Gå til innhold

Ytringsfrihet: kritikk mot religion blir ikke innskrenket av noen paragrafer!


Anbefalte innlegg

Med jevne mellomrom dukker det opp en påstand om at rasismeparagrafen eller en lignende paragraf sier at religion ikke kan kritiseres.

Dette mener jeg er helt feil. Selv om ordet "religion" står i paragrafen, er ikke det nok til å si at paragrafen sier det er forbudt med ytringer mot religion.

Jeg mener at samfunnet har gått bort ifra å beskytte gudinner og guder, religioner og tro. Istedenfor beskytter individer og hatefulle ytringer mot individer. Religioner blir ikke beskyttet av dette!

 

Det virker som kritikken mot paragrafen er at den er vag. Det jeg har sett tidligere er at paragrafen først er blitt redigert av kritikerne, for deretter å anklages for å være vag.

 

Men hvis man ikke redigerer paragrafen først, hvordan kan den oppfattes vag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er heldigvis ikke forbudt å kritisere religioner i Norge, selv om det ER krefter som ønsker slike forbud innført på den ene og den andre måten. Det var faktisk en underskriftskampanje som nådde frem i media som fikk forhindret at vi fikk en skjerpet blasfemiparagraf innført i 2009.

Lenke til kommentar

§ 185. Hatefulle ytringer

 

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

 

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b) religion eller livssyn, c) homofile orientering, eller d) nedsatte funksjonsevne. 0

 

Tilføyd ved lov 7 mars 2008 nr. 4, endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Lenke til kommentar

Det var ikke en flytting. Etter at moderator sa at du ikke var istand til å tolke lovtekster så ble diskusjonen stengt. Deretter laget jeg samme diskusjonen på nytt fordi - som vi kan se her - diskusjonen er ikke over.

 

Så ble diskusjonen flyttet fra juss til politikk fordi det handler ikke om juss men gramatikk.

Lenke til kommentar

"Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen"

 

 

Her er problemsetningen jeg snakker om. Denne loven gjør subjektive følelser til en juridisk sak.

 

Hvor går egentlig grensen for å forhåne noen? Fremme hat? Forfølgelse? Ringeakt?

Svært mye religionskritisk humor f.eks faller under de betegnelsene.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...