Gå til innhold

Lanserte lørdag: Dette lærte vi om Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

"For både Model 3 og Ampera-E er imidlertid ventetiden lang om du setter deg på lista nå. Tesla anslår levering «medio 2018 eller senere», mens Opels PR-sjef Stein Pettersen skriver i en SMS til Tek.no at deres forhandlere skriver kontrakter nå med levering i 2019. "

 

Hva Opel i Norge ønsker har tydeligvis ikke noe å si for leveransen av Ampera-e, GM har enkelt og greit stoppet produksjonen i sommer fordi Bolt ikke selger nok i USA: 

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=48287

 

I tillegg er det helt tullete av Tesla å si det tidspunktet, det er når de første får sine biler. Min står til denne estimerte leveringstiden og jeg reserverte samme dag og eier S. Bestiller en i dag må en nok legge til en god del måneder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Skulle gjerne ha sett at det var mulig å vinkle den skjermen mer mot fører.

Hensikten er vel for at den ikke skal brukes mens en kjører
Hvor er speedometeret om det ikke er på skjermen? Head up display?

Bilde og oversikt over noen av funksjonene på skjermen.

 

https://c1cleantechnicacom-wpengine.netdna-ssl.com/files/2017/04/Model-3-navigation-example.jpg

Endret av sir-alex
Lenke til kommentar

Hurtiglading på inntil 145kW stemmer dårlig med det som er oppgitt. 210 km på 30 minutter for den minste batteripakken (354km/55kWh?) tilsvarer 60% med en snitthastighet på 65kW. Den store batteripakken gir 55% av 75kWh(?) på 30 minutter som gir en snitthastighet på 82.5 kW. Lader du fra 0 til 90% blir nok snittet en god del lavere enn dette igjen.

Lenke til kommentar

Hurtiglading på inntil 145kW stemmer dårlig med det som er oppgitt. 210 km på 30 minutter for den minste batteripakken (354km/55kWh?) tilsvarer 60% med en snitthastighet på 65kW. Den store batteripakken gir 55% av 75kWh(?) på 30 minutter som gir en snitthastighet på 82.5 kW. Lader du fra 0 til 90% blir nok snittet en god del lavere enn dette igjen.

145 er maks, men laderne pr i dag kan ikke levere dette. Og den faller fort nedover. Det er ikke snakk om gjennomsnitt, det er snakk om peak. 

Lenke til kommentar

Å velge en annen bil en Tesla 3 nå, og ikke som en nr. 2 bil blir bare tull.

Tesla 3, langdistanse koster $44.000,- - $49.000,- < 352.000,- - 392.000,-. Med økende oljepris, så kommer dette fort ned til 308.000,- - 343.000,-. Eller enda billigere. Med superchargere er dette nr. 1 bil.

I tillegg så bilr det bare dumt å kjøpe en diesel eller bensin bil. Kommer MDG på vippen, så er deres politikk å forby salg av fossilbiler i 2020. Nytter ikke å kjøre fossilbil, om nærmeste bensinstasjon er Biltema, og man kun får bensin på 5 liters dunker....

Lenke til kommentar

Hurtiglading på inntil 145kW stemmer dårlig med det som er oppgitt. 210 km på 30 minutter for den minste batteripakken (354km/55kWh?) tilsvarer 60% med en snitthastighet på 65kW. Den store batteripakken gir 55% av 75kWh(?) på 30 minutter som gir en snitthastighet på 82.5 kW. Lader du fra 0 til 90% blir nok snittet en god del lavere enn dette igjen.

 

Superlader trenger man kun når man drar på langtur. Greit å lade i 40 min. Når man har kjørt over 30 mil.

Lenke til kommentar

Tviler på at grunnmodellen til 35000$ er spesielt interessant for det norske markedet. Du må legge til en pakke til 5000$ for å få oppvarmede seter. Skal du ha noen praktisk verdi av alle sensorene bilen er utstyrt med må du også legge til autopiloten til 5000$. Vil du velge annen farge en svart 1000$. Så jeg tror svært få biler vil komme på under 46000$ eller rundt 380000 kr av de som skal selges til Norge. Skal du ha større batteri er du oppe i 456000 kr.

 

Så prismessig vil den nok ligge noe over de bilene det sammenlignes med her.

Lenke til kommentar

 

Hurtiglading på inntil 145kW stemmer dårlig med det som er oppgitt. 210 km på 30 minutter for den minste batteripakken (354km/55kWh?) tilsvarer 60% med en snitthastighet på 65kW. Den store batteripakken gir 55% av 75kWh(?) på 30 minutter som gir en snitthastighet på 82.5 kW. Lader du fra 0 til 90% blir nok snittet en god del lavere enn dette igjen.

 

Superlader trenger man kun når man drar på langtur. Greit å lade i 40 min. Når man har kjørt over 30 mil.

Helt greit å stoppe å lade når man er på tur. Men samtidig greit å være klar over at model 3 med liten batteripakke i snitt lader langsommere enn det man er vant med for model S og X. Det igjen kan føre til mer kø ved superchargerene.
Lenke til kommentar

Dette er ikke en billig bil i USA. Du får en BMW 330i til samme prisen med samme utstyret. Eller en Alfa Romeo Giulia med 280 hk likt utstyrt. Denne konkurrerer med premium sportsmodeller i USA. At den derimot blir rasende billig i Norge er sant, og potensialet for kaos i det norske markedet er tilstede. Synd for de som kjøper overpriset e-Golf nå rett før Leaf 2 kommer. Neste år koster kanskje Leaf 2 under 250k.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en billig bil i USA. Du får en BMW 330i til samme prisen med samme utstyret. Eller en Alfa Romeo Giulia med 280 hk likt utstyrt. Denne konkurrerer med premium sportsmodeller i USA. At den derimot blir rasende billig i Norge er sant, og potensialet for kaos i det norske markedet er tilstede. Synd for de som kjøper overpriset e-Golf nå rett før Leaf 2 kommer. Neste år koster kanskje Leaf 2 under 250k.

Det stemmer ikke:

 

If you have been following, The Model 3 is still $35,000 in order to get roughly the same options as a BMW 330i with $43,950 MSRP

 

I tillegg kan en få en god del penger igjen på skatten ved å velge model 3.

Lenke til kommentar

Tviler på at grunnmodellen til 35000$ er spesielt interessant for det norske markedet. Du må legge til en pakke til 5000$ for å få oppvarmede seter. Skal du ha noen praktisk verdi av alle sensorene bilen er utstyrt med må du også legge til autopiloten til 5000$. Vil du velge annen farge en svart 1000$. Så jeg tror svært få biler vil komme på under 46000$ eller rundt 380000 kr av de som skal selges til Norge. Skal du ha større batteri er du oppe i 456000 kr.

 

Så prismessig vil den nok ligge noe over de bilene det sammenlignes med her.

Her er regnestykket mitt på det jeg skal ha i min Model 3.

 

"Long Range" Batteri Rekkevidde: 499 km 0-100: 5,1 sekunder Batteri garanti: 8 år eller 193.000 KM

 

Premium oppgraderings pakke   Premium oppvarmede seter. Wood dekor og to USB kontakter bak. 12 - veis elektrisk justerbare seter. Ratt og side speil egne kjøreprofiler Premium lydanlegg med mer kraft. Diskant og surround høyttalere. Subwoofer. Glasstak tonet med ultrafiolett og infrarød beskyttelse.  Automatisk dimming og oppvarmede sidespeil. Led tåkelys Midtkonsoll med lagring og docking for to smarttelefoner. Induksjonslading.

 

Farge

Midnight Silver Metallic

 

 

Dette er da modellen med størst batteripakke.

 

Totaltpris: 395.500,- NOK (Etter dagens USD Kurs)

Lenke til kommentar

Dette er ikke en billig bil i USA. Du får en BMW 330i til samme prisen med samme utstyret. Eller en Alfa Romeo Giulia med 280 hk likt utstyrt. Denne konkurrerer med premium sportsmodeller i USA. At den derimot blir rasende billig i Norge er sant, og potensialet for kaos i det norske markedet er tilstede. Synd for de som kjøper overpriset e-Golf nå rett før Leaf 2 kommer. Neste år koster kanskje Leaf 2 under 250k.

 

Rasende billig i Norge er nok ikke korrekt å si. Den blir dyrere enn de flest av konkurrentene hvis den skal ha matchende utstyr. Grunnmodellen er såpass strippet at den neppe er spesielt interessant å kjøpe. Du kjøper ikke en bil uten varme i setene i vinterlandet Norge. Og har du først kjøpt en bil som potensielt kan bli selvkjørende, velger du ikke en variant som ikke en gang har adaptiv cruisecontrol.
Lenke til kommentar

Snakkes en del om Ampera-e her. Jeg har prøvekjørt alle elbilene som er å få kjøpt i Norge pr idag. Hadde for ikke lenge siden en tur med Opelen der jeg kjørte litt "aktivt" på en landevei. Ble veldig skuffet og måtte ut for å se om mine mistanker var rett siden bilen føltes "gammeldags" å kjøre. Og ganske riktig,den hadde ikke uavhengig fjæring bak. Skyldes nok at dette jo er en Amerikaner(Chevrolet Bolt). Dessuten hadde den dårlige seter,men en ting var i orden og det var rekkevidden. Første gang(utenom Tesla) at jeg ikke følte rekkeviddeangst. Av det som leveres av el-biler i Norge i dag så er BMW'n klart best å kjøre etter min mening. Hadde virkelig tenkt å kjøpe Ampera,men den falt helt igjennom.Nå venter jeg spent på Tesla mod 3.

Lenke til kommentar

 

Tviler på at grunnmodellen til 35000$ er spesielt interessant for det norske markedet. Du må legge til en pakke til 5000$ for å få oppvarmede seter. Skal du ha noen praktisk verdi av alle sensorene bilen er utstyrt med må du også legge til autopiloten til 5000$. Vil du velge annen farge en svart 1000$. Så jeg tror svært få biler vil komme på under 46000$ eller rundt 380000 kr av de som skal selges til Norge. Skal du ha større batteri er du oppe i 456000 kr.

 

Så prismessig vil den nok ligge noe over de bilene det sammenlignes med her.

Her er regnestykket mitt på det jeg skal ha i min Model 3.

 

"Long Range" Batteri Rekkevidde: 499 km 0-100: 5,1 sekunder Batteri garanti: 8 år eller 193.000 KM

 

Premium oppgraderings pakke   Premium oppvarmede seter. Wood dekor og to USB kontakter bak. 12 - veis elektrisk justerbare seter. Ratt og side speil egne kjøreprofiler Premium lydanlegg med mer kraft. Diskant og surround høyttalere. Subwoofer. Glasstak tonet med ultrafiolett og infrarød beskyttelse.  Automatisk dimming og oppvarmede sidespeil. Led tåkelys Midtkonsoll med lagring og docking for to smarttelefoner. Induksjonslading.

 

Farge

Midnight Silver Metallic

 

 

Dette er da modellen med størst batteripakke.

 

Totaltpris: 395.500,- NOK (Etter dagens USD Kurs)

 

 

Det er uten oppgradert autopilot? Så folk som vil ha den med havner bortimot 450k?

 

Syns bilen i utgangspunktet ser ok ut, men kun en 15" skjerm på et stativ i midten får jeg fullstendig fnatt av. For minimalistisk og superkjip utførelse. Hadde skjermen vært integrert på en eller annen måte så kanskje. Men sånn det ser ut nå er grusomt. IMHO.

Lenke til kommentar

Rasende billig i Norge er nok ikke korrekt å si. Den blir dyrere enn de flest av konkurrentene hvis den skal ha matchende utstyr. Grunnmodellen er såpass strippet at den neppe er spesielt interessant å kjøpe. Du kjøper ikke en bil uten varme i setene i vinterlandet Norge. Og har du først kjøpt en bil som potensielt kan bli selvkjørende, velger du ikke en variant som ikke en gang har adaptiv cruisecontrol. 

 

Rasende billig er den vel ikke, men i forhold til elbiler generelt så er den ikke så verst mtp at denne (med longe range) er den første elbilen som kan erstatte fosilbilen hos mange av oss som bare vil ha en bil og ikke har råd til S/X/Audi EL/Jaguar EL. Når det kommer til selvkjøring så er dette noe jeg virkelig har lyst på, men som jeg får klare meg uten da 40k (autopilot) eller 63k (full autopilot) blir i det meste laget oppå den allerede økte prisen fra standardmodellen. Skal sies at jeg syntes det er spinnvilt å bruke 400k på bil i utgangspunktet. Det jeg har sett av brukte Model S av på finn så står det nesten "autopilot" på alle annonser, men veldig få som faktisk har betalt for softwaren og bare referer til at bilen har hardwaren tilgjengelig. Hvis tallet på antall aktiverte autopiloter på S/X er lavt (bare synsing fra min side) så blir det vel enda lavere på 3. 

Endret av joppzter
Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle gjerne ha sett at det var mulig å vinkle den skjermen mer mot fører.

Hensikten er vel for at den ikke skal brukes mens en kjører
Hvor er speedometeret om det ikke er på skjermen? Head up display?

 

 

Det er på displayet, i venstre hjørne

Nettopp, skjermen brukes under kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rasende billig i Norge er nok ikke korrekt å si. Den blir dyrere enn de flest av konkurrentene hvis den skal ha matchende utstyr. Grunnmodellen er såpass strippet at den neppe er spesielt interessant å kjøpe. Du kjøper ikke en bil uten varme i setene i vinterlandet Norge. Og har du først kjøpt en bil som potensielt kan bli selvkjørende, velger du ikke en variant som ikke en gang har adaptiv cruisecontrol.

Hvorfor ikke kjøpe bil uten varme i setene? Jeg bruker det aldri, og har aldri helt skjønt poenget.

 

I en Model 3 vil det være enda mindre behov for det enn i en fossilbil, ettersom man kan starte forvarming fra app.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...