Gå til innhold

Hjelp til valg av hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Ok. Vet ikke om så mye annet som er så detaljert og ekstrovert som X-serien til prisen, så da har du vel kanskje bare andre preferanser til lydbildet. De er vel også designet for å ikke høres for piggtråd ut, selv om de etter mitt syn også kan høres ille ut hvis man vil. Beste er egentlig å ta med sin egen musikk og demolytte på flere hos forhandler for å finne det du liker. Et alternativ kan være AudioQuest NightHawk. Disse testet jeg for en stund siden, og de hadde en fin signatur og er superbehagelige å ha på.

Hvis du vil ha mer 1 KHz bite så er det fikset på de nyere NightOwl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne kanskje vært noe jeg sjekka ut, om ikke de var 3 ganger budsjettet :p

 

Hadde jeg hatt annet utstyr, eller kjent noen som hadde, så skulle jeg tatt de med og testa dem. Kan jo bare være at det er 100% missmatching på utstyret. 

 

Helt greit at EQ kan gjøre mye, men skal jeg være nødt til å lage minst 10 forskjellige profiler og bytte mellom dem hele tiden da?

 

Kanskje jeg har blitt skjemt bort alt for mye av stereoanlegget...

 

 

På den annen side, kan jo hende at Fidelio X2 ikke er noe for meg og mine ører. Noen som har forslag til alternativer? Eller bare gå for den andre folkemodellen Beyerdynamic DT770...

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

X2 er bedre lydmessig enn DT 770. Begge to overgås med letthet av Fostex TH-X00 etter mine ører. Rett og slett mer kos med musikken med sistnevnte par.

Og hvordan er de bedre? Hvis ikke jeg tar helt feil, så er Fostex TH-X00 hodetelefoner til $600. Et lite stykke unna et budsjett på 2000kr...

Lenke til kommentar

Jeg har X2 selv, og knota mye med EQ før jeg skaffet meg en DAC. Spiss øvre mellomtone og rotete lydbilde i mer kompleks musikk.

 

I dette innlegget ser du hvilke innstillinger jeg endte opp med.

 

Lydkortdelen i hovedkortet mitt var rett og slett ikke bra nok til å drive disse. Endte med å kjøpe en Audioquest Dragonfly Red. Den funker for meg, og jeg trenger ikke flikke på frekvenskurven lenger, men jeg har ikke sammenlignet med noe annet, så det kan godt være du finner bedre matcher. For halve prisen får man også Dragonfly Black, som sikkert gjør nytta.

 

Komboen med X2, Dragonfly og Tidal Masters i MQA gjorde at lyd plutselig ble gøy igjen. Spotify høres rimelig tamt ut da.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Det integrerte lydkortet var aldri meningen at Skulle bli brukt til å drive dem. Det var bare for å gjøre en test.

 

Har faktisk testet Audioquest Black og red ved en tidligere anledning. Black synes jeg var dårligere enn SB ZxR og red hørtes ut som var på samme nivå, bare litt annerledes.

 

Uansett har jeg ikke tenkt å bruke masse tid og eventuelt penger på å få et par hodetelefoner til å høres bra ut, så jeg tror jeg bare skal levere dem tilbake og prøve noe annet

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

Da var Fidelio X2 levert tilbake, og jakten fortsetter!

 

Om vi bare ignorerer alt annet og fokuserer på mellomtonene. Er det noen hodetelefoner der ute med bra mids? Helst innafor budsjettet så klart. Skulle det være natt og dag, død og liv, så skal jeg vel alltids kunne øke det litt, men å tre doble budsjettet har jeg ikke sjans til.

Lenke til kommentar

 

X2 er bedre lydmessig enn DT 770. Begge to overgås med letthet av Fostex TH-X00 etter mine ører. Rett og slett mer kos med musikken med sistnevnte par.

Og hvordan er de bedre? Hvis ikke jeg tar helt feil, så er Fostex TH-X00 hodetelefoner til $600. Et lite stykke unna et budsjett på 2000kr...

 

 

De er nok dyrere, ja. Bedre på detaljer, mellomtone og bass, men dårligere på komfort enn DT 770. Jeg ville valgt DT 770 fremfor X2 på grunn av at X2 presset for mye på hodet mitt.

 

Kanskje Audio-Technica ATH-M50x kan være noe for deg, jeg har ikke prøvd dem.

Endret av oOF
Lenke til kommentar

Har lest en del om ATH-M50X, men har på følelsen at de fort er like "oppskrytt" som X2.

 

Har sjekket bruktmarkedet, men det jeg har sett så langt som ikke var slitt i fillebiter var hodetelefoner langt over budsjettet (selv brukt). Innenfor budsjettet var det fort mye som kunne trengt bytte av ting, spesielt puter, og da er jo fort totalsummen oppe der at jeg kunne nesten like gjerne kjøpt nytt.

 

En annen fordel med å kjøpe nytt er jo at alle steder har enten angrerett eller åpent kjøp, så faller de ikke i smak kan jeg bytte dem.

Lenke til kommentar

Beyerdynamic er bra, men den mangler noe på bassen (i at den er fraværende) etter mitt syn. Stikk innom et sted hvor de har til demo og prøv ut selv først er min anbefaling. Kanskje den er midt i blinken for deg. 32, 80 eller 250 ohm utgaven; avhenger veldig av hva du skal bruke den til (på hvilket utstyr).

Lenke til kommentar

Er ganske begrensa med steder i nærheten der jeg kan få prøvd ut hodetelefoner før kjøp. Nærmeste er vel Hifi klubben. Jeg bor i Horten, Vestfold. 

 

 

Kommer til å bli brukt med et Creative Sound Blaster ZxR, men skal ikke se bort i fra at det blir forandringer her etterhvert. Frem til nå har jeg brukt et Qpad QH-90 først og fremst til gaming, men også til musikk når det ikke har passet eller sømmet seg å bruke anlegget. Så vidt jeg har forstått det er disse basert på Takstar Pro 80.

Lenke til kommentar

Analyserer man den tekniske biten rundt MQA ser man fort at en god 16 bit wav fil er å foretrekke. Både mht kvalitet og avspilling. Hvis denne versjonen høres bedre ut så er det ikke formatet MQA som gjør magien, heller den jobben som er gjort i forkant før transfer. En automatisk psykoakustisk rensing av signalet vil vel kunne gjøre den litt mindre muddy. Som regel ligger problemet i  dypbassen og opp til ca 400 Hz som du kan fikse selv med å dra dette ned, så lenge grunnmixen og mastringen er velbalansert og du har en ok kjede på din side.

 

Edit: MQA må ikke forveksles med MQS som er er god standard.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

TGB: Har du forsøkt å høre på Lioness med Spotify eller Tidal med utstyret ditt? Synes lyden der er veldig grøtete og mistenker at det vil høres dårlig ut uansett hvor highend utstyr man har. Skulle ønske Tidal skaffet en Master/MQA av denne plata.

Du må kjøre Tidal HiFi i exclusive mode; det høres ikke grøtete ut på utstyret faktisk (noe det gjør på 95% av alt jeg har testet) - det som er testen :) Skal legges til at lydsignaturen på dette albumet er kjempeproblematisk å reprodusere bra. Jeg trodde i utgangspunktet det var crap opptak; men det stemmer ikke. NB! CD'en (FLAC) er minimalt bedre enn Tidal HiFi. Albumet krever noe av det beste på alle ledd i kjeden for å bli reprodusert korrekt, og albumet har fantastisk lyd når det blir reprodusert korrekt!

 

Edit:

Spotify har så crap lyd at jeg prøver å unngå Spotify så mye jeg kan. Det er t.o.m. verre en iTunes ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ref Spotify og Tidal, jeg synes det er trist at folk flokker seg til Spotify - det kan i det lange løp ende opp med at vi mister alternativer med CD-lyd og skikkelig fokus på avspillingskvalitet (det er ikke bare Spotify kilden som er komprimert som er problemet, det er også avspilleren er virkelig dårlig vs Tidal sin).  Markedet ønsker ikke skikkelig lyd på streaming, jeg skjønner det ikke!!!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ref Spotify og Tidal, jeg synes det er trist at folk flokker seg til Spotify - det kan i det lange løp ende opp med at vi mister alternativer med CD-lyd og skikkelig fokus på avspillingskvalitet (det er ikke bare Spotify kilden som er komprimert som er problemet, det er også avspilleren er virkelig dårlig vs Tidal sin).  Markedet ønsker ikke skikkelig lyd på streaming, jeg skjønner det ikke!!!

 

Føler jeg kan kommentere dette. Har de siste dagene prøvd Tidal, for å se om det kunne være en utfordrer til Spotify. Hittil er det bare på et punkt jeg kan si at Tidal er bedre, og det er på lydkvaliteten. Ellers så er brukervennligheten og interfacen helt fette ubrukelig sammenlignet med Spotify. Jeg velger å vente på at Spotify kommer med lossless enn å gå over til Tidal. For mer knotete og buggy løsning skal men lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...