Gå til innhold

Hjelp til valg av hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste tipset er å prøve hodetelefoner selv og finne det du liker best.

Hvis du kjøper hodetelefoner basert på anmeldelser og tester kan du like gjerne trille en terning :-)

Helt klart eneste måte å gjøre det på, min mistanke er at trådstarter ikke blir fornøyd med noe i gitt prisklasse (basert på ønsket lyd og kritikk av de han har prøvd allerede).

Lenke til kommentar

Greit med begrensninger, men er forskjell på en begrensning og noe man får vondt i øra av. 

 

Det burde være mulig å finne noe rundt budsjettet som er brukbart, spørsmålet er bare hva. Har tenkt litt, og det kan hende jeg kanskje bør se på lukka hodetelefoner. Jeg er mer vandt med den type lyd de har, men skulle gjerne hatt noe som gav litt bedre lyd enn headsettet jeg bruker nå. Å finne hodetelefoner til rundt 2000,- som er en stor oppgradering fra et headsett til rundt 700,- burde jo være mulig. 

Lenke til kommentar

Kvaliteten varierer like mye som preferansene. Når du kommer opp til et visst nivå er det som regel mindre og mindre å hente, og du spikker i realiteten på treflis til slutt. Du må finne ditt komfornivå etter hva som er riktig for deg.

 

HD650 er jo en klassiker som er temmelig mild på øret og som gir en fullkroppslyd uten å være slitsom. Den kan dra nytte av litt boosting i bass og diskant i forhold til trenden i dag. Denne brukes gjerne i timesvis om gangen.

 

DT-serien går for å være litt hard/harsk av seg og er ikke primært designet for unge folk, men denne egenskapen minker oppover i serien. Er du misfornøyd med 990 er du relativt kresen. Personlig likte jeg DT 880 Pro ganske godt. I alle fall en del bedre enn DT 770.

 

Gi også hodetelefonen litt tid så du blir vant med den.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Før man dømmer hodetelefoner nord og ned; så kan det erfaringsmessig være en fordel å la dem "spille seg inn" i noen dager først. Vet det er masse meninger her, men min erfaring er at ting vanligvis ikke høres helt bra ut (uansett prisnivå) når de kommer fra fabrikk og man plugger dem rett inn. Det er bevegelse; og ting må få myket seg opp litt før de leverer som de skal.

 

Dette prøvde jeg selv etter å ha eid Audeze LCD-XC (lukket hodetelefon) i et halvt års tid; til jeg kjøpte en nytt sett for å bruke på jobb. Benyttet muligheten til å sammenligne - de var veldig forskjellige i starten; etter noen dagers bruk ble de tilnærmet identisk. Også opplevd tilsvarende etter å ha byttet høyttaler element (mellomtone) på den ene høyttaleren for en del år siden. Det var natt og dag; trodde først noe var galt med det nye elementet (de målte t.o.m. forskjellig med dB-måler). Etter et par dager var alt som det skulle også her.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Bruker du fortsatt kilde, eller bruker du soundblastern? Det er lite vits i å bruke tusenvis på hodetelefoner hvis kilden fortsatt gir lyd du ikke liker, eller kilden ikke driver hodetelefonene godt nok.

Dette er faktisk et veldig relevant poeng; om det er soundblaster-lyden du ikke liker - vil den sannsynligvis bli et problem for deg uansett. Hekt opp hodetelefonene hos noen som har ekstern amp/dac kan være et godt steg for å bekrefte/avkrefte dette (om de i tillegg kjører SPDIF istedenfor USB kan det også være en fordel; USB er et problematisk grensesnitt å få bra)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kjenner ingen som har det dessverre, men jeg kan jo prøve dem på den gamle Pioneer CD spilleren jeg har. Forsterkeren min har dessverre ikke hodetelefonutgang. 

 

Tja, hadde "soundblaster-lyden" vært så forfærdelig, så hadde jeg vel ikke likt å høre på stereoanlegget mitt som det fôrer heller? 

Lenke til kommentar

"Buy cheap, buy twice" er det noe som heter :p

 

Halvlukket som Audioquest nighthawk kan jo være noe for deg. God bass og ikkje evig skarp diskant som f.eks Sennheiser HD700. Koster vel 4500-5000kr.

 

Beyerdynamic DT 770pro er jo legendariske som er lukket og koster 15-1700kr. Rimelig mange i verden som digger disse. Jeg har hatt mine Dt770pro siden 2005, og de lever i beste velgående enda. Bare skifta puter på dem. Kabelen er også like hel.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Helt klart, men var noe med "behov" også. Hadde det vært for å erstatte stereoanlegget, så hadde det nok blitt et mye større budsjett.

 

 

Men jeg er egentlig bare ute etter en litt bedre/sprekere opplevelse enn jeg har med gaming headsett de tilfellene jeg må ty til hodetelefoner. Feks etter elleve på kvelden ;)

 

Jeg er nok en sær type, så kanskje se om jeg finner et sært produkt! Endte jo tross alt opp med PSB Image T6 fremfor Klipsch RF-62 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...