Gå til innhold

Lanserte lørdag: Dette lærte vi om Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

 

Virker grei den. Ser bedre ut enn Opel, ellers får en mer for pengene å velge Opel.

 

Har denne forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift?

 

Og setene, er de ventilerte? Massasje?

 

Jeg bare lurer på hva du mener med at man får mer for pengene ved å velge Opel? Hva mer får man på den enn Tesla Model 3?

I Norge er dette billig biler, så pris har naturligvis høy vekt.

Opel har bra akselerasjon, så det "trenger" ikke være bedre.

Tesla har større lasterom, men er også ca 20% dyrere.

Opel har i tillegg har lengre rekkevidde.

 

Bilene er tilsvarende, og da er det den billigste som gir deg mest for pengene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge er dette billig biler, så pris har naturligvis høy vekt.

Opel har bra akselerasjon, så det "trenger" ikke være bedre.

Tesla har større lasterom, men er også ca 20% dyrere.

Opel har i tillegg har lengre rekkevidde.

 

Bilene er tilsvarende, og da er det den billigste som gir deg mest for pengene.

Model 3 ser ut til å bli billigere. Med kurs på ca 8 vil innstegsmodellen koste 280.000. Legg på levering og vrakpant, så havner den på kanskje 300.000 kroner. Ampera-e er da ca 15.000 kroner dyrere.
Lenke til kommentar

Virker grei den. Ser bedre ut enn Opel, ellers får en mer for pengene å velge Opel.

 

Har denne forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift?

 

Og setene, er de ventilerte? Massasje?

 

For nå er bilen bakhjulstrekk men firhjulstrekk kommer senere, setene har ikkje massasje men jeg vet ikke om de er ventilerte, tror ikke det.

Lenke til kommentar

 

"For både Model 3 og Ampera-E er imidlertid ventetiden lang om du setter deg på lista nå. Tesla anslår levering «medio 2018 eller senere», mens Opels PR-sjef Stein Pettersen skriver i en SMS til Tek.no at deres forhandlere skriver kontrakter nå med levering i 2019. "

 

Hva Opel i Norge ønsker har tydeligvis ikke noe å si for leveransen av Ampera-e, GM har enkelt og greit stoppet produksjonen i sommer fordi Bolt ikke selger nok i USA: 

http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=48287

 

I tillegg er det helt tullete av Tesla å si det tidspunktet, det er når de første får sine biler. Min står til denne estimerte leveringstiden og jeg reserverte samme dag og eier S. Bestiller en i dag må en nok legge til en god del måneder. 

Husk at X og S eiere får prioritert levering :)

Lenke til kommentar

Å velge en annen bil en Tesla 3 nå, og ikke som en nr. 2 bil blir bare tull.

Tesla 3, langdistanse koster $44.000,- - $49.000,- < 352.000,- - 392.000,-. Med økende oljepris, så kommer dette fort ned til 308.000,- - 343.000,-. Eller enda billigere. Med superchargere er dette nr. 1 bil.

I tillegg så bilr det bare dumt å kjøpe en diesel eller bensin bil. Kommer MDG på vippen, så er deres politikk å forby salg av fossilbiler i 2020. Nytter ikke å kjøre fossilbil, om nærmeste bensinstasjon er Biltema, og man kun får bensin på 5 liters dunker....

For for småbarnsfamilier med barnevogner, manglende hengerfeste i overskuelig framtid, ikke sykkelkrok. Sykkel på taket er uaktuelt for de fleste og sugekoppstativ på glasstak? Hilsen Model S eier som ønsket meg de ovennevte tingene, sykkelkrok og henger er store savn for meg nå...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

"For både Model 3 og Ampera-E er imidlertid ventetiden lang om du setter deg på lista nå. Tesla anslår levering «medio 2018 eller senere», mens Opels PR-sjef Stein Pettersen skriver i en SMS til Tek.no at deres forhandlere skriver kontrakter nå med levering i 2019. " Hva Opel i Norge ønsker har tydeligvis ikke noe å si for leveransen av Ampera-e, GM har enkelt og greit stoppet produksjonen i sommer fordi Bolt ikke selger nok i USA: http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=48287

 I tillegg er det helt tullete av Tesla å si det tidspunktet, det er når de første får sine biler. Min står til denne estimerte leveringstiden og jeg reserverte samme dag og eier S. Bestiller en i dag må en nok legge til en god del måneder.

Husk at X og S eiere får prioritert levering :)

Ja, jeg har S. Levering står til slutten av 2018.

Lenke til kommentar

Nei verken ventilert eller massasje, dette er en billig bil så skjønner ikke helt forventningene. Tesla gikk vekk i fra ventilasjon i setene for en stund tilbake ellers hadde nok model 3 fått det som oppgradering. 

 

 

Billig bil? Når ble 35 000 USD for en innstegsversjon med ikke altfor lang rekkevidde, helt uten avgifter, billig? Men det er en relativt rimelig inngangsport til elbilismen. Så får vi bare satse på at kvaliteten er langt bedre enn Model S og X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tviler på at grunnmodellen til 35000$ er spesielt interessant for det norske markedet. Du må legge til en pakke til 5000$ for å få oppvarmede seter. Skal du ha noen praktisk verdi av alle sensorene bilen er utstyrt med må du også legge til autopiloten til 5000$. Vil du velge annen farge en svart 1000$. Så jeg tror svært få biler vil komme på under 46000$ eller rundt 380000 kr av de som skal selges til Norge. Skal du ha større batteri er du oppe i 456000 kr.

 

Så prismessig vil den nok ligge noe over de bilene det sammenlignes med her.

Her er regnestykket mitt på det jeg skal ha i min Model 3.

 "Long Range" Batteri Rekkevidde: 499 km 0-100: 5,1 sekunder Batteri garanti: 8 år eller 193.000 KM

 Premium oppgraderings pakke   Premium oppvarmede seter. Wood dekor og to USB kontakter bak. 12 - veis elektrisk justerbare seter. Ratt og side speil egne kjøreprofiler Premium lydanlegg med mer kraft. Diskant og surround høyttalere. Subwoofer. Glasstak tonet med ultrafiolett og infrarød beskyttelse.  Automatisk dimming og oppvarmede sidespeil. Led tåkelys Midtkonsoll med lagring og docking for to smarttelefoner. Induksjonslading.

 Farge

Midnight Silver Metallic

 

 

Dette er da modellen med størst batteripakke.

 

Totaltpris: 395.500,- NOK (Etter dagens USD Kurs)

 

 

Det er uten oppgradert autopilot? Så folk som vil ha den med havner bortimot 450k?

 

Syns bilen i utgangspunktet ser ok ut, men kun en 15" skjerm på et stativ i midten får jeg fullstendig fnatt av. For minimalistisk og superkjip utførelse. Hadde skjermen vært integrert på en eller annen måte så kanskje. Men sånn det ser ut nå er grusomt. IMHO.

Hadde selv håpet at de fant en bedre løsning på den skjermen. Ser for meg endel stygge skader ved kollisjoner, da hjørnene på skjermen kommer i relativt utsatt posisjon. Mulig airbagen tar unna for dette ved første hodekast, men om man skulle rulle rundt, så hjelper vel ikke airbagen lengre.

 

Var også spent på bagasjeromsåpningen, men ser ikke ut som den er værre enn på BMW's 3-serie. Kapasiteten ser ut til å være større enn e330, men noe mindre enn øvrig 3-serie, men TM3 er vel inkludert oppbevaringsrommet fremme!?!

 

Bortsett fra rekkevidde, så yter den bedre enn 3-serie, inkludert 330 og e330, noe som må sies er greit, da den ser ut til å komme billigere ut i pris.

 

Det som blir veldig spennende å følge med på nå, er hva nye Leaf blir til, kan se ut som den blir en kvass konkurrent, og ikke minst hva BMWs kommende 3-serie electric kommer med på bordet. Pris og leveringstid vil kanskje være avgjørende for mange, selv om SC-nettverket til Tesla og autonomien er fordel Tesla sammen med OTA-oppraderingene.

 

Oppgradert Ioniq er også en mulig konkurrent, men dagens versjon med 28 kWt må nok litt ned i pris, skal den fortsatt være aktuell etter 2018 ihvertfall.

Lenke til kommentar

Billig bil? Når ble 35 000 USD for en innstegsversjon med ikke altfor lang rekkevidde, helt uten avgifter, billig? Men det er en relativt rimelig inngangsport til elbilismen. Så får vi bare satse på at kvaliteten er langt bedre enn Model S og X.

Du har rett i at den ikke er billig. Men den ligger ganske greit i pris sammenlignet med sine nærmeste fossile konkurrenter. F.eks: https://electrek.co/2017/07/31/tesla-model-3-vs-bmw-3-series/
Lenke til kommentar

 

Nei verken ventilert eller massasje, dette er en billig bil så skjønner ikke helt forventningene. Tesla gikk vekk i fra ventilasjon i setene for en stund tilbake ellers hadde nok model 3 fått det som oppgradering. 

 

 

Billig bil? Når ble 35 000 USD for en innstegsversjon med ikke altfor lang rekkevidde, helt uten avgifter, billig? Men det er en relativt rimelig inngangsport til elbilismen. Så får vi bare satse på at kvaliteten er langt bedre enn Model S og X.

 

 

Prisen i seg selv er ikke "billig", men drivstoffet er rasende billig sammenlignet med dagens alternativer. Dessuten yter den bedre enn langt dyrere konkurrenter, bortsett fra rekkevidde, men med tilgang til SC-nettverket og alt annet av hurtigladere, så er ikke rekkevidde like ille som for andre biler, selv de med tilsvarende rekkevidde, med mindre man planlegger tur til Nordkapp, Kirkenes eller Vardø,. Er ifølge Google Maps 407 km fra siste SC i Sørkjosen ved Storslett til Nordkapp, og 628 km fra samme lader til Kirkenes og 684 til Vardø.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei verken ventilert eller massasje, dette er en billig bil så skjønner ikke helt forventningene. Tesla gikk vekk i fra ventilasjon i setene for en stund tilbake ellers hadde nok model 3 fått det som oppgradering. 

 

 

Billig bil? Når ble 35 000 USD for en innstegsversjon med ikke altfor lang rekkevidde, helt uten avgifter, billig? Men det er en relativt rimelig inngangsport til elbilismen. Så får vi bare satse på at kvaliteten er langt bedre enn Model S og X.

 

 

Som sagt, det er en billig bil ift elbil med slike spesifikasjoner. Det er ikke noe S klasse akkurat.. 

Lenke til kommentar

 

 

Tviler på at grunnmodellen til 35000$ er spesielt interessant for det norske markedet. Du må legge til en pakke til 5000$ for å få oppvarmede seter. Skal du ha noen praktisk verdi av alle sensorene bilen er utstyrt med må du også legge til autopiloten til 5000$. Vil du velge annen farge en svart 1000$. Så jeg tror svært få biler vil komme på under 46000$ eller rundt 380000 kr av de som skal selges til Norge. Skal du ha større batteri er du oppe i 456000 kr.

 

Så prismessig vil den nok ligge noe over de bilene det sammenlignes med her.

Her er regnestykket mitt på det jeg skal ha i min Model 3.

 "Long Range" Batteri Rekkevidde: 499 km 0-100: 5,1 sekunder Batteri garanti: 8 år eller 193.000 KM

 Premium oppgraderings pakke   Premium oppvarmede seter. Wood dekor og to USB kontakter bak. 12 - veis elektrisk justerbare seter. Ratt og side speil egne kjøreprofiler Premium lydanlegg med mer kraft. Diskant og surround høyttalere. Subwoofer. Glasstak tonet med ultrafiolett og infrarød beskyttelse.  Automatisk dimming og oppvarmede sidespeil. Led tåkelys Midtkonsoll med lagring og docking for to smarttelefoner. Induksjonslading.

 Farge

Midnight Silver Metallic

 

 

Dette er da modellen med størst batteripakke.

 

Totaltpris: 395.500,- NOK (Etter dagens USD Kurs)

 

 

Det er uten oppgradert autopilot? Så folk som vil ha den med havner bortimot 450k?

 

Syns bilen i utgangspunktet ser ok ut, men kun en 15" skjerm på et stativ i midten får jeg fullstendig fnatt av. For minimalistisk og superkjip utførelse. Hadde skjermen vært integrert på en eller annen måte så kanskje. Men sånn det ser ut nå er grusomt. IMHO.

Akkurat det der jeg sliter med jeg også. Satt i en Model S og tenkte med engang hvor er luksusfølelsen. Jeg er en forkjempe for minimalisme men Model S føltes robbet innvendig. Og Model 3 har ikke noe instrumentpanel engang. Speedometeret er på skjermen.... hvordan akkurat det der kom seg gjennom de strenge sikkerhetsreglene i Norge lurer jeg på.

Lenke til kommentar

 

 

Virker grei den. Ser bedre ut enn Opel, ellers får en mer for pengene å velge Opel.

 

Har denne forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift?

 

Og setene, er de ventilerte? Massasje?

Jeg bare lurer på hva du mener med at man får mer for pengene ved å velge Opel? Hva mer får man på den enn Tesla Model 3?

I Norge er dette billig biler, så pris har naturligvis høy vekt.

Opel har bra akselerasjon, så det "trenger" ikke være bedre.

Tesla har større lasterom, men er også ca 20% dyrere.

Opel har i tillegg har lengre rekkevidde.

 

Bilene er tilsvarende, og da er det den billigste som gir deg mest for pengene.

 

 

Opel akselererer 0-100 km/t på  7,3 sekunder. Dette gjør Model 3 på 5,1 sekunder. (5,6 sekunder på minste batteripakken)

Tesla "Long range" edition som er dyreste med størst batteripakke er ca. 29.000 kr dyrere enn Opel Ampera (Uten utstyr). Det er riktig.

Ikke kom her å si at bilene er tilsvarende. Har selv sittet i en Opel Ampera E. Du skal lete lenge etter mer plastikk/duplo følelse du får i den bilen.Nå har jeg ikke sittet i en Model 3 enda, men ut fra hva de sier som har testet bilen osv. så virker det lovende!

Lenke til kommentar

Opel akselererer 0-100 km/t på  7,3 sekunder. Dette gjør Model 3 på 5,1 sekunder. (5,6 sekunder på minste batteripakken)

Tesla "Long range" edition som er dyreste med størst batteripakke er ca. 29.000 kr dyrere enn Opel Ampera (Uten utstyr). Det er riktig.

Ikke kom her å si at bilene er tilsvarende. Har selv sittet i en Opel Ampera E. Du skal lete lenge etter mer plastikk/duplo følelse du får i den bilen.Nå har jeg ikke sittet i en Model 3 enda, men ut fra hva de sier som har testet bilen osv. så virker det lovende!

Det må nevnes at vi ennå ikke har sett basisinteriøret. Men det oppgraderte interiøret ser ut til å passe fint inn i en premiumbil. Da kan vi håpe på at basisinteriøret ikke er mye dårligere.
Lenke til kommentar

 

 

 

Får man mer for pengene i en Opel? Den har ikke engang adaptiv cruisecontrol...

 

 

Tipper det er missforståelsen mellom EPA og NDEC. Altså tror folk Opel'en går myye lengre enn model 3 når det faktisk ikke stemmer. 

 

 

Ja, det er veldig tydelig. Opel Ampera og Volt produseres jo nesten ikke i det hele tatt og er etter mitt syn, kun en "gimmick" bil som må produseres for at de skal kunne selge store SUVer og Pickups i USA. Var veldig spent selv på Opelen før den kom, men den skuffet stort. Det samme var jeg med Model 3, og den skuffer ikke på noe i mitt hode. Akkurat det jeg trodde det ville bli, om enn en litt høyere pris enn jeg hadde trodd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...