Gå til innhold

Verd det å kjøpe en dyr sykkel som varer "evig"?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg liker litt tanken på en solid "vedlikeholdfri" sykkel som man kan ha lenge, og som er praktisk.

 

Type:

Stålramme

Integrert dynamo og basjebrett

Remdrift

Nav eller krankgir (Roholoff/Pinion).

osv.

 

Men disse koster fort 30-40k. Er det noen som har noen erfaring eller tanker om denne sykkelklassen?

 

Bruk: Sykle rundt fra dag til dag for å komme seg fra A til B.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting varer evig og skal en parkere sykkel i byen så er det større sjanse for at de stjeler sykkeln når den koster mye

 

Neida, ingenting varer evig, derfor skrev jeg "evig", men kanskje en livstid?

 

Og det er kanskje det? Litt usikker på hva tyver egentlig går etter slags sykler, ville ikke tro det er en spesielt lettomsettelig sykkel?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er iallefall brutal forskjell på det billigste søppelet ala den Expert (Power) dytta på folket. Ble vel regnet som direkte trafikkfarlig.

Nå trenger ikke det dyreste bety mest solid, kan fort være det motsatte for de dyreste syklene er vekt og hightech materialer viktigere en at de holder i årevis, og delene har ofte priser som tar helt av.

Hadde en Hard Rocx hybrid til 12000,- og karbon gaffelen på den kostet alene 3 laken over disk...

Lenke til kommentar

Det er iallefall brutal forskjell på det billigste søppelet ala den Expert (Power) dytta på folket. Ble vel regnet som direkte trafikkfarlig.

 

Nå trenger ikke det dyreste bety mest solid, kan fort være det motsatte for de dyreste syklene er vekt og hightech materialer viktigere en at de holder i årevis, og delene har ofte priser som tar helt av.

 

Hadde en Hard Rocx hybrid til 12000,- og karbon gaffelen på den kostet alene 3 laken over disk...

 

Ja, det er sant, men dette er nok sykler som er lagd for å vare lenge, og ikke er hightech i seg selv. Girene er garantert for 100 000 kilometer, remdrift er veldig dirftsikkert, stålramme er ikke akkurat noe man velger om man setter vekt over varighet osv. Dette er jo sykler som veier 12-15 kg.

 

Dette er et eksempel på klassen jeg vurderer:

http://www.en.tout-terrain.de/bicycles/via-veneto/via-veneto-xpress/

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig ny sykkel til 1999,- på Coop Obs. Type hybrid/tursykkel fra DBS, virker solig og god nok den til alminnelig bruk.

Og gitt at den mot formodning sulle bli ubrukelig etter 5 år, så kan jeg kjøpe 19 nye for prisen som du skisserer. Da burde jeg ha sykler for de neste hundre årene :)

 

Så for å svare på spørsmålet ditt om det er verdt å kjøpe dyr sykkel: NEI!

 

Med mindre man driver aktivt innen sykkelsport, men da velger man heller ikke en tung stålsykkel med bagasjebrett..

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig ny sykkel til 1999,- på Coop Obs. Type hybrid/tursykkel fra DBS, virker solig og god nok den til alminnelig bruk.

Og gitt at den mot formodning sulle bli ubrukelig etter 5 år, så kan jeg kjøpe 19 nye for prisen som du skisserer. Da burde jeg ha sykler for de neste hundre årene :)

 

Så for å svare på spørsmålet ditt om det er verdt å kjøpe dyr sykkel: NEI!

 

Med mindre man driver aktivt innen sykkelsport, men da velger man heller ikke en tung stålsykkel med bagasjebrett..

 

Ja, det er nok sant, utifra et slik perspektiv lønner det seg ikke. Men man har da fordelen at man har en bedre og mer funksjonell sykkel når man driver på i disse 100 årene, og det er bedre(?) å ikke kaste sykler hele tiden. Men om det er verd forskjellen kan man jo diskutere.

 

Jeg driver ikke med aktiv sykkelsport, det er et rent transportmiddel.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

ville ikke tro det er en spesielt lettomsettelig sykkel?

Jeg har ikke inntrykk av at slikt tenkes på før sykkelen stjeles :)

 

 

Nei, egentlig ikke jeg heller, sykkeltyveri framstår for meg som relativt tilfeldig, men er vel langt fra noen ekspert.

 

Min egen historie er at jeg kjøpte en no-brand billigsykkel, ikke noe dårlig kvalitet egentlig, helt grei MB. Tror jeg betalte maks ca. 1500 for den. Ble stjålet etter noen måneder fra låst felles sykkelbod. Var ikke lenket fast til vegg men hjul var lenket fast til rammen så man kunne ikke sykle avgårde med den ved spontatyveri. Teorien min var at en billigsykkel av ukjent merke ikke skulle være et attraktivt tyveriobjekt.
Lenke til kommentar

De dyreste syklene har dårligere holdbarhet og krever med vedlikehold.

Gå for aluminiumsramme og hjul med minimum 32 eiker så har du en god start :-)

 

Når det kommer til gir bør du bare lære deg å justere og tilpasse de, det er ikke vanskelig og alternativet (fixie-sykkel) har for mange bakdeler.

 

 

Støtter forslaget om elsykkel, men kjøp kvalitet. Det er stor forskjell på gode og dårlige 250W motorer.

Jeg testet en White XC-E 275 Hill 17 elsykkel opp en bratt bakke og det var omtrent tyngre enn vanlig pedalsykkel opp samme bakken.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

En slik sykkel ville jeg kun ha gått for hvis du har ambisjoner om å sykle en lengre tur på flere måneder. Det er ganske mye ekstra vekt å drasse med seg, totalt overkill hvis du ikke har mye bagasje på sykkelen. En sykkel med Shinano Alfino er kanskje et billigere alternativ hvis du vil ha et lukket girsystem? Sleng det på en surly lobghaultrucker e.l og du har en billigish og ganske vedlikeholdsfri sykkel. Sykler med en surly nå til kina, men hjemme foretrekker jeg å kjøpe billige terrengsykler for transport; veisalt og tyveri tar knekken på de fleste sykler.

Lenke til kommentar

En slik sykkel ville jeg kun ha gått for hvis du har ambisjoner om å sykle en lengre tur på flere måneder. Det er ganske mye ekstra vekt å drasse med seg, totalt overkill hvis du ikke har mye bagasje på sykkelen. En sykkel med Shinano Alfino er kanskje et billigere alternativ hvis du vil ha et lukket girsystem? Sleng det på en surly lobghaultrucker e.l og du har en billigish og ganske vedlikeholdsfri sykkel. Sykler med en surly nå til kina, men hjemme foretrekker jeg å kjøpe billige terrengsykler for transport; veisalt og tyveri tar knekken på de fleste sykler.

 

Det er sant, det er i utgangspunktet en touringsykkel. Men veier de så veldig mye mer? Når jeg veier sykler med lys, bagasjebrett, skjermer osv så er det fort opp imot 15kg på de fleste. Jeg skal vurdere en billig sak med en alfine, har det nå som vintersykkel, og funker er greit nok. Kjøper dog neppe en surley om jeg kjøper en billigere variant dog. Tyveri er som du sier en bekymring dog.

 

Takk for innspill.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det kommer til gir bør du bare lære deg å justere og tilpasse de, det er ikke vanskelig og alternativet (fixie-sykkel) har for mange bakdeler.

 

Alternativet til sykkel med gir for folk flest er vel en single-speed. Fixie (der du ikke kan trille sykkelen uten at pedalene går rundt) er for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...