Gå til innhold

Gull bedre enn sølv?


moesen

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg snakket med en kamerat her om dagen, han går elektro (tror jeg) og det ble snakk om kjøling og vannkjøling.

Han sa han skulle få tak i en gull blokk og overklokke pc'n sin til over 3ghz. Fordi gull leder varme bedre en sølv, og da kjøle bedre...Mente han ihvertfall, fordi gull hadde høyere smeltepunkt eller noe slikt.

Jeg mente at sølv var bedre enn gull, når det gjelder vannkjøling og slike ting. Jeg mener og ha lest det ett sted her på forumet.

Jeg ble i skikkelig i tvil når han sa at lære'n hans sa det han fortalte.

 

Hva stemmer? Og hvorfor.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gull leder faktisk ikke signaler best mener jeg og huske..

(veldig mulig jeg tar feil da..)

men sølv har helt klart bedre varmeoverføring egenskaper ja.

 

men du razer, de dere rules of the earth, de høres meget likt ut "rules of La Vey" da.. :p

Sølv leder både varme og strøm best.

 

Rules of lavey ja, tipper du vet hvor de ligger :p men fornuftige er de jo

Lenke til kommentar

Bare se på denne siden.

 

Pure silver has the highest electrical and thermal conductivity of all metals

 

Så det så :p

 

edit: her er en enda bedre tabell. Du må se nederst, Sølv først, så kobber og gull som nr. 3. Det samme gjelder (iallfall for de tre første) når det gjelder elektrisk konduktivitet også.

Endret av razer
Lenke til kommentar
Hadde ikke vært pasta aktig i det hele tatt om det hadde vært 99,9% sølv folkens, det er jo så nært massivt sølv som kunne vært en ring eller noe. Det er flere ingredienser enn sølv i AS5 og andre "Goop" ja

Uhm, ringer og smykker er LANGT ifra rent sølv! Både sølv og gull er nærmere plastalinaaktig (Greit, et stykke ifra, men det illustrerer poenget). Du kan faktisk endre formen RENT gull og sølv bare ved å kneppe på det som om det var plastalina eller voks. Gull og sølvgjenstander inneholder nemlig mye av andre stoffer (Tror det er silisium faktisk) som gjør at det blir stivt og brukelig. Så hvis de resterende 0.01%-ene av AS%en inneholder stoffer som gjør sølvet ENDA mer flytende så går det fint det :)

Lenke til kommentar
Hadde ikke vært pasta aktig i det hele tatt om det hadde vært 99,9% sølv folkens, det er jo så nært massivt sølv som kunne vært en ring eller noe. Det er flere ingredienser enn sølv i AS5 og andre "Goop" ja

Uhm, ringer og smykker er LANGT ifra rent sølv! Både sølv og gull er nærmere plastalinaaktig (Greit, et stykke ifra, men det illustrerer poenget). Du kan faktisk endre formen RENT gull og sølv bare ved å kneppe på det som om det var plastalina eller voks. Gull og sølvgjenstander inneholder nemlig mye av andre stoffer (Tror det er silisium faktisk) som gjør at det blir stivt og brukelig. Så hvis de resterende 0.01%-ene av AS%en inneholder stoffer som gjør sølvet ENDA mer flytende så går det fint det :)

Stemmer det. Hvis det står 925S på et sølvsmykke, betyr det at det består av 925 promille sølv (92,5%). Som oftest er det ikke mer en litt over 50% gull i et gullsmykke. Dessuten er AS5 laget av mikronisert sølv, noe jeg tolker som "sølv som er most i så små biter at det nesten blir flytende".

Lenke til kommentar
Eller så menes det at det inneholder litt sølv som er 99,9% "purity".

Altså det lille sølvet som fins i AS er nesten helt rent. Betyr ikke at selve pastaen er 99,9% rent sølv. Da hadde det vært litt dyrere :p

Så det er ikke dyrt nok med 25000 kr. per kilo?

 

Anyways: Det som leder best, vil være diamant. En diamantkjøler vil være _mye_ bedre enn både sølv og gull. Ulempen er selvfølgelig pris...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...