Gå til innhold

SAMLETEST: Hodetelefoner over 10 000 kroner


Anbefalte innlegg

 

 

BD-fanboys slår til igjen. Ikke overraskende egentlig.

 

At testen burde hatt med Audeze, HifiMan, Grado osv, som alle har gode modeller over 10000kr er nok et godt tips.

Har prøvd HiFiMan, Grado, Focal og til og med Stax. Ser ikke hvorfor disse skal være bedre enn Beyerdynamic. :) Nå er jo god lyd subjektivt, men da blir det også litt flåsete å hevde motsatt, at Beyerdynamic er så mye dårligere. Til prisen, er det etter min mening ingenting som slår DT 770 Pro, og ettersom Beyer har ekstremt god verdi for pengene,  er det ikke et megadumt argument at storebror DT 1770 Pro vil stå side til side med de som er med i testen. 

 

Det kan umulig være vanskelig å lese kriteriene for testen, at headsettet skal koste over 10000. Men du understreker jo poenget mitt, at etter din mening slår ingenting DT770. At kriteriene ikke er oppfylt er da irrelevant for deg, siden du mener at DT770 er best uansett. Det kan vel ikke defineres bedre som fanboy enn det. :)

Etter mening koster ikke den 10000. Og jeg tror heller ikke du har hørt spesielt mye heller slik du uttaler deg her. 

 

Du må jo gjerne be om en test der målet er bang for buck. Skal bare se på at BDene dine kommer høyt opp. Men ikke gå helt i kjellern om de ikke vinner testen da.

Nå er du bare frekk. Han sier ikke at dt770 vil slå alle i testen eller er bedre, men de er best i forhold til pris, etter hans subjektive mening. Merker folk med dyre produkter ofte kan bli litt nedlatende. Det morsomme er at det er gjerne mennesker med nedsatt hørsel pga. alder som har råd til disse svindyre hodetelefonene. Han inerfidelity fyren er bare alt for gammel til å teste ut lyd. Det samme ser man i vinverdenen. Jeg liker dyr whisky, men forstår godt hvorfor en 18 åring med mye mer smak enn meg ikke liker superrøkt whisky. Poenget mitt er at det kan godt tenkes at disse overprisede produktene kan bli slått av billigere hodetelefoner i en blindtest, og man skal ikke latterligjøre andres smak. Beyer har en lydsignatur mange liker bedre og de lager knallgode produkter i sine prissegmenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For AKG N90Q heter det:

"Ettersom hodetelefonene fra Technics trenger batteri for å fungere, er de ganske tunge. Sammen med hodetelefonene fra Technics er KG N90Q "

 

Her skal ved første sted Technics er nevnt, i stedet stå AKG (event: Harman, event. Samsung). Og "KG N90Q" skal trolig være "AKG N90Q".

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke så mye penger på noen øreklokker som absolutt ikke har aktiv støydemping. Nytter lite med klokker til 20.000 når du sitter i et fly eller en annen plass med mye støy. Da blir dette et forstyrrende moment bokstavlig talt. Og de beste på aktiv støydemping er ja: Sony MDR-1000X

 

??? AKG N90Q *har* aktiv støydemping, og er trolig betydelig bedre enn Sony MDR-1000X. Dvs. jeg har ikke sett noen som sammenlikner dem, trolig fordi AKG'ene koster omtrent 4 ganger så mye som MDR-1000X. 

 

Nå er det kanskje litt pussig at testen ikke diskuterer at AKG'ene har aktiv støydemping, men her var det kanskje lyden som var poenget? (Og ja: jeg er enig i at utvalget av hodetelefoner virker snevert... Oppo har noen gode hodetelefoner. AKG har vel også noen gode, åpne hodetelefoner i klassen 10 000+, etc.)

Lenke til kommentar

Minus for åpen konstruksjon? Hæ?

 

Hvorfor bruke så mye penger på noen øreklokker som absolutt ikke har aktiv støydemping. Nytter lite med klokker til 20.000 når du sitter i et fly eller en annen plass med mye støy. Da blir dette et forstyrrende moment bokstavlig talt. Og de beste på aktiv støydemping er ja: Sony MDR-1000X

Tror ikke du helt har skjønt poenget med hodetelefoner i denne klassen. De er ikke ment som å brukes på farten. De kan ikke slåes sammen heller, så ha dem med seg er trasig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Minus for åpen konstruksjon? Hæ?

 

 

Hvorfor bruke så mye penger på noen øreklokker som absolutt ikke har aktiv støydemping. Nytter lite med klokker til 20.000 når du sitter i et fly eller en annen plass med mye støy. Da blir dette et forstyrrende moment bokstavlig talt. Og de beste på aktiv støydemping er ja: Sony MDR-1000X

Tror ikke du helt har skjønt poenget med hodetelefoner i denne klassen. De er ikke ment som å brukes på farten. De kan ikke slåes sammen heller, så ha dem med seg er trasig.

Skal man sitte i et lydtett rom for å bruke disse da?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Minus for åpen konstruksjon? Hæ?

 

Hvorfor bruke så mye penger på noen øreklokker som absolutt ikke har aktiv støydemping. Nytter lite med klokker til 20.000 når du sitter i et fly eller en annen plass med mye støy. Da blir dette et forstyrrende moment bokstavlig talt. Og de beste på aktiv støydemping er ja: Sony MDR-1000X

Tror ikke du helt har skjønt poenget med hodetelefoner i denne klassen. De er ikke ment som å brukes på farten. De kan ikke slåes sammen heller, så ha dem med seg er trasig.

Skal man sitte i et lydtett rom for å bruke disse da?

 

 

Nei, man sitter i et vanlig rom, de er ganske stille. Som andre sier, hvem i alle dager har med seg svære hodetelefoner som trenger forsterker og koster over 10k på et fly?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Minus for åpen konstruksjon? Hæ?

 

Hvorfor bruke så mye penger på noen øreklokker som absolutt ikke har aktiv støydemping. Nytter lite med klokker til 20.000 når du sitter i et fly eller en annen plass med mye støy. Da blir dette et forstyrrende moment bokstavlig talt. Og de beste på aktiv støydemping er ja: Sony MDR-1000X

Tror ikke du helt har skjønt poenget med hodetelefoner i denne klassen. De er ikke ment som å brukes på farten. De kan ikke slåes sammen heller, så ha dem med seg er trasig.
Skal man sitte i et lydtett rom for å bruke disse da?

 

 

Nei, man sitter i et vanlig rom, de er ganske stille. Som andre sier, hvem i alle dager har med seg svære hodetelefoner som trenger forsterker og koster over 10k på et fly?

 

AtW

Nettopp.

Folk kjøper utstyr alt etter hvilke(t) behov de har. De som ofte reiser fly har funnet seg en favoritt i Bose sine QC35, det samme gjelder undertegnede.

Til hverdagsbruk kjøpte jeg AirPods, ikke fordi lyden er så latterlig fantastisk til prisen, men av rent praktiske årsaker. Arbeid og hobby som gjør at ledninger er upraktisk, i tillegg til at de alltid virker.

 

De som kjøper headset til 10k+ hører ikke på Spotify i 192kbps-kvalitet, de lytter ofte til SACD, LP'er eller høyoppløste/tapsløse filer som inneholder alle aspektet av musikken, ikke en nedkomprimert versjon av samme låt fra en mobiltelefon som knapt gir strøm nok til å engang drive elementene.

 

Jeg vil tro at de fleste her inne mer enn en gang har siklet på dyrt utstyr, spinket og spart for så å bli skuffet over kvaliteten, fordi resultatet ble noe annet enn det som var forventet, grunnet manglende bakgrunnskunnskap om det produktet man akkurat investerte i, og denne typen utstyr er intet unntak.

Altfor mange kjøper seg testvinnere av det ene og det andre, blindt, uten forkunnskap eller øvrig utstyr som trengs for å drive det skikkelig.

Det blir litt som å kjøpe seg et 4K OledTV hvor man ender opp med å kjøre demosekvensen fordi man plutselig fant ut at dekoderen kun spytta ut 720p og HTPCen ikke støttet h.265 hardware, HDMI 2.0 eller HDCP2.2 - var det da verdt pengene? Neppe... akkurat slik blir det med denne typen hodetelefoner også, mange har råd til å kjøpe hodetelefonene, men neglisjerer alt som hører med det for å få det til å fungere som ønsket.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Fidelio X2 er et røverkjøp. Er ofte å finne til ca 1500 kr og stort bedre kjøp til under 3000 kr er det ikke mulig å gjøre. Noe farget lyd, men de fleste foretrekker jo det da folk flest syntes nøytral/flat lyd blir for tamt og klinisk så selv om jeg syntes hodetelefoner som Sennheiser HD 600 og HD 700 har bedre lyd igjen så opplever mange de som for klinisk og kjedelige.

 

Mange betaler jo temmelig dyrt for "gaminghodetelefoner" som ofte koster mer enn Fidelio X2 og har jo langt dårligere lyd.. Skaff deg Fidelio X2 + ModMic eventuelt en skikkelig god bordmikrofon.

 

 

Problemet med gode hodetelefoner er jo at de er ubrukelige "på farta", de beste er åpne som jo lekker lyd og du blir jo ekstremt sensitiv for støy utenifra og de fleste er ganske så tungdrevne så du vil slite med å kjøre de direkte fra telefonen og kablene er gjerne massive osv.. Så det blir jo hodetelefoner som du bruker hjemme og ikke når du er utenfor husets fire vegger.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Wow, denne suverene tråden har jeg gått helt glipp av. Har selv DT770Pro 80Ohm men er fullstendig klar over at de er i det billige sjiktet men er ganske morsomme i noen filmer og fungerer greit til ymse lytting. Liker også at de har passiv støydemping i designet som er årsaken til at jeg kjøpte de, men ikke noe jeg har stort behov for lenger.

 

Hva anbefalere dere i prisklassen over dette og videre for allround bruk (Ikke på farten og ikke aktiv støydemping). Selv om mine ører begynner å bli gamle og ikke er som i 20 årene hører jeg lett at BDene ikke leverer i alle områder. 

 

Kunne vært greit å prøve noen virkelig gode øreklokker før hørselen (naturlig aldersbetinget) ikke lar deg nyte nyansene lenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...