Gå til innhold

Burde studielån og stipend være likt for alle?


Anbefalte innlegg

Situasjonen i dag er sånn at alle får 8 års studiestøtte fra lånekassen som består av et lån som omgjøres til stipend med inntil 40% når du består emnene du får støtte til å studere. Det som er avgjørende for mye som omgjøres er din personlige inntekt og formue. Hva du studerer, hvor mye du arbeider med studiene, hvilke karakterer du får og hvor samfunnsnyttig det du studerer er spiller ingen rolle. Er dette en rettferdig løsning? 

 

Burde stipend og lån blitt justert slik at det matchet for eksempel hvor mye tid du bruker på studiene? Det er nok av de som kun møter opp til det obligatoriske, tar et skippertak og så vidt står på eksamen. Disse burde vel ikke trenge like mye støtte som de som behandler studiene som en fulltidsjobb, da de har masse av tid tilgjengelig for jobb? 

 

Er løsningen slik den er i dag rettferdig, eller burde den endres? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et alternativ kunne vært at en måtte dokumentere tiden en har brukt. Et annet ville vært at karakterer var med på å avgjøre hvor mye som blir omgjort til stipend. 

 

Hvordan skulle man dokumentert det?

 

Og dette ville jo ytterligere lønnet "unyttige" studer, fordi de i snitt er lettere å få god karakter på.

 

At man ikke får stipend når man har høy inntekt er fornuftig.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Burde stipend og lån blitt justert slik at det matchet for eksempel hvor mye tid du bruker på studiene? Det er nok av de som kun møter opp til det obligatoriske, tar et skippertak og så vidt står på eksamen. Disse burde vel ikke trenge like mye støtte som de som behandler studiene som en fulltidsjobb, da de har masse av tid tilgjengelig for jobb? 

 

Er løsningen slik den er i dag rettferdig, eller burde den endres? 

 

Hva med de som studerer fulltid og likevel såvidt står på eksamen? Det må jo være resultatene som teller her, og ikke arbeidsmengden bak.

Lenke til kommentar

Ja, det burde være likt for alle. Hele ordningen med statlig studielån burde avskaffes. Billige lån og subsidiert utdanning fører til at altfor mange tar utdanning. Folk tenker ikke over hva de bruker penger på, og de ender opp med en utdanning som ikke er etterspurt i jobbmarkedet. Hvis folk betaler for utdanningen sin selv vil de tenke seg nøyere om. 

Lenke til kommentar

Ja, det burde være likt for alle. Hele ordningen med statlig studielån burde avskaffes. Billige lån og subsidiert utdanning fører til at altfor mange tar utdanning. Folk tenker ikke over hva de bruker penger på, og de ender opp med en utdanning som ikke er etterspurt i jobbmarkedet. Hvis folk betaler for utdanningen sin selv vil de tenke seg nøyere om. 

 

Alle i Norge skal ha like muligheter, det er helt idiotisk å gjøre utdanning forbeholdt til de med penger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det eneste det går an å skille på er karakterene, isåfall - men så er det jo store forskjeller mellom studiene. Jeg ble nærmest sjokkert over å se at et kurs i "statistikk" ved HiOA i praksis var det man har av sannsynlighet/statistikk i R1/S1/S2, altså på videregående. At man skal premieres mer for å gå en god karakter her enn en middels karakter i f.eks. MAT1100 ved UiO er uaktuelt.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

 

Ja, det burde være likt for alle. Hele ordningen med statlig studielån burde avskaffes. Billige lån og subsidiert utdanning fører til at altfor mange tar utdanning. Folk tenker ikke over hva de bruker penger på, og de ender opp med en utdanning som ikke er etterspurt i jobbmarkedet. Hvis folk betaler for utdanningen sin selv vil de tenke seg nøyere om. 

 

Alle i Norge skal ha like muligheter, det er helt idiotisk å gjøre utdanning forbeholdt til de med penger. 

 

 

:rofl:

Lenke til kommentar

Ja, det burde være likt for alle. Hele ordningen med statlig studielån burde avskaffes. Billige lån og subsidiert utdanning fører til at altfor mange tar utdanning. Folk tenker ikke over hva de bruker penger på, og de ender opp med en utdanning som ikke er etterspurt i jobbmarkedet. Hvis folk betaler for utdanningen sin selv vil de tenke seg nøyere om. 

Dette er også min filosofi. Det er en helt vanvittig luksus at en bare kan studere noe for å ha noe å gjøre, helt uten tanke på hva det vil gi av muligheter senere. For min del skulle jeg gjerne sett at de fleste studier ble fullstendig privatiserte. Akkurat hvilke som skulle være igjen som i dag måtte man selvfølgelig vurdert, men jeg tenker det måtte være utdanninger samfunnet er direkte avhengige av som medisinstudiet, sykepleien, ingeniører osv. Kjønnsstudier, kunst, kulturstudier ol. burde ikke være finansiert av staten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Presisering: 

 

Jeg mener ikke at noen skal bli premiert mer enn man allerede er i dag, heller at noen burde "straffes" i form av mindre støtte. Årsaken til det er at vi kaster bort penger på folk som "studerer" uten å studere, når de heller kunne brukt all tiden de har til overs på å jobbe. 

 

Et eksempel er at en kunne fått trekk dersom en får dårlige karakterer og samtidig ikke har deltatt på undervisningen. 

Lenke til kommentar

 

Ja, det burde være likt for alle. Hele ordningen med statlig studielån burde avskaffes. Billige lån og subsidiert utdanning fører til at altfor mange tar utdanning. Folk tenker ikke over hva de bruker penger på, og de ender opp med en utdanning som ikke er etterspurt i jobbmarkedet. Hvis folk betaler for utdanningen sin selv vil de tenke seg nøyere om. 

Dette er også min filosofi. Det er en helt vanvittig luksus at en bare kan studere noe for å ha noe å gjøre, helt uten tanke på hva det vil gi av muligheter senere. For min del skulle jeg gjerne sett at de fleste studier ble fullstendig privatiserte. Akkurat hvilke som skulle være igjen som i dag måtte man selvfølgelig vurdert, men jeg tenker det måtte være utdanninger samfunnet er direkte avhengige av som medisinstudiet, sykepleien, ingeniører osv. Kjønnsstudier, kunst, kulturstudier ol. burde ikke være finansiert av staten. 

 

 

Ja, tenk at folk utdanner seg og tilegner seg kunnskap, for en fæl overdådig luksus.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Presisering: 

 

Jeg mener ikke at noen skal bli premiert mer enn man allerede er i dag, heller at noen burde "straffes" i form av mindre støtte. Årsaken til det er at vi kaster bort penger på folk som "studerer" uten å studere, når de heller kunne brukt all tiden de har til overs på å jobbe. 

 

Et eksempel er at en kunne fått trekk dersom en får dårlige karakterer og samtidig ikke har deltatt på undervisningen. 

 

Det bør også nevnes at kravene til bestått fortsatt er rimelig strenge. Man slipper unna med store mangler på VGS, mens selv en D i høyere utdanning indikerer at du har god kontroll på det grunnleggende kurset tar for seg. Sånn sett straffes man for å ha rimelig god kunnskap, kontra å ha nærmest stålkontroll.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man få trekk for å ikke delta på undervisning? Universitet er ingen barnehage, og en viktig del av læringen er å ta ansvar selv og takle et system som lar deg drite på draget uten at noe utenom deg selv stopper deg.

 

AtW

Jeg regner med du har lest innlegget mitt, ettersom du svarer på det. Der foreslår jeg å for eksempel se på tilstedeværelse i sammenheng med karakterer, ikke det ene isolert sett. Hvis du ikke deltar på undervisning og likevel bare så vidt klarer å få ståkarakter, så mener jeg det er helt legitimt å stille spørsmålstegn ved hvorvidt du med rette kan påstå at du studerer på en måte som funker for deg. 

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at mange mener at det er "bortkastede" penger å gi til stundenter som sover seg gjennom utdannelsen, bare for å våkne til eksamen. En løsning hadde vært flere ting underveis i semesteret, slik at man eventuelt kan luke ut de aller verste (dette er basert på egne erfaringer fra historiestudier, andre studier har sikker slike løsninger allerede). Samtidig er jeg i mot dette fordi det kan kaste ut noen tidlig i et studieløp, mens de kan komme seg videre. Kanskje sover de seg igjennom de enkleste fagene, men briljerer når man kommer seg på 2000, 3000 og 4000-nivå.

 

Dårlig karakter mener jeg ikke i seg selv kan være det man tar utgangspunktet i. Man kan bomme på oppgaven, ha en dårlig dag, ha en dårlig sensor etc. Skal man blir straffet i form av ikke stipend pga dette?

 

Jeg støtter også de som mener at utdanning skal være en grunnleggende rettighet og gode i Norge og at man skal ha tilgangen uansett bakgrunn. Vi har allerde begrensningen med at egen inntekt senker lånesummen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja, det burde være likt for alle. Hele ordningen med statlig studielån burde avskaffes. Billige lån og subsidiert utdanning fører til at altfor mange tar utdanning. Folk tenker ikke over hva de bruker penger på, og de ender opp med en utdanning som ikke er etterspurt i jobbmarkedet. Hvis folk betaler for utdanningen sin selv vil de tenke seg nøyere om. 

Dette er også min filosofi. Det er en helt vanvittig luksus at en bare kan studere noe for å ha noe å gjøre, helt uten tanke på hva det vil gi av muligheter senere. For min del skulle jeg gjerne sett at de fleste studier ble fullstendig privatiserte. Akkurat hvilke som skulle være igjen som i dag måtte man selvfølgelig vurdert, men jeg tenker det måtte være utdanninger samfunnet er direkte avhengige av som medisinstudiet, sykepleien, ingeniører osv. Kjønnsstudier, kunst, kulturstudier ol. burde ikke være finansiert av staten. 

 

 

Ja, tenk at folk utdanner seg og tilegner seg kunnskap, for en fæl overdådig luksus.

 

AtW

 

Her bruker du rett og slett et ekkelt retorisk grep og hva du prøver å oppnå med det aner jeg ikke. Jeg har aldri påstått at det er negativt "at folk utdanner seg og tilegner seg kunnskap". Jeg påstår dog at feile studievalg og dårlige studievaner får for lite konsekvenser for den enkelte, men store for samfunnet. Det ER en unødvendig og kostbar luksus å få fullfinansiert skoleplassen sin og opptil 40% av livsopphold på en utdanning som i 9/10 tilfeller ikke er samfunnsnyttig.

 

Det er også en luksus å få så mye finansiering samtidig som du ikke møter opp på skolen, eller bruker tiden din på annet skolerelatert som bidrar til at du blir en ressurs i samfunnet. 

 

For øvrig ber jeg om at du skjerper deg dersom du ønsker å fortsette å diskutere dette, eventuelt kan du finne deg en annen tråd å ødelegge. 

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at mange mener at det er "bortkastede" penger å gi til stundenter som sover seg gjennom utdannelsen, bare for å våkne til eksamen. En løsning hadde vært flere ting underveis i semesteret, slik at man eventuelt kan luke ut de aller verste (dette er basert på egne erfaringer fra historiestudier, andre studier har sikker slike løsninger allerede). Samtidig er jeg i mot dette fordi det kan kaste ut noen tidlig i et studieløp, mens de kan komme seg videre. Kanskje sover de seg igjennom de enkleste fagene, men briljerer når man kommer seg på 2000, 3000 og 4000-nivå.

 

Dårlig karakter mener jeg ikke i seg selv kan være det man tar utgangspunktet i. Man kan bomme på oppgaven, ha en dårlig dag, ha en dårlig sensor etc. Skal man blir straffet i form av ikke stipend pga dette?

 

Jeg støtter også de som mener at utdanning skal være en grunnleggende rettighet og gode i Norge og at man skal ha tilgangen uansett bakgrunn. Vi har allerde begrensningen med at egen inntekt senker lånesummen.

Jeg er enig i at vi skal ha rett til utdanning som en grunnleggende rettighet og gode i Norge. Problemet er, slik jeg ser det, at vi er blitt for bortskjemte. Jeg ønsker en løsning som straffer de som er late. Ikke med tapt studierett, men med mindre omgjøring til stipend. 

 

På lengre sikt skulle jeg som sagt gjerne sett at mange studier ble privatiserte, der en måtte betale for skoleplassen sin. Dette ville blitt noe tilsvarende BI, der en får lån fra Lånekassen for å dekke skoleplassen, slik at det igjen var mulig for alle. Forskjellen ville bare vært at terskelen for å begynne ble noe høyere slik at man kanskje fikk luket ut de som ikke var motiverte nok. Dersom disse likevel ikke ble luket ut, men begynte likevel, så ville det fått konsekvenser for dem, ikke for resten av skattebetalerne. 

Lenke til kommentar

Da tror jeg vi må gjøre noe på samfunnsnivå også, fordi det er stor etterspørsel etter folk med høy utdannelse og at mange krever folk med høy utdannelse. Som lærer på vgs snakker jeg ofte med elever som sier de må ha master etc fordi ellers vil de ikke bli noe. Hva da med de som så vidt har kommet seg igjennom vgs, eller som har null motivasjon? Føler de seg nærmest tvunget til å ta en høyere utdannelse uten at de vil det, er det stor sjanse for at de ikke legger ned så mye innsats. Jeg tok master selv, så blir kanskje ikke helt riktig, men jeg sier at jeg forstår dem i hva de tror de må ha - men ber de tenke nøye etter allikevel. Dette er egentlig litt på siden av denne diskusjonen, men burde også være et perspektiv å ha i bakhodet når man diskuterer dette.

 

Jeg tror det vil være vanskelig å finne alle de som er late. Da må det endres en del i hvordan høyere utdanning foregår mange steder i Norge per i dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...