Gå til innhold

UNBOXING: Vi har fått AMD Ryzen Threadripper i hus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gleder meg til å lese hva dere kommer frem til.

 

Det er på høy tid at AMD satser og sparker fra seg i dette segmentet. Det er tross alt det som fører til at vi ender opp med bedre utstyr iom at konkurrenten da ikke kan ligge på latsiden. Utviklingen på Intel sin side har imo vært litt preget av at de er uten reell konkurranse en god stund.

 

Jeg håper denne løsningen kan utnyttes for privat bruk også. Fleksibiliteten som en kan få ved hjelp av virtualisering etc ville gjøre det langt mer konevennlig enn å ha ørten bokser til forskjellig bruk. Om f.eks en Limetech unRAID løsning er mulig med denne, blir det bra ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gleder meg til å lese hva dere kommer frem til.

 

Det er på høy tid at AMD satser og sparker fra seg i dette segmentet. Det er tross alt det som fører til at vi ender opp med bedre utstyr iom at konkurrenten da ikke kan ligge på latsiden. Utviklingen på Intel sin side har imo vært litt preget av at de er uten reell konkurranse en god stund.

 

Jeg håper denne løsningen kan utnyttes for privat bruk også. Fleksibiliteten som en kan få ved hjelp av virtualisering etc ville gjøre det langt mer konevennlig enn å ha ørten bokser til forskjellig bruk. Om f.eks en Limetech unRAID løsning er mulig med denne, blir det bra ;)

 

Utviklingen på i7-prosessorene, som vel kan siers å være Intels serie for de litt mer entusiastiske forbrukerne om ligger hakket under "gærningene", har ikke vært fryktelig imponerende siden i7 2700k kom for seks år siden. nei. Det trengs noen konkurrenter på "gærning"-prosessorene for at det skal skje utvikling som kommer vanlige folk til gode, så håper AMD leverer.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja denne prosessoren blir nok heftig, men gjenstår å se ift Intel sine I9 prosessorer`? Jeg for min del vil nok intil videre kjøre på Intel sin I9 7900X eller I9 7960X. Så vi får nå se om AMD klarer å detrone Intel kjerne for kjerne. Det har jeg desverre ikke tro på da jeg fikk høre at en AMD kjerne er ca 0,7 av en Intelkjerne og en Intelkjerne er ca 1,3 AMDkjerne. Dette kan bli en kamp på liv og død mest for AMD sin del. Sett i forhold til pris og effekt riktignok. Uansett så er Intel best på CPU, det har det vært helt siden midten av 2000 tallet etter at Intel begynte med CORE 2 duo XE som jeg engang hadde og AMD klarte ikke å slå denne uansett hvor mye de giret opp FX CPUene deres. Etter dette så ble Intel alene på tronen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja denne prosessoren blir nok heftig, men gjenstår å se ift Intel sine I9 prosessorer`? Jeg for min del vil nok intil videre kjøre på Intel sin I9 7900X eller I9 7960X. Så vi får nå se om AMD klarer å detrone Intel kjerne for kjerne. Det har jeg desverre ikke tro på da jeg fikk høre at en AMD kjerne er ca 0,7 av en Intelkjerne og en Intelkjerne er ca 1,3 AMDkjerne. Dette kan bli en kamp på liv og død mest for AMD sin del. Sett i forhold til pris og effekt riktignok. Uansett så er Intel best på CPU, det har det vært helt siden midten av 2000 tallet etter at Intel begynte med CORE 2 duo XE som jeg engang hadde og AMD klarte ikke å slå denne uansett hvor mye de giret opp FX CPUene deres. Etter dette så ble Intel alene på tronen

 

Spørs hva du skal bruke det til. Pris vs ytelse hos Intel er latterlig i forhold til AMD og Ryzen er på høyden med Intel på spill nå i de spillene som har blitt patchet for Ryzen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja denne prosessoren blir nok heftig, men gjenstår å se ift Intel sine I9 prosessorer`? Jeg for min del vil nok intil videre kjøre på Intel sin I9 7900X eller I9 7960X. Så vi får nå se om AMD klarer å detrone Intel kjerne for kjerne. Det har jeg desverre ikke tro på da jeg fikk høre at en AMD kjerne er ca 0,7 av en Intelkjerne og en Intelkjerne er ca 1,3 AMDkjerne. Dette kan bli en kamp på liv og død mest for AMD sin del. Sett i forhold til pris og effekt riktignok. Uansett så er Intel best på CPU, det har det vært helt siden midten av 2000 tallet etter at Intel begynte med CORE 2 duo XE som jeg engang hadde og AMD klarte ikke å slå denne uansett hvor mye de giret opp FX CPUene deres. Etter dette så ble Intel alene på tronen

Ryzen er berre eit steinkast unna kaby lake i IPC. Ca i overkant av 90% av IPCen til intel. Intel kan nå høgare klokkefrekvens enn AMD på 4 kjerner. Men eg kan garantere deg at ein 18 kjerner i9 cpu ikkje vil kunne slå threadripper på frekvens. Eg blir positivt overraska om intel klarer meir enn 3 ghz på den på alle kjerner. AMD trenger berre å nå frekvensmålet sitt på 8 kjerner og deretter koble 2 av dei sammen med "infinity fabric". Intel må lage ein chip på 18 kjerner uten feil der alle kjernene må nå frekvensmålet, som er svært vanskelig å få til. Derfor må enten frekvensen ned eller strømforbruket opp.

 

Rundt midten av 2000 tallet var faktisk AMD kongen av ytelse. De var først med 64 bit prosessor og først med 2 kjerner. Deretter var begge selskapene ganske kompetitive mot kvarandre til intel drog i fra med ytelse på i7 prosessorene (ikkje core 2). AMD gjorde ein bomtur med bulldozer og i tillegg blei stuck på 32 nm produksjonsteknikk. Først med ryzen har dei hatt mulighet til å konkurrere på lik linje med intel da begge bruker 14nm teknikk.

 

Men uansett om intel stikker av med ytelsestronen så er det ein ting man ikkje kan ignorere. Prisen. Så om du vil betale dobbel pris for å få 10% bedre ytelse, så skal eg ikkje stoppe deg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at Threadripper IKKE yter like bra som Intel kjerne for kjerne. Desverre AMD Intel er nok bedre summa sumarum. Jeg så en test idag at AMD fikk lavere score på enkjernet tasking og heller ikke så bra på multitasking som Intel. Så for min del så er Intel I9 79XX det det handler om. Gratulerer Intel

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at Threadripper IKKE yter like bra som Intel kjerne for kjerne. Desverre AMD Intel er nok bedre summa sumarum. Jeg så en test idag at AMD fikk lavere score på enkjernet tasking og heller ikke så bra på multitasking som Intel. Så for min del så er Intel I9 79XX det det handler om. Gratulerer Intel

 

Kilde på dette, er du snill?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor AMD lager så mye stor og stygg innpakning til Threadripper? Den svære boksen er rett og slett ikke noe pent syn. De lager faktisk enorme mengder med noe som til slutt ender i søppelkurven. Intel på sin side lager de vanlige små boksene, men allikevel selger bedre og har prosessorer som er i en klasse langt over AMD for tiden. Vi lever jo og i en tid hvor vi i utgangspunktet ikke trenger lage så mye svær innpakninger som i det store og hele vil bli et søppelproblem. Og ikke minst så er disse boksene til AMD laget i isopor, og hva da når du skal unboxe denne prosessoren så er det slik at isopor er en værsting når det gjelder statisk elektrisitet, så kan man jo tenke seg selv hva som skjer når man tar direkte på CPU under unboxing, TICK sier det og CPU er ødelagt. Så vær OBS når dere unboxer CPU.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor AMD lager så mye stor og stygg innpakning til Threadripper? Den svære boksen er rett og slett ikke noe pent syn. De lager faktisk enorme mengder med noe som til slutt ender i søppelkurven. Intel på sin side lager de vanlige små boksene, men allikevel selger bedre og har prosessorer som er i en klasse langt over AMD for tiden. Vi lever jo og i en tid hvor vi i utgangspunktet ikke trenger lage så mye svær innpakninger som i det store og hele vil bli et søppelproblem. Og ikke minst så er disse boksene til AMD laget i isopor, og hva da når du skal unboxe denne prosessoren så er det slik at isopor er en værsting når det gjelder statisk elektrisitet, så kan man jo tenke seg selv hva som skjer når man tar direkte på CPU under unboxing, TICK sier det og CPU er ødelagt. Så vær OBS når dere unboxer CPU.

 Er du seriøs? =p Er det deg LMH1?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Enten LMH1 eller noen som jobber for Intel.

 

Man bør jo forstå hvorfor Amd ønsker å få mest mulig fokus på sine cpu'er i form av både innpakking og ikke minst media.

Tipper at man kommer til å se endringer i emballasjen etter hvert, men en ting er sikkert, cpu'ene er godt sikret og det bør de være.

 

Når det gjelder IPC på Ryzen og Threadripper så er det sant at den er noe lavere kjerne for kjerne kontra Intel, den mangler også noen fordeler som Intel har, men ser man derimot på oppnåelig hastighet når antallet kjerner øker såpass og tar da sammenligningen kommer man svært bra ut av det med en Amd Threadripper i de programmene som kan utnytte den maksimalt.

 

Det vil trolig ta 1 år før Intel kan være konkurransedyktig på mer enn 8 kjerner ( dette er vill gjetting fra min side ), det eneste som trolig vil sikre dem fremover er at kundene er forholdsvis trofaste og mange tviholder enda på Intel ( Om dere ser bortifra den røde avataren min kan jeg vel si at jeg har både Amd og Intel Cpu'er her og har som regel kjøpt i forhold til pris - ytelse ).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...