Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye etterfylling av olje er vanlig?


Anbefalte innlegg

Jeg har liten erfaring med biler og vedlikehold av bil, da jeg ikke har vært bileier særlig lenge, og det først er nå at bilen har hatt en viss verdi.

 

Kan noen gi et anslag for hvor mye motorolje en moderne bensinbil normalt må etterfylles med ila. ett år? Jeg synes det er jævlig vanskelig å bedømme motoroljenivået, så et visst anslag hadde vært greit.

 

Jeg vet ikke om det er vanlig å ikke etterfylle noe mellom hver 1 års service, om man vanligvis må etterfylle 1, 2 eller 4 liter, for å si det sånn.

 

I mitt tilfelle så er det en Qashqai 1,2L bensinmotor som kjøres daglig, men nesten bare korte strekninger.

Endret av Augural
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peil oljen når motor er varm og bilen står flatt. Da ser du godt om det trengs å etterfylles olje. Moderne biler bruker veldig lite olje, og det er ikke mye/ofte du må gjøre dette.

 

Min erfaring med peilepinnen er dårlig. Jeg regner med at jeg må innom verksted bare for å få klarhet i det, men jeg ønsker en liten "sanity check" her.

 

Hva vil "ikke mye/ofte" si? Jeg forstår at ulike biler og ulike bruksmøsnter har ulike forbruk, men for meg kan "ikke mye/ofte" bety aldri eller at jeg sannsynligvis må fylle en liter i året for å unngå skade på motor.

Endret av Augural
Lenke til kommentar

 

Peil oljen når motor er varm og bilen står flatt. Da ser du godt om det trengs å etterfylles olje. Moderne biler bruker veldig lite olje, og det er ikke mye/ofte du må gjøre dette.

 

Min erfaring med peilepinnen er dårlig, og derfor ønsker jeg også en "sanity check".

 

Hva vil "ikke mye/ofte" si? Jeg forstår at ulike biler og ulike bruksmøsnter har ulike forbruk, men for meg kan "ikke mye/ofte" bety aldri eller en liter i året.

 

 

Om bilen din er av rimelig ny årgang skal du ikke trenge å etterfylle olje mellom hver gang du tar oljeskift på den, forutsatt at motoren din virker som den skal. Så om du sier du tar oljeskift et sted mellom hver 5 og 10 000 km så er det ikke grunn til å etterfylle oljen.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig forskjellig, også individuelt innen et og samme bilmerke med de samme motorene. Er medlem i noen grupper både på FB og på et par andre fora, så forskjellene er faktisk ganske store. Nå kjører jeg et merke med VAG motor i (Skoda), og for den bilen jeg har nå så har jeg ikke etterfylt olje i det hele tatt. Bilen var på sin første service da den var 1 år og 2 mnd (2016 modell), og hadde da kjørt ca 29.000km, og det var såvidt det var synlig at det hadde minket på peilepinnen. 

Min forrige bil derimot med motor fra det samme konsernet måtte jeg etterfylle 0,5 ltr etter ca 1 år og noe rundt 15.000km.

Begge bilene har VAG sine Longlife serviceintervaller, 30.000km eller 2 år.

 

Men jeg har lest om flere stykker som har etterfylt olje ganske mye og ofte på de samme motorene som jeg har hatt, begge er forøvrig bensinmotorer.

 

Før det så hadde jeg Opel og NIssan, og ingen av dem behøvde jeg å etterfylle olje på i det hele tatt i mellom serviceintervallene, som der var 15.000km eller 1 år, alle bilene her har også bensinmotorer.

 

Så ingen fasit kan settes opp her, enkelte motorer bruker betydelig mer olje enn andre. Enkelte bilmerker synes jeg også tillater et høyere forbruk av olje enn andre, før de er villige til å gjøre noe med det, VAG er et av dem etter hva jeg har lest.........

 

 

EDIT:

Forøvrig så synes jeg derimot at det er helt pyton å peile olje på Skodaen jeg har nå, peilepinnen er sort og det gjør det jo omtrent helt umulig å se oljenivået om lyset ikke er det rette slik at en kan se den blanke oljen mot den relativt blanke og sorte peilepinnen........

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig så synes jeg derimot at det er helt pyton å peile olje på Skodaen jeg har nå, peilepinnen er sort og det gjør det jo omtrent helt umulig å se oljenivået om lyset ikke er det rette slik at en kan se den blanke oljen mot den relativt blanke og sorte peilepinnen........

 

Peilepinnen min er svært mørk og blank nederst. Der jeg (tror jeg) skal peile så er det veldig trangt og vanskelig å komme til, og jeg synes det er litt uklart nøyaktig hvor langt jeg skal presse pinnen. Jeg vet ikke om jeg bøyer stanga når jeg presser de siste 2 cm eller om de 2 cm må til for å nå bunnen. Jeg har testet å dyppe den ned i ren motorolje på kanne for å se hvordan skillet blir da, og da ser jeg et relativt tydelig skille i sollys, men jeg kan ikke se et tydelig rett skille når jeg peiler på bilen min, og antar at peilepinnen kanskje skraper borti veggene fordi det er trangt. Det kan også være flekker lenger oppe så jeg skjønner ikke helt greia. Jeg ser rett og slett ikke hvor skillet er. Jeg synes hver måling viser olje på forskjellige steder.

Endret av Augural
Lenke til kommentar

Du skal trykke peilepinnen helt ned når du måler. Trekk pinnen ut, tørk av den med en ren fille, sett den inn (helt inn) og trekk den ut igjen. Da der det lett å lese av oljenivået.

 

Forbruket varierer mye. Nye biler kan bruke litt de første 1000 kilometrene. Gode biler (der alt er OK) bør bruke ca 0 mellom skiftene, men noen trenger litt etterfylling innimellom. Dersom din bil bruker mer enn ca 0,5 liter pr 1000 km, er det grunn til bekymring.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Peilepinnen skal trykkes helt ned. Om du synes det er vanskelig å få lest av (noen ER vanskelige) kan et triks være å ta opp peilepinnen når du parkerer etter en kjøretur der motoren har blitt skikkelig varm. La gjerne peilepinnen stå i peilerøret, men ha den i så høyt opp som mulig, ta den helt opp og tørk av den før du setter den delvis på plass igjen. Neste gang du skal kjøre eller i alle fall noen timer senere dytter du peilepinnen helt ned og drar den helt ut og leser av nivået umiddelbart. Ikke snu peilepinnen, da renner avlestningspunktet oppover. Er det fremdeles vanskelig å lese kan du gjøre det samme, men i stedet for å lese av nivået legger du peilepinnen på et papir og ser hvor langt opp peilepinnen avsetter motorolje.

Lenke til kommentar

Uansett om du kjører ny bil eller ikke, så er jo peilepinnen første og beste måte å se at motoren din fungerer som den skal.

Det er der du ser om motoren har nok olje, om det er lekkasjer, vann i oljen og andre ting.

 

Som bileier bør du regelmessig peile oljen, på alle biler du eier, samt sjekke nivået på diverse væsker osv.

 

Lær deg å bruke peilepinnen, det er ikke rakettforskning.

Enkelte kan være litt vanskelige å komme til, samt vanskelige å lese av, men de er konstruert for å brukes, og med litt trening bør alle klare å bruke pinnen sin.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Helt enig med dere som skriver at peilepinnen er det rette og eneste «instrumentet» som kan gi en fasit på oljenivået, og i tillegg også vise misfarging på oljen. Da er det så utrolig irriterende at Skoda har valgt en sort blank peilepinne som kamuflerer både oljenivået og en evt. misfarging på en meget effektiv måte.

 

Dette er for å bruke Skoda sitt eget slagord med en liten vri, Simply (NOT) Clever i det hele tatt.

 

Om det er det samme for Audi, Seat og VW i tillegg på nyere biler vet jeg ikke, peilepinnen var i hvert fall sølv/alufarget på min forrige bil fra det samme konsernet (VW) som var en 2014 modell.

Lenke til kommentar

Dessverre ikke noen oransje merker på peilepinnen til min bil, og som nevnt tidligere så er den blank i tillegg, så det er veldig vanskelig å se oljenivået. Ser jo kun «forhøyningen» av væskenivået, og om det ikke er det rette lyset, så er det jo omtrentlig helt håpløst. Hjelper jo ikke akkurat at øynene ser bedre og bedre på lengre avstand heller ;) 

Lenke til kommentar

Det enkleste er kanskje at du peiler olje ett par ganger i måneden og følger med på oljenivået. Tar ett minutt og du blir kjent med forbruket på nettopp din bil.

 

Selv peiler jeg ved hver fylling stort sett siden 3.2 literen min er glad i olje og bruker opp mot en liter pr 10000 km. Men på den forrige 1.6 literen min var det lite behov før nærmere 40000 km.

 

Se også i håndboken til bilen da det bruker å stå noe om forventet oljeforbruk versus kjørelengde.

Lenke til kommentar

Her er en artikkel du bør lese.

http://www.tv2.no/a/7118236/

BMW oppgir opptil en liter på 120 mil noe som er mye men det kommer an på kjøringen, når jeg bodde i byen å det ble mye små kjøring gikk det muligens 0,5-1.5 liter i året med 12000 km etter jeg flyttet på "landet" kjører ekstremt sjeldent under 12 km på en tur er det snakk om et par desiliter på samme kjørelengde. 

Så konklusjonen min er hyppig kaldstart økt oljeforbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...