Gå til innhold

Her kjører Hyperloop-toget i over 300 kilometer i timen – med passasjervogn


Anbefalte innlegg

Jeg kommer aldri til å sette foten min inn i en hyperloop, en liten bulk og hele sporlinja vil implodere.

 

Hvorfor i all verden skulle den det? Hvis du ser på klippet så er det stål ringer sveiset på ved hver seksjon av røret ca hver 5 eller hver 10 meter, og disse vil forhindre noe kollaps selv om røret blir bulket eller på andre måter deformert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moro å se hvordan så mange "eksperter" her i kommentarfeltet avskriver hele dette initiativet så til de grader. Heldigvis er det innovatører her i verden som våger å overse kritikere som dere. Interessant hvordan så mange gjerne uttaler seg i absolutter som "aldri" og tilsvarende, dere gjør ikke annet enn å etterape eksempelvis kritikerne av Wright-brødrene. Og som historien har vist oss, var det visst mulig for mennesket å fly, på tross av alle som sa det aldri lot seg gjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Moro å se hvordan så mange "eksperter" her i kommentarfeltet avskriver hele dette initiativet så til de grader. Heldigvis er det innovatører her i verden som våger å overse kritikere som dere. Interessant hvordan så mange gjerne uttaler seg i absolutter som "aldri" og tilsvarende, dere gjør ikke annet enn å etterape eksempelvis kritikerne av Wright-brødrene. Og som historien har vist oss, var det visst mulig for mennesket å fly, på tross av alle som sa det aldri lot seg gjøre.

Ta dere en bolle. Er det ikkje lov å være kritiske heller no da?

 

Fortell no heller hvorfor du har så stor tro på dette prosjektet, og hva de eventuelt har oppnådd til no som er så imponerende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trengs bare 1 tulling i en stjålet lastebil så er det game over for de som er inne i løpet. Vanskelig å sikre hele røret så fremt det ikke går under bakken

 

Man trenger også bare en tulling for å avspore et tog, kræsje et fly eller brenne ned et høyhus. Med en stjålet lastebil kan man heller pløye gjennom noen av verdens mest trafikkerte fortau dersom målet er å sette verdensrekord i antall drap bak rattet i en Scania. Vanskelig å sikre togbaner, fly, høyhus og fortau såfremst det ikke går under bakken.

Lenke til kommentar

 

Trengs bare 1 tulling i en stjålet lastebil så er det game over for de som er inne i løpet. Vanskelig å sikre hele røret så fremt det ikke går under bakken

 

Man trenger også bare en tulling for å avspore et tog, kræsje et fly eller brenne ned et høyhus. Med en stjålet lastebil kan man heller pløye gjennom noen av verdens mest trafikkerte fortau dersom målet er å sette verdensrekord i antall drap bak rattet i en Scania. Vanskelig å sikre togbaner, fly, høyhus og fortau såfremst det ikke går under bakken.

Ja, og alt du nevnte har folk kræsjet inn i. Så da er det vel ikke utenkelig at noen kræsjer i hyperloopen heller. Du har en liten sjanse til å overleve vanlig tog som sporer av eller kræsjer, tviler på sjansen er veldig stor i hyperloop.

 

Men for al del, håper de klarer å få til noe, selv om jeg er veldig skeptisk

Lenke til kommentar

 

 

Trengs bare 1 tulling i en stjålet lastebil så er det game over for de som er inne i løpet. Vanskelig å sikre hele røret så fremt det ikke går under bakken

 

Man trenger også bare en tulling for å avspore et tog, kræsje et fly eller brenne ned et høyhus. Med en stjålet lastebil kan man heller pløye gjennom noen av verdens mest trafikkerte fortau dersom målet er å sette verdensrekord i antall drap bak rattet i en Scania. Vanskelig å sikre togbaner, fly, høyhus og fortau såfremst det ikke går under bakken.
Ja, og alt du nevnte har folk kræsjet inn i. Så da er det vel ikke utenkelig at noen kræsjer i hyperloopen heller. Du har en liten sjanse til å overleve vanlig tog som sporer av eller kræsjer, tviler på sjansen er veldig stor i hyperloop.

 

Krasjer noen i røret, blir det ødelagt. Hvis man er uheldig, er det en pod I røret samme sted eller så nært at den ikke rekker bremse. Alle andre poder stanser og passasjerene evakueres. Siden røret enten er langt over eller under bakken, er det nok mange enklere måter å gjøre stor skade på for en terrorist i lastebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Trengs bare 1 tulling i en stjålet lastebil så er det game over for de som er inne i løpet. Vanskelig å sikre hele røret så fremt det ikke går under bakken

Man trenger også bare en tulling for å avspore et tog, kræsje et fly eller brenne ned et høyhus. Med en stjålet lastebil kan man heller pløye gjennom noen av verdens mest trafikkerte fortau dersom målet er å sette verdensrekord i antall drap bak rattet i en Scania. Vanskelig å sikre togbaner, fly, høyhus og fortau såfremst det ikke går under bakken.
Ja, og alt du nevnte har folk kræsjet inn i. Så da er det vel ikke utenkelig at noen kræsjer i hyperloopen heller. Du har en liten sjanse til å overleve vanlig tog som sporer av eller kræsjer, tviler på sjansen er veldig stor i hyperloop.

 

Krasjer noen i røret, blir det ødelagt. Hvis man er uheldig, er det en pod I røret samme sted eller så nært at den ikke rekker bremse. Alle andre poder stanser og passasjerene evakueres. Siden røret enten er langt over eller under bakken, er det nok mange enklere måter å gjøre stor skade på for en terrorist i lastebil.

 

Podene kan ikke stanse når dette skjer. Alle i røret dør fordi lufttrykket kommer inn i røret og presser dem framover i lydens hastighet til det krasjer.

Endret av DJ FROSK
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Trengs bare 1 tulling i en stjålet lastebil så er det game over for de som er inne i løpet. Vanskelig å sikre hele røret så fremt det ikke går under bakken

Man trenger også bare en tulling for å avspore et tog, kræsje et fly eller brenne ned et høyhus. Med en stjålet lastebil kan man heller pløye gjennom noen av verdens mest trafikkerte fortau dersom målet er å sette verdensrekord i antall drap bak rattet i en Scania. Vanskelig å sikre togbaner, fly, høyhus og fortau såfremst det ikke går under bakken.
Ja, og alt du nevnte har folk kræsjet inn i. Så da er det vel ikke utenkelig at noen kræsjer i hyperloopen heller. Du har en liten sjanse til å overleve vanlig tog som sporer av eller kræsjer, tviler på sjansen er veldig stor i hyperloop.

 

Krasjer noen i røret, blir det ødelagt. Hvis man er uheldig, er det en pod I røret samme sted eller så nært at den ikke rekker bremse. Alle andre poder stanser og passasjerene evakueres. Siden røret enten er langt over eller under bakken, er det nok mange enklere måter å gjøre stor skade på for en terrorist i lastebil.

 

Podene kan ikke stanse når dette skjer. Alle i røret dør fordi lufttrykket kommer inn i røret og presser dem framover i lydens hastighet til det krasjer.

 

 

Shit, så effektivt, om det bare er å åpne en ventil i røret, så går man med lydens hastighet til evig tid, så lurer jeg på hvorfor man ikke bruker det som framdrift.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

under 500kmh er ikke noe skryte om.

 

Det brødrene Wright holdt på med var heller ikke noe å skryte av. Det var heller ikke rekkevidden til de første (gamle og moderne) el-bilene. De første bilene var tregere enn hester. Seilskip var raskere en dampbåtene som kom. Det er i det hele tatt mange gjennombrudd som ikke var veldig imponerende når de først ble demonstrert.

 

Vi skal ikke glemme at dette er en tidlig fase, de har 500m tilgjengelig rør å teste i, så det sier seg selv at toppfarten vil begrense seg bare på det.

Så veldig tidlig ute er de vel ikke. Dette har jo eksistert siden tidlig 1900-tallet: http://hearinghealthmatters.org/hearinginternational/2017/hearing-balance-and-hyperloop/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

under 500kmh er ikke noe skryte om.

Det brødrene Wright holdt på med var heller ikke noe å skryte av. Det var heller ikke rekkevidden til de første (gamle og moderne) el-bilene. De første bilene var tregere enn hester. Seilskip var raskere en dampbåtene som kom. Det er i det hele tatt mange gjennombrudd som ikke var veldig imponerende når de først ble demonstrert.

 

Vi skal ikke glemme at dette er en tidlig fase, de har 500m tilgjengelig rør å teste i, så det sier seg selv at toppfarten vil begrense seg bare på det.

Så veldig tidlig ute er de vel ikke. Dette har jo eksistert siden tidlig 1900-tallet: http://hearinghealthmatters.org/hearinginternational/2017/hearing-balance-and-hyperloop/

 

Jeg sa aldri at Musk eller noen av dagen aktører fant opp hyperloop som konsept. Det fantes elektriske biler for over hundre år siden også, men like fullt revolusjonerte Musk bilbransjen i 2017. Tesla satte mindsettet for folk og bransjen i sin helhet.

 

Brødrene Wright fant ikke opp konseptet å fly heller. Det konseptet hadde eksistert lenge. Men de klarte på ett eller annet sted i historien å finne riktig kombinasjon av kunnskap, teknologi, visjon og gjennomføringevne. De startet en revolusjon i måten mennesket forflytter seg på.

 

På samme måte har ideen om noe som ligner på hyperloop har eksistert lenge, men vår evne til å faktisk gjennomføre det er så vidt innenfor vårt grep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...