Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter: Spørsmål, anbefalinger og diskusjon


Lakus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har hatt allergiske reaksjoner som de vet/tror kan relateres med damping? Enten det er pg, vg, eller smakene?

 

Skal først prøve ut juice uten nikotin. Er smakene på f.eks. friskedrag og damping gode? I forhold til andre steder kvalitetsmessig, når det kommer til uten nikoti?. Har noen prøvd "double shots" som som jeg ser enkelte i utlandet tilbyr?

Endret av walkinbalance
Lenke til kommentar

Får bare feil på lenkene dine. Sikkert derfor folket har problemer med å svare. Men kort forklart vedr ohm.

Hvor lavere motstand det er, hvor høyere temperatur får du. Passer forbrenneren til tanken du bestiller kan du bruke alle ohm typer. Det handler om smak og behag.

Ja, de virket visst ikke, nei.. Men da fikk jeg jo uansett svaret allikevel. Da tar jeg og bestiller meg e-sigarett! :)
Lenke til kommentar

Noen som har hatt allergiske reaksjoner som de vet/tror kan relateres med damping? Enten det er pg, vg, eller smakene?

 

Skal først prøve ut juice uten nikotin. Er smakene på f.eks. friskedrag og damping gode? I forhold til andre steder kvalitetsmessig, når det kommer til uten nikoti?. Har noen prøvd "double shots" som som jeg ser enkelte i utlandet tilbyr?

 

Har dampet nå en måned. Så langt ingen allergiske reaksjoner.

Siden jeg er tidligere røyker har jeg ikke testet smaker uten nikotin. Det jeg vet er at alle væsker man bestiller fra for eks. Liberty Flights velger du nivå selv. Dem har flere gode smaker, og kan anbefales.

Lenke til kommentar

 

Noen som kan forklare hvorfor min e-sig av og til føler skyter gnister inn i munnen? Kjennes som små støt (strøm?) som treffer meg midt på tungespissen.

 

Hva slags e-sig har du ?

Er den metall så det faktisk KAN være strøm ?

 

Munnstykket og batteriet er adskilt med et plastrør (tanken) Og inni er det en slags gummihylse som isolerer og holder disse to metalldelene adskilt. Jeg tenkte i retningen kanskje konsens som ble skutt ut av munnstykke?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan forklare hvorfor min e-sig av og til føler skyter gnister inn i munnen? Kjennes som små støt (strøm?) som treffer meg midt på tungespissen.

 

Hva slags e-sig har du ?

Er den metall så det faktisk KAN være strøm ?

Munnstykket og batteriet er adskilt med et plastrør (tanken) Og inni er det en slags gummihylse som isolerer og holder disse to metalldelene adskilt. Jeg tenkte i retningen kanskje konsens som ble skutt ut av munnstykke?

 

Da vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Hva er fordelen/ulempen med fordamperhoder som har 2 veker (4 tråder)? Er det generelt bedre for smak?

 

Skulle også gjerne visst hva fordampere med lav/høy ohm har å si. Synes det kunne kommet frem på shop´n, ingen som vet det uten videre

 

Ser ikke liste over ingredienser som smakstilsetninger på damping.no. Er kanskje vanlig og ikke opplyse om, men seriøst.. hvorfor ikke bare la det stå for de som lurer? Finnes ulike smaker som er mer usikre enn andre, vært fint og fulgt utviklingen i takt med forskningen. Står det på flasken, tru?

Endret av walkinbalance
Lenke til kommentar

Hva er fordelen/ulempen med fordamperhoder som har 2 veker (4tråder om jeg har forstått det rett)? Er det generelt bedre for smak?

 

Skulle også gjerne visst hva fordampere med lav/høy ohm har å si. Synes det kunne kommet frem på shop´n, ingen som vet det uten videre

 

2 coils betyr vanligvis bedre smak og større dampmengde pga to coils som fordamper juice samtidig. To coils der hvor hver coil er på 2ohm betyr også at den totale ohm'en er på 1.

 

Lav ohm gjør at du trenger lavere volt for å oppnå god varme og dampmengde. Om du har høyere ohm trenger du høyere volt for å få den samme varmen. Jo lavere ohm, jo fortere tappes gjerne batteriet ditt for strøm (grovt forklart), så det blir en balansegang mellom hvor mye damp du vil ha og hvor ofte du vil bytte batteri.

 

 

Noen som kan forklare hvorfor min e-sig av og til føler skyter gnister inn i munnen? Kjennes som små støt (strøm?) som treffer meg midt på tungespissen.

 

Det er sannsynligvis ikke gnister, for om det er gnister så ville hele coilen din sluttet å fungere etter første gang det skjedde. Det er sannsynligvis små dråper av varm juice som sprutes oppover og som treffer tunga di. Det skjer fra og til, avhengig av hva slags utstyr man bruker osv. Ikke noe farlig MAO.

 

Hilsen dvadland og Lakus :new_woot:

Lenke til kommentar

 

2 coils betyr vanligvis bedre smak og større dampmengde pga to coils som fordamper juice samtidig. To coils der hvor hver coil er på 2ohm betyr også at den totale ohm'en er på 1.

Lav ohm gjør at du trenger lavere volt for å oppnå god varme og dampmengde. Om du har høyere ohm trenger du høyere volt for å få den samme varmen. Jo lavere ohm, jo fortere tappes gjerne batteriet ditt for strøm (grovt forklart), så det blir en balansegang mellom hvor mye damp du vil ha og hvor ofte du vil bytte batteri.

 

Takker for svar

Men kan det bli 2 much, for kraftig smak med to veker? Regner med juicen blir raskere brukt opp også?

 

Så ohm påvirker levetiden, men kan den ha noe å si på dampen?

 

Ser ikke liste over ingredienser som smakstilsetninger på damping.no. Er kanskje vanlig og ikke opplyse om, men seriøst.. hvorfor ikke bare la det stå for de som lurer? Finnes ulike smaker som er mer usikre enn andre, vært fint og fulgt utviklingen i takt med forskningen. Står det på flasken, tru?

 

Hadde likt og prøvd en e sigarett på størrelse med en ekte. Klar over smaken vil bli annerledes i forhold til de andre modellene, men i hvilken grad funker det sånn objektivt? Hva er den største forskjellen, som du savner på noe fast?

Endret av walkinbalance
Lenke til kommentar

Takker for svar

Men kan det bli 2 much, for kraftig smak med to veker? Regner med juicen blir raskere brukt opp også?

Neida, en så drastisk forandring er det ikke. Det går med mer juice ja, men ikke sånn at du går tom med det første pga to coils.

 

Så ohm påvirker levetiden, men kan den ha noe å si på dampen?

 

 

Det å variere ohm og volt er bare en måte å oppnå ønsket varme (watt) som igjen betyr dampmengde/smak. Ohm påvirker dermed dampen direkte, men jo lavere ohm jo mer stress er det for batteriet. Alt over 1.4-ish ohm er dog helt vanlig og vil ikke stresse batteriet nevneverdig mye. Det er når man går under 1 ohm dette med riktige batterier osv blir viktig.

  • Jeg har en mekanisk mod her (til høyre på bildet) hvor batteriet gir ut 4,2 volt. Med en 0.4ohm coil får jeg ca 44 watt (varme) med de 4.2 voltene. Dette trekker 10.5 ampere fra batteriet - høyere amp betyr raskere utlading. Derfor har jeg batterier som tåler høy ampere til denne.
  • Den i midten kan jeg variere volten fra 3.2v til 4.8v, men den tåler ikke like mange ampere som den mekaniske storebroren sin. Den har en 1.4ohm coil, som da trenger mer volt for å få høyere watt/varme. Når jeg kjører den på 4.2 volt får jeg 12.6 watt og 3 ampere. For ordens skyld må jeg vel nevne at det er vel dette som regnes som normalt. De aller aller fleste ligger på 8-15 watt med noe som ligner på den i midten på bildet. Det tallet er dog på vei oppover mot 8-30 watt nå som nye mods med funksjonaliteten til å styre det automatisk blir mer og mer populært igjen. Med mindre man har litt erfaring, vet hva volt, watt, ohm og ampere betyr og har batterier som tåler bruken så går man ikke under 1 ohm.
  • Den første gir åpenbart mye mer damp og smak enn den andre, men den andre er også helt fin - jeg har brukt en sånn på jobb i to år uten å savne den mekaniske som jeg bruker når jeg er hjemme. Forskjellig juice kan også smake annerledes på forskjellig watt. Jeg har en juice jeg kun bruker på 8 watt, mens andre jeg drar opp til 70.

post-96473-0-72715300-1403438137_thumb.jpg

 

 

Ser ikke liste over ingredienser som smakstilsetninger på damping.no. Er kanskje vanlig og ikke opplyse om, men seriøst.. hvorfor ikke bare la det stå for de som lurer? Finnes ulike smaker som er mer usikre enn andre, vært fint og fulgt utviklingen i takt med forskningen. Står det på flasken, tru?

 

Det står vel typisk sett ikke listet opp ingredienser på flaskene nei, utover "PG, VG, food flavoring" og lignende generiske betegnelser. På samme måte som det står ganske generisk på mange andre varer. Du får sende en mail til produsenten av juicene, for Damping lager ikke juice - de selger dem videre. Men, ja, jeg er enig med deg. Innholdsliste over hva som er i juicen er noe jeg gjerne skulle sett enten der man kjøper dem eller rett på flaska. Den eksakte oppskriften trenger ikke nødvendigvis være skrevet ned til punkt og prikke, men det hadde vært greit å vite hva som er inni den lille flaska.

 

 

Hadde likt og prøvd en e sigarett på størrelse med en ekte. Klar over smaken vil bli annerledes i forhold til de andre modellene, men i hvilken grad funker det sånn objektivt? Hva er den største forskjellen, som du savner på noe fast?

Du tenker på en esigarett på størrelse med en vanlig sigg? Jeg vil anbefale deg å bare droppe den tanken med en gang. Jeg startet selv på den måten, som så mange andre, og ingen av oss ville startet med en sånn igjen tror jeg. Byttet veldig fort til noe med en liten tank og større batterikapasitet. Jeg vet det er noen der ute som kun bruker disse små greiene daglig, men ... nei, det er bare ikke tilfredsstillende IMO.

 

 

 

Kan hende jeg snakket meg litt bort her nå, men jeg er fyllesyk så det får gå :p

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar, ble litt klokere.

 

Er interessert i å finne ut hvordan jeg kan få best mulig throat hit uten å ha i nikotin. Hørt at smaker som mentol, kanel og ingefær kan bidra om en blander sammen, også dette med PG og VG. Er noe snakk om dette med ohm, volt osv som jeg ikke forstår meg helt på enda. Ser at lavere ohm bidrar til mer damp og hit, men er mindre energieffektivt, noe som er greit for min del.. men om jeg har lav ohm og setter opp volt, kan det være bedre for hit og smak så sant batteriet tillater det? I så fall, med 1,5 ohm, er det dårlig ide å makse volten?

 

Bestilte fordampere på 1,5 og 2,1 til ego twist batteri bare for å teste ut litt før jeg tar steget videre.

 

Jeg dropper den regular size e-sig´n, du har nok helt rett. Forskjellen fra vanlig røyk er for stor uansett, så bedre å få ut det beste av e sign.

Endret av walkinbalance
Lenke til kommentar

 

hvilken styrke nikotin burde man velge? 2mg, 6mg, 9mg, 12mg? Hva betyr dette egentlig? Hvis man røyker ca. 15-20 til dagen f.eks...

 

Og er 280mah 510 Boge sett en greit e-cig å starte med? Virker billig, men kan vel bare bestille nytt batteri når man ikke kan lade det gamle mer?...

 

Edit: Får man i det hele tatt ordentlige e-sigaretter til under 300kr?

 

Hei, når det kommer til nikotinstyrke så tror jeg dette betyr egentlig / er lettere å tenke på antall % av f.ex 10 ML, så 36mg (høyt!) er da 36% nikotin i en f.ex 10ml flaske. Det er mye lettere å tenke sånn fordi man skjønner da veldig lett at 36% nikotin er jo veldig mye i en 10ml flaske.

 

Hvis du røyker 15-20 om dagen, finnes det ikke noe fasitsvar for alle er forskjellige, men ut fra egne erfaringer høres du ikke ut som en smårøyker, ei heller en storrøyker, men midt på.. Jeg vil derfor anbefale deg rundt 10-12mg til å begynne med, siden dette er "midt-på-treet" og du kan da evt. justere deg litt opp eller ned om du føler behovet for det..

 

Om du ønsker ett veldig greit sett å starte med, så har jeg bestilt akkurat selv EGO CE5, beste E-Ciggen jeg noengang har hatt. Kjøpte første gang i Polen sommeren 2013 men denne klarte jeg å ødelegge etter ett halvt år, men poenget er at denne var virkelig uslåelig på det meste..

Brukervennlighet, batterilevetid, mengde damprøyk, fordamperlevetid, jeg brukte Sex on the Beach 11mg i ett halvt år uten at jeg følte at fordamperen trengtes å byttes. Og til prisen man får den til kan man heller ikke klage. Jeg betalte 170kr for 1 den gangen i polen, nå på eBay betalte jeg 150kr og får ett 2-sett.

http://www.ebay.com/itm/2014-NEW-2pk-Electronic-Vaporizer-CE5-Atomizer-eGo-T-1100MAH-Battery-Starter-Kit-/181391119411?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a3bc0d433

 

Og jeg har hatt sikkert over 10stk E-Cigs, alt fra Super-Minis til Electron-S som er mer avansert, og jeg foretrekker fortsatt en grei og enkel CE5 framfor alt annet.

 

Hvis du skal kjøpe E-Juice, så finnes det utallige mange sider, men jeg brukte for det meste Totally-Wicked, men denne er forferdelig dyr, men det er premium varer de leverer. Så hvis du vil ha den beste på markedet må du opp i pris men du får virkelig godsaker, bl.a favoritten min Double Apple Shisha:

http://www.totallywicked-eliquid.co.uk/products/e-liquid/premixed-e-liquid/patriot-range/10ml-patriot-range-e-liquid-2-product.html

 

Ellers nå i det siste siden Totally Wicked er såpass dyr har jeg gått over til E-Trekk.no, der bestilte jeg nettopp en 10ml med smaken "Cannabis" for å prøve ut til bare 94 kr med frakt og ferdig levert ;) Så dem tror jeg er å anbefale:

http://www.e-trekk.no/infopage/e-liquid/

 

Du kan jo uansett velge selv for du vil kjøpe E-Juicen din, men stortsett er rundt hundrelappen for 10ml en grei pris uansett, og tilsvarer ca 150-200 sigaretter :)

 

Håper dette var til hjelp.

 

 

Tusen takk for skikkelig svar.

 

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Joyetech E-roll (som Natt og Dag anbefaler), men den er dyrere enn EGO CE5 som bare koster 19,99 pund minus frakt.

http://www.egocigarette.co.uk/ego-cigarette-starter-kits/ce5/ego-cigarette-ce5-colour-series-starter-kit.html

Men IGJEN, spørsmålet er: Når man kjøper slikt kit, bør man bestille en pakke med nikotin-fri væske?

Jeg mener, siden prisen er kanskje over 200kr med frakt, og dermed større sjanse for å bli stoppet i toll...

Og heller kjøpe nikotin-væske løst etterpå... Hvis du skjønner.

Jeg vet du sa at de sjeldent stopper pakker over 200kr, men bare for å være sikker. Hva ville du gjort?

Fra egocigarette.co.uk kan man bestille starter kit med væske med i pakken (valgfritt hva type, med eller uten nikotin)

 

Og ifh ebay: Vil ikke den liken du viser sendre fra USA?

 

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar

Theodor, aldri stol på Natt & Dag i noe som helst. Det gjør livet ditt mye enklere.

good to know. bare syntes joyetech e-roll så "kul" ut, eller, så mindre ut som en fløyte enn eGo sin. Men så lenge den funker bra er det samme hvordan den ser ut.

 

Men igjen: Burde man bestille starter-kit uten nikotinvæske, eller spiller det ingen rolle?

 

Med denne kan man velge hva type væske som følger med i pakken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...