Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Prikker førerkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører i snitt 35 000km per år, på to år har jeg altså kjørt 70 000km. Det tilsvarer vel rundt 5-6 år kjørerfaring for en normal person som kjører rundt 10-15 000 per år.

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

 

Hvis man kun kjører på motorvei de 70.000 kilometerne så har man mindre erfaring enn en som kun har kjørt 10.000 kilometer i blandet trafikk og blandede forhold. Har man kjørt langt kun om sommeren så har man mindre erfaring enn en som har kjørt på vinteren også selv om man har kjørt vesentlig lengre.

 

Når det kommer til beslag så har politiet rimelig stor makt. Man kan bli fratatt førerkortet hvis man fester og ruser seg for mye. Trafikken er farlig og det bør og skal være lett for politiet å gjøre prevantive tiltak for å få trafikanter til å kjøre roligere, altså relativt store konsekvenser for å bryte reglene.

 

De kan gjøre en midlertidig inndragelse i påvente av en dom. Har du ikke fått beskjed av politiet om de har tatt det midlertidig?

 

Kan sammenlikne det med varetektsfengsling egentlig. Selv om du ikke har blitt dømt for f.eks. drap så kan man måtte sitte bak lås og slå alikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til spekulering og synsing her da. Problemet er løst klart og tydelig i forskrift om prikkbelastning § 4:

§ 4.Tap av førerett

Den som registreres med åtte prikker eller mer i løpet av tre år skal tape føreretten for seks måneder. Treårsperioden regnes for hver enkelt overtredelse. Beregning av perioden skjer fra tidspunktet da den tidligere overtredelse var rettskraftig avgjort til gjerningstidspunktet for siste overtredelse det blir ilagt straff for.

 

Når føreren får tilbake føreretten etter at denne har vært tapt, skal prikkene som lå til grunn for eller ble tatt i betraktning ved rettighetstapet, slettes i registeret.

Treårsperioden starter altså den dagen det første forelegget ble vedtatt (eller da ankefristen for en eventuell dom løp ut) og varer til gjerningstidspunktet. Slik saken er fremstilt i første post, er det riktig at du skal fratas førerretten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjørerfaring er mer enn nok da jeg kjører lastebil. Og nei, er ikke normalt å ha bøter, men nå er det ikke normalt for meg å kjøre slik heller. Ville kun rekke siste båten hjem da kjæreste som er psykisk nedbrutt og sliter med PTSD på grunn av et voldelig og overgrepshjem trengte å bli hentet så fort som mulig...

 

Men det er jo uansett ikke spørsmålet...

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Lenke til kommentar

Kjørerfaring er mer enn nok da jeg kjører lastebil. Og nei, er ikke normalt å ha bøter, men nå er det ikke normalt for meg å kjøre slik heller. Ville kun rekke siste båten hjem da kjæreste som er psykisk nedbrutt og sliter med PTSD på grunn av et voldelig og overgrepshjem trengte å bli hentet så fort som mulig...

 

Men det er jo uansett ikke spørsmålet...

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Nei, spørsmålet ditt har du jo nå fått svar på.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har som sagt fått svaret ditt, det er tidspunktet for siste fartsoverskridelsen som ligger til grunn som dato.

Men fram til at du har akseptert forelegget eller fått rettskraftig dom så har du ikkje fått prikkane enda.

Så dersom du tek saka for retten så er det i teorien mulig at du kan få ein dom på ei mindre overskridelse slik at du slepp unna med færre eller ingen prikkar.

 

Men det er ikkje slik at du ved å trenere saka i to månedar unngår å få dobble prikkar. Når dommen er rettskraftig så får du prikkane utifrå datoen du blei tatt og den statusen du hadde på det tidspunktet.

 

 

Dersom du meiner at det er ytre omstendigheiter som førte til at du kjøyrde for fort så kan du i teorien prøve deg på alternative løysningar, men då bør du rådføre deg med advokat fyrst sidan du nok har tynt grunnlag. Men du kan i teorien prøve deg på å hevde nødrett ved at du kjøyrde for fort av hensyn til at du var på veg til kjæresten for å redde liv, helse, eigendom eller anna interesse frå ein fare for skade som ikkje kunne løysast på anna rimelig måte.

Realistisk sett så er det sjangselaust då faren du utgjorde for eige og andres liv ved å kjøyre fort vanskelig kan vegast opp mot eit ønske om å ivareta psykisk helse. Særleg vanskelig blir det når du blei stoppa og derfor ikkje rakk båten(?) og det gjekk bra likevell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ble jeg målt over gjennomsnittsmåling til 127 i 100 sonen på E6, litt etter Eidet-tunnelen retning Moss. Er knallsikker på alt det er 110 her men...

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

På det punktet må jeg nok skuffe deg, TS.

Det er 100 km/t-sone fra ca en kilometer før Sandesund-brua, rett sør for avkjøringen mot Hafslund og Rakkestad, og helt fram til etter Shell-stasjonen på Solli, sett sørfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Litt tåpelig å risikere å få prikker når du ikke har "råd" til det. Har mange venner som kalkulerer med å ligge rett under førerkortbeslag i fart, men så har de ikke et førerkort i fare og de har råd til å betale bota :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Jeg har ikke råd til å bli tatt, men jeg ligger stort sett 10 over, men aldri mer enn 20 over

Får jo boten på avbetaling :p

Har du avtale med Politiet om å få prikkene på avbetaling også? Det jeg mente med å ha "råd" utover det økonomiske ved boten ;-)

Lenke til kommentar

29/06 ble førerkort beslaglagt uten samtykke, da har dem altså tre uker på å oversende til retten og beslutte noe annet. 20/07 altså, da skal jeg få førerkort tilbake da de ikke har besluttet noe enda.

 

Ble ringt av tingretten og skal møte der 25/07. Det betyr alt jeg ihvertfall har 5 dager med førerkort, siden jeg MÅ få det tilbake den 20. siden dem ikke har besluttet noe enda, og den 25. kan dem eventuelt beslutte å inndra det igjen - stemmer ikke dette?

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Lenke til kommentar

29/06 ble førerkort beslaglagt uten samtykke, da har dem altså tre uker på å oversende til retten og beslutte noe annet. 20/07 altså, da skal jeg få førerkort tilbake da de ikke har besluttet noe enda.

 

Ble ringt av tingretten og skal møte der 25/07. Det betyr alt jeg ihvertfall har 5 dager med førerkort, siden jeg MÅ få det tilbake den 20. siden dem ikke har besluttet noe enda, og den 25. kan dem eventuelt beslutte å inndra det igjen - stemmer ikke dette?

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

 

Jo, det stemmer.

 

Dersom du finner det sannsynleg at konklusjonen blir at du mister førerkortet så bør du vurdere å ikkje hente ut førerkortet for kun 5 dagar. Dersom tingretten finner ut at du skal miste førerkortet så kan du då få berekna tapstida frå beslagsdagen den 29 juni, slik at du alt har vært utan førarkort i ein måned.

Om du hentar ut førarkortet før ein dom så kan du risikere at tapstida blir rekna frå domsavsigelsen, utan at du får fråtrekk for den måneden du alt har vært utan førerkort i påvendte av dom.

Lenke til kommentar

Forstår ja... jeg skal drøfte saken litt med advokat. Har ansatt Elden som tar opp saken og skal se hva de får gjort.

 

Men vedrørende fristen på tre uker, leser jeg litt forskjellig - er det innen tre uker de må beslutte å beholde førerkortet, eller holder det å sende over til retten innen tre uker?

 

Anonymous poster hash: e3f9b...adc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...