Gå til innhold

Lønnsreguleringer i din bedrift i 2017.


Lulu89

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hvor mangen prosent dere gikk opp i lønn i år 2017 uten å forhandle på lønnen? (Altså den satsen man får automatisk hvert år).

 

Da mener jeg den generelle lønnsøkningen man får hvert år uavhengig av mer ansvar osv. Altså den satsen/økningen alle i din bedrift får uten å måtte forhandle lønn.

 

Jeg er klar over at satsen kommer an på hvilken stilling og ansiennitet man har i bedriften. Men hvor mange prosent fikk dere uten å forhandle lønn??

Og hva jobber dere som?

 

Lønnen min økte med 2,5% i år. I fjor økte lønnen med 3,2% og i 2015 ble det økt med 2%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg lurer på hvor mangen prosent dere gikk opp i lønn i år 2017 uten å forhandle på lønnen? (Altså den satsen man får automatisk hvert år).

Da mener jeg den generelle lønnsøkningen man får hvert år uavhengig av mer ansvar osv. Altså den satsen/økningen alle i din bedrift får uten å måtte forhandle lønn.

Jeg er klar over at satsen kommer an på hvilken stilling og ansiennitet man har i bedriften. Men hvor mange prosent fikk dere uten å forhandle lønn??

Og hva jobber dere som?

Lønnen min økte med 2,5% i år. I fjor økte lønnen med 3,2% og i 2015 ble det økt med 2%.

Det er ingen som får lønnsøkning uten å forhandle, enten gjør fagforeningen det ellers gjør en det selv. Vi har ikke hatt forhandlinger i år, enda.

Lenke til kommentar

Fagforeningene forhandler vel stort sett om rammer uansett, og ledere kan gi noen folk lavere, og andre høyere enn rammen? Hvis ikke de sentrale partene eller fagforeningen faktisk lander et generelt tillegg til ALLE på f.eks. 2%, og det er vel ikke spesielt vanlig? 

 

https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/1609-lonnsoppgjoret-2017-her-er-resultatene

 

 

 

Det er gitt et generelt tillegg på 50 øre til alle. I tillegg er det gitt et lavlønnstillegg på 1,50 kroner til de som tjener under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. 

 

Både 0,50kr og 1,50kr er langt under 2%.

 

Altså er man ikke garantert mer enn det. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Fagforeningene forhandler vel stort sett om rammer uansett, og ledere kan gi noen folk lavere, og andre høyere enn rammen? Hvis ikke de sentrale partene eller fagforeningen faktisk lander et generelt tillegg til ALLE på f.eks. 2%, og det er vel ikke spesielt vanlig? 

 

https://karrierestart.no/lonn-og-frynsegoder/1609-lonnsoppgjoret-2017-her-er-resultatene

 

 

 

Det er gitt et generelt tillegg på 50 øre til alle. I tillegg er det gitt et lavlønnstillegg på 1,50 kroner til de som tjener under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. 

 

Både 0,50kr og 1,50kr er langt under 2%.

 

Altså er man ikke garantert mer enn det. 

 

Fra når jeg har gått på tariff forhandler fagforeningen alt ift lønn og tillegg. En kan ikke forhandle for seg selv, da det strider i mot tariffen. Det er iallefall min erfaring, fra el og it. 

 

Går dog ikke under tariff lengre og forhandler selv. 

Lenke til kommentar

Vi i Tekna i min bedrift klarte å grine oss til 1.5% tillegg i år. Dette er i en bransje som er knyttet til oljeprisen.

 

Rammen på 1.5% betyr ikke at alle teknamedlemmer får den økningen, men at arbeidsgiver gir 1.5% av medlemmenes lønnsmasse (f.eks 50 mill -> 750 000 kr) til fordeling blant medlemmene basert på hvem som fortjener hva. Dette i henhold til hovedavtalen mellom NHO og Tekna.

Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall gått opp i lønn hvert år uten å forhandle eller reise opp en eneste finger. D samme gjelder mine kollegaer.

Satsen er jo selvsagt beregnet på bakgrunn av budsjett etc.

 

Men ja, skjønner at det ikke er noe svar å hente her i fra, da dere kanskje ikke er like heldige.

Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall gått opp i lønn hvert år uten å forhandle eller reise opp en eneste finger. D samme gjelder mine kollegaer.

Satsen er jo selvsagt beregnet på bakgrunn av budsjett etc.

 

Men ja, skjønner at det ikke er noe svar å hente her i fra, da dere kanskje ikke er like heldige.

 

Om dere ikke har noen som forhandler for dere ville jeg ikke kalt dere heldige, så lenge en ikke gjør minst mulig på jobb uten særlig innsats. Da er det gjerne forholdsmessig. Høres ut som dere har en form for felles avtale, da er det nok noen som sitter i spissen og forhandler for dere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har hvertfall gått opp i lønn hvert år uten å forhandle eller reise opp en eneste finger. D samme gjelder mine kollegaer.

Satsen er jo selvsagt beregnet på bakgrunn av budsjett etc.

 

Men ja, skjønner at det ikke er noe svar å hente her i fra, da dere kanskje ikke er like heldige.

 

Om dere ikke har noen som forhandler for dere ville jeg ikke kalt dere heldige, så lenge en ikke gjør minst mulig på jobb uten særlig innsats. Da er det gjerne forholdsmessig. Høres ut som dere har en form for felles avtale, da er det nok noen som sitter i spissen og forhandler for dere. 

 

 

Det kan også være at trådstarter har en arbeidsgiver som på eiget initiativ gir alle ansatte ein lønnsjustering som omtrent tilsvarer det som har blitt framforhandla av dei sentrale partane, rett og slett av konkurransehensyn og behovet for å kunne rekruttere og beholde ansatte.

 

 

Men mest sannsynleg er trådstarter ansatt i ei bedrift som følger tariffavtale. I så tilfelle så vil det oppleves som at lønnsaukninga kjem automatisk når det er sentrale forhandlingar sidan forhandlingane då foregår sentralt. Men nokon forhandler mest sannsynleg på dine vegne enten lokalt eller sentralt.

 

Ein skal også ha lokale forhandlingar anna kvart år. Og då blir det forhandla direkte mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte.

 

Dersom trådstarter er uorganisert så vil han/ho vanligvis få den samme lønnsaukninga som dei fagorganiserte. Ofte med protestar frå fagforeininga. For arbeidsgiver så er det ofte hensiktsmessig å ikkje gjere det for attraktivt å være fagorganisert, så mange arbeidsgivere ønsker å gi alle ansatte heilt like vilkår.

 

Dersom arbeidsgivaren berre justerer lønna til arbeidstakarane, så er det også strengt tatt ei lønnsforhandling, berre at det då ikkje er nokon som kjem med mottilbud slik at arbeidsgivers fyrste bud blir automatisk godtatt utan protestar.

 

 

Kva som er lønnsresultatet kvart år vil variere blant anna etter kva bransje du jobbar i, og kva fagforeining du er organisert i.

 

For min del blei resultatet 2,7% i 2016 og 3,3% i 2015, i år er vi ikke ferdig med forhandlingene enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men OP spurte om hva "alle" fikk, og de fleste her svarer som om det er en ramme på en viss prosent, men man vet jo ikke at alle fikk dette. Det var det jeg ønsket å presisere over. Det kan likevel være folk som er unntatt selv om "nesten alle" fikk f.eks. 2%, altså blir det litt misvisende ift spørsmålet når folk sier at de fikk "1,5%", "1,8%" osv uten at de faktisk skriver konteksten rundt det. En "garanti" for at alle skal være med et etter min erfaring uvanlig. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Det vil variere alt etter kva tariffavtale ein følger.

Ofte så vil eit lønnstillegg på 2% bety at ei gruppe har fått 2% i gjennomsnitt som enten fordeles slik arbeidsgiver ønsker, eller gis flatt til alle fordi arbeidsgiver ikke vil bruke tid på å vurdere de ansatte.

 

Men for enkelte grupper så vil det i sentrale forhandlinger fremforhandles en lik lønnsøkning som alle skal få, men denne er da oftes gitt som ett kronetillegg og ikke i prosent, da de sentrale forhandlingene ofte har som mål å styrke lønnsveksten til lavtlønnede, og da vil prosentvise tillegg kun bidra til å øke lønnsforskjellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...