Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp! Kjøper har trukket seg. Haster!


kom_igjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har samme erfaringer. Prøvde å selge stavmixer og litt andre ting, 3 ganger prøvde jeg å møte folk, 3 ganger møtte ingen opp. Jeg tror det er salgstaktikk, for å få folk til å slutte å selge og gi opp, for å beskytte markedet sitt. Men har alltid funket via post...

 

Super svar fra Krikkert!

Lenke til kommentar

Prosessuelt sett har du to handlingsalternativer - Forbrukerklageutvalget (skriftlig saksbehandling, ingen fraværsdom dvs. automatisk dom i din favør hvis motparten ikke svarer) eller forliksrådet (muntlig saksbehandling i ett møte, fraværsdom hvis du/motparten ikke svarer/møter). For forliksrådet kan du også kreve dekket saksomkostninger for eventuell juridisk bistand, mens Forbrukerklageutvalget i praksis ikke har noen slik mulighet.

 

Velger du forliksrådet vil du vanligvis måtte ta ut forliksklage hos motpartens forliksråd (verneting). I kontraktsforhold kan man i visse tilfelle velge sitt eget verneting (oppfyllelsesvernetinget), men jeg er usikker på om det gjelder her - det gjelder nemlig ikke ved pengekrav.

 

Så er det spørsmål om materielle forhold. Du må ha en bindende avtale. Det ser det ut som om motparten anerkjenner at du har.

 

Så er spørsmålet om kjøperen har brutt kontrakten. Kjøperen plikter å betale avtalt kjøpesum senest når han får bilen stilt til sin rådighet (kjøpsloven § 49), medvirke til at kjøpet blir oppfylt (§ 50a), og overta tingen ved å hente/motta den (§ 50b). Hvis kjøperen bryter noen av disse pliktene (kjøpsloven §§ 54 og 55), eller hvis det er klart at han vil gjøre det (kjøpsloven § 62), kan selger heve kjøpet. Selger kan ikke heve kjøpet hvis han har gitt kjøper ny tilleggsfrist for å betale eller overta (kjøpsloven § 54 hhv. § 55, begge annet ledd).

 

Du har satt utvidede frister for å overta/betale, etter at kjøper har meldt at han trekker seg. Da har du benyttet deg av retten din til å kreve at kjøper oppfyller/gjennomfører kjøpet (kjøpsloven §§ 52 og 53), og dette avskjærer (midlertidig) retten din til å heve avtalen. Først når kjøperen på nytt nekter eller forholder seg passiv, og den nye nektelsen/passiviteten innebærer et vesentlig kontraktsbrudd, vil du komme i posisjon til å heve avtalen.

 

Kjøperen har i utgangspunktet rett til å få overta tingen og undersøke den hos verksted før kjøperen betaler, jf. kjøpsloven § 49 annet ledd, med mindre noe annet er avtalt. Påstanden om at "du betaler" hvis det oppdages noe som helst hos mekaniker er en trussel som ikke er helt bak mål, men det er usannsynlig at han vil oppnå noe med det.

 

Når du har kommet i hevingsposisjon, og har meldt til kjøper at du hever avtalen pga. vesentlig mislighold, beregnes eventuell erstatning fra kjøper etter kjøpsloven kapittel X. Her har man en ganske gunstig regel for dekningstransaksjoner - så lenge du foretar dekningssalg "på forsvarlig måte og innen rimelig tid" vil differansen mellom dekningspris og avtalt kjøpesum legges til grunn som erstatningsmessig tap. Du kan også ha andre tapsmessige poster, som f.eks. rentetap.

 

 

For øvrig ser det ut som om kjøper har "lawyered up". Det er et veldig godt argument for at du også bør gjøre det. Når man først går til retten (herunder forliksrådet og Forbrukerklageutvalget) er det ikke slik at man får en bonusrunde hvis det var noe man glemte å få frem. Det er bare den første runden som er gratis - glemte du noe må du stevne/anke, og da går tusenlappene fort. Du kan ikke regne med at motpartens advokat er objektiv, og heller ikke at vedkommende på noen som helst måte tar hensyn til deg.

Takk for et utfyllende svar, det ser ut du har truffet spikeren på hodet. Nå vet ikke jeg om han har snakket med advokat i saken, da han rett og slett ikke skjønner at han har brutt kjøpsloven. Det siste han skrev til meg var: "Neste kontakt fra deg blir evt. Gjennom din advokat."

 

Men ja, jeg venter til jeg får nytt bud på bilen før jeg eventuelt går videre med saken. Nå er det jo sommerferie og ikke den store interessen for å kjøpe ny bil. Jeg tenker å ha litt is i magen, og KANSKJE det kommer noen som legger inn et realistisk bud. Nå har budgiver som var interessert i bilen til 55000 senket budet til 45000, og det er jo fullstendig uforsvarlig å godta et slikt bud. Men spørs hva rimelig tid er, når kan jeg forvente å selge bilen? Så lenge den står ute, og jeg deler linken på sosiale medier, så burde det ikke være min feil at jeg ikke får en kjøper før si feks oktober? Eller?

 

Jeg krysser fingrene og håper det kommer inn et bud tilsvarende bilens verdi, så får jeg dette ut av verden.

Lenke til kommentar

Du bør ikke "vente på nytt bud på bilen før du eventuelt går videre med saken". Status per nå er at du har en bindende avtale med ham - selger du bilen til noen andre uten å være i hevingsposisjon/ha hevet avtalen er det du som risikerer erstatningsansvar for kontraktsbrudd.

 

"Rimelig tid" er et relativt begrep. Poenget med rimelighetskravet er å balansere interesser - du skal ikke måtte vente urimelig lenge for å få best mulig pris. Samtidig skal du ikke hale ut tiden for å komme i en posisjon hvor du får best mulig erstatning. Fristen er alltid lengre enn den relative reklamasjonsfristen, og vil som et minimum være to-tre måneder, avhengig av situasjon. Forsvarlighetskravet er på tilsvarende måte kjøpers vern, du skal faktisk legge litt innsats i å få en god pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du bør ikke "vente på nytt bud på bilen før du eventuelt går videre med saken". Status per nå er at du har en bindende avtale med ham - selger du bilen til noen andre uten å være i hevingsposisjon/ha hevet avtalen er det du som risikerer erstatningsansvar for kontraktsbrudd.

 

"Rimelig tid" er et relativt begrep. Poenget med rimelighetskravet er å balansere interesser - du skal ikke måtte vente urimelig lenge for å få best mulig pris. Samtidig skal du ikke hale ut tiden for å komme i en posisjon hvor du får best mulig erstatning. Fristen er alltid lengre enn den relative reklamasjonsfristen, og vil som et minimum være to-tre måneder, avhengig av situasjon. Forsvarlighetskravet er på tilsvarende måte kjøpers vern, du skal faktisk legge litt innsats i å få en god pris.

Men han har trukket seg fra avtalen, og sagt at jeg kan gjøre "hva jeg vil med bilen", og at videre kontakt må skje gjennom advokat. Da har jo ikke jeg hevet avtalen. Men ja, jeg selger ikke til hvem som helst. Bilen ligger ute på FINN, og jeg har lagt ut bilen på diverse salgssider, så jeg prøver å få den solgt, og har alt takket nei til et urimelig bud på 45000 kroner.

Lenke til kommentar

Vær klar over at en sak i Forbrukerklageutvalget kan ta flere måneder å få behandlet. Nye regler sier maks 90 dager (etter hva jeg skumleste meg frem til) men historikken tilsier gjennomsnitt på 6 mnd., vet ikke om de har fått ned saksbehandlingstiden ennå(?)

 

Forliksrådet (Oslo ca. 70 dager, etter hva jeg fant med et kjapt søk på Google, usikker på de andre forliksrådene rundt om i landet.)

 

- Synes absolutt du skal stå på ditt og stå saken til slutt men ha i bakhodet at det kan ta tid før du får pengene dine. Hvis du må bruke advokat kan det være at du kan bruke forsikringen din og få dekket (normalt) 80% av advokatutgiftene dine. Jo mer du gjør selv, desto mindre utgifter til juridisk bistand.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vær klar over at en sak i Forbrukerklageutvalget kan ta flere måneder å få behandlet. Nye regler sier maks 90 dager (etter hva jeg skumleste meg frem til) men historikken tilsier gjennomsnitt på 6 mnd., vet ikke om de har fått ned saksbehandlingstiden ennå(?)

 

Forliksrådet (Oslo ca. 70 dager, etter hva jeg fant med et kjapt søk på Google, usikker på de andre forliksrådene rundt om i landet.)

 

- Synes absolutt du skal stå på ditt og stå saken til slutt men ha i bakhodet at det kan ta tid før du får pengene dine. Hvis du må bruke advokat kan det være at du kan bruke forsikringen din og få dekket (normalt) 80% av advokatutgiftene dine. Jo mer du gjør selv, desto mindre utgifter til juridisk bistand.

 

 

Lykke til!

I forbrukertvistutvalget kan de i det minste juss. Forliksrådet kan avsi dom, men resultatet bygger gjerne på fri dikting.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Oppdatering: Jeg har nå fått solgt bilen til 60 000! Veldig glad. Ny kjøper tok den med den nye bulken og sa at det var så liten at han kunne fikse den selv. Veldig hyggelig mann!

 

Jeg ble oppringt av advokat sist uke som har sett raskt på saken, og sa stort sett det samme som dere: Jeg har en sterk juridisk sak. Hun anbefalte meg å ta det til forbukerklageutvalget dersom vinninga ikke skulle gå opp i spinninga, men advarte det kunne ta et år før vi kom videre i saken.

 

Det eneste jeg er usikker på er om det er forbukerklageutvalget som er rette instans i saken. Kanskje dere har en tanke her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prosessuelt sett har du to handlingsalternativer - Forbrukerklageutvalget (skriftlig saksbehandling, ingen fraværsdom dvs. automatisk dom i din favør hvis motparten ikke svarer) eller forliksrådet (muntlig saksbehandling i ett møte, fraværsdom hvis du/motparten ikke svarer/møter). For forliksrådet kan du også kreve dekket saksomkostninger for eventuell juridisk bistand, mens Forbrukerklageutvalget i praksis ikke har noen slik mulighet.Velger du forliksrådet vil du vanligvis måtte ta ut forliksklage hos motpartens forliksråd (verneting). I kontraktsforhold kan man i visse tilfelle velge sitt eget verneting (oppfyllelsesvernetinget), men jeg er usikker på om det gjelder her - det gjelder nemlig ikke ved pengekrav.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

noe nytt?

 

Ja, si det.

 

Jeg skulle få en avtale med namsmann sist høst for å få hjelp til å fylle ut skjema til forliksrådet. Forbukerklageutvalget kan en kun bruke dersom en ikke har kommet noe sted i forliksrådet. Men jeg kom aldri så langt.

 

Gjennom høsten og jula har jeg slitt ganske mye økonomisk, samt at jeg har hatt mye å tenke på i forbindelse med salg av en leilighet. Dette har ført til at jeg ikke har tatt tak i denne saken. 

 

I går leste jeg nok en gang om en lignende sak på dinside:

https://www.dinside.no/okonomi/har-du-sagt-du-vil-selge-ma-du-selge/69578134#_ga=2.133577612.381629126.1520420529-1988163883.1520420529

 

Jeg har også sett på denne:

https://www.dinside.no/okonomi/sms-gjelder-som-bindende-avtale/61271218

 

Det var enda en sak rundt desembertider i fjor, men denne finner jeg ikke en link på.

 

Uansett, jeg fant ut i går at her måtte jeg bare få fingern ut og sette i gang. Prøvde å snakke med lensmannen som skal hjelpe til med utfylling av dokumenter, men han frarådet meg å gjøre det i det hele tatt, da han var usikker på om jeg kom til å vinne (uten at han kjente til saken). Men om jeg ville gjøre det og hadde noe spørsmål, så kunne jeg kontakte han. 

 

Har derfor nå vært inne på denne linken, men klarer ikke å finne frem til rett dokument. Kanskje dere vet hvilken jeg skal bruke (kunne spurt lensmannen, men følte jeg kastet bort tiden hans bare ved å snakke med han og at han ikke støttet meg. Så da er det hyggeligere å få hjelp av dere.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/dokumenter/?aktivFane=innholdstype&enhet=3851&innholdstype=62&side=2

 

 

Jeg kan også informere om den bulken nevnt lenger opp: Ny eier sendte meg en melding samme kveld han hadde overtatt bilen om at han hadde fiksa bulken med en gang han kom hjem, og nevnte aldri noe ift at han ville ha penger for bulken eller lignende. Så vanskelig var det.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle innlegg, bare det første om at det opprinnelig var et salg på 65 000  der kjøper ikke holdt avtalen og etter mye om og men fikk du solgt til en annen for 60 000.

 

Dvs din eventuelle gevinst vil være 5000 ?

 

Det skal ikke mange timer egeninnsats / advokatsalær før en slik eventuell gevinst fordufter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...