Gå til innhold

Gull bedre enn sølv?


moesen

Anbefalte innlegg

Eller så menes det at det inneholder litt sølv som er 99,9% "purity".

Altså det lille sølvet som fins i AS er nesten helt rent. Betyr ikke at selve pastaen er 99,9% rent sølv. Da hadde det vært litt dyrere :p

Så det er ikke dyrt nok med 25000 kr. per kilo?

 

Anyways: Det som leder best, vil være diamant. En diamantkjøler vil være _mye_ bedre enn både sølv og gull. Ulempen er selvfølgelig pris...

Er du sikker på dette? Diamant leder hvertfall ikke strøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller så menes det at det inneholder litt sølv som er 99,9% "purity".

Altså det lille sølvet som fins i AS er nesten helt rent. Betyr ikke at selve pastaen er 99,9% rent sølv. Da hadde det vært litt dyrere :p

Så det er ikke dyrt nok med 25000 kr. per kilo?

 

Anyways: Det som leder best, vil være diamant. En diamantkjøler vil være _mye_ bedre enn både sølv og gull. Ulempen er selvfølgelig pris...

Er du sikker på dette? Diamant leder hvertfall ikke strøm.

Jepp. er temmelig sikker på det. det er en fyr her på forumet som har mye mer peiling på dette en meg. (olle p). Send ham en PM, så kan du få vite så mye du bare vil.

Lenke til kommentar

Jepp, diamant leder varme MYE bedre enn sølv. Bare sjekk her.

 

In general thermal conductivity tracks electrical conductivity, metals being good thermal conductors. There are exceptions, the most outstanding is that of diamond which has a high thermal conductivity, between 1000 and 2600 W·m-1·K-1, while the electrical conductivity is low.

 

* Silver 430 W·m-1·K-1

* Copper 390

* Gold 320

* Aluminium 236

 

Edit: Hvordan får man til slike overklokkings-ikoner for oppramsing?

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
er jeg helt på jordet eller virker det som om varmeoverføringegenskapene har noe med massetettheten i et stoff å gjøre??

 

for diamant en er jo det også det hardeste stoffet som finnes, på grunn av hvordan det er "laget", og massetetthet..

Mnja.

 

Som du ser er kobber, sølv og gull rett under hverandre i den periodiske tabellen.

Alle har 18 elektron i nest ytterste skall og 1 elektron i ytterste skall.

 

Varme er jo, svært forenklet, fartsenergien som elektronene har når de svirrer rundt atomkjernen.

 

Så her er det nok en sammenheng.

Lenke til kommentar

Hos microplex sakset jeg dette:

Laget av 99.9% rent mikronisert sølv  

For å maksimere partikkel-til-partikkel kontaktflaten og termisk ledeevne benytter AS5 seg av 3 typer sølvpartikler som er forskjellige i form og størrelse.   

 

Inneholder over 88% termisk ledende materiale (målt etter vekt)

I tillegg til sølv inneholder også AS5 sinkoksyd, aluminiumoksyd og boronnitrit. Disse termisk forbedrede keramiske partiklene forbedrer pastaens ytelse og langtidsstabilitet.

 

Altså, ikke 99,9% sølv, men renheten! Så les litt lenger ned på siden før dere er så skråååsikre i deres konklusjoner!

Lenke til kommentar

vel, kommer jo seff an på KVALITETEN på kokainet da vet dere. Jeg ville (har)ialefall ikke kjøpt cola som er 50/50 blanda med pepper (ikke at jeg i det hele tatt ville prøvet noen av delene :))

 

Og ja, jeg vet at man ikke betaler så mye hvis man skal ha et helt kg. Men uansett så er et helt kg ganske uaktuelt pmed tanke på pris uansett hvor vennete prisen er ;)

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar

Slik jeg lærte det med min elektro utdanning: Rent sølv har bedre lede evne, enn rent gull. Men gul leder bedre når der er urent. Men f.eks. ledere kan ikke bygges på med rent sølv/gull siden disse er meget skjøre.

 

(og diamant er vel kanskje veldig vanskelig å få i flytende form?)

 

Ellers vil vel verken sølv og gull egne seg spesielt til vannkjølig, vil ikke dette korrigere?

Lenke til kommentar

Gull korroderer ikke, det er en av grunnene til at det brukes på kontakter og hvorfor skal du ha diamant i flytende form? Vet ikke hvordan de lager industri-diamanter, men de lager det av karbon under høyt trykk og høy varme og da kan man jo forme blokken av karbon først og utsette den for varme og trykk etterpå, vet ikke hvordan dette blir, sikkert noen som vet dette bedre enn meg :roll:

Lenke til kommentar
er jeg helt på jordet eller virker det som om varmeoverføringegenskapene har noe med massetettheten i et stoff å gjøre??

 

for diamant en er jo det også det hardeste stoffet som finnes, på grunn av hvordan det er "laget", og massetetthet..

For å gå i dybden og forstår elektrisk lederevne og termisk lederevne må man gå helt ned til å Løse Schrødingers likning og bruke Pauli prinsippet når et stort antall elektroner vekselvirker med hverandre i et metall (Kvantefysikk). Fotoner er bosoner og elektroner er ferminoner. Så ved hjelp av Schrødingers likning kan man sette opp en modell for hvordan energi-nivåer som er tillatt i et metall/stoff. Ut i fra denne modellen kan man beregne et stoffs termisk og elektrisk konduktivitet.

 

Stoffets oppbygning og massetetthet bestemmer stoffets varmekapasitet som er en kontant for hvor mye energi som må til for å varme en viss mengde stoff en viss temperatur.

 

Fra modellen over (kvantefysisk) er diamant den beste elektrisk isolatoren vi kjenner fordi det kreves SVÆRT mye energi for å flytte elektroner fra valensbåndet til konduktivitetsbåndet...

Så diamant er en veldig god isolator (den beste vi kjenner). Med vanlig spenninger kan vi se på diamant som en ideell isolator :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...