Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Spørsmål om vrakpant


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg arvet en Opel Corsa C 2001 modell som har rullet 80.000km. 

 

Siden jeg er lat og en siderute er knust, i tillegg til at motorlampen lyser. Dette er nok bare pga lite olje. Og jeg tenker å kvitte meg med den da jeg ikke har behov for den. 

 

Vrakpant er 3000,-

 

Vil det heller lønne seg å prøve å selge denne på finn.no eller tilsvarende? Ide om pris jeg kan få?

 

Eller strippe den også levere inn som vrakpant og selge delene?

 

Hva er lettest/mest mulig fortjeneste for min del?

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å selge som delebil er mest lønnsomt i de fleste tilfeller så lenge det ikke er snakk om totalhavari og en skikkelig ødelagt bil. Vet ikke hva du skal ta, men du får nok solgt den lett hvis du tar det dobbelte av vrakpanten. Mye penger å tjene på å selge brukte deler, men det er jo en del jobb å strippe den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Letteste og mest lukrative for din del er å legge den ut på finn. Du klarer sikkert fint å få 8-10k om det bare er de feilene du nevner der. Delebil kan gi deg en del penger det og, men krever en del skruing og tid. 

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil nesten alltid lønne seg å selge bilen som delebil, eventuelt sjølv skru ut delar og selge dei separat.

 

Vrakpanten på 3000 kr vil bestå til bilen blir sendt til vraking, så den verdien ligger i bilen uansett. Det skal ikkje veldig mykje til for å finne nokon som er villig til meir enn vrakpanten for ein bil som har eller kan ha fungerande delar.

 

Einaste grunnen til å ikkje selge bilen er dersom du synes det medfører meir ekstraarbeid enn det er verdt. Men samtidig så vil det ofte være langt enklare å selge bilen sidan det då er ein kjøper som kjem og henter bilen. Skal du vrake den så må du sjølv finne ut korleis bilen kan transporterast til vraking. Må bilen tauast så skal det ikkje så mykje til før vrakpanten kun dekker transportutgiftene.

 

 

Slik som bilen er beskrevet så burde det være ein smal sak å få ca 25 000 kr for den. I alle fall om du gidder å bytte siderute, og om du ikkje gidder å gjere dette sjølv så får du stort sett solgt den likevell om du trekker frå nokre tusenlappar.

80 000 km er ikkje mykje for ein 2001 modell, og så lenge det ikkje er oljelampa som lyser raudt og bilen er kjøyrd utan olje så er det sikkert ikkje mykje gale med motoren heller.

Dersom motorlampa lyser gult så skyldes det ofte elektroniske feil, noke som betyr at enkle utbedring som eit bytte av batteri/startpluggar kan ordne feilen.

 

Og sjølv om motoren er berre å avskrive så er det nokre kroner i verdi av dei delane som fungerer.

Her er ei oversikt over kva delar til Opel Corsa som ligger ute på finn akkurat no: link

Om du får nokre hundrelappar for frontlyktene, ein hundrelapp for blinklysa, nokre hundrelappar for felgane, osv så blir det fort litt penger for det. Og når bilen er strippa så mykje som du gidder (eller den som kjøper bilen gidder) så er den fortsatt verdt 3000 kr i vrakpant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...