Gå til innhold

Lanserte lørdag: Dette lærte vi om Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

 

Akkurat det jeg trodde det ville bli, om enn en litt høyere pris enn jeg hadde trodd.

Litt høyere pris? "Alle" har trodd den skulle koste 35.000 dollar også blir det heller 49.000...

 

Eh 49k? Det er jo om du velger å pimpe bilen maks. For min del hadde jeg kjøpt basismodell med vinterdekk. Det er ikke slik at når man kjøper bil, så velger man 100% av ekstrautstyret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Akkurat det jeg trodde det ville bli, om enn en litt høyere pris enn jeg hadde trodd.

Litt høyere pris? "Alle" har trodd den skulle koste 35.000 dollar også blir det heller 49.000...

 

 

Nei det stemmer ikke, den koster 35 000 dollar for minste versjon uten utstyr... At folk trodde de skulle få toppmodell med utstyr for 35 000 viser jo bare hvor lite de følger med. 

Lenke til kommentar

Både Musk selv og media har brukt prisen 35.000,- for alt det er verdt.

Jeg har ikke lest noe sted at prisen kunne bli så høy som 49.000,- for å få med det man egentlig trenger i en slik bil.

 

Tull, de sa bilen kom til å koste 35 000 og det gjør den, de sa også at de regnet med at folk i gjennomsnitt ville havne på 46 000 med utstyr om jeg ikke husker feil. Det går virkelig ikke an å ta feil av det her, forventningene er bare helt feil i fra din side. 

Lenke til kommentar

https://www.theverge.com/2017/7/31/16069960/tesla-model-3-not-luxury-car-options-model-s

 

The big number surrounding Tesla’s Model 3 has been $35,000, which is the base price for the electric car. But there’s one big problem: barely anyone will pay that price, if they want a Model 3 with autopilot (which, let’s face it you do), or even a color other than black, according to screenshots of the Model 3 configurator posted in the Model 3 Owners Club.

 

The truth is the Model 3 costs $40,000 if you want a standard version with autopilot (an extra $5,000) in black with no other options. If you want a different color, add $1,000. And if you want a longer range ($9,000) to get over 300 miles per charge instead of 220, well now we’re at $50,000.

 

$50,000 for a midrange car.

 

If you’re new to cars, that isn’t exactly midrange car pricing, having clearly pushed into luxury sedan territory, with the likes of the Volvo S90 ($46,950) and Lexus GS ($46,310) and the Audi A6 ($47,600). Even the Model 3’s direct competition, the BMW 320i, maxes out at $47,175. And again, this is before adding the usual slate of premium options like leather seats, power adjustable seats and power folding side mirrors, and rear USB ports (another $5,000).

Lenke til kommentar

Ser at aksjeverdien sank 2% etter fredag. Ikke særlig mange som ble overbevist av det som ble skjedde på fredag? Forøvrig når man kan specce flere farger og andre detaljer på Model 3 vil nok prisen fort nærme seg, og kanskje passere 60.000 USD ifølge analyser fra Electrec og historisk data fra Tesla: Dette før frakt til Norge.

 

"The Autopilot/Self-driving options will also significantly increase the price. A buyer choosing only one of those options could easily see the price increase to $45,000 and both options could push the price to $55,000, based on the historical cost of Tesla’s options.

Then you can add aesthetic upgrades, like interior options, wheels, and paint, and the price can easily go past $60,000 for a fully-loaded Model 3. It would make sense with the base price of the Model S going over $70,000 later this month due to the discontinuation of the Model S 60. The average sale price of the Model S will therefore also go up – likely closer to $90,000."

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

 

Det går virkelig ikke an å ta feil av det her, forventningene er bare helt feil i fra din side.

Jeg er ikke akkurat alene å bli overrasket over hvor dyr bilen faktisk blir. Og for å nevnte det, 49.000,- er med _kort_ rekkevidde. Ekstra rekkevidde koster 9.000,- ekstra...

 

 

Nei, det er mange som tydeligvis har forventninger langt over hva som er rimelig. Alle andre forstår at når en sier at en bil skal koste 35 000 så er det for standard utgave uten utstyr. Det som dog er "problemet" er utstyrs pakkene, slik det er nå har en ikke mye å velge i mellom og derfor må en ut med en god del om en ønsker utstyr. Dette kommer dog sannsynligvis til å endre seg på sikt, nå vill de ha minst mulig variasjon i produksjonen. 

 

Skjønner at du er skuffet, men du har nok forventet alt for mye. 

 

Er forøvrig ikke kort rekkevidde, den er på nivå med Opel Ampera som er den eneste konkurenten, såvidt. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Både Musk selv og media har brukt prisen 35.000,- for alt det er verdt.

Jeg har ikke lest noe sted at prisen kunne bli så høy som 49.000,- for å få med det man egentlig trenger i en slik bil.

Du kunne ha lest det her: http://www.side3.no/motor/tesla-model-3-kundene-regner-med-priser-pa-en-halv-million-kroner/3423330302.html

Eller her: http://www.side3.no/motor/--lekket-prisliste-pa-tesla-model-3-er-ren-spekulasjon/3423319858.html (Jeg lagde denne listen. Jeg traff på litt, men bommet på andre ting.)

Lenke til kommentar

https://www.theverge.com/2017/7/31/16069960/tesla-model-3-not-luxury-car-options-model-s

 

The big number surrounding Tesla’s Model 3 has been $35,000, which is the base price for the electric car. But there’s one big problem: barely anyone will pay that price, if they want a Model 3 with autopilot (which, let’s face it you do), or even a color other than black, according to screenshots of the Model 3 configurator posted in the Model 3 Owners Club.

 

The truth is the Model 3 costs $40,000 if you want a standard version with autopilot (an extra $5,000) in black with no other options. If you want a different color, add $1,000. And if you want a longer range ($9,000) to get over 300 miles per charge instead of 220, well now we’re at $50,000.

 

$50,000 for a midrange car.

 

If you’re new to cars, that isn’t exactly midrange car pricing, having clearly pushed into luxury sedan territory, with the likes of the Volvo S90 ($46,950) and Lexus GS ($46,310) and the Audi A6 ($47,600). Even the Model 3’s direct competition, the BMW 320i, maxes out at $47,175. And again, this is before adding the usual slate of premium options like leather seats, power adjustable seats and power folding side mirrors, and rear USB ports (another $5,000).

 

Legg på ekstra for de bilene du henter pris for, og de får minst det samme pristillegget før man er fornøyd. Selv lekte jeg meg i går med å sammenligne den billigste BMW 3-serie sedan, og kom på over 600000,- med standardfelgene, noe som er mer enn 200000 over foreløpig dyreste versjon av TM3. 50000 USD er 395754,35 i følge Google.

 

Det er til sammenligning mer enn 3x prisen for en fullustyrt Hyundai Ioniq Electric. Og det er før man sammenligner kostnadene for å kjøre og eie bilen. Og jeg hadde garantert havnet godt over millionen med støste motor og de feteste felgene jeg kunne valgt, samt med BMW Individual-valgene.

 

Selv en nesten fullspekket TMS 75D, med vinterdekk inkludert (dekkene på minste og billigste felgene på begge sett, for å sammenligne likt med BMW'en jeg spekket) er da innen rekkevidde. Med finansiering kommer jeg fremdeles like bra eller bedre ut av det. Og sammenlignet med en bil til nærmere eller over millionen, så blir da en enda heftigere TMS aktuell, som også drar fra selv M3 i alle aktuelle situasjoner jeg vil komme i, så lenge man holder seg på vei, og ikke tar den på bane.

 

Toppfart er relativt uinteressant for meg så lenge den kan klare god motorveifart i alle land. Fri fart-eksperimentering på Autobahn er sikkert artig, men noe jeg klarer å begrense meg på.

 

Nå har jeg ikke reservert noen bil selv, men om jeg ville kjøpt en, så ville jeg valgt bilen uten autopilot-valgene foreløpig, og derved spart 8000 USD på det, og heller brukt pengene på å gå for det store batteriet.Autopilot kan aktiveres senere om det skulle være ønskelig, da all hardware er på plass, så det er ikke noe man må ha til å begynne med.

 

Valg av annen farge virket svært høyt sammenlignet med andre leverandører, så her ville jeg nok tatt standard sort, og heller levert den til foliering eller plasti-dipping (www.dipyourcar.com om du vil ha mere info om dette). Da får jeg den fargen jeg vil ha, samtidig som jeg bevarer den originale lakken frem til jeg enten vil legge på en ny farge eller rive det av og få tilbake originalfargen.

 

Er en viss leveringstid på denne, og det ryktes om en fullelektrisk 3-serie, samt at "spionbilder" tyder på at nye Leaf'en faktisk kan komme til å se bra ut, så er de spennende konkurrenter. Men om besparelser og annet er verdt mer enn tilgang til SC'ene til Tesla og den raske ladingen, samt at bilen ser langt lekrere ut, det må jeg nok i tenkeboksen om. Og tid har jeg ennå.

 

Det eneste negative for meg, er vel skjermen. hadde virkelig ønsket at de "bokset den inn" og derved integrert den inn i dashboardet istedet for å ta en Mercedes-variant med noe som ser ut som en billig ettermontert skjerm (riktignok langt større). Og noe data ville jeg hatt enten i ruta, standard dashboard-skjerm eller egen headup-skjerm, som viser aktuell/faktisk fart, fartsgrense på stedet, kalkulert rest-km yil destinasjonen og enkel navigasjonsinfo i form av piler som dukker opp når det er på tide å foreta en manøver (ta venstre/høyre eller rett frem og eventuellt filvalg der de leder til forskjellig destinasjon).

 

Edit: for moro skyld la jeg inn M3 med alle valg jeg kunne få med den interiørfargen jeg ville valgt, og kom da på 1297350,- eller nesten 1,3 millioner. For 1381850,- eller rundet av til 1,382 millioner ville jeg da fått en maks spekket P100D. Bortsett fra bakovervendte seter til 32300,- så jeg ikke flere valg å foreta. Med disse kommer jeg da opp i 1414150,-

Endret av Snowleopard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både Musk selv og media har brukt prisen 35.000,- for alt det er verdt.

Jeg har ikke lest noe sted at prisen kunne bli så høy som 49.000,- for å få med det man egentlig trenger i en slik bil.

For mange holder det minste batteriet fint. Du kan jo evt bare velge å oppgradere batteri og få den til 44k USD + vinterdekk. Jeg har greid meg fint i snart 4 år med Model S 60 som har kortere oppgitt rekkevidde enn minste batteri for Model 3. Min har 208 miles, 220 hos M3. Jeg har kjørte 290 mil i Norge, Sverige og Danmark på sommerferie før superladernettverket var like utbygd som idag. Fungerte utmerket. Aldri tom for strøm. Har kjørt over 40 mil på en lading (140 i forbruk i 80 sone i sommervær.) selv i verste vinterværet med type 20 minus og grei temp i kupe er rekkevidda minst 25 mil. Tror mange undervirderer hvor langt man kommer med EPA-syklus. Den er faktisk strengere enn hva du enkelt kan oppnå selv :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er forøvrig ikke kort rekkevidde, den er på nivå med Opel Ampera som er den eneste konkurenten, såvidt.

Test av Tesla M3 vs Bolt. TM3 med det store batteriet.

 

Nå har det anerkjente amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports satt Bolt i rekkeviddeduell mot 75 kWh-utgaven av Tesla Model S, og magasinet melder om at Bolt, med sitt 60 kWh-batteri, kom seirende ut.

 

Bolt nådde nemlig en rekkevidde på 402 kilometer (250 miles) i deres standardiserte tester. Det er 19 kilometer mer enn det offisielle rekkeviddeanslaget etter den relativt strenge amerikanske EPA-standarden, som for Bolt er på 383 kilometer.

 

Tesla Model S med 75 kWh-batteri har på sin side en EPA-rekkevidde på 417 kilometer. I Consumer Reports-testen ga Model S seg etter 378 kilometer.

 

Endret av indahla
Lenke til kommentar

 

Er forøvrig ikke kort rekkevidde, den er på nivå med Opel Ampera som er den eneste konkurenten, såvidt.

Test av Tesla M3 vs Bolt. TM3 med det store batteriet.

Nå har det anerkjente amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports satt Bolt i rekkeviddeduell mot 75 kWh-utgaven av Tesla Model S, og magasinet melder om at Bolt, med sitt 60 kWh-batteri, kom seirende ut.

Bolt nådde nemlig en rekkevidde på 402 kilometer (250 miles) i deres standardiserte tester. Det er 19 kilometer mer enn det offisielle rekkeviddeanslaget etter den relativt strenge amerikanske EPA-standarden, som for Bolt er på 383 kilometer.

Tesla Model S med 75 kWh-batteri har på sin side en EPA-rekkevidde på 417 kilometer. I Consumer Reports-testen ga Model S seg etter 378 kilometer.

 

Det er en model s som testes her..

Lenke til kommentar

Vi vet enda ikke hvor stort det største batteriet på TM3 er. Mange gjetter på ca 75 da Elon Musk tidligere har uttalt at TM3 sitt chassis ikke får plass til like store batterier som S og X og at vi neppe får se batterier særlig større enn 75kW som satt i en av demo TM3ene.

Det vil neppe bli flere battericeller i Model 3 med det første, men vi kan nok forvente at batterikjemien forbedres.

 

Den nyeste informasjonen tilsier at batteriet er ca 75,9 kWh brutto/73,5 kWh netto, og inneholder 4416 celler. Det som er interessant her er at om disse tallene stemmer, så er kjemien som benyttes *dårligere* enn det som benyttes i Model S/X i dag. Med samme kjemi som Model S/X og 4416 celler skulle batteriet vært ca 82 kWh. Og med fremtidige forbedringer i kjemi er det ikke urealistisk med 85 kWh og 90 kWh Model 3 innen noen år. Spørsmålet er bare om/når Tesla ønsker å rulle ut dette.

 

Når det gjelder grunnen til at de kunne gå for en dårligere kjemi - dette kan være relatert til batterilevetid eller kostnad. Jeg har kanskje mer tro på kostandsaspektet. Det er mulig de har redusert bruken av dyr Kobolt og Nikkel, for større andel av Aluminium e.l.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...