Gå til innhold

UNBOXING: Vi har fått AMD Ryzen Threadripper i hus


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at Threadripper IKKE yter like bra som Intel kjerne for kjerne. Desverre AMD Intel er nok bedre summa sumarum. Jeg så en test idag at AMD fikk lavere score på enkjernet tasking og heller ikke så bra på multitasking som Intel. Så for min del så er Intel I9 79XX det det handler om. Gratulerer Intel

Tar du ein enkel Intel kjerne og klokker den til 5ghz så vinner den selvfølgelig over AMD kjernen som kun når 4ghz. Men du ender opp med ein prosessor som har svært høgt strømforbruk og dermed svert høg temperatur. Saken blir ikkje bedre av at intel har brukt lavkvalitets kjølepasta mellom chipen og varmesprederen som ytterligere øker temperaturen på prosessoren.

 

Det viktigste AMD bidrar med med de nye prosessorene sine er pris per ytelse. Du får fleire kjerner enn tilsvarende priset intel prosessor. Samtidig som at enkelkjerneytelsen ikkje ligger nevneverdig langt bak. I tillegg har du bonusen at AMD ryzen er meir energieffektiv (ytelse per watt) enn intel sine alternativ.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja denne prosessoren blir nok heftig, men gjenstår å se ift Intel sine I9 prosessorer`? Jeg for min del vil nok intil videre kjøre på Intel sin I9 7900X eller I9 7960X. Så vi får nå se om AMD klarer å detrone Intel kjerne for kjerne. Det har jeg desverre ikke tro på da jeg fikk høre at en AMD kjerne er ca 0,7 av en Intelkjerne og en Intelkjerne er ca 1,3 AMDkjerne. Dette kan bli en kamp på liv og død mest for AMD sin del. Sett i forhold til pris og effekt riktignok. Uansett så er Intel best på CPU, det har det vært helt siden midten av 2000 tallet etter at Intel begynte med CORE 2 duo XE som jeg engang hadde og AMD klarte ikke å slå denne uansett hvor mye de giret opp FX CPUene deres. Etter dette så ble Intel alene på tronen

 

Hvem er det som kjøper en 16 kjernes CPU og legger mest vekt på enkel-kjernes ytelse? Spesielt med tanke på hvor liten forskjell det egentlig er kjerne for kjerne, pris og strømbruk. Med mindre du bruker software som som er klart bedre på i9, for exsempel AVX, så er det lite grunn til å i det hele tatt vurdere i9 akkurat nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Ja denne prosessoren blir nok heftig, men gjenstår å se ift Intel sine I9 prosessorer`? Jeg for min del vil nok intil videre kjøre på Intel sin I9 7900X eller I9 7960X. Så vi får nå se om AMD klarer å detrone Intel kjerne for kjerne. Det har jeg desverre ikke tro på da jeg fikk høre at en AMD kjerne er ca 0,7 av en Intelkjerne og en Intelkjerne er ca 1,3 AMDkjerne. Dette kan bli en kamp på liv og død mest for AMD sin del. Sett i forhold til pris og effekt riktignok. Uansett så er Intel best på CPU, det har det vært helt siden midten av 2000 tallet etter at Intel begynte med CORE 2 duo XE som jeg engang hadde og AMD klarte ikke å slå denne uansett hvor mye de giret opp FX CPUene deres. Etter dette så ble Intel alene på tronen

Ryzen er berre eit steinkast unna kaby lake i IPC. Ca i overkant av 90% av IPCen til intel. Intel kan nå høgare klokkefrekvens enn AMD på 4 kjerner. Men eg kan garantere deg at ein 18 kjerner i9 cpu ikkje vil kunne slå threadripper på frekvens. Eg blir positivt overraska om intel klarer meir enn 3 ghz på den på alle kjerner. AMD trenger berre å nå frekvensmålet sitt på 8 kjerner og deretter koble 2 av dei sammen med "infinity fabric". Intel må lage ein chip på 18 kjerner uten feil der alle kjernene må nå frekvensmålet, som er svært vanskelig å få til. Derfor må enten frekvensen ned eller strømforbruket opp.

Rundt midten av 2000 tallet var faktisk AMD kongen av ytelse. De var først med 64 bit prosessor og først med 2 kjerner. Deretter var begge selskapene ganske kompetitive mot kvarandre til intel drog i fra med ytelse på i7 prosessorene (ikkje core 2). AMD gjorde ein bomtur med bulldozer og i tillegg blei stuck på 32 nm produksjonsteknikk. Først med ryzen har dei hatt mulighet til å konkurrere på lik linje med intel da begge bruker 14nm teknikk.

Men uansett om intel stikker av med ytelsestronen så er det ein ting man ikkje kan ignorere. Prisen. Så om du vil betale dobbel pris for å få 10% bedre ytelse, så skal eg ikkje stoppe deg.

Spiser du hatten din, hvis jeg klarer å få skylake x 18core stabil på over 4ghz på alle kjerner? :D

 

I noen tilfeller er skylake x 30% raskere enn ryzen når begge er overklokka. Men det er jo en bagatell :p

 

Blir en ryzen, threadripper, broadwell-e og skylake x "roundup" på nerdebula mi. Alltid deilig å vite, og ikkje tro om ytelse på hardware?

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor AMD lager så mye stor og stygg innpakning til Threadripper? Den svære boksen er rett og slett ikke noe pent syn. De lager faktisk enorme mengder med noe som til slutt ender i søppelkurven.

Ehm... De kommer ikke i slik pakning for folk flest. Dette er eksklusivt for reviewere. Tror det var et opplag på 250 eller noe.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har hørt at Threadripper IKKE yter like bra som Intel kjerne for kjerne. Desverre AMD Intel er nok bedre summa sumarum. Jeg så en test idag at AMD fikk lavere score på enkjernet tasking og heller ikke så bra på multitasking som Intel. Så for min del så er Intel I9 79XX det det handler om. Gratulerer Intel

 

Kilde på dette, er du snill?

Se på single core benchmarks så ser du. De aller fleste benchmarkprogrammer scorer Intel høyere på single core ratings. Til og med min avlegse i7 3770k scorer høyere enn Ryzen 1800x der på passmark.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja denne prosessoren blir nok heftig, men gjenstår å se ift Intel sine I9 prosessorer`? Jeg for min del vil nok intil videre kjøre på Intel sin I9 7900X eller I9 7960X. Så vi får nå se om AMD klarer å detrone Intel kjerne for kjerne. Det har jeg desverre ikke tro på da jeg fikk høre at en AMD kjerne er ca 0,7 av en Intelkjerne og en Intelkjerne er ca 1,3 AMDkjerne. Dette kan bli en kamp på liv og død mest for AMD sin del. Sett i forhold til pris og effekt riktignok. Uansett så er Intel best på CPU, det har det vært helt siden midten av 2000 tallet etter at Intel begynte med CORE 2 duo XE som jeg engang hadde og AMD klarte ikke å slå denne uansett hvor mye de giret opp FX CPUene deres. Etter dette så ble Intel alene på tronen

 

Hvis A er 0.7 av B, må B være ca 1.43 av A.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har hørt at Threadripper IKKE yter like bra som Intel kjerne for kjerne. Desverre AMD Intel er nok bedre summa sumarum. Jeg så en test idag at AMD fikk lavere score på enkjernet tasking og heller ikke så bra på multitasking som Intel. Så for min del så er Intel I9 79XX det det handler om. Gratulerer Intel

 

Kilde på dette, er du snill?

Se på single core benchmarks så ser du. De aller fleste benchmarkprogrammer scorer Intel høyere på single core ratings. Til og med min avlegse i7 3770k scorer høyere enn Ryzen 1800x der på passmark.com

Threadripper er ikke ment for de som kjøper en CPU pga. singel-core! AMD gjør det meget bra når det gjelder ytelse av flere kjerner, selv om intel slår AMD der du har hovedfokuset på!
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke mye er overlatt mye til tilfeldighetene når AMD sender ut den nye ekstremprosessoren.

 

Hvor mye?  :eek:

 

Etter å ha sett over bildekarusellen, så trodde jeg et øyeblikk at AMD hadde sendt dere et høytaleranlegg  :p

Endret av G
Lenke til kommentar

I første øyekast, ser det ut som de har gått veien med å lage selve prossessoren større... som da kan forklare hvordan de tar opp kampen med intel sin 5960 - 6950 prossessore.

 

Får håpe at threadripper leverer bedre resultat en de, ellers er det jo det samme som skjedde med buldozer... mangekjærna cpu der man kunne deaktivere nesten alle for å få mer ghz.. men som ikke yter bæra.

Lenke til kommentar

 

Ikke mye er overlatt mye til tilfeldighetene når AMD sender ut den nye ekstremprosessoren.

 

Hvor mye?  :eek:

 

Etter å ha sett over bildekarusellen, så trodde jeg et øyeblikk at AMD hadde sendt dere et høytaleranlegg  :p

Cpuen i segselv er diger... er noe muffins med hele greia... det ser jo ut som 2 cpuer ved siden av værandre.

Lenke til kommentar

Spiser du hatten din, hvis jeg klarer å få skylake x 18core stabil på over 4ghz på alle kjerner? :D

 

I noen tilfeller er skylake x 30% raskere enn ryzen når begge er overklokka. Men det er jo en bagatell :p

 

Blir en ryzen, threadripper, broadwell-e og skylake x "roundup" på nerdebula mi. Alltid deilig å vite, og ikkje tro om ytelse på hardware?

Ja da får eg heller spise hatten min ;)

Ser du på dagens 18 kjerner broadwell xeon cpu så har den ein klokkefrekvens på 2.3 GHz på alle kjerner. Spørs kor masse binning og øking av strømforbruket som må til for å få skylake x til å kjøre på 4ghz. Men blir spennende å se.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke mye er overlatt mye til tilfeldighetene når AMD sender ut den nye ekstremprosessoren.

 

Hvor mye?  :eek:

 

Etter å ha sett over bildekarusellen, så trodde jeg et øyeblikk at AMD hadde sendt dere et høytaleranlegg  :p

Cpuen i segselv er diger... er noe muffins med hele greia... det ser jo ut som 2 cpuer ved siden av værandre.

threadripper er en EPYC CPU på 32 kjerner der halvparten av kjernene er slått av...Der8auer avslørte dette da han delidda sitt eksemplar

Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke mye er overlatt mye til tilfeldighetene når AMD sender ut den nye ekstremprosessoren.

 

Hvor mye?  :eek:

 

Etter å ha sett over bildekarusellen, så trodde jeg et øyeblikk at AMD hadde sendt dere et høytaleranlegg  :p

Cpuen i segselv er diger... er noe muffins med hele greia... det ser jo ut som 2 cpuer ved siden av værandre.

threadripper er en EPYC CPU på 32 kjerner der halvparten av kjernene er slått av...Der8auer avslørte dette da han delidda sitt eksemplar

 

For meg så det ut som 8 små kjerner, ja en ser umiddelbart 4 rektangulært kjærner. Om man ser nøy på derbauer sin video når han har fått "pussa ned loddetinnet" så ser jeg en skille. Enten 4 x 8 core = 32 core eller 8 x 4 core = 32 core.

Lenke til kommentar

snakk om øverpris fra norske butikker...999$ pris +25% MVA er ca 9800kr

 

Kronen er en jojovaluta pga. oljeprisen, så forstår at de legger inn litt ekstra buffer hvis konkurransen ikke er så stor...Ellers har jeg ikke noe imot om norske butikker priset ting i dollar, betaler likevel med kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Spiser du hatten din, hvis jeg klarer å få skylake x 18core stabil på over 4ghz på alle kjerner? :D

I noen tilfeller er skylake x 30% raskere enn ryzen når begge er overklokka. Men det er jo en bagatell :p

Blir en ryzen, threadripper, broadwell-e og skylake x "roundup" på nerdebula mi. Alltid deilig å vite, og ikkje tro om ytelse på hardware

Ja da får eg heller spise hatten min ;)

Ser du på dagens 18 kjerner broadwell xeon cpu så har den ein klokkefrekvens på 2.3 GHz på alle kjerner. Spørs kor masse binning og øking av strømforbruket som må til for å få skylake x til å kjøre på 4ghz. Men blir spennende å se.

Jeg har både 6 kjerner og 10 kjerner skylake x på 4,8ghz nå, så jeg har troa på 18 core @ 4ghz + enda.

 

En på forumet her har jo en haswell? Xeon 18core som man kan få alle kjernene på 3.6 ghz. Denne ikkje "unlocka" engang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...