Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie - bredbånd + regler i sameie + forsikring


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Hei,

Fant ikke ut hvor den skulle legges ut, men tenkte det var greit å ta det her.

 

Først og fremst, jeg vurderer å flytte inn i et sameie som ikke er bygd enda, men er litt stresset over reglene som ikke er laget. Hva kan jeg forvente av regler i sameie? Kan jeg påvirke reglene selv?

Bor ilag med mine foreldre nå og feks om vi skal ha fest nå så kan man ha den festen så lenge den ikke er i direkte sjenanse for naboene, og man kan ha ganske høy musikk uten at man hører det på utsiden av huset. Slike ting blir det vel vanskeligere i et sameie.

 

Hører snakk om at de som lager boligen forhandler bredbånd, kan jeg da forvente at bredbåndet er billigere enn de hva hver enkelt bolig måtte betalt?

 

Når man forsikrer et sameie, hva er det hver enkelt leilighet i sameie ikke får "med" i forsikringen .Kan man få en billigere tillegsforsikring som dekker slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Når man forsikrer et sameie, hva er det hver enkelt leilighet i sameie ikke får "med" i forsikringen .Kan man få en billigere tillegsforsikring som dekker slikt?

 

Det vanlige er at bygningen(e) er forsikret felles, men innbo er opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar

Sameiet forsikrer bygget. Ikke vært borte i muligheter for å kjøpe på private tilleggsforsikringer på denne avtalen.

 

Med felles forhandling på bredbånd får man ofte bedre avtaler enn om man forhandler vær for seg. Hvor gode avtaler man får vil nok sansynligvis avhenge av størelse på sameiet.

Lenke til kommentar

Nåja. Det er ikke gitt at man får noen bedre avtale - konkurransen er mye hardere på privatmarkedet enn på borettslags- og bedriftsmarkedet. Jeg får f.eks. 150,- kr fratrekk i standardprisen på individuell avtale fordi borettslaget har en generell avtale.

 

Gjett hvor mye borettslaget satte opp felleskostnadene med da de inngikk generell avtale? 150,- kr.

 

Ikke bare sparer jeg ingenting, hvis jeg vil velge en annen leverandør (eller ha fiber, eller noe annet som ikke tilbys av nåværende leverandør) må jeg betale dem fullpris og i tillegg 150,- gryn til nåværende leverandør gjennom borettslaget...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte bolig i et sameie under utbygging for 2 år siden. (Flyttet inn oktober 2015)

Her hadde utbygger utformet vedtektene for sameiet, og disse var et vedlegg til kontrakten. Vi har også helt suveren pris på internett. Jeg betaler i dag halv pris av hva leverandøren oppgir som pris til enkelthusstander.

Når det gjelder forsikring, så består mitt sameie av 2-, 3- og 4-mannsboliger. 2-mannsboligene har individuelle forsikringer (altså en pr. del), mens 3- og 4-mannsboligene har felles forsikring pr. bolig. Om det hadde vært bedre å hatt alt samlet aner jeg ikke, siden det er såpass nytt, men sammenlignet med hva foreldrene mine betaler for å forsikre sin enebolig, så synes jeg min forsikring er latterlig billig.

Lenke til kommentar

Mine egne erfaringer etter kjøp av ny bolig i sameie:

Vedtektene for sameiet er ofte satt opp av utbygger og er ganske generelle og universelt utformet. Men dette er bare midlertidig. De endelige vedtektene skal legges frem av styret i sameiet (når dette er satt) og godkjennes av flertallet på årsmøtet. Så her har du mulighet til å være med å påvirke.

 

Forsikring er inkludert i fellesutgiftene og ganske rimelig. Det samme er ofte TV og internett. Dette vil du ofte få til en rimeligere pris enn du ville fått privat. Jeg tror sameiet hos meg forhandlet seg frem til ca 300 kr/mnd for en solid TV-pakke og internett. Samme pakke kostet over det dobbelte for privatkunder. Evt oppgraderinger fra grunnpakken må du bekoste selv.

Eneste ulempen med dette er at det ikke er mulighet å f.eks. velge bort TV-delen, da grunnpakken er obligatorisk for alle som bor i sameiet.

 

Så totalt sett betalte jeg ca. 1600 kr/mnd i fellesutgifter som inkluderte bl.a. varmtvann, bygningsforsikring, vedlikehold, strøm til fellesarealer, TV og internett, utgifter til styret og regnskapsfører, snømåking m.m.

 

Etter at jeg flyttet til enebolig betaler jeg nå hele 1000 kr/mnd for TV og internett og ca. 500 i måneden i forsikring. Så konklusjonen er at det er en del billigere i et sameie!

Lenke til kommentar

Ulempen du mister mulighet å velge selv, særlig bredbånd\forsikring og strømlevrandør.

Vil du ha smarthus tviler på om du få med hele sameiet å oppgradere.

 

Tror også man må søke sameiet hvis du skal pusse opp etc.

Kan muligens ikke røyke eller jobbe støyene om kvelden.

 

Grunnen til det er billigere er fordi men blir ofte låst i 3-5 års kontraktet dermed må man få styret å utvide kontrakten etter det eller tegne ny avtale med annen levrandør.

Skal du pusse opp må du vel velge levrandøren styret velger.

 

Enkelte har forbud mot sykkel\dyr i felles området eller ute.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Først og fremst, jeg vurderer å flytte inn i et sameie som ikke er bygd enda, men er litt stresset over reglene som ikke er laget. Hva kan jeg forvente av regler i sameie? Kan jeg påvirke reglene selv?

Det finnes to typer regler for sameiger. Det fyrste er vedtektene, dette er noke som sameiget bestemmer gjennom ei generalforsamling. Vedtektene tek vanligvis ikkje for seg så mykje detaljar rundt ro og orden, men det kan forekomme dersom sameiget er oppretta med tanke på eit formål som går utover det å forvalte felleseigendommen. 

Husordensreglane settes av styret, og kan også endrast gjennom nytt styrevedtak. Husordensreglane kan ikkje være uvanlige eller urimelige. Dette betyr at husordensreglane vil bli nesten identiske med alle andre ordensreglar, typisk bestemmelser om tidspunkt der det normalt skal være rolig, når det er lov å drive støyande aktivitetar som oppussing, reglar for dyrehold, samt bestemmelser om kvar det er lov å parkere på fellesiegendommen.

Du kan påvirke reglane enten ved å melde inn ønske om endringar til styret eller ved å sjølv samle nok stemmer til å få sitte i styret.

 

Bor ilag med mine foreldre nå og feks om vi skal ha fest nå så kan man ha den festen så lenge den ikke er i direkte sjenanse for naboene, og man kan ha ganske høy musikk uten at man hører det på utsiden av huset. Slike ting blir det vel vanskeligere i et sameie.

Dersom du samanlikner leiligheit i eit sameige med frittståande einebolig så vil du fort måtte ta meir hensyn til naboane sidan dei bur så mykje tettare innpå deg. Men kva som blir tolerert av f.eks. feststøy vil være avhengig av fleire faktorar, fyrst og fremst den byggmessige kvaliteten i forhold til lydisolering, men også bebuerane sin innstilling.

Mange stadar så er det største problemet med at naboen har fest at det blir mykje uro utanfor leiligheita. Så sjølv om leiligheita er så godt isolert at ein ikkje høyrer musikken så kan naboane bli plaga av at det står folk utanfor og ropar medan dei røyker, ved at det blir gjenklang i trapperom og korridorar, osv.

 

Hører snakk om at de som lager boligen forhandler bredbånd, kan jeg da forvente at bredbåndet er billigere enn de hva hver enkelt bolig måtte betalt?

Kanskje. Enkelte sameige går saman og får styret til å inngå fellesavtalar på alt frå breibånd til matkasselevering. Dette kan sameiget sjølv bestemme, men fleirtallet binder resten.

I teorien er det meininga at det skal bli billegare å kjøpe som ein storforbrukar i staden for som enkeltpersonar, men dette kan variere mykje. Det er også svært avhengig av at alle bebuerane har samme behov for at det eventuelt skal bli lønnsamt for alle. Dersom sameiget inngår billig avtale om kabel-TV så hjelp det ikkje deg at det er billig dersom du ikkje har eller vil ha TV.

 

Heldigvis har fleire tildelarar av TV/internett blitt flinkare til å tilby minimumstilbudet som fellesavtale og med individuell muligheit til å velge ekstratjenester. På den måten kan ein ofte i dag ha fellesavtale på breibånd med lav hastigheit, men med muligheit for at enkelte kan betale eit lite mellomlegg for å få raskare internett utan at alle andre også må endre båndbredde.

 

Når man forsikrer et sameie, hva er det hver enkelt leilighet i sameie ikke får "med" i forsikringen .Kan man få en billigere tillegsforsikring som dekker slikt?

Vanligvis så deler ein opp forsikringane i kategori der ein har ei bygningsforsikring som dekker sjølve bygninga, og ei innboforsikring som dekker inventaret. Bygningsforsikringa vil det være sameiget som inngår og som sikrer heile bygget, kostnaden blir fordelt på andelseigarane via fellesutgiftene.

Innboet må vanligvis kvar enkelt bebuar stå for sjølv, dette blant anna fordi at folk har forskjellige forsikringsbehov og forskjellige verdiar i boligen slik at det blir vanskelige å få ein fellesavtale som er gunstig for alle.

 

På denne måten sikrer sameiget at uansett kva som skjer så blir ikkje verdien av bygget som ein eig i fellesskap skadelidande dersom det skjer uhell. Men om nokon øydelegg møblane sine så er det bebuaren sitt eige ansvar å forsikre då dette ikkje påvirker verdiane til sameiget.

Lenke til kommentar

Ulempen du mister mulighet å velge selv, særlig bredbånd\forsikring og strømlevrandør.

Vil du ha smarthus tviler på om du få med hele sameiet å oppgradere.

 

Tror også man må søke sameiet hvis du skal pusse opp etc.

Kan muligens ikke røyke eller jobbe støyene om kvelden.

 

Grunnen til det er billigere er fordi men blir ofte låst i 3-5 års kontraktet dermed må man få styret å utvide kontrakten etter det eller tegne ny avtale med annen levrandør.

Skal du pusse opp må du vel velge levrandøren styret velger.

 

 

Det er slett ikke vanlig å ha felles strømleverandør i et sameie, snarere tvert imot. Oppussing er det ingen andre enn du selv som kan bestemme over, du eier boenheten selv, og innvendig gjør du (nesten) som du vil. Har heller aldri hørt om innvendig røykeforbud...

 

Kanskje du blander sammen med borettslag...?

Endret av BIGG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv bod i to borettslag og heller ikke vært borte i felles strøm. Hørt om dette noen steder i landet, men det er ikke vanlig og heller ikke en ordning som er lov å nyopprette for tiden. Vær boenhet skal ha egen måler og står dermed fritt for å velge levereandør selv.

 

Smarthus/leilighet er det ingen begrensninger for. Kostet på ganske mye nå her jeg bor og laget kan ikke blande seg inn uansett hva de skulle mene. Innenfor leilighetens fire vegger kan jeg gjør hva jeg vil med det elektriske så lenge det er lovligt.

 

Står også fritt til å velge håndtverkere ved oppussing. Lag kan ha rammeavtaler med bestemte bedrifter som gir rabatter, men som beboer står man fritt til å velge. Kan dog møte noen untak på denne ved for eksempel rørleggerjobber som når inn i boretslagets felles røropplegg.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar alle.

 

Jeg skifter temaet litt fordi jeg synes det virker unødvendig å lage en ny tråd. Jeg har funne ut at denne boligen blir laget like ved en kommunal bolig hvor det vistnok er mye rus. Disse leilighetene har låge for salg i ca 2 mnd mener jeg megler sa og begrunnet det med "at alt går tregt i prospekt, og at i det dem begynner å bygge vil flere hive seg på". Han nevnte ikke det med rusproblematikk.

Vil det påvirke hva jeg selger boligen for senere? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg kjøpte bolig i et sameie under utbygging for 2 år siden. (Flyttet inn oktober 2015)

Her hadde utbygger utformet vedtektene for sameiet, og disse var et vedlegg til kontrakten. Vi har også helt suveren pris på internett. Jeg betaler i dag halv pris av hva leverandøren oppgir som pris til enkelthusstander.

Nåja, resten dekkes nok av sameiet. Dvs. gjennom husleien. Så du betaler antageligvis mer enn hva du tror.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vi har ikke husleie.

Dere har da ingen fellesarealer hvor gress må klippes, snømåking av felles veier, ingen felles avfallshåndering etc ?
Lenke til kommentar

Utbygger inngår gjerne en avtale med en bredbåndsleverandør som er gunstig for dem, ikke for beboerne. Get har i de to siste sameie/borettslag jeg har bodd i inngått en avtale med utbygger der Get står for installasjonen av spredenettet og infrastruktur i sameiet uten kostnad, mot at det ble inngått treårig binding på avtalen. Avtalen med Get var ikke spesielt gunstig. Vi fikk mye bedre pris da vi reforhandlet etter tre år.

 

Utbygger setter opp et interrim-styre, gjerne bestående av en eller to personer fra utbygger. Disse kan, så vidt jeg vet, inngå avtaler på lik linje med det ordinære styret. Det kan også inngås en avtale med forretningsfører som ikke kan sies opp de første årene.

 

K

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utbygger inngår gjerne en avtale med en bredbåndsleverandør som er gunstig for dem, ikke for beboerne. ...

Okey, så bredbånd den første tiden er finansiert via av prisen på førstegangskjøper betalte for leiligheten.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...