instillinger vet jeg ikke. Jeg vil anbefale å sette deg inn i sammenhengen mellom Lukker, blender, ISO samt hvor du manuellt plasserer fokuspunktet. Da vil du garantert få bedre bilder. All verdens automatikk vil ikke kunne vite hvordan du ønsker bildet ditt eller hvor du ønsker å plassere fokuspunktet.

Lenke til kommentar

........

- Olympus PEN E-PL7 (14-42mm) VS Sony A6000 (16-50mm)? Hvilket kamera tar best bilder?

- Hvilket av dem er lettest å sette seg inn i/mest egnet for nybegynnere?

.........

 

Hvis du bruker bilder primært til ting som FB, kanskje et album av og til og ikke ser for deg veldig store utskrifter vil du sannsynligvis aldri kunne se forskjell på to bilder tatt av samme motiv med disse to. Eller du vil kanksje se en forskjell, men ikke gjette hvilket kamera som har tatt hvilket bilde, eller kunne si at det ene er klart bedre enn det andre.

 

Men du ser på den enkleste begynnermodellen fra Olympus og en litt mer avansert modell fra Sony som f.eks har innebygd søker. Det kan ha litt å si for valget hvis du liker å bruke søker I stedet for LCD-skjermen på baksiden. Sony-kameraet har også en litt bedre sensor, mens Olympus har litt bedre standardlinse.

 

Å si at et av dem tar bedre bilder enn det andre er helt umulig, og det samme gjelder enkelhet i bruk. Både Sony og Olympus er "kjent" for litt rotete menyer, men det venner du deg uansett til, og det er ikke ofte man må inn i menyene i vanlig bruk.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du har tenkt å kjøpe en del objektiver etterhvert så er det mye dårligere utvalg til Sony, samt at en del av objektivene deres får dårlig omtale. Bildekvalitetsmessig så er det lite som skiller de to modellene, det er heller hvordan den bak kameraet gjør det som bestemmer hvor bra det vil bli.

Men skal du gå for Olympus så ville E-M10 II vært et bedre valg da den har innebygd søker noe E-PL7 ikke har.

Ja det er sant, men jeg tenkte mer på hvilket kamera som er best hvis man går ut i fra bilder tatt med automatiske innstillinger :)

 

Har faktisk sett litt på E-M10 II før, men skal sjekke det ut igjen! Synes de virker så like, men allikevel er det såpass prisforskjell. Er vel derfor jeg har helt mer mot E-PL7. Vet du om EM-10 II har berøringsskjerm man kan bruke for å fokusere?

E-M10 II har touch focus. Hvem av de kameraene som eventuellt best på automatiske instillinger vet jeg ikke. Jeg vil anbefale å sette deg inn i sammenhengen mellom Lukker, blender, ISO samt hvor du manuellt plasserer fokuspunktet. Da vil du garantert få bedre bilder. All verdens automatikk vil ikke kunne vite hvordan du ønsker bildet ditt eller hvor du ønsker å plassere fokuspunktet.

Det er sant! Men; Jeg forstår ikke helt den store forskjellen på e-pl7 og e-m10 ||, annet enn at e-m10 || har innebygd søker? Sistnevnte er jo en god del dyrere?

Lenke til kommentar

 

........

- Olympus PEN E-PL7 (14-42mm) VS Sony A6000 (16-50mm)? Hvilket kamera tar best bilder?

- Hvilket av dem er lettest å sette seg inn i/mest egnet for nybegynnere?

.........

Hvis du bruker bilder primært til ting som FB, kanskje et album av og til og ikke ser for deg veldig store utskrifter vil du sannsynligvis aldri kunne se forskjell på to bilder tatt av samme motiv med disse to. Eller du vil kanksje se en forskjell, men ikke gjette hvilket kamera som har tatt hvilket bilde, eller kunne si at det ene er klart bedre enn det andre.

 

Men du ser på den enkleste begynnermodellen fra Olympus og en litt mer avansert modell fra Sony som f.eks har innebygd søker. Det kan ha litt å si for valget hvis du liker å bruke søker I stedet for LCD-skjermen på baksiden. Sony-kameraet har også en litt bedre sensor, mens Olympus har litt bedre standardlinse.

 

Å si at et av dem tar bedre bilder enn det andre er helt umulig, og det samme gjelder enkelhet i bruk. Både Sony og Olympus er "kjent" for litt rotete menyer, men det venner du deg uansett til, og det er ikke ofte man må inn i menyene i vanlig bruk.

Takk for svar!?

Lenke til kommentar

E-M10 II har timelapse-funksjon og kan filme 60 fps video (mens E-PL7 kan maks 30 fps), samt litt bedre bildestabilisator

Hvis det er dette som skiller e-pl7 og e-m10 || så ser jeg ikke noen grunn til å bruke en tusenlapp ekstra for å få e-m10 ||, egentlig??

Lenke til kommentar

Hvis man ikke har tenkt å bruke søker så er den ikke viktig. Jeg kunne ikke tenkt meg et systemkamera uten søker men det er sikkert mange som bruker kameraet annerledes enn meg. Mener å ha lest et sted at søkeren på E-M10 ikke er så mye å skryte av men mulig jeg husker feil.

 

Uansett er det med søker/ikke søker noe man bør tenke grundig gjennom før man velger kamera.

Lenke til kommentar

Hvis man aldri har hatt et kamera med søker før så vet man jo ikke. For min del da jeg begynte med fotografering og prøvde kamera med søker så var det etterpå uaktuelt å bruke kamera som ikke hadde en søker.

 

Søkeren i E-M10 II er ikke dårlig, selv den i E-M10 er helt brukbar og mkII har bedre enn den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ikke har tenkt å bruke søker så er den ikke viktig. Jeg kunne ikke tenkt meg et systemkamera uten søker men det er sikkert mange som bruker kameraet annerledes enn meg. Mener å ha lest et sted at søkeren på E-M10 ikke er så mye å skryte av men mulig jeg husker feil.

 

Uansett er det med søker/ikke søker noe man bør tenke grundig gjennom før man velger kamera.

Dere overbeviser meg haha!

Litt vanskelig for meg å vite hva jeg vil ha når jeg er helt ny på fotografering, men kanskje en søker hadde vært det beste. Virker slik ifølge de andre som har svart her??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...